Gå til innhold

hvor mange hunder er for mange hunder?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Lurer rett og slett på hvor mange hunder dere ser på som for mange hunder? Tenker ikke på i forhold til folk som har trekkhunder altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på så mye. Hvordan man bor, hva slags hund man har osv.

Iblant kan en hund være for mye, andre ganger er fem hunder helt passelig. (F.eks. blokkleilighet kontra hus på landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være litt mere konkret egentlig...

Mannen min og jeg har 4 hunder nå. Vi lurer på om vi ikke skal "ta med oss" en 6 mnd gammel hund om 1 mnd hjem fra oppdrettern. (som skal passe våre 4 hunder i 2 uker)

Men så vil mannen ha et kull på hunden sin om 1 års tid og da vil ha beholde en valp etter henne.. Skjønner det godt, men så ble jeg sittende å tenke på hvordan andre folk ser på folk med masse hunder.

Vi bor øde til. Hundene (og vi)har ei øy på 1.000 mål.. I tillegg er jeg hjemmeværende.. Livet består av hund, hund og hund. Noe vi trives godt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har råd, tid og plass (fram i tid) er det vel ingen problem å ha mange hunder :)

Men for en vanlig familie med hus og hage syns jeg 4 burde være nok. Selv ønsker jeg meg gård, og vil ha 4 hunder, noe jeg ser på som mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som det er noe i veien for å ha 6 hunder spør du meg. Så lenge dere har mulighet til å ta dere av valpene som om de var eneste valp i familien, og følge dem opp godt nok i oppveksten. Og selvfølgelig er det en forutsetning at de hundene dere allerede har fungerer som de skal o og med at de vil være oppdragere på lik linje med dere.

Høres jo ut som du lever drømmetilværelsen da... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som problemet med å ha mer enn 3-4 hunder (selv om man har god tid!) er den individuelle oppmerksomheten de skal ha.

Selv har jeg "bare" to stk, og å dele oppmerksomheten i to er vanskelig nok allerede :]

Men dersom dere mener at dere klarer å gi hundene alt det de fortjener, at ingen får mindre enn andre, så hvorfor ikke? Dere har jo plassen :)

Ellers syns jeg det er latterlig når man kommer hjem til en oppdretter i et normalt størrelse hus i et boligområde som har 6+ hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ser som et problem er at en ny hund skal finne sin plass i flokken. Dette kan virke forstyrrende på resten av hundeflokken. Det skal testes ut grenser og ny rangordning skal skapes. Det går seg til etterhvert, men det kan være stressende både for hunder og mennesker den først tiden.

Også lurer jeg på hvorfor dere vil ha så mange hunder? Jeg har hatt maks 2 hunder samtidig, og i tillegg passet en hund til i perioder. Når det har vært tre hunder her synes jeg det har vært for mye. Selv om vi har over 2 mål tomt, og hagen grenser direkte til skogen med fine muligheter for lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer rett og slett på hvor mange hunder dere ser på som for mange hunder? Tenker ikke på i forhold til folk som har trekkhunder altså...

kommer vel helt ann på hvor man bor og hvpr stor plass man har syns jeg... vi har en hund nå..en rottweiler tispe på 1år..og vi har allerede tenkt at vi har lyst på en til . en hann i samme rase.. men her vi bor nå har vi vel egentlig ikke plass til det..så må vente til vi kjøper oss hus tenker jeg=) men jeg kunne godt tenke meg å ha 3 hunder vertfall..om jeg hadde hatt plass...men mer enn 3 for meg tror jeg hadde blitt for mye, men det er jo helt opp til person til person=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder man kan ha kommer helt an på hvor mye tid man har.

Man bør ikke ha flere enn at man får:

- trent alle enkeltvis

- alle får det pelsstellet de skal ha

- ha tid til sosialisering av evt valpekull, og oppfølging av valpekjøpere

Samtidig var det et godt poeng lenger opp her: man bør også selv vite hvorfor man anskaffer neste hund. Hva er det de hunden kan tilføre livet deres som de andre allerede ikke gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel helt ann på hvor man bor og hvpr stor plass man har syns jeg... vi har en hund nå..en rottweiler tispe på 1år..og vi har allerede tenkt at vi har lyst på en til . en hann i samme rase.. men her vi bor nå har vi vel egentlig ikke plass til det..så må vente til vi kjøper oss hus tenker jeg=) men jeg kunne godt tenke meg å ha 3 hunder vertfall..om jeg hadde hatt plass...men mer enn 3 for meg tror jeg hadde blitt for mye, men det er jo helt opp til person til person=)

er det ikke sånn at man ikke skal ha flere rottweilere samtidig? fordi de angriper i flokk?meget mulig dette bare er en myte, men jeg fikk bare høre det for litt siden av en som har rottweiler blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det ikke sånn at man ikke skal ha flere rottweilere samtidig? fordi de angriper i flokk?meget mulig dette bare er en myte, men jeg fikk bare høre det for litt siden av en som har rottweiler blanding.

alle hunder uansett rase blir en flokk om de bor sammen. om du bare har en hund ser den på deg som sin flokk.

rottweilere angriper ikke helt plutselig helt uten videre uansett om de er i flokk eller ikke.

jeg kjenner noen som har flere rottweilere og dette er ingen problem.

alle hunder uansett om du har en eller flere og uansett rase trenger streng dressur og du må være lederen i flokken uansett. ellers vil hunden bestemme over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke fasitsvar på dette. Man kan fint leve i et vanlig bolighus i et boligområde med seks store hunder, så lenge alle hundene får den morsjonen de skal ha, den sosiale treningen de skal ha, den alene-tiden de skal ha, osv. Men rent praktisk er det enklere med litt større plass, men nødvendig er det ikke, hvis behovene dekkes uansett.

Når det gjelder ditt tilfelle, har du vel alle forutsetninger for å kunne ha 6 hunder, hva gjelder plass, tid, interesse osv. Hva ANDRE mener om antallet hunder, er ikke så vesentlig - så lenge det ikke er berettigede klager på hundeholdet ditt!

Hundene må få dekket sine behov - om du har 2 eller 6 er likegyldig, så lenge alle hundene lever fullverdige liv.

Selv har jeg nå 3 store hunder - i et vanlig boligområde. Pr. i dag er dette litt i overkant, fordi min tilværelse har endret seg mye de siste par årene. Jeg ser derfor frem til (misforstå meg rett!) at naturlig avgang sørger for færre antall hunder, fordi det da vil bli en noe enklere tilværelse.

Har tidligere hatt fra 1 til 5 store hunder, og også drevet oppdrett. I en periode var 1 hund mer enn nok, mens jeg i andre perioder kunne hatt flere enn de 5 vi hadde. Livet forandrer seg, og med det mulighetene til å ha flere enn en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...