Gå til innhold

Bør jeg få en omplasserings-hund fremfor en valp fra oppdrett?


Gjest hundeelsker

Anbefalte innlegg

Gjest hundeelsker

Etter å ha sett på Oprah-show i kveld og ha grått endel tårer for de stakkars mishandlede hundene som ender opp i dyrehjem hvor de forsøkes å adopterese bort, men til slutt ender opp avlivet, så sitter jeg og er litt i tvil over hva jeg skal gjøre. Jeg og samboeren min vil ha oss en hund i løpet av høsten/vinteren, dette har vært planlagt lenge. Egentlig har vi tenkt på valp, av liten rase, som Malteser eller Bichon Havanaise.

Men så blir jeg i tvil.

Det blir jeg som skal ha hovedansvaret for hunden, da det er jeg som kommer til å være mest hjemme med den de neste årene. Jeg er lita, veier ikke mer enn 44 kilo og er ikke særlig sterk. Dermed må jeg ha en liten rase som jeg kan hamle opp med (jeg forsøkte å gå på tur med en mellomstor hund på 16 kg og det var strevsomt og sikkert farlig for hunden, passerende og meg selv). De omplasseringshundene jeg ser på Finn er som regel av store raser; Schafere, dobberman, berner sennen osv. Hunder jeg vil føle meg særdeles utrygg på å håndtere i vanskelige situasjoner og et slit bare å gå på tur med. Ingen små hunder står og ber om at noen kan ta den til seg; mindre hunder selges fort unna til relativt høy pris i forhold til alder. Dyrebeskyttelsen hvor jeg bor ser ut til å være dedikert til katter og en kanin eller to innimellom.

Så da er spørsmålet; hvor stort er problemet med hunder ingen vil ha i Norge?

Blir hunder avlivet i store mengder fordi ingen vil ha dem?

Jeg vil ikke være egoistisk og velge en renraset valp om det står mange små hunder der ute og venter på et hjem :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så da er spørsmålet; hvor stort er problemet med hunder ingen vil ha i Norge?

Blir hunder avlivet i store mengder fordi ingen vil ha dem?

Ja, det blir de. Omplasseringssentre avliver hunder etter en viss periode da de ikke har mulighet til å ha hundene boende der til de dør av alderdom.

Størrelse har ikke så mye å si hvis man trener hunden godt, men det er klart at mange omplasseringshunder ikke har dette godt innarbeidet. Det er ofte en av grunnene til at de blir omplassert. Samtidig finnes det hunder som blir omplassert av andre årsaker, og som har grunndressuren godt innarbeidet. Men godt forarbeid så er det fullt mulig å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du ender opp med, omplassering eller valp.. ikke kjøp deg en hund DU ikke er komfortabel med! Selv om kjæresten din kunne trives med å gå tur med en stor og sterk hund, så er det viktig at dere begge trives, og at hunden ikke blir noen ubehagelig greie.

Hvis dere allerede har ca bestemt dere for rase innen liten hund, så ville jeg gått for det.

Man kan ikke redde alle. Jeg er enig i at det er masse teite, teite, teite omplasseringer rundt omkring, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er trist med alle hundene overalt som ikke blir tatt ordentlig vare på av eierne sine og ender opp hos Dyrebeskyttelsen og lignende. Det jeg mener er viktig når man vurderer omplassering vs "ny" valp er:

- Hvor mye erfaring har man om hund? Man kan aldri vite hva en omplasseringshund har opplevd! Noen kan bli omplassert pga allergi, mens andre kan være svært mishandlet, både psykisk og fysisk. Dette kan være vanskelig å oppdage på noen hunder bare ved å se på den og tilbringe litt tid med den, og mange atferdsproblemer kan dukke opp i det man tar hunden med hjem. Skal man ha en omplasseringshund bør man være instilt på at det vil kunne ta fryktelig mye tid og krefter. I noen tilfeller kan hunder være så skadet av tidligerer eierforhold at avliving er den beste utveien. Jeg synes det er flott at folk vil ta seg av omplasseringshunder, det er virkelig trist med de som lider.

Dersom man har små barn i hus bør man også være obs på hvordan de reagerer på hverandre.

Størrelsen på en hund har egentlig ikke så allverdens å si, men dersom du pga en hunds størrelse vil føle deg usikker i vanskelige situasjoner, vil jeg ikke råde deg til å anskaffe dette.

Dersom det er noen ordning i nærheten av deg hvor du kan prøve å tilbringe litt tid med hunden(e) vil du kunne se litt hvordan de fungerer:)

Jeg synes det er flott at du vurderer å anskaffe deg omplasseringshund. Jeg har selv tenkt på dette mange ganger. Jeg har en kongepuddel og har flere ganger tenkt at denne hunden ville vel i de aller fleste tilfeller fått et godt hjem, ettersom valpene er dyre(jeg kjøpte han som valp) og de fleste ikke bruker mye penger på en hund for så å behandle den dårlig. Kynisk sagt kanskje men håper du forstår hva jeg mener:) Jeg valgte allikevel å kjøpe han ettersom jeg ønsket å bruke han i avl.

Lykke til, og si gjerne ifra hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Til TS

Jeg vil bare tipse om at du kan finne omplasseringshunder andre steder enn på Finn. Jeg er enig i observasjonen om at det er flest store og mellomstore hunder til omplassering, og at noen raser er overrepresentert. Det er imidlertid ikke umulig å finne en liten omplasseringshund, som en Jack Russel eller andre små terrierraser.

Her er en annen omplasseringslenke:

Charlottes

Viktige råd fra Lillefleur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...