Gå til innhold

Er det bra for en hund å spise samme mat som oss mennesker?


Gjest Chrissy82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hm.. noe av det samme kan de vel spise. Men stekt mat er ikke naturlig for hunder å spise, krydder er heller ikke bra. Ikke hvitløk, løk, druer heller. Stekt/kokt kylling/høne er heller ikke bra å gi til hunder da varmen gjør beina sprø og de vil splintres i farlige spisse biter som kan ounktere magesekk og tarmer.. Gi hunden rå mat hvis du skal gi "menneskemat"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Uten at jeg kan oppgi nøyaktig hva en hund trenger så nei.

Hunder skal ha annen sammensetning av karbohydrater/fett/proteiner enn oss mennesker.

De skal også ha andre verdier på mineraler, vitaminer, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den kan jo spise noe av det samme, men som Storesky sier, hunder skal ha en annen sammensetning av næringsstoffer enn vi mennesker, så jeg ville holdt meg til mat som er laget for hund.

Og hva du enn gjør, ikke fôr hunden med sjokolade, det er ren gift, og 10 gram KAN være nok til å ta livet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at hunder ikke har godt av variasjon i kosten, så i det hele tatt å gi noe annet enn det faste hundefóret er noe man helst unngår. Men de fleste tåler litt middagsrester for eksempel. Så lenge det er mat de greier å fordøye. Ris, pasta, grønnsaker (ikke løk+hvitløk) og rent kjøtt går bra. Beinløst kjøtt fra fugl er det proteinet de nyttiggjør seg best. Stekt/ kokt kjøtt tas raskere opp i kroppen enn rått. Det er jo litt ok for hunden å få noe annet enn det vanlige fóret en gang i blant, så man kan ikke være alt for fanatisk. Men jeg syns det er greiest å gi vom&hundemat (som er et råfór) og tørrfór i tillegg. Da blir det litt variasjon uten at det går ut over fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskemat inneholder som regel for mye salt og fett for en hund. Som en tommelfingerregel bør den i hvertfall ikke få ting som pommes frites, krydret mat og annet som inneholder mye fett, salt og/eller krydder.

Potet er for en hund bare vomfyll, det er ikke særlig næring de klarer å ta opp av det. Rå grønnsaker bør de ikke få for mye av, da de har vanskelig for å få i seg næringstoffene fra dem heller.

Og som gjest over sier - sjokolade bør være fullstendig forbudt. Èn rute sjokolade vil ikke drepe en eneste hund, men det beste er om de ikke får smaken på det i det hele tatt. (I tillegg kan en rute her og en rute der samle seg opp over tid, fordi hunder bruker lang tid på å bryte ned stoffet teobromin som finnes bl.a i sjokolade).

Jeg ringte til "legevakten" for dyr da min hund hadde spist ca. 70 g mørk sjokolade (jeg hadde glemt å fjerne platen fra stuebordet da jeg gikk ut en liten tur), men hun sa at det nok gikk bra på en hund av min størrelse (19 kg). Hvis jeg husker riktig, så sa hun at for en hund på 20 kg, så er 400 g mørk sjokolade en dødelig dose. Får den i seg over 200 g, bør man vurdere å ta hunden inn til dyrlegen for sikkerhets skyld. (Så for en hund på 5-10 kg så er jo mengden sjokolade som er farlig proporsjonalt mindre).

Når det er sagt, så ser jeg ikke problemet med å gi hunden matrester som tillegg til egen mat i blandt. Godt med variasjon, så lenge man holder seg borte fra det som er for salt og fett.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hunden min spiser mest tørrfor (Labb). Men får av og til middagsrester, brødskive med leverpostei eller favorittretten ris og fiskeboller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er den "sjokolade er gift"-gjesten som skrev over her.

Jeg er for øvrig at man ikke behøver å være fanatisk når det gjelder å gi den litt menneskemat av og til. Den tiden jeg hadde hund, ble jeg anbefalt av dyrlegen å gi den en halv skive av hvitt brød med leverpostei (den gule runde boksen) om morgenen. Har helt glemt hva det skulle være bra for, men kan enda se for meg hvordan han slikket seg om kjeften etter å ha fortært den :) Sjokolade fikk den imidlertid aldri, da dyrlegen sa at det var rene giften for hunden. Han klarte å rappe til seg litt i et ubevoktet øyeblikk en gang, og da kom det opp igjen like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette?

