Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At det går an, å være så kategorisk, så påståelige som noen er her. Snakk om tvangstrøye og småsteds mentalitet. En bunad, uansett hvor i landet den kommer fra, representerer norge. Om jeg kun har kjørt gjennom stedet jeg har bunad fra, så er det mer enn nok. Det er bare å dra en løgn til de som ikke tåler at noen har bunad fra et sted de ikke har tilhørighet til. Sånne folk fortjener ikke noe annet enn en skrøne. Min bunad kommer fra Ringerike, fordi min tippoldefar var gift med en kvinne som hadde en kusine, som igjen hadde en onkel med blått blod, ja helt sant, fra Troms, derfor valgte jeg Østerdals bunad!

Anonymous poster hash: 26911...5fa

Hadde det ikke vært hyggeligere å kunne fortelle om ditt egentlige opphav, enn å måtte komme med den skrøna der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena

Var det ikke du som ville ha beltestakk, og i samme åndedrag sa at "hvis alle andre vil ha en bunad, så vil ikke jeg ha den". Selvmotsigende, much? :ler:

Jeg ser st du prøver å finne ting å ta meg på, men jeg skal utdype det jeg mente.

Jeg har alltid syntes at beltestakken har vært den flotteste og mest flatterende bunaden. Jeg har en tante som har den ( mannen er fra Bø i Telemark). Så når jeg begynte å tenke på at jeg ville ha bunad falt valget på den. 10 år er gått og jeg har enda ikke prioritert penger til bunad. Nå har foreløpig den blitt veldig assosiert med Oslo vest og også superpopulær og da betviler jeg om jeg ønsker å henge meg på det toget der. Så nå er jeg usikker. Verre enn det er det faktisk ikke. Så hvis det får deg til å le så kan du jo bare fortsette å le og se om du finner noe i dette som du kan ta meg på? Siden du ikke forstår hva jeg mener 🙈

Forøvrig så tror jeg at det alltid vil være bunader som er mer populære enn andre. Smaken er også delt så jeg tror det vil være stor varisjon selv om noen velger den de liker best. Jeg mener fremdeles at bunadene til syvende og sist representerer Norge og at man burde få velge den man ønsker. Jeg hadde brydd meg lite om jeg hadde fått spørsmål og om en bunadnazi hadde uglesett meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter man forumreglene med å si at man kan se på en brukers tidligere innlegg? Det viste jeg i såfall ikke.

Så hyggelig du er da, jeg driter meg ut og er patetisk ja. Klarer du ikke å diskutere uten å være frekk?

Nei, du bryter reglene ved å gjøre dette til en AB-diskusjon. Det viser at du ikke har flere argumenter igjen og det igjen er patetisk. Jeg klarer fint å diskutere uten å være frekk, det er ikke frekt å påpeke at argumentene dine ikke holder mål.

Det jeg også syntes er patetisk når det kommer til nordlandsbunaden er at folk velger den fargen de syntes er finest, ikke hvorifra de "kommer" i fra når det gjelder nordland. Grønn for landet, blå for havet. Jeg eier en 3.gen grønn nordlandsbunad og grøsser meg hver 17.mai over alle de 14åringene som fikk blå fordi syntes den var finest. Det er bare meg da. Heldigvis venter jeg nå på min egen bunad som kommer fra et annet sted i landet (far sin side)

Pst, dette er bare meg, som er litt nazi.

Nei, selvfølgelig risikerer man ikke å bli arrestert for å gå med en bunad man ikke har tilhørighet til, men risikerer å bli ydmyket og død av skam når noen påpeker at du bruker en bunad du ikke har tilhørighet til.

Du kan jo synes det er så patetisk du bare vil, men det du sier her er bare bullshit og viser at du egentlig ikke har så mye kunnskap om nordlandsbunaden. Det finnes ingen regel om at den blå er for kysten og den grønne fra innlandet. Det er bare en misforståelse. Nemnden som utviklet nordlandsbunaden ville lage den i grønn, det var fargen på bringekluten og lommen broderiet er hentet fra. Da de skulle sy den første bunaden før årsmøtet i 1928 i Leirfjord, fikk de imidlertid ikke tak i grønt ullstoff og sydde den derfor i blått. Så valget mellom blå og grønn har hele tiden vært valgfritt og har ingenting med hvor man kommer fra å gjøre.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Nordlandsbunad

http://nordlandsbunaden.org

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Norge er et av Europas største land, spesielt i lengde. Så akkurat det blir nok litt feil å si eller hva?

befolkningstallet er det som teller. Ikke arealet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også syntes er patetisk når det kommer til nordlandsbunaden er at folk velger den fargen de syntes er finest, ikke hvorifra de "kommer" i fra når det gjelder nordland. Grønn for landet, blå for havet. Jeg eier en 3.gen grønn nordlandsbunad og grøsser meg hver 17.mai over alle de 14åringene som fikk blå fordi syntes den var finest. Det er bare meg da. Heldigvis venter jeg nå på min egen bunad som kommer fra et annet sted i landet (far sin side)

Pst, dette er bare meg, som er litt nazi.

Akkurat det der med grønn eller blå synes jeg ikke spiller noen rolle. Det blir litt for mye å henge seg opp i. Jeg har for eksempel bodd både på en øy på Helgelandskysten og i innlandet ila. oppveksten. Skal akkurat det stedet jeg bor på når jeg velger å skaffe meg bunaden bestemme?

Nordlandsbunaden synes jeg man fritt kan velge blå eller grønn. Grønn er jo helt nydelig til de med rødt hår, på samme måte som blått står kjempeflott til noen med kalde farger.

