Gå til innhold

Er det bra for en hund å spise samme mat som oss mennesker?


Gjest Chrissy82

Anbefalte innlegg

Er ikke det vanskelig? Kjøtt fra husdyr (Svin, okse, kylling...) er vel ikke lenger like bra og næringsrikt som vilt? Koker du grønnsakene du gir hunden slik at det ligner mest mulig på halvfordøyd grønt som rovdyrene spiser fra magesekken til byttedyrene?

Damper grønnsaker- fort gjort når jeg lager middag til oss selv samtidig. Kylling & gris kjøper vi fra slakteren. Sau får vi fra en nabo som driver med gårdsbruk, rein fra en lokal reindriftseier og så går mannen min på rype- og elgjakt! Investert i ett par store frysere vi har i et uthus. Kanskje vanelig å få til i en storby- men det er ikke så mye stress når du har tilgang på råvarene. Vi driver litt med hundekjøring på hobbybasis og har eksprimentert en del med hva som får hudene til å yte best mulig.

Elg,rype og rein er jo vilt- og dermed totalt likeverdig næringsmessig med det rovdyrene spiser. Sau beiter jo også ute i skogen- så det er også veldig bra. Svin og kylling er kanskje litt dårligere- men bra for variasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en kokebok for hunder, der det er oppskrifter på menneskemat med en vri. Poenget der er å lage en grunnporsjon, og ta av en del av porsjonen til hunden før krydder og annet tilsettes til oss mennesker. Dermed får hunden et variert kosthold med ulike smaker, men slipper alt krydderet og andre ingredienser som ikke er fullt så bra for hunder.

Boken heter Voff - hundemat på alle fat, og er skrevet av Paul Løwe. Han skrev boken når han oppdaget at hans egen hund ikke spiste godt nok av tørrforet. Dermed laget han mat til hunden som hadde mer smak og kune gi større variasjon av smaker enn hva tørrforet kan gi.

Linken viser boken jeg viser til, som jeg synes er en utrolig bra hundekokebok :)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7070&rom=MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_blabla_*

Hunden min får både menneskemat og tørrfor, han er gammel og har aldri vært syk en dag. Dette med at hunder bare må spise tørrfor, er bare tull. Det er noe vi blir lurt til å tro, fordi bransjen vil selge og tjene penger. Og folk biter på.

Noen jeg kjenner har kun gitt hundene sine svindyrt tørrfor fra dyrlegen, og de er de sykeste av alle. De har nærmest klippekort hos dyrlegen. Hvordan forklarer man det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner har kun gitt hundene sine svindyrt tørrfor fra dyrlegen, og de er de sykeste av alle. De har nærmest klippekort hos dyrlegen. Hvordan forklarer man det da?

Tilfeldigheter. Det er ingenting som tilsier at enkelttilfeller som er syk er syk pga fôret. Evt. at enkeltindivider som er friske pga dårlig fôr betyr at fôret er bra. Det er en grunnleggende misforståelse av hvordan forskning fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner har kun gitt hundene sine svindyrt tørrfor fra dyrlegen, og de er de sykeste av alle. De har nærmest klippekort hos dyrlegen. Hvordan forklarer man det da?

Det forklarer man (ved hjelp av sunn fornuft) med at tørrfor summa summarium er proppa med tilsetningsstoffer. Vi mennesker trenger jo alt fra A og B vitamin til proteiner og fett - men hvor friske hadde vi vært om vi kutta ut frukt, egg og fisk for å kun proppe i oss vitaminpiller og kunstige tilsetningstabletter? Da tror jeg vi også hadde hatt klippekort hos legen.... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å lese alles meninger om dette :)

Jeg mener at dette spørsmålet er helt avhengig av hva man definerer som menneskemat. Feks, den menneskematen som sjefs-snipa beskriver mener jeg også kan duge fint som hundemat. Derimot, neinei til grillet kylling og bernaisesaus.

Skal man gi hundene menneskemat mener jeg at det skal være menneskemat tilberedt spesielt til hunden. Hunder skal ikke ha masse krydder, frityrstekt mat og sjokolade.

Får man hunden til å spise grønnsaker, er jo dette kjempebra! Hunden min er ekstremt kresen og jeg kan drømme om å få han til å spise poteter og gulrøtter;)

Hunden min får hundemat, men jeg "krydrer" den gjerne litt ved å blande i menneskemat. Grunnene til at han får hundefor er at han har veldig følsom mage og blir dårlig av mange variasjoner og mye av det man kaller menneskemat og jeg synes selv det er veldig vanskelig å lage hundematen selv. Han får Royal Canin, uten å skryte av et spesielt merke, og det funker kjempebra! Hunden min er en storpuddel og jeg har alltid slitt med å få han til å spise nok, han er alltid for tynn.

Jeg mener at hvis man skal lage maten til hunden selv, må man sette seg nøye inn i næringsstoffer i forskjellige matvarer og hva hunden trenger. Som nevnt i tidligere innlegg finnes det jo spesielle hundekokebøker:)

Hundefor er en grei løsning for både hun og eier, og man kan jo skjemme hunden bort i blant med litt ekstra godt i skålen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest vorsteh

Det blir jo helt tullete å argumentere med at hundene i Alaska spiste/spiser rått kjøtt, så det er det beste for alle hunder. De hundene hadde en betydelig kortere livslengde enn de hundene som holdes som kjæledyr i dag. Hadde folk gitt hundene sine tørrfor isteden for våtfor, så hadde ikke 8 av ti hunder hatt tannproblemer.... Tannproblemer er faktisk en av de største velferdsproblemene vi har på våre moderne hunder, og mye av det skyldes feilforing. Det nytter ikke å argumentere med at man kjenner en hund som har levd på brødskive hele livet og er frisk som en fisk, det blir alt for enkelt. Riktig foring er med til å forlenge livslengden og forhøye livskvaliteten hos hundene våre, det er viktig med et riktig sammensatt kosthold i forhold til immunforsvaret også. En hund med et sterkt og godt immunforsvar bekjemper også evt sykdommer bedre.

