Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Nå er ikke jeg den som klager, men kan jo vise hvordan det er hos oss (jeg er hovedforsørger). Jeg klager ikke, fordi jeg gladelig skulle takket nei til bidraget dersom barnet fikk mer tid sammen med den andre forelderen.

Bidrag: 1580.- (fastsatt utifra bidragskalkulatoren etter avtale underskrevet hos familievernkontoret (avtalen overholdes ikke).

Samvær: 3-4netter pr mnd, ikke noe ukesamvær, 2 uker ferie

Barnetrygd; 1940.-

Mine utgifter direkte knyttet til barnet (snart 9) så langt denne mnd (boutgifter og mat ikke inkludert):

Egenandel håndballturnering: 550.-

Fotballkontigent: 800.- (kommer 2 ganger i året)

Innkjøp til kioskdugnad: 100.-

Synskontroll optiker: 1250.- (utvidet kontroll for ekstra kartlegging pga leseproblemer)

Egenandel brilleinnfatning: 1200.- (takk gode gud for at det ble briller (og at nav dekker glassene, og ikke synstreningskurs på min 20 timer a kr 750- uten refusjonsmuligheter)

Time reguleringstannlege 450.-

Fotballsko: 420.-

Vårsko: 300.-

Vårjakke: 150.-

Strømpebukser til penklær i forb m 17mai/bursdager: 200.-

17.mai-penger (mat på skolearrangement, fløyte, is o.li) 200.-

Bursdager 5 stk 400.-

Lommepenger turnering (2 stk) og barnefestival (gratis inngang): 300.-

TOTALT: 6320.-

I tillegg kommer kjøring til diverse fotballkamper, turneringer, bursdager o.li Tipper ca 20 mil. Kjøring til samvær 17,5mil x 2 (vi deler på kjøring).

Å ja, jeg er klar over at dette bare gjeder for mai- men gir et eksempel- i juni venter bla: fotballskoleavgift 750.-, 3 bursdager, sparkesykkelkjøp (den gamle ble stjålet), sommerklær, lommepenger til tanteferie(barnevaktløsning) etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nå er ikke jeg den som klager, men kan jo vise hvordan det er hos oss (jeg er hovedforsørger). Jeg klager ikke, fordi jeg gladelig skulle takket nei til bidraget dersom barnet fikk mer tid sammen med den andre forelderen.

Bidrag: 1580.- (fastsatt utifra bidragskalkulatoren etter avtale underskrevet hos familievernkontoret (avtalen overholdes ikke).

Samvær: 3-4netter pr mnd, ikke noe ukesamvær, 2 uker ferie

Barnetrygd; 1940.-

Mine utgifter direkte knyttet til barnet (snart 9) så langt denne mnd (boutgifter og mat ikke inkludert):

Egenandel håndballturnering: 550.-

Fotballkontigent: 800.- (kommer 2 ganger i året)

Innkjøp til kioskdugnad: 100.-

Synskontroll optiker: 1250.- (utvidet kontroll for ekstra kartlegging pga leseproblemer)

Egenandel brilleinnfatning: 1200.- (takk gode gud for at det ble briller (og at nav dekker glassene, og ikke synstreningskurs på min 20 timer a kr 750- uten refusjonsmuligheter)

Time reguleringstannlege 450.-

Fotballsko: 420.-

Vårsko: 300.-

Vårjakke: 150.-

Strømpebukser til penklær i forb m 17mai/bursdager: 200.-

17.mai-penger (mat på skolearrangement, fløyte, is o.li) 200.-

Bursdager 5 stk 400.-

Lommepenger turnering (2 stk) og barnefestival (gratis inngang): 300.-

TOTALT: 6320.-

I tillegg kommer kjøring til diverse fotballkamper, turneringer, bursdager o.li Tipper ca 20 mil. Kjøring til samvær 17,5mil x 2 (vi deler på kjøring).

Å ja, jeg er klar over at dette bare gjeder for mai- men gir et eksempel- i juni venter bla: fotballskoleavgift 750.-, 3 bursdager, sparkesykkelkjøp (den gamle ble stjålet), sommerklær, lommepenger til tanteferie(barnevaktløsning) etc etc...

No trur eg at enkelte av månedene i året slett ikkje er like kostbare.

Kontigenter halvårs eller års må reknast utover årets 12 måneder.

Skulle eg brukt like mykje pengar på kvart enkelt av mine 6 born så hadde vi gått konkurs for legne sidan.

Man må velge å prioritere og har man ikkje råd så kan man ikkje sende borna på alle turneringar som det er sjangse til å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ein god del jobb å vere åleine med ungar då...

