Gå til innhold

Nye retningslinjer i barselsomsorgen


Silfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så utrolig bra!

Ja, det er jo på høy tid. Men jeg tar meg i å tenke hvilke avdelinger er det de nå legger ned for å dekke ekstra ressurser ... bye bye mykavdelinger og hei 8mannsrom ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var på tide!

Og det må jo ikke kreve enorme ressurser, men mer samkjøring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du leser. :)

Ikke den samme AB, men etter å ha lest det lurer jeg på det samme?

Anonymous poster hash: 69f29...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på tide!

Og det må jo ikke kreve enorme ressurser, men mer samkjøring?

Tja. Sånn som på Storken så er jordmødrene på jobb både de som har med barselskvinner å gjøre og som tar imot barn. Barsel og føden er bare over gangen for hverandre. Så dersom det er fullt i fødekvinner når man skulle hatt utreisesamtale, f.eks. så utgår denne gjerne. Eller man må vente mye. Det er altså ikke mulig å samkjøre, men skal alle få alle sine behov dekket, så må det mer folk på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest, og forstår ikke. Vi har hatt det som nevnes hele veien.

Anonymous poster hash: 0e0c0...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest, og forstår ikke. Vi har hatt det som nevnes hele veien.

Anonymous poster hash: 0e0c0...26f

Men veldig mange har det ikke. Det er helt vanlig med 1-2 liggedøgn. Det skjer også for eksempel at helsesøster sier "men du har jo et barn fra før, så da trenger du jo ikke hjemmebesøk", det er iallfall selvopplevd.

Jeg har også sett at helsepersonell ikke benytter seg av tolk og at fødekvinnen ikke aner hva det snakkes om, men mottar dårlig informasjon fra mannen. Til og med når det er snakk om engelsk, så har jeg sett at jordmor ikke henter en som snakker bedre men knoter frem og ikke får beskjeden over helt korrekt. Tolk er vanskelig å få tak i og kan ta lang tid, forståelig nok, men jeg er sikker på at det kan gjøres en bedre innsats, f.eks over telefon satt på høytaler.

Barselsomsorgen er heller ikke familievennlig flere steder, av og til må partner forlate fødekvinnen så kort tid som 1 time etter fødsel, dersom det er trykk på fødestuen og fødekvinnen må over på fellesrom.

God ammehjelp er jo en vits veldig mange steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Sånn som på Storken så er jordmødrene på jobb både de som har med barselskvinner å gjøre og som tar imot barn. Barsel og føden er bare over gangen for hverandre. Så dersom det er fullt i fødekvinner når man skulle hatt utreisesamtale, f.eks. så utgår denne gjerne. Eller man må vente mye. Det er altså ikke mulig å samkjøre, men skal alle få alle sine behov dekket, så må det mer folk på jobb.

Ok, ser den. Ja, da kan det jo bli et problem, eller dvs, de som sitter på pengene lager det til et problem. For i og for seg finnes det jo penger til å lønne flere folk, det er de som forvalter pengene som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veldig mange har det ikke. Det er helt vanlig med 1-2 liggedøgn. Det skjer også for eksempel at helsesøster sier "men du har jo et barn fra før, så da trenger du jo ikke hjemmebesøk", det er iallfall selvopplevd.

Jeg har også sett at helsepersonell ikke benytter seg av tolk og at fødekvinnen ikke aner hva det snakkes om, men mottar dårlig informasjon fra mannen. Til og med når det er snakk om engelsk, så har jeg sett at jordmor ikke henter en som snakker bedre men knoter frem og ikke får beskjeden over helt korrekt. Tolk er vanskelig å få tak i og kan ta lang tid, forståelig nok, men jeg er sikker på at det kan gjøres en bedre innsats, f.eks over telefon satt på høytaler.

Barselsomsorgen er heller ikke familievennlig flere steder, av og til må partner forlate fødekvinnen så kort tid som 1 time etter fødsel, dersom det er trykk på fødestuen og fødekvinnen må over på fellesrom.

God ammehjelp er jo en vits veldig mange steder.

Der jeg jobber bruker vi heller telefontolk enn en som møter opp personlig, for da kan vi få tolk iløpet av 30 minutter. Skal man ha en oppmøte tolk bør man bestille litt før, ikke så lett å planlegge på sykehus;)

Anonymous poster hash: ab45d...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber bruker vi heller telefontolk enn en som møter opp personlig, for da kan vi få tolk iløpet av 30 minutter. Skal man ha en oppmøte tolk bør man bestille litt før, ikke så lett å planlegge på sykehus;)

Anonymous poster hash: ab45d...397

Jeg vet det ikke er lett. Poenget er at det brukes altfor lite telefontolk. Jeg har iallfall ikke sett det brukt, selv hos mennesker som forstår svært lite norsk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse punktene ser veldig bra ut.

