Gå til innhold

Hvordan lære pusene å gå på do ute!?


Gjest mjaus

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å ha fått bli mamma til to herlige pusegutter på 5-6 mnd. Har nå hatt de ute med oss i 1 måneds tid og det elsker de, men de går alltid inn i kattedoen sin når de skal på do, eller venter på atjeg slipper de inn så de får gått på do i inne.. Hvordan kan jeg lære disse to at de skal gå på do ute?

de skal selvf få ha muligheten til inne do på natten osv, men når de er ute vil jeg gjerne at de går ute:)

Noen som har noen gode råd? erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta litt av kattesanden og legg det på egnet område ute.

(Kanskje brukt sand sånn at de lukter hva som "har skjedd" der.

Bra at du fortsetter å la de ha mulighet til å gå på do inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også veldig fint om du følger etter kattene slik at du kan plukke opp avføringen slik at den ikke trenger ligge i andres personer bed eller sandkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også veldig fint om du følger etter kattene slik at du kan plukke opp avføringen slik at den ikke trenger ligge i andres personer bed eller sandkasse.

ser poenget ditt, og det er klart vi prøver å unngå det.

Men lit vanskelig å alltid følge med på hvor de går.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha fått bli mamma til to herlige pusegutter på 5-6 mnd. Har nå hatt de ute med oss i 1 måneds tid og det elsker de, men de går alltid inn i kattedoen sin når de skal på do, eller venter på atjeg slipper de inn så de får gått på do i inne.. Hvordan kan jeg lære disse to at de skal gå på do ute?

de skal selvf få ha muligheten til inne do på natten osv, men når de er ute vil jeg gjerne at de går ute:)

Noen som har noen gode råd? erfaringer?

De er unge enda og må få seg et territorium før de tør spre rundt seg med ekskrementer ute. Så du får nok pent vente til de ønsker det selv. Kastraten her gikk konsekvent på do inne til han var 8-9 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en kasse utenfor døren?

Så tar du ansvar for kattene dine, plager ikke naboene med avføring i sandkasser og bed , samtidig som pusene dine går på do ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med alle pusene vi har hatt har det vært veldig greit å begynne å gå på do ute. Da de begynte å være ute begynte de ganske raskt med å tisse der, men måtte inn for å gå ordentlig. Etter et par uker begynte de å gjøre alt ute. Jeg har alltid kasse inne likevel, i tilfelle det blir nød om vi er lenge avgårde og pusene er inne. De vil helst ikke gå i kassa om ikke de må, de liker best å gå på do ute. Så jeg gjorde egentlig ingenting spesielt for å lære dem det, det ble bare mest naturlig for dem etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle pusene vi har hatt har det vært veldig greit å begynne å gå på do ute. Da de begynte å være ute begynte de ganske raskt med å tisse der, men måtte inn for å gå ordentlig. Etter et par uker begynte de å gjøre alt ute. Jeg har alltid kasse inne likevel, i tilfelle det blir nød om vi er lenge avgårde og pusene er inne. De vil helst ikke gå i kassa om ikke de må, de liker best å gå på do ute. Så jeg gjorde egentlig ingenting spesielt for å lære dem det, det ble bare mest naturlig for dem etterhvert.

Har hørt flere som har sagt det, satser på at mine også fungerer slik :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hatt noe problem med det. Flere gode forslag i tråden allerede, men du kan f.eks flytte sandkassen nærmere og nærmere utgangsdøra for så å sette den ut - deretter kan du nok fjerne den om du ønsker.

Evt. kan du grave ned noe avføring på et sted i hagen din hvor det er ok at de går og så sette dem dit når de begynner å grave i kassen. Det er selvsagt ingen garanti for at de ikke gjør fra seg andre steder, men det er verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg forsøkt å få alle kattene mine til å komme inn for å gå på do eller bruke en kattekasse utenfor døra. Dette fordi jeg kan (1) følge med på sykdommer osv som veldig raskt vises i deres "etterlatenskaper" og (2) slippe og irritere naboene. Imidlertid slutter de raskt å bruke doen når de har andre muligheter. Jeg har derfor en liten sandhaug ytterst i hagen som de gjerne bruker. Men misstenker at de går andre steder også, dessverre. Så kattene dine vil nok begynne å gå ute helt av seg selv snart.

(Vet det ikke er spørsmålet i tråden, og at man ofte blir kritisert for å kommentere andre ting. Velger å kommentere litt i et lite parantes, så får du overse om du vil. Kattunger skal helst ikke gå ute før de er 8 måneder gamle. Årsakene er flere. Retningssansen er ikke utviklet, de kan raskt finne på å gå for langt, eller rote seg bort om de blir skremt. Det er alt for mange kattunger som er gått ute for tidlig som havner hos dyrebeskyttelsen. I tillegg er dyrene for små til å skaffe eget territorie, og forsvare seg mot andre dyr. Det er veldig mange kattunger under året som omkommer som følge av at de har gått ute alene. Min anbefaling er at du sitter litt ute med dem om du gjerne vil ha de ute allerede, og ikke under noen omstendigheter lar de gå ute på natten eller når du er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha fått bli mamma til to herlige pusegutter på 5-6 mnd. Har nå hatt de ute med oss i 1 måneds tid og det elsker de, men de går alltid inn i kattedoen sin når de skal på do, eller venter på atjeg slipper de inn så de får gått på do i inne.. Hvordan kan jeg lære disse to at de skal gå på do ute?

de skal selvf få ha muligheten til inne do på natten osv, men når de er ute vil jeg gjerne at de går ute:)

Noen som har noen gode råd? erfaringer?

Kan du beskrive hvordan du bor? Regner med at du bor på landet siden du vil at dem skal gjøre fra seg ute?