Eg er åleine med mine no, klagar absolutt ikkje på økonomien, for eg får betre økonomi no enn då eg var gift. Men eg syns det er rett og rimeleg at ein skal få bidrag frå den som ikkje har dagleg omsorg! Og det er MYE jobb, åleine med to ungar som er så små som mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ein god del jobb å vere åleine med ungar då...

Eg er åleine med mine no, klagar absolutt ikkje på økonomien, for eg får betre økonomi no enn då eg var gift. Men eg syns det er rett og rimeleg at ein skal få bidrag frå den som ikkje har dagleg omsorg! Og det er MYE jobb, åleine med to ungar som er så små som mine...

Ja det er en del jobb og være alene med små barn, men det må være helt jævlig for far å være uten barna så mye av tiden som de ofte er...

Jeg er separert jeg og, men får ikke så veldig mye i bidrag, da jeg tjener mer en faren til barna. Får en ekstra barnetrygd, noen tusen i overgangsstønad og dekket 60% av barnehage utgiftene fra Nav. Synes egentlig jeg har det veldig bra økonomisk nå. Har faktisk bedre økonomi som alenemor enn da jeg var gift.. Og det er jo litt rart egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klager!

fordi faren til mine 2 små er en drittsekk! som eier flere firmaer, og tar ut penger via dem. han lever fett. og later som han ikke har penger ovenfor NAV. 510 kr pr barn betaler han i måneden!

han nekter og å hjelpe til meg briller til barna ol.

så nå skal jeg på møte, og jeg håper virkelig de klarer å finne utav svindlingen hans å gjøre jobben sin skikkelig.

dette irriterer meg grenseløst. at mennesker ikke kan ta ansvar!!

utover det,jeg har jobbet. firmaet la nettopp ned. så nå får jeg dagpenger, og skal studere igjen til høsten. så mye penger å leve på er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en del jobb og være alene med små barn, men det må være helt jævlig for far å være uten barna så mye av tiden som de ofte er...

Jeg er separert jeg og, men får ikke så veldig mye i bidrag, da jeg tjener mer en faren til barna. Får en ekstra barnetrygd, noen tusen i overgangsstønad og dekket 60% av barnehage utgiftene fra Nav. Synes egentlig jeg har det veldig bra økonomisk nå. Har faktisk bedre økonomi som alenemor enn da jeg var gift.. Og det er jo litt rart egentlig...

Her tjener far meir enn eg (eg har ikkje inntekt sida eg har vore heime med ungane og vil få overgangsstønad), veit ikkje kor mykje han må betale enno. Trur ikkje det er så ille for han å ikkje sjå ungane så ofte, han skal ha dei kvar onsdag og annakvar helg, og det er mykje meir enn han nokon gong har tatt seg av dei medan me var gift for å seie det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

No trur eg at enkelte av månedene i året slett ikkje er like kostbare.

Kontigenter halvårs eller års må reknast utover årets 12 måneder.

Skulle eg brukt like mykje pengar på kvart enkelt av mine 6 born så hadde vi gått konkurs for legne sidan.

Man må velge å prioritere og har man ikkje råd så kan man ikkje sende borna på alle turneringar som det er sjangse til å få med seg.

Og det skrev jeg jo også- at dette var et eksempel på mai mnd, juni venter også sitt. Juli er sommerferie (og barnet trenger virkelig ny sykkel), august med barnets bursdag og skolestart, september kommer med regntøy og støvler, fotballavgift, høstsko/klær. Oktober med håndballoppstart som inkludrer nye sko og treningsavgift. November og desember er julemnd og evt påfyll av vintertøyog -utstyr. Januar og februar kjenner vi vel alle til. Mars ny håndballavgift, April begynner våren å nærme seg, og så er det på'n igjen. Greit nok at kontigenter må regnes over hele året, men nå er det da endog sånn at det er to faste datoer i året de skal betales. (bruker både måned og årsbudsjett flittig jeg...)

Men; som jeg skriver; jeg klager ikke. Kunne gjerne avsett hele bidraget jeg- dersom barnet hadde fått mer tid sammen med den andre. Mente dette som eksempel på hvordan en mnd kan se ut... Joda, i teorien kan man sikkert kutte ned på aktiviteter og turneringsdeltagelse (kun denne ene som kom med egenandel da), men når resten av laget skal spille, de andre i klassen i bursdag, fellesaktiviteter på skolen etc da spiser jeg gjerne havregrøt for at barnet skal få de samme mulighetene (satt på spissen det med havregrøt).

