Gå til innhold

Katt alene hjemme


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på en ting.

Jeg bor i en relativt stor leilighet over 2 plan, ca 110kvm.

Har en katt som har tilgang til alle rom + har et ganske stort klatre og klorestativ som blir brukt hyppig. Katten er ute kun når jeg er hjemme. Nå viser det seg at det blir litt reising på meg i helgene om noen mnd.

Så spørsmålet er: Kan katter klare seg godt alene hjemme (inne) en helg i ny og ne, om jeg har sørget for masse friskt vann og ekstra med mat før jeg reiser? Vil det være bedre om jeg anskaffer en til, har katter selskap i hverandre eller er de så egenrådige at de ikke knytter bånd til andre katter?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil gå fint. Men om du skaffer selskap til pusen din, vil det gå bedre. Vi har gjort det samme noen ganger. Masse friskt vann i flere skåler, det samme med mat. Og rydd bort ting de kan skade seg på, f.eks garnnøster, spisse ting og ledninger med strøm i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har vi to katter på halvannet år, og en leilighet på ca 90 kvadrat. Kattene får gå fritt på ca 80 av disse, med klatreleke, klorebrett osv. De er vant til å være inne og er kun ute i bånd og med meg eller kjæresten (vi bor 5-6 meter fra hovedveien).

Jeg synes ikke det er stas å ha de inne, men tror ikke de bryr seg!

Det lengste vi har reist bort er 4 døgn. Da kom en venn av oss innom og ga de rent vann hver dag og mat om de trengte det. Tror en helg kan være litt lenge for katten om den ikke får rent vann.. Men om den får vann tror ikke jeg at det er noe problem.

Kattene våre er søstre og finner masse selskap i hverandre og oss, tror ikke det hadde vært så mye moro med en katt :P Det høres i det minste ut som du har plass til det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville så absolutt ha skaffet en venn til katten din når du skal være såpass mye borte fra den!

Katter er veldig sosiale dyr, og trives ikke mye alene. De har mye glede av og selskap i hverandre! Jeg vet ikke hvor gammel katten din er, men jeg tror nok jeg vil anbefale en ung katt, slik at den du har fra før får "oppdra" den. Jeg tror nok også den vil føle seg mindre "invadert" da, enn om det skulle komme en voksen katt.

Jeg anbefaler deg å høre med FOD, Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern der du bor (eller i nærheten). De har mange kattunger som venter på et nytt hjem på denne tiden av året. De kan også hjelpe deg å velge riktig katt som kan passe til "gamlepusen" din.

Du må uansett regne med at gamlepus kommer til å bruke litt tid på å bli vant til nykommeren, og det kan gjerne bli litt "knuffing" i starten. Men dette er helt naturlig, det betyr bare at de tester hverandre litt, og det er en måte for de å bli kjent med hverandre på.

Jeg vil anbefale deg å gjøre dette i så god til som mulig før reisingen din tar til, slik at du både du og gamlepus får blir ordentlig kjent med nypusen først! De kommer til å ha stor glede av hverandre mens du er borte!

Men selv om de er to sammen, vil jeg anbefale deg at du prøver å få noen til å komme innom de minst en gang om dagen for å se etter de og skifte vann o.s.v.

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar, alle sammn :)

Jeg har bestemt meg, jeg skal skaffe en liten kattunge! For ja, jeg har absolutt plass til en til! :)

Min katt er 3 år gammel, og egentlig veldig egenrådig (tror jeg da, for virker ikke akkurat ut som hun digger de andre kattene i gata :P hehe) Så da krysser vi fingrene for at dette kommer til å gå smertefritt!! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå helt fint å la den være alene 1-2 dager. Det beste er om de har tilsyn en gang pr dag.

En lekekompis er veldig bra om du er mye borte. Men det kan innimellom være litt startproblemer i og med at pus har vært alenebarn en stund. Du bør anskaffe det motsatte kjønn av det du har, og en kattunge går bedre enn en voksen katt. Jeg anbefaler, som alltid, dyrebeskyttelsen. I tillegg til at du får vite litt mer om kattens personlighet før du velger den, er det gunstig kostnadsmessig, og du har en backup plan om det er umulig å introduserere gammel og ny katt.

Også anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på introduksjon av katter. Hvordan det går i starten kan være avgjørende for det videre forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør gå helt fint å la den være alene 1-2 dager. Det beste er om de har tilsyn en gang pr dag.

En lekekompis er veldig bra om du er mye borte. Men det kan innimellom være litt startproblemer i og med at pus har vært alenebarn en stund. Du bør anskaffe det motsatte kjønn av det du har, og en kattunge går bedre enn en voksen katt. Jeg anbefaler, som alltid, dyrebeskyttelsen. I tillegg til at du får vite litt mer om kattens personlighet før du velger den, er det gunstig kostnadsmessig, og du har en backup plan om det er umulig å introduserere gammel og ny katt.

Også anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på introduksjon av katter. Hvordan det går i starten kan være avgjørende for det videre forholdet.

Ok, takk! :) Kjekt å vite det med motsatt kjønn, det skal jeg ta hensyn til!

En ting til som slo meg, kan min "gamle" katt finne på å skade den nye, om hun skulle bli veldig sjalu f.eks? For jeg har jo dullet denne katten opp og ned i mente de siste årene, så vil jo tro at hun vil mislike å måtte dele oppmerksomheten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! :) Kjekt å vite det med motsatt kjønn, det skal jeg ta hensyn til!

En ting til som slo meg, kan min "gamle" katt finne på å skade den nye, om hun skulle bli veldig sjalu f.eks? For jeg har jo dullet denne katten opp og ned i mente de siste årene, så vil jo tro at hun vil mislike å måtte dele oppmerksomheten... ;)

Jeg har aldri opplevd det, det skjer i alle fall meget skjeldent. Men det er anbefalt at man holder dem adskilt når de er alene den første tiden. Noe fresing og muligens slossing vil det nok bli. Katter trenger å ha en rangordning seg imellom, så du må la dem "diskutere" rangrekkefølgen innimellom. Det er derfor det ofte går greiere med kattunge, da er jo rangordnen klar. Men du må høyst sannsynlig belage deg på en fornærmet gammelpus en periode, men det kan også være at det går veldig fint.

Det jeg skrev om kjønn er særdeles viktig hvis det er jentepus du har. Jenter er oftest dominante, og en liten guttepus bør derfor gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...