Jo, ettersom jeg hadde litt problemer med manglende matlyst hos hunden har jeg forsket litt på hva man kan variere med. Nå husker jeg ikke kilden, men jeg har ihvertfall lest temmelig inngående om ernæring og hund, og det sies at variasjon i kosten påfører stress og midlertidig nedsatt evne til å nyttiggjøre seg næringsstoffene. Hundekroppen fungerer best hvis den får akkurat de samme næringsemnene hver dag, fordi fordøyelsessystemet er litt begrenset og "fininnstilt". Spurte veterinæren min litt om det, og fikk bekreftet det jeg har lest.

Fikk opp bla. dette da jeg søkte litt på kosthold, hund:

"Det er gode grunner til at hunder ikke skal ha menneskemat

Hundens fordøyelsessystem står i kontrast til menneskets. Vi mennesker trenger et variert kosthold for å holde oss sunne. Hunder, derimot, trenger et stabilt (lite variert) kosthold for å fungere optimalt. Det betyr at kosten også må være balansert med hensyn til hva hunden trenger, i hvert eneste måltid. Menneskemat er ikke det, og derfor er den heller ikke egnet som ernæring for hunder.

http://arion-petfood.no/hunder.html

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir stor sett hunden min bare menneskemat. Jeg har en trekkhund- så han holder nok et jevnt over høyere aktivitetsnivå enn mange hunder. I tillegg er han sterk som en okse, rask som en gepard og har silkemyk pels!:-)

Min erfaring er at menneskemat gir mer næring enn vetrinærfor.

Hvorfor? Tenk på hvordan hundene hadde det før. Hva spiste huskiene når de jobbet som trekkhunder i arktis? Nymoderne vetrinærfor- eller rått kjøtt og annen variasjon av menneskmat? Tar Lars Monsen med seg 10.000KG vetrinærfor på ekspedisjonene sine- eller gir han dem litt menneskemat?

Tror denne hysteriaen rundt rett fôr er skapt for å utnytte et kommersiellt tomrom.... (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrissy82

Takk skal dere ha!

Kjæresten min gir hunden vår "menneskemat" hver dag og jeg har prøvd å forklare han flere ganger at det ikke er noe bra for hunden. Ikke så ofte i hvert fall!

Takk til deg La Flaca. Jeg sendte den linken til kjæresten min nå så håper han skjønner det litt mer nå at jeg har rett! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opp bla. dette da jeg søkte litt på kosthold, hund:

"Det er gode grunner til at hunder ikke skal ha menneskemat

Hundens fordøyelsessystem står i kontrast til menneskets. Vi mennesker trenger et variert kosthold for å holde oss sunne. Hunder, derimot, trenger et stabilt (lite variert) kosthold for å fungere optimalt. Det betyr at kosten også må være balansert med hensyn til hva hunden trenger, i hvert eneste måltid. Menneskemat er ikke det, og derfor er den heller ikke egnet som ernæring for hunder.

http://arion-petfood.no/hunder.html

Jeg ville ikke tatt alt som står på slike side bokstavelig... Produsenter, distributører og selgere av fôret vil nødvendigvis gjøre sitt beste for å reklamere for sitt produkt.. Akkurat som en ikke skal ta alle lovnader et hudpleieprodukt reklamerer med på sine egne sider alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frey ba meg utdype, og derfor tok jeg en kjapp googling på saken i stad. Det er ikke denne linken jeg har lest tidligere. Har lest dette om variasjon i kosten flere steder, bla. en uttalelse fra en ernærongsfysiolog på hund på en eller annen nettide. Veterinæren min bekreftet jo det jeg leste, så dette er ikke salgstriks for å få folk til å kjøpe ferdig-fór. (selv om det fungerer som et i praksis :jepp: )