Jeg kjøper mye brukt, men har desverre ikke så mange å arve av i klesveien (eldst i familien, og eldste av sitt kjønn blandt mine venner). Barnet går ikke på sfo- så har ikke den utgiften (eller stønaden). Vært alene i 5 år så har ikke overgangsstønad eller utdanningsstønad. Lønna er helt normal og ganske lik den andre forelderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er ikke enig i at alenemødre som gruppe klager for mye, men jeg er enig i at noen alenemødre klager for mye, og de gjør det på grunn av at de er opplært til at de har lov til å klage, fordi de er alenemødre... ikke fordi de har så mye å klage for.

Et eksempel:

Vi skal ha konfirmasjon i år, det samme skal en nabo ha.

Vi er to voksne, men på grunn av en del uheldige omstendigheter (sykdom og permittering, der begge mistet ca 35% av lønnen sin omtrent samtidig) har vi ikke særlig god råd for tiden. Hun er aleneforsørger for sine barn, med en greit betalt jobb, barnebidrag, barnetrygd, hjelpestønad osv. Barnet har ingen kontakt med sin far.

Det er også relevant at vi har samme boareal.

Vi har tilpasset konfirmasjonen til vår økonomi ved å lage all mat selv, bake selv, ikke bunad nå, lage blomsterdekorasjoner selv, ha konfirmasjonen hjemme osv. Vi skal ha bare nærmeste familie i selskapet, ca 20 gjester. Pris ca 8-10 000 kroner.

Hun har bestillt bunad ferdigsydd, leid lokaler, bestillt mat, bestillt blomster har invitert 25 gjester, hvorav 10 er nærmeste familie. Pris 25-30 000.

Og så klager hun! Fordi hun er alenemor, har ingen støtte fra barnefar, og må betale alt selv.

Jeg er lei av klagingen hennes, fordi dette er valg hun har tatt selv!

Hun har plass til å ha konfirmasjonen hjemme, men valgte å leie lokaler.

Hun har mulighet til å lage maten selv, men valgte å bestille fra catering.

Hun kunne spurt venner om å bake mot at hun betalte ingrediensene, men har valgt å bestille alle kakene fra baker.

Hun kunne sydd bunaden selv, men valgte å få den ferdigsydd.

Alt dette er greit, det er valg hun har tatt, men hvorfor klage på at alt er så dyrt, når årsaken til at det er dyrt er henens valg?

Har det slått deg at hun kanskje ikke har TID til dette, ettersom hun er alene om jobb og barn, mens dere er to voksne som går og driver hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket blir da dette per mnd:

Overgangsstønad: 11965,-

- Skatt: 1150 kr

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1500,-

--------------------------

= netto: 13905 kr

----------------------

Tror enslige mødre har det ganske så greit jeg!

Ja, 13905x12 er jo den gedigne sum av kr 166860,- i årsinntekt! Sannelig lukrativt å være enslig forsørger, ja. (Og hvem andre enn enslige forsørgere må regne med barnetrygden når inntekt diskuteres?)

166860,- er mer enn 65000,- mindre enn en ufaglært som arbeider 100% i kommunen har i årsinntekt. Det er ikke mye, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får jo bare overgangsstønad i 3 år hvis man ikke studerer ,(da kan den gis i 2 år ekstra) så alenemødre kan jo ikke leve på den livet ut!

for ett rart syn enkelte her har. kanskje noen burde lest regelverket til nav?

og barnebidrag 1500?!?! hvor kom disse tallene fra? får 510 kr pr barn jeg ! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har det slått deg at hun kanskje ikke har TID til dette, ettersom hun er alene om jobb og barn, mens dere er to voksne som går og driver hjemme?

Det er økonomien hun klager på, og dessuten VET jeg at tid ikke er en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

166860,- er mer enn 65000,- mindre enn en ufaglært som arbeider 100% i kommunen har i årsinntekt. Det er ikke mye, i mine øyne.

Nei, men det skal det heller ikke være ettersom en person som har overgangsstønad heller ikke arbeider. Det skal lønne seg å være i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vegina

Det kan jo tenkes at så mange alenemødre klager fordi de er deprimerte og ensomme?

Økonomi som tema kan være lettere å sutre over enn å snakke åpent om sin lengsel, angst, bitterhet og ensomhet. Det kan for helt vanlige menn og kvinner ta flere år å komme over å bli grovt bedratt av sin elskede, selv når det ikke er barn i bildet. Om den forsmådde i tillegg må fortsette å forholde seg til drittsekken/bitchen gjennom sine barn(!)

