Gå til innhold

Kastrering av kanin


Gjest Gjest_Marie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marie_*

Vi har en hannkanin som er ca 1 år. Når burde den kastreres? Håper at den blir litt mer rolig og kosete når den er kastrert. Hvor mye koster det?

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg fikk mine gutter kastrert da de var 6 mnd gamle, det var det tidligste min veterinær ville kastrere. Så din kanin kan iallefall kastreres nå :)

Jo tidligere jo beder tror jeg da, for en hannkanin blir ofte veldig primitiv og dyrisk med sine voldsomme drifter og det blir en del av hans personlighet. Så hvis man da plutselig kastrerer en gammel hannkanin så vil han bli veldig annerledes og på en måte miste den personligheten som du kjente han som.

Så hvis du ønsker å kastrere kaninen din så synes jeg du bør gjøre det så fort som mulig :)

Kaninen din vil sikkert bli litt roligere, men av mine to kastrerte kaniner, så er den ene veldig rolig og den andre ikke, så personligheten spiller inn den også.

Jeg kastrerte for et år siden og hos min veterinær så kostet det 1000kr, men det lønner seg å ringe rundt å forhøre seg om priser, for de ulike veterinærene opererer med forskjellige priser.

Du må også ta risikoen for at det kan å galt, kaniner er veldig ømfintlige for narkose.

Jeg hadde egentlig 3 gutter, men jeg mistet den ene... Jeg var veldig bekymret for dem alle da dem ble lagt i narkose, og var så utrolig glad da dem våknet, jeg trodde da at faren var over, selv om man skal passe litt ekstra godt på dem (at de har det varmt og slikt) Men så døde lille gutten min over natten selv om han virket i like god form som de to andre etter narkosen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannkaniner kan tas fra 3 mnd, men 1 år er definitivt ikke for sent.

Kastrering av både hunner og hanner er fordelaktig for kaninene fordi de slipper seksuelt og hormonelt stress. Hunner blir i tillegg kvitt en ganske stor livmorkreftfare. Som bonus for oss mennesker pleier de å bli roligere og rensligere.

Så det er helt klart noe jeg anbefaler. Risikoen kaniner har for å dø under narkose er mange steder sterkt overdrevet. Veterinærer med kaninkunnskap har lært seg å dosere riktig for lenge siden.

Her er en artikkel.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt klart noe jeg anbefaler. Risikoen kaniner har for å dø under narkose er mange steder sterkt overdrevet. Veterinærer med kaninkunnskap har lært seg å dosere riktig for lenge siden.

Narkose gir en risiko hos alle levende vesener (mennesker som dyr) med hensyn til feildosering og / eller reaksjon på ingrediensene i narkosen. Kaniner er overrepresentert i å ikke tåle narkose, selv om den blir gitt i riktig mengde.

Man beregner mengde narkose ut i fra dyrets vekt. Jo mindre dyret er desto mindre slingringsmonn har man i doseringen av narkosen. Det er jo veldig viktig at det ikke blir gitt så lite at dyret våkner opp under inngrepet og kjenner smerte, men blir det gitt for stor dose narkose vil dyret mest sannsynlig bare sovne inn og aldri våkne igjen. Så det er selvfølgelig viktig å velge en dyrlege som kan smådyr.

Min kaningutt som døde fikk akkurat samme mengde dose som de to andre fordi de veide ca det samme alle sammen. Og han levde nesten i et døgn etter at han våknet fra narkosen til han døde. (Han fikk altså riktig mengde narkose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det ikke var noen risiko, men at den er sterkt overdrevet. Det er svært uvanlig at friske unge kaniner dør under narkose. Dør de så er det ofte en annen grunn involvert. Som at da var syke fra før av.

Men jeg er helt enig i at det er viktig å bruke en veterinær som KAN kanin. For de er det overraskende få av. Her en liste over noen bra.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...