Men- som den pessimisten jeg er- liker jeg dårlig denne ordlyden: "Kvaliteten på omsorgen er ikke avhengig av lengden på oppholdet ved fødeinstitusjonen. Omsorgen kan være bedre hjemme hos kvinnen."

Blir hjemmebesøk enda et påskudd til å sparke ut nyforløste kvinner fortest mulig? Her vil det nok være veldig sprikende meninger, men for min del kan aldri et besøk av en jordmor bli det samme som tre dager i fred på hotell... :sjenert:

Har hatt hjemmebesøk etter første fødsel, det var helt greit, men ikke noe jeg har savnet siden. Utreisesamtale, derimot, hørtes kjekt ut, og det har det sjelden vært tid til (har vel hatt to, den ene gangen i gruppe). Og at kvinner som har behov for tolk skal få det, burde virkelig være en selvfølge.

Så jeg er litt delt, og våger i alle fall ikke ha noen høye forhåpninger før ressursene er på plass. Pene ord i seg selv hjelper jo lite, når en fødselslege i dagens Aftenposten innrømmer at de ikke har nok jordmorkapasitet på omtrent 50% av fødslene en gang. Det er merkelig at et tilbud alle er enige om er viktig, ikke får pengene og ressursene til å gjennomføre lavkosttiltak som kan ha høy effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse punktene ser veldig bra ut.

Men- som den pessimisten jeg er- liker jeg dårlig denne ordlyden: "Kvaliteten på omsorgen er ikke avhengig av lengden på oppholdet ved fødeinstitusjonen. Omsorgen kan være bedre hjemme hos kvinnen."

Blir hjemmebesøk enda et påskudd til å sparke ut nyforløste kvinner fortest mulig? Her vil det nok være veldig sprikende meninger, men for min del kan aldri et besøk av en jordmor bli det samme som tre dager i fred på hotell... :sjenert:

Har hatt hjemmebesøk etter første fødsel, det var helt greit, men ikke noe jeg har savnet siden. Utreisesamtale, derimot, hørtes kjekt ut, og det har det sjelden vært tid til (har vel hatt to, den ene gangen i gruppe). Og at kvinner som har behov for tolk skal få det, burde virkelig være en selvfølge.

Så jeg er litt delt, og våger i alle fall ikke ha noen høye forhåpninger før ressursene er på plass. Pene ord i seg selv hjelper jo lite, når en fødselslege i dagens Aftenposten innrømmer at de ikke har nok jordmorkapasitet på omtrent 50% av fødslene en gang. Det er merkelig at et tilbud alle er enige om er viktig, ikke får pengene og ressursene til å gjennomføre lavkosttiltak som kan ha høy effekt...

I England kommer jordmor hjem like etter fødsel flere ganger. De har også mulighet til hjemmefødsler via det offentlige, altså at jm fra sykehuset kommer hjem. I det hele tatt er det lagt veldig mye mer opp til kontakt mellom hjemmet og helsetjenesten. Jeg skjønner at det her til lands kan være vanskelig enkelte steder iom at enkelte bor veldig langt fra folk, men det er vel unntakene heller enn flertallet. Så når fattige UK får det til med 50 millioner innbyggere, eller hvor mange det nå enn er, så bør vi kunne få det til med 5 millioner. Men som deg så er jeg skeptisk. Det er nå uansett fint å ha retningslinjer å smelle i bordet med når man krangler. Og jeg er blitt jævla god på å krangle ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SIkkert bare fine ord. At ei jordmor kom hjem en gang eller to hadde ikke hjulpet meg. Hadde det vært i Bergen hadde jeg vel vært pelma ut 2 dager etter fødsel maks, lenge før jeg var klar, og da hjelper det ikke om det kommer ei dame på døra ei uke etterpå. Da er gjerne løpet kjørt med amming og andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var "tolk" for dama jeg delte rom med, hadde ikke lyst men syntes synd på henne. Hun pratet perfekt engelsk men det gjorde ikke de gamle barnepleierne, så de overkjørte henne mye. Prøvde å tvinge i henne svinekjøtt (hun var muslim) og ordnet ikke så hun fikk mat uten kjøtt el med fisk (hun spiste hala og det har de ikke på sykehuskjøkkenet her). Og mange andre misforståelser.

Anonymous poster hash: 82919...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset i fire døgn, ble ringt opp av helsesøster dagen etter hjemkomsten og fikk hjemmebesøk av både jordmor og helsesøster. Men nå bor jeg på et lite sted, da. Her fungerer tingene :)

Anonymous poster hash: 36728...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke det er et forsøk på å overføre mer ansvar for barselkvinner over på kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...