Gå til innhold

Parkeringsbestemmelser


minsin

Anbefalte innlegg

Det har før vært lov å parkere tett inntil gangfelt _etter_ gangfeltet, og 5 meter _før_ gangfeltet.

Når ble 5 meters regelen endret til å gjelde _etter_ gangfeltet også?

Noen som vet? Klarte ikke å finne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi... jeg har lært at man kunne parkere rett etter, men 5 meter før. Og jeg tok lappen i -98, så enten lærte jeg gamle ting, eller så lærte du ting som enda ikke var innført?

Jeg mener å ha hørt om denne endringen for ikke så lenge siden? (men mitt forhold til "ikke så lenge siden" kan godt være 2-3 år altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Det er i hvert fall helt logisk at det skal være forbudt. Det å skulle gå over veien når det står en bil på siden er ikke bare vasnkelig, men kan være direkte skummelt ettersom man ikke får ordentlig overblikk over trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall helt logisk at det skal være forbudt. Det å skulle gå over veien når det står en bil på siden er ikke bare vasnkelig, men kan være direkte skummelt ettersom man ikke får ordentlig overblikk over trafikken.

:Nikke:

Kanskje derfor jeg mener jeg lærte det i '96 selv om jeg sikkert ikke gjorde det.

Edit: Jeg leste ikke særlig mye på teorien, men tok den etter magefølelsen. Og jaggu meg sto jeg ikke på første forsøk. Så jeg er ikke veldig god i teoriboka. Plukket opp det jeg trengte av kjørelærer og pappa.

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men poenget er jo altså det at om du kan parkere ETTER overgangsfeltet, så kommer det ikke biler fra den retningen "nær gå-mennesket", for de som kommer på den siden av veien kommer da altså fra den klare siden.

Men selvsagt, det er ikke alltid man ser så godt den andre sida heller, spesielt ikke med litt smale veier, og det er somregel kun på smale veier deter lov å parkere igata, synes jeg...

Så det er nok logisk nok at de endret den ja, men det var ikke slik det jeg lærte da jeg lærte trafikkregelen (DE lærte jeg forøvrig i 96 selv om jeg kjørte opp i 98, men det er nå så)

Spennende om noen VET når de endret den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

I følge den der er det jo lov å parkere rett ETTER fotgjengerfeltet, men ikke nærmere enn fem meter FORAN. Da er vel ikke regelen endret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt riktig :) *skrive klage*

Var lapplisa som sa regelen var endret, hehe.

Endret av minsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge den der er det jo lov å parkere rett ETTER fotgjengerfeltet, men ikke nærmere enn fem meter FORAN. Da er vel ikke regelen endret da?

Det er jo dette som er logisk. Hvis man skal krysse veien sr man jo etter biler som kommer, ikke som har kjørt forbi. Ergo trenger man best utsikt den veien bilene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Det er jo dette som er logisk. Hvis man skal krysse veien sr man jo etter biler som kommer, ikke som har kjørt forbi. Ergo trenger man best utsikt den veien bilene kommer fra.

Ja, eller heller for at folk som kommer i bil og faktisk har vikeplikt og litt bremselengde skal kunne se fotgjengeren.

Minsin: Husk at det er i kjøreretningen, da, ikke hvilken vei bilen din står. Og husk også hensyn til evt. veikryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så den ER ikke endret?

Jeg trodde jeg hadde hørt at den var det, men da har jeg bare hørt at noen mente den burde det da, kanskje....

Betryggende, for egentlig, før jegleste dette, så tenkte jeg at et var lov å parkere etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Så den ER ikke endret?

Jeg trodde jeg hadde hørt at den var det, men da har jeg bare hørt at noen mente den burde det da, kanskje....

Betryggende, for egentlig, før jegleste dette, så tenkte jeg at et var lov å parkere etter...

Det har ihvertfall vært lov til å parkere 5 meter etter et gangefelt siden jeg tok lappen for maaaange år siden.Så den regelen har ihvertfall eksistert!

I mitt hode eksisterer den regelen enda :sjenert:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode eksisterer den regelen enda  :sjenert:

Du har nok rett i det. Utfra linken som var lagt ut her står det at det er lov å parkere 5 meter etter gangfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det har vel alltid vært lvo å parkere 5 meter fra, spørsmålet er om det er, eller har vært, lov å parkere 4 merter fra. Eller 2 cm.

Og linken der sier at det er lov (Bil 2 står lovlig, 5 meter fra KRYSSET og rett etter overgangsfeltet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Så var det å holde styr på før og etter overgangen da...

FØR overgangen må man parkere minst 5 meter unna. ETTER overgangen kan man parkere så nærme man orker, så lenge man ikke står PÅ overgangen, eller mindre enn fem meter fra et kryss (der buen begynner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...