Anonymous poster hash: b838c...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena

Nei, du bryter reglene ved å gjøre dette til en AB-diskusjon. Det viser at du ikke har flere argumenter igjen og det igjen er patetisk. Jeg klarer fint å diskutere uten å være frekk, det er ikke frekt å påpeke at argumentene dine ikke holder mål.

Du kan jo synes det er så patetisk du bare vil, men det du sier her er bare bullshit og viser at du egentlig ikke har så mye kunnskap om nordlandsbunaden. Det finnes ingen regel om at den blå er for kysten og den grønne fra innlandet. Det er bare en misforståelse. Nemnden som utviklet nordlandsbunaden ville lage den i grønn, det var fargen på bringekluten og lommen broderiet er hentet fra. Da de skulle sy den første bunaden før årsmøtet i 1928 i Leirfjord, fikk de imidlertid ikke tak i grønt ullstoff og sydde den derfor i blått. Så valget mellom blå og grønn har hele tiden vært valgfritt og har ingenting med hvor man kommer fra å gjøre.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Nordlandsbunad

http://nordlandsbunaden.org

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Jo du er frekk og krass i dine svar. Du prøver hele tiden å gå på person og ikke sak med å si at jeg er patetisk og at jeg driter meg ut. Det er det bare å tilbake i denne tråden for å se. Du sier du er fra Oslo, men du har null og niks som kN backe det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du er frekk og krass i dine svar. Du prøver hele tiden å gå på person og ikke sak med å si at jeg er patetisk og at jeg driter meg ut. Det er det bare å tilbake i denne tråden for å se. Du sier du er fra Oslo, men du har null og niks som kN backe det opp.

Krass mot dine latterlige argumenter, dette er et diskusjonsforum, så det må du tåle. Du har heller ingenting som kan backe opp at du er fra Oslo, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem hele tiden, det er latterlig.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Krass mot dine latterlige argumenter, dette er et diskusjonsforum, så det må du tåle. Du har heller ingenting som kan backe opp at du er fra Oslo, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem hele tiden, det er latterlig.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Jeg tåler det, men syns det blir uinteressant å diskutere temaet videre med deg. Jeg har helt klar mer som kan backe opp det enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krass mot dine latterlige argumenter, dette er et diskusjonsforum, så det må du tåle. Du har heller ingenting som kan backe opp at du er fra Oslo, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem hele tiden, det er latterlig.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Jeg er fra Oslo og må si meg enig i at folk sjelden bryr seg om hva slags tilknytning folk har til bunadene sine. Om noen hadde kommet med dette barnslige "jeg har mer rett enn deg til å bruke nn-bunaden, for jeg har familie derfra", så hadde de blitt ledd ut i likhet med andre bunadsnazier som uttaler seg her. Er det noe Oslo-folk har lite til overs for, så er det trangsynte bondeknøler. Og man trenger ikke mange årene i Oslo før man får utvidet horisonten litt.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, noen av dere i den tråden her -.-

Du bør vel helst ha en du har tilknytning til. Men det er jo ingen som sjekker det. Hvis du har lyst på nordlandsbunad foreksempel, så kan du jo bare si du ble født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

befolkningstallet er det som teller. Ikke arealet.

Nå var det ikke jeg som sa Norge var et lite land. Korrigerte deg bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler det, men syns det blir uinteressant å diskutere temaet videre med deg. Jeg har helt klar mer som kan backe opp det enn deg.

Du har nada. Alt du kommer med er piss.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Nå var det ikke jeg som sa Norge var et lite land. Korrigerte deg bare.

Det er lite med tanke på hvor mange det er plass til. Er mange fjell som dekker plassen. Hadde norge vært flatt som danmark hadde det vært stort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil

Anonymous poster hash: 6b4d9...f64

Nå har vel ikke TS sagt noe om utseende sitt i hovedinnlegget. Jeg er forøvrig ikke enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt du skriver, som vanlig. Les innlegget under ditt. Patetisk svar fra deg som vanlig. Anonymous poster hash: 6e872...a25

Åååååå sååå sint.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg syns det er bra at 2 generasjons innvandrere ønsker å være så norske som mulig. Er verre omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Hei! Jeg og min mor flyttet til Norge da jeg var rundt 6år (er 25) Bor i Stavanger, "kommer" fra Stavanger. Valgte å anskaffe meg Rogalands bunad i fjor, valgte dette fremfor lappen. Føler meg stolt når jeg bærer den! Selv om jeg er født i Polen føler jeg meg 100% norsk, føler meg som en utlending når jeg er på ferie i Polen:p har eid ei polsk "bunad" da jeg var liten, har aldri følt tilknytning til den. Jeg er realistisk og vet at noen (få?) der ute tenker at det er heilt feil av meg å eie ei bunad, at det ikke er min "rett" med tanke på at jeg verken er født her eller har etnisk norsk fam. Det sårer for å være ærlig.. Har vært misunnelig på venninner hver 17mai så lenge jeg kan huske, gleder meg til å ha på meg bunaden igjen! (Spesielt ved jubileum:) jeg snakker reint norsk og gebrokkent polsk (skrivefeil pga dysleksi ;) husker en lærer lurte på hvilket språk jeg tenkte på da jeg gikk på barneskolen.. Svaret er norsk! Litt Off emne her, mn poenget mitt er: ha tunga rett i munnen når dere kritiserer noen for bunaden pga tilhørighet .. Det kan gjøre mer vont en dere aner.. (Selv om jeg har valgt bunad fra der jeg er oppvokst) klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...