Det finnes et uttrykk som heter "å snu det andre kinnet til". Problemet er alle har et begrenset antall kinn, så det går en grense for hvor mye dritt man evner å finne seg i fra en annen før man forvandles til en premiebitch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Det står repsekt av dere som klarer dere " selv".

De jeg er " ute etter" er de som klager selv om de får så det munner.

Ett annet eks fra venneflokken:

En far betaler bidrag til mor. Hun har fått en jobb ( etter at de ble skilte) som betyr at hun må jobbe turnus om natten. Istedet for at hun da lager en samværsavtale med far, får hun barnepasspenger....får sin far til å passe ungene...og tar pengene selv.

Far synes det er helt urimelig , men lite han kan gjøre.

Så sier far at han vil studere, det vil bety mindre penger noen år...men da protester mor og sier det ikke er relevant ift jobben han har nå. Det ender med at far får en enorm bidragsgjeld som han betaler .

Men han gjennomfører studiene, og når han er ferdig ja da tjener han mye mer. Da skal plutselig mor ha " fullt utbytte".

Det er da jeg mener en som " alenemor / far" ikke kan klage.

En har full kontroll over den andres part, s økonomi fram til ungene er 18 år.

Den andre parten har ingen ting en skulle sagt. Bare betal.

Dette stemmer ikke etter dagens regler, for har far mindre enn ca 160 000 i årslønn vil han få bidragsfritak. og så lenge han studerer og ikke jobber noe særlig utenom, betaler han ikke noe bidrag eller så betaler han minimalt i bidrag. Om han da ikke ahr gått med på en privat avtale, men da får han faktisk skylde seg selv.

Og det er alltid mennesker som må klage, men det er ingen som må fortelle meg at en aleneforsørger som lever på overgansspenger har det bra økonomisk. Hvor mange ville klart seg på ca 12000 kr i mnd, når man da skal dekke husleie, forsikringer, telefon, tv, mat og alt annet som er nødvendig. Det er ikke mange som ahdde kalrt det, med tanke på boligprisene som er i dag.

Og jeg ahr sluttet å klage, for jeg har funnet ut at jeg alene er tydeligvisw ansvarlig for at mitt barn skal få det han trenger. Ialle fall i følge faren, som ikke har betalt en krone på over ti år. Han ahr heller ikke noe samvær, men bor i en ville med en verdi på ca 4 millioner, ahr fire bilder, men han har ikke høyere inntekt enn 156 000, og er dermed havnet under kategorien bidragsfritatt. At jeg i flere år hadde lavere inntekt enn han, spilte ingen rolle, for han måtte jo ha noe å leve av. At han reiste to-tre ganger til USA hvert eneste år i 8 år, for å ha samvær med konen og barnet (hun studerte der borte), det hadde han økonomi til, og de kom hit i juleferien og sommerferien, som han betalete for, merkelig siden han bare hadde 156 000 i inntekt. Men men enkelte klarer å lure seg unna, og sånn er det bare.

Vi er ekseprter på å klage, de som får lite bidrag klager på det, og de som må betale bidrag klager på det, vi klager uansett. Vi vet alle sammen at det koster å ha barn, og vi må ta ansvar for det vi gjør uavhengig av hva den andre måtte gjøre. Ingen ide å kalge over en som ikke betaler, for det kommer ikke penger inn av den grunn, og det er heller ikke noen ide å kalge påa t du må betale, om du da ikke går ned i inntekt som da kan være med og gi deg bidragsfritat. Men er du villig til å gå under ca 164 000 i årslønn bare for å slippe å eventuelt betale 15 000 -18 000 i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fint eksempel. En venninne av meg fikk barn for 9 måneder siden. Hun gikk høygravid på en yrkesrettet linje på videregående.

Det vil altså si at hun har gått hjemme helt siden hun var ferdig for et år siden. Det er så vidt jeg skjønner også planen fremover, hun har ingen planer om å gå lærlingetiden. Hun har plass på allmenn påbyggning til høsten.

MEN nå har hun og kjæresten gått fra hverandre. Nå får hun MER penger i måneden enn hun og kjæresten hadde tilsammen tidligere, og en munn mindre å mette.

Hun vurderer og ikke gå på skole siden hun er blitt alenemor, selv om hun har barnehageplass og får dekket 60% av det. Først ville hun ikke, men så fant hun ut hvor mye hun kunne få ekstra i støtte om hun gikk på skole.

Det er snakk om at hun får bort i mot 20 000 i måneden da.

