Gå til innhold

"Vanlig" mat uten gluten (og laktose)


SoftKitty

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med forslag til mat som kan spises selv om man ikke skal spise gluten. Tenker da på vanlig mat, ikke ting som "glutenfritt brød" osv fra allergihyllen i butikken:) Finnes det evnt. en nettside eller noe med liste over mat som inneholder gluten?

Lurer også på hva man kan spise av ting som man vanligvis ville tenkt det er gluten i.. eksempel er Toro muffinsmiks, den er glutenfri selv om det er et typisk "melprodukt" og den ikke står i allergihyllen.

Hvordan vet man egentlig om det er gluten og laktose i mat? Hva skal man se etter i innholdsfortegnelsen når det gjelder disse to tingene?

(Jeg vet at gluten og laktose ikke er det samme altså så ingen tror jeg er helt på bærtur her, er hovedsaklig gluten jeg lurer på siden jeg synes laktose er litt lettere å forstå hvordan å unngå)

(Hvis det allerede finnes tråder om dette beklager jeg, lenk meg gjerne videre til eksisterende tråd isåfall)

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Borghild

Her skal jeg følge med. Vanskelig å ikke tåle gluten siden så mye inneholder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Flere av Toro sine produkter er uten gluten, her er en oversikt.

Ellers syns jeg det er lettere å huske hva som inneholder gluten, men som man ikke skulle tro at det var det i. Potetgull, kaffe(!) ...

Når det gjelder laktosen, er myse(pulver), melkepulver, skummetmelkpulver og lignende, melkesukker og laktose noen av navnene man må være obs på. Det er flere, men jeg husker ikke alle.

Generelt holder jeg meg til å lese på pakken. Plutselig blir innholdet i maten endret, og da er det kjipt å være dårlig fordi "den var jo glutenfri før".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, er det gluten i kaffe? Gjelder det all kaffe, pulverkaffe også?

Jeg vet jo at det er i øl..men hva med cider, vin, Cava, sprit..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Ikke all kaffe, nei. Friele har en som heter noe med "chocolate", og der er det tilsatt 5% aroma, deriblant gluten, melk og selleri. Det er den eneste sorten jeg har sett som inneholder gluten, men den lærte meg å være obs på sånt.

Når det gjelder alkohol, fant jeg noe på vinmonopolet.no :

Cøliaki og alkohol – kva kan eg drikke?

(...)

Vin

Vin er gjæra druesaft og inneheld ikkje gluten. Det gjer heller ikkje sterkvinar som portvin, sherry eller vermut. Sider er ikkje destillert og skal vere laga av frukt, dermed er sider òg fri for gluten.

Brennevin

Reint brennevin (utan andre tilsetjingar enn farge) som brandy, armagnac, cognac og grappa blir framstilt ved å destillere vin og er derfor glutenfritt. Brennevin som er produsert på potetsprit, inneheld heller ikkje gluten. Anna reint brennevin er tequila og rom. Likør, bitter, ”rusbrus” og aromatisert brennevin er tilsett smaks- og fargestoff, så det bør du unngå dersom du har cøliaki.

Kan cøliakarar drikke whisky?

Under destillering av kornbrennevin følgjer det ikkje gluten med, så whisky er som oftast ein trygg drikk for cøliakarar. Ver merksam på at enkelte whiskyar kan innehalde tilsetjingsstoff som cøliakarar kan reagere på.

Øl

Generelt tilrår vi personar med cøliakilidingar å unngå øl. Øl er laga av vatn, malt og humle. Malt kjem frå spirt bygg, og bygg inneheld gluten. Det finst likevel nokre unntak i form av glutenfritt øl. Dessutan meiner ekspertar at maisøl kan drikkast av dei aller fleste som ikkje toler gluten.

Informasjonen i denne artikkelen er basert på opplysningar frå ernæringsfysiolog Åsta Otteren Ellingsen i Norsk Cøliakiforenings Fagråd og professor Knut Lundin ved Rikshospitalet.

Meir informasjon får du ved å kontakte Norsk Cøliakiforening på telefon 22 79 91 70. Sjå òg www.ncf.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man kan drikke maisøl tenkte jeg ikke på, da er jo Corona godkjent da, så bra:D Da må jo nesten risøl funke også, det er jo ikke gluten i ris? Hvilke øl gjelder dette mon tro? Budweiser fra usa er vel laget på ris eller mais? Og Tsingtai eller hva det nå heter fra Kina? :klo:

Her er en oversikt over ingredienser med og uten gluten. :)

http://www.ncf.no/biblioteket/glutenfri-mat/ingredienser-a.aspx

Takk for nyttig link! :takke:

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett et "øl" som heter Glutaner. Tipper det er glutenfritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen på denne siden syntes jeg var ganske grei, for andre som lurer på det samme:

Glutenfri kost

Følgende matvaregrupper er ”naturlig fri for gluten”:

Rene kjøtt-,fiske-, egg- og meiereprodukter

Grønnsaker, poteter og ris

Frukt (frisk og tørket) og bær

Olje, margarin og smør

Belgfrukter som for eksempel soyabønner, linser, brune og hvite bønner

Bokhvete, hirse, mais, maisenna, ris, soya, arrowrot, potetmel, polentagryn, sagogryn

Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og valmuefrø

Kokos, nøtter og mandler

Kakaopulver

Sukker, honning. Honning frarådes imidlertid til barn under ett år på grunn av risikoen for den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.

Gluten finnes blant annet i følgende matvarer:

Mel, gryn, hele korn, kim eller kli av hvete, rug, havre, bygg, triticale og spelt/dinkel

Vanlige brød, knekkebrød, flatbrød, kjeks, skonrokker, kaker og boller

Müsli, frokost- og kornblandinger, semulegryn, puffet hvete og puffet havre

Vanlig spagetti, makaroni og annen pasta

De fleste jevnete sauser, stuinger og supper

Maltholdige matvarer

Følgende matvarer inneholder ofte, men ikke alltid gluten:

Supper, sauser, puddinger og fromasjer med mer tillaget fra pulver

Blandete, utspedde produkter av innmat (eks. blodpudding)

Griljert og panert mat

Sprøstekt løk

Soyasaus

Fylt sjokolade, fylte drops, lakris, kjøpt mandelmasse, marsipan og kransekake

Står mer på siden her: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/coeliaki

Jeg trodde faktisk at potet hadde gluten i seg jeg.. :sjenert:

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Carlsberg er glutenfri også

Nei.

Og SOL er ikke maisøl, men et bygg-øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...