Ellers får du jo bare masse gode råd om hvordan du skal lære kattene dine å gjøre fra seg hos naboen.. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive hvordan du bor? Regner med at du bor på landet siden du vil at dem skal gjøre fra seg ute?

Ellers får du jo bare masse gode råd om hvordan du skal lære kattene dine å gjøre fra seg hos naboen.. :nei:

Ja, skjønner dette :trist:

Jeg bor på "landet" ja, jeg bort hvertfall ikke i byen. i nabolaget er det flere katter. og det med blomsterbeddene til nabo'n skal gå bra!

Anette R - takk for svar, jeg lar ikke kattene mine være ute verken på natten eller på dagen når jeg er på jobb. Slipper de ut når jeg kommer hjem på ettermiddagen og lar de løpe inn og ut så mye de vil. tror ikke det er noe fare for at disse to skal stikke av. De er så "mammadalte" og vil helst være i nærheten av meg hele tiden :jepp:

Jeg vil gjerne slippe at kattene går på do inne når de kan gjøre det ute. og derfor ønsket jeg gode råd på hvordan jeg kan lære kattene dette. per idag bruker de kassen fordi de ikke "vet" noe annet. Jeg har fått mange gode innspill, og tusen takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vet det ikke er spørsmålet i tråden, og at man ofte blir kritisert for å kommentere andre ting. Velger å kommentere litt i et lite parantes, så får du overse om du vil. Kattunger skal helst ikke gå ute før de er 8 måneder gamle. Årsakene er flere. Retningssansen er ikke utviklet, de kan raskt finne på å gå for langt, eller rote seg bort om de blir skremt. Det er alt for mange kattunger som er gått ute for tidlig som havner hos dyrebeskyttelsen. I tillegg er dyrene for små til å skaffe eget territorie, og forsvare seg mot andre dyr. Det er veldig mange kattunger under året som omkommer som følge av at de har gått ute alene. Min anbefaling er at du sitter litt ute med dem om du gjerne vil ha de ute allerede, og ikke under noen omstendigheter lar de gå ute på natten eller når du er på jobb.

8 måneder??? Det må jo være tortur for en stakkars pus. Selvfølgelig skal man ikke bare hive dem ut med en gang man har fått dem, men fra 4 måneder er det helt greit å begynne å være noe ute. Har aldri sett noe sted at det blir anbefalt å vente så lenge som 8 måneder.

Edit: Katter har sin fulle utviklede stedsans når de er 6 måneder.

Endret av *Ulla*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 måneder??? Det må jo være tortur for en stakkars pus. Selvfølgelig skal man ikke bare hive dem ut med en gang man har fått dem, men fra 4 måneder er det helt greit. Har aldri sett noe sted at det blir anbefalt å vente så lenge som 8 måneder.

Vet de ikke hva det vil si å være ute savner de det ikke heller.

Det er faktisk den offisielle anbefalingen i Norge akkurat nå.

Ring din lokale dyrebeskyttelse og spør.

Gå eventuelt inn på sidene www.katteprat.no eller www.dyresiden.no og les innlegg om å slippe ut kattene, så ser du at dette også er anbefalingen blant katteeiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet de ikke hva det vil si å være ute savner de det ikke heller.

Det er faktisk den offisielle anbefalingen i Norge akkurat nå.

Ring din lokale dyrebeskyttelse og spør.

Gå eventuelt inn på sidene www.katteprat.no eller www.dyresiden.no og les innlegg om å slippe ut kattene, så ser du at dette også er anbefalingen blant katteeiere

De er jo nysgjerrige på å komme ut, selv om de ikke vet "hva det vil si". Og med tortur mener jeg at katten har behov for å få ut energien sin på et større område enn det huset er. Alle de jeg har hatt har "mast" om å få komme ut og blitt mye roligere inne når de fikk lov å være litt ute.

Og jeg leser akkurat nå på dyrebeskyttelsens sider, at katter har sin fullt utviklede sedsans når de er 6 måneder, da er det jo ingen grunn til å vente to måneder til med å slippe dem ut. Og jeg leser at mange katteeiere anbefaler fire-fem-seks måneder. Så jeg er ikke så sikker på denne "offisielle anbefalingen" din. Men det er selvfølgelig lov til å ha forskjellig mening om hva som er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er jo nysgjerrige på å komme ut, selv om de ikke vet "hva det vil si". Og med tortur mener jeg at katten har behov for å få ut energien sin på et større område enn det huset er. Alle de jeg har hatt har "mast" om å få komme ut og blitt mye roligere inne når de fikk lov å være litt ute.

Og jeg leser akkurat nå på dyrebeskyttelsens sider, at katter har sin fullt utviklede sedsans når de er 6 måneder, da er det jo ingen grunn til å vente to måneder til med å slippe dem ut. Og jeg leser at mange katteeiere anbefaler fire-fem-seks måneder. Så jeg er ikke så sikker på denne "offisielle anbefalingen" din. Men det er selvfølgelig lov til å ha forskjellig mening om hva som er det beste.

Enig med deg.. så lenge man begynner å være ute sammen de i begynnelsen så er det ikke noe problem å begynne med det når de er rundt 3-4 måneder. Men lar ikke kattungene være ute over natta eller på dagen når man er på jobb. Det får komme når de blir større puser :jepp:

Jeg har også merket at kattene mine er roligere og virker mer tilfreds med å få lov til å utforske litt utenfor døren hjemme.

Jeg har lest tusen forskjellige "meninger" om når katten har fult utviklet stedsans.. derfor tror jeg på å la katten få være katt, slippe den ut og følge med den første tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tusen forskjellige "meninger" om når katten har fult utviklet stedsans.. derfor tror jeg på å la katten få være katt, slippe den ut og følge med den første tiden :)

Kunne ikke vært mer enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...