Min hund får middagsrester, hovedsakelig ris, grønnsaker, poteter og evt kjøttrester uten bein hvis det er fjærkre. Men, hoveddietten hennes er selvfølgelig et godt tørrfor.

Jeg er godt kjent med at de fleste trekkhund-mennesker forer dyra sine på rått kjøtt, evt et eller annet ferdigfor som i hovedsak består av kjøtt. Det er ofte en økonomisk side av det, siden mange i dette miljøet har veldig mange hunder. Dessuten er det jo ikke til å stikke under en stol, at en trekkhund som regel ikke er så mye verdt når den pensjoneres. Da blir det ofte en tur bak låven og ferdig med det. Derfor kan man ikke automatisk sammenstille en husky og en bichon frise... Måten man holder hunden på og hva man bruker den til spiller også en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo ikke til å stikke under en stol, at en trekkhund som regel ikke er så mye verdt når den pensjoneres. Da blir det ofte en tur bak låven og ferdig med det. Derfor kan man ikke automatisk sammenstille en husky og en bichon frise... Måten man holder hunden på og hva man bruker den til spiller også en rolle.

Det var da en grusom holdning! Jeg er et såkalt "trekkhund-menneske", og den eldste hunden vår er nå 13 år og frisk som en fisk. Han er fremdeles med på småturer i skog og mark- og nyter en enorm respekt fra yngre hunder. Mitt inntrykk er at mennesker med hund som livsstil, er mye mer opptatt av hundenes velferd enn de som har en liten Bichon Frise hjemme i stua. Alderen gjør selvsagt at de ikke kan være med i løp, men jeg har aldri hørt om en som seriøst driver med trekkhunder- som avliver hundene når den ikke er like nyttig lengre. Tvert i mot- da venter en takknemlig og verdig alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en grusom holdning! Jeg er et såkalt "trekkhund-menneske", og den eldste hunden vår er nå 13 år og frisk som en fisk. Han er fremdeles med på småturer i skog og mark- og nyter en enorm respekt fra yngre hunder. Mitt inntrykk er at mennesker med hund som livsstil, er mye mer opptatt av hundenes velferd enn de som har en liten Bichon Frise hjemme i stua. Alderen gjør selvsagt at de ikke kan være med i løp, men jeg har aldri hørt om en som seriøst driver med trekkhunder- som avliver hundene når den ikke er like nyttig lengre. Tvert i mot- da venter en takknemlig og verdig alderdom.

Hvis du aldri har hørt om det, så er du i beste fall naiv! Jeg kan på stående fot ramse opp minst ti trekkhundeiere som jeg vet gjør det på denne måten. Jeg forstår de egentlig godt, de kan ikke ha ti pensjonerte trekkhunder i tilllegg til tjue aktive hunder og ti unghunder. Jeg vet også at mange "sparer" hunder som er spesielle for dem.

Jeg har ikke uttalt meg noe om forskjellig livskvalitet, jeg bare poengterer at det er en vesentlig forskjell på måter å holde hund på. Dette affiserer også hundens helse, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hørt om det, så er du i beste fall naiv! Jeg kan på stående fot ramse opp minst ti trekkhundeiere som jeg vet gjør det på denne måten. Jeg forstår de egentlig godt, de kan ikke ha ti pensjonerte trekkhunder i tilllegg til tjue aktive hunder og ti unghunder. Jeg vet også at mange "sparer" hunder som er spesielle for dem.

Jeg har ikke uttalt meg noe om forskjellig livskvalitet, jeg bare poengterer at det er en vesentlig forskjell på måter å holde hund på. Dette affiserer også hundens helse, selvfølgelig.

Da synes jeg du skal anmelde de 10 trekkhundeierne for dyremishandling- slik at de for all fremtid kan forbys å drive med hundehold! Eller har du tenkt å sitte passivt å se på at slike grusomheter finner sted?

Mitt poeng var i alle fall at du ikke kunne slå alle trekkhundeiere over en kam. Jeg kunne aldri tatt livet av verken en hund eller et menneske- så jeg synes du kan holde deg for god til stigmatiseringen du forsøker deg på. Jeg elsker trekkhundene mine høyere enn jeg ville elsket et barn - så jeg tok meg faktisk nær av generaliseringen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal anmelde de 10 trekkhundeierne for dyremishandling- slik at de for all fremtid kan forbys å drive med hundehold! Eller har du tenkt å sitte passivt å se på at slike grusomheter finner sted?

Mitt poeng var i alle fall at du ikke kunne slå alle trekkhundeiere over en kam. Jeg kunne aldri tatt livet av verken en hund eller et menneske- så jeg synes du kan holde deg for god til stigmatiseringen du forsøker deg på. Jeg elsker trekkhundene mine høyere enn jeg ville elsket et barn - så jeg tok meg faktisk nær av generaliseringen din.

Hvorfor skal jeg anmelde dem for dyremishandling? Det har da ingenting med dyremishandling å gjøre, etter min mening. Dyret blir skutt i hodet og dør momentant. Man kan jo han sine meninger om det er etisk riktig eller ikke, men det gjør det jo ikke til dyremishandling. Det er da fint at du elsker dine hunder. Det er ingen stigmatisering, det er et faktum. Verden er faktisk slik. Så får du jo kose deg med dine trekkhunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...