Uansett, å tro at hunder fungerer på samme måte som mennesker ernæringsmessig er en veldig enkel sak å dementere. De er rovdyr, og har dermed vesentlig kortere tarm - noe som gjør at de ikke greier å utnytte veldig mange av de næringsemnene vi lever godt på. For dem som er interessert i å tilby hundene sine et godt liv holder det ikke å vise til at de levde godt på brødskiver og fiskeboller før i tida. Heldigvis for hundene våre går verden fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Husker ikke kilden (e), men har lest mange steder hvor litt variert mat for hunden blir anbefalt. Altså, om man forer til vanlig med vom og hundemat,kan man gjerne servere frosne kyllingvinger eller en kotelett innimellom, eller kokte, moste grønnsaker og ihjælkokt ris.. (tørrfor er årsaken til tannsten/hull i tenner hos MANGE hunder).. så min hund får variert kost og dermed er hun veldig fornøyd :)

Såklart, som "sjefs-snipa" over her sier, alle distributører vil argumentere for at sitt produkt er det beste, men det varierer jo fra hund til hund. Tilberedt menneskemat er ikke hundemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordlan meg kanskje litt klønete når jeg brukte fellesbenevnelsen menneskemat. Mente selvsagt verken fiskeboller eller brødskiver. Hunden min spiser veldig mye kjøtt. Noe rått- og en del kokt (lite stekt). Så spiser han kyllingfilet, fisk og mye grønnsaker. Og- han er som sagt i topp-from! Både rent helsemessig (vetrinærsjekkes hver 6. måned) & sportslig (kondisjon/styrke/spenst).

Hunden er ett rovdyr: ja nettopp! Men- hva med rovdyrene som lever ute i naturen? Får de vetrinærfôr?.... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, rovdyr i naturen får ikke veterinærfôr, men det de spiser sammenfaller ganske bra med næringssammensetningene i bra hundefôr.

Ville rovdyr spiser i hvertfall ikke poteter, rå grønnsaker, sjokolade og ellers mat med høyt fett- og saltinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rovdyr i naturen får ikke veterinærfôr, men det de spiser sammenfaller ganske bra med næringssammensetningene i bra hundefôr.

Ville rovdyr spiser i hvertfall ikke poteter, rå grønnsaker, sjokolade og ellers mat med høyt fett- og saltinnhold.

Mitt poeng eksakt! Jeg streber etter å gi hunden min mat mest mulig likt det han ville spist om han levde med ulvene :fnise:

Tror det er bedre i lengden enn tilsetningene i vetrinærfôret. Dyrere:ja, men bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki
Jeg gir stor sett hunden min bare menneskemat. Jeg har en trekkhund- så han holder nok et jevnt over høyere aktivitetsnivå enn mange hunder. I tillegg er han sterk som en okse, rask som en gepard og har silkemyk pels!:-)

Min erfaring er at menneskemat gir mer næring enn vetrinærfor.

Hvorfor? Tenk på hvordan hundene hadde det før. Hva spiste huskiene når de jobbet som trekkhunder i arktis? Nymoderne vetrinærfor- eller rått kjøtt og annen variasjon av menneskmat? Tar Lars Monsen med seg 10.000KG vetrinærfor på ekspedisjonene sine- eller gir han dem litt menneskemat?

Tror denne hysteriaen rundt rett fôr er skapt for å utnytte et kommersiellt tomrom.... (?)

Nå tviler jeg på at huskyene i Alaska spiser pommes frites, sjokolade, fiskekaker og annen "ferdigmat". Kjøtt, fisk og produkter som er rene skader neppe hunden, men slik mat som mennesket stapper i seg per i dag er mest fuss og ikke noe til en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng eksakt! Jeg streber etter å gi hunden min mat mest mulig likt det han ville spist om han levde med ulvene :fnise:

Tror det er bedre i lengden enn tilsetningene i vetrinærfôret. Dyrere:ja, men bedre.

Er ikke det vanskelig? Kjøtt fra husdyr (Svin, okse, kylling...) er vel ikke lenger like bra og næringsrikt som vilt? Koker du grønnsakene du gir hunden slik at det ligner mest mulig på halvfordøyd grønt som rovdyrene spiser fra magesekken til byttedyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...