168 000 i året ser jeg nevnt tidligere. Det er sikkert hardt det og. Men prøv å lev normalt på 89 000 i året slik vanlig dødelige studenter gjør :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168 000 i året ser jeg nevnt tidligere. Det er sikkert hardt det og. Men prøv å lev normalt på 89 000 i året slik vanlig dødelige studenter gjør :lur:

Vet du, de fleste av oss med høyere utdanning har faktisk prøvd dette. Dagens studenter fåt jo til og med pengene porsjonert ut, i motsetning til hva vi fikk. Men jeg lærte definitivt noe av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest petre

Aldri klaget, men får 970 kr i ekstra barnetrygd og 640 på det meste i bidrag. Jeg jobber, men i et lavtlønnsyrke. Ingen ytterligere støtte til barn fra barnefar. Synes ikke det er til å rope hurra for akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fint eksempel. En venninne av meg fikk barn for 9 måneder siden. Hun gikk høygravid på en yrkesrettet linje på videregående.

Det vil altså si at hun har gått hjemme helt siden hun var ferdig for et år siden. Det er så vidt jeg skjønner også planen fremover, hun har ingen planer om å gå lærlingetiden. Hun har plass på allmenn påbyggning til høsten.

MEN nå har hun og kjæresten gått fra hverandre. Nå får hun MER penger i måneden enn hun og kjæresten hadde tilsammen tidligere, og en munn mindre å mette.

Hun vurderer og ikke gå på skole siden hun er blitt alenemor, selv om hun har barnehageplass og får dekket 60% av det. Først ville hun ikke, men så fant hun ut hvor mye hun kunne få ekstra i støtte om hun gikk på skole.

Det er snakk om at hun får bort i mot 20 000 i måneden da.

168 000 i året ser jeg nevnt tidligere. Det er sikkert hardt det og. Men prøv å lev normalt på 89 000 i året slik vanlig dødelige studenter gjør :lur:

Hvordan klarer hun å få bort i mot 20 000 i måneden? Helt umulig, om ikke far betaler et sinnsykt høyt bidrag, noe jeg tviler på at han gjør siden ahn tydligvis ikke tjener noe særlig.

Av og til tror jeg man missforstår hvor mye aleneforsørgere får.

Overgangsstønad: 11965,-

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1240,- eller mer om far betaler mer

--------------------------

= Brutto 15145, så må hun betale skatt av overgansstønaden, og sitter igjen med litt under 14000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser du er bitter og lar den bitterheten gå utover andre.

Du kunne jo valgt annerledes... som å gjøre deg ferdig med utdannelsen før du fikk barn å forsørge. Jeg synes det er ille å sette barn til verden uten å ha utdannelse og inntekt i orden først. Alle vet jo at barna skal forsørges.At dere har huslån er faktisk et valg dere selv har tatt, å det er mange i etablererfasen som sliter. Sånn har det vært i all tid.

Hvis samboeren din tjener så vanvittig dårlig så må han jo se seg om etter en bedre betalt jobb. Værre er det ikke. Legg ikke all din bitterhet over på en gruppe mennesker som ikke har noe med ditt problem å gjøre, men ta ansvar for ditt eget liv og dine egne valg. Makan til frekkhet...

På samme måte har vel også alenemødre mulighet til å ta ansvar for sitt eget lliv og sine egne valg. Bl.a. skaffe seg en utdanning og en godt betalt jobb før de får barn. Og for noen; kanskje en mann de ønsker å leve sammen med (og omvendt).

Noen har selvsagt et brudd bak seg, mens andre bare har villet bli gravide, med eller uten mann.

Av de alenemødrene jeg kjenner, er det få som har utdanning fra før, og som jobber. Noen av dem jobber nå, fordi nå er ungene blitt store og "drar ikke inn så mye penger", i tillegg er mødrene blitt for gamle til å yngle videre, slik de tidligere har gjort, med ørten forskjellige fedre til ungene sine. Men de som jobber nå, har selvsagt fått utdannelse kostet av staten. Vi andre var så dumme at vi betalte den selv, bare for å måtte jobbe ræva av oss. Og det er jo klart at vi må dra inn skattepenger, med de gode ordningene som er for alenemødre i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, de fleste av oss med høyere utdanning har faktisk prøvd dette. Dagens studenter fåt jo til og med pengene porsjonert ut, i motsetning til hva vi fikk. Men jeg lærte definitivt noe av det også.

Men så er det under halvparten av Norges befolkning som har høyere utdanning også :) (Undersøkelse fra ssb 2007 sier at det er 34% som har det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...