Gå til innhold

Ankelbrudd - noen med erfaring?


Gjest Gjest_Klara Klok_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Klara Klok_*

Har brukket ankelen og gått med gips i 6 uker (ikke operasjon). Nå er det fire dager siden gipsen ble fjernet og ankelen er fortsatt blå, hoven og veldig stiv. Har ikke sjans til å få på sko, og langt mindre kjøre bil. Skal begynne på jobb igjen etter nyttår og reiser på en 10-timers flytur om 8 uker. Kan jeg bare avbestille turen, eller er det håp om at foten vil fungere som før innen den tid? Sånn som det er nå tenker jeg at jeg ALDRI vil kunne gå normalt igjen, hulkesnufs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klumpfot

Hei

Er no dritt det der altså....brekke ankelen.

Jeg gjorde det for over 3 år siden, og fremdeles hender det at jeg får så vondt at jeg halter...en gang i blant.

Fortvil ikke!

Det er som du beskriver de første dagene, hovent og rart. I tillegg hadde jeg endel kramper i leggen.

Det kommer seg etterhvert, vær bare litt forsiktig. Prøv å unngå ulent terreng (kanskje ikke lett med all snøen som er nå).

Vær forsiktig noen dager bare, så blir det sikkert bedre.

Det er en stund til det føles ok, og helt bra har jeg hørt svært få blir etter brudd i ankelen.

Jeg kjenner det spesielt godt etter f.eks. tur i fjellet.

Prøv bare å gå så normalt du kan, så ikke du får noen andre plager pga at du går rart.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Klara Klok_*

Men tror du jeg vil være i stand til å dra på tur om 8 uker? Og hvor lang tid tar det før jeg kan gå normalt igjen? Tar vanligvis buss til jobben, men bekymrer meg for hvordan jeg skal klare det hvis jeg ikke engang får på meg sko. Kan da ikke gå og vasse i snø med ullsokk og slippers på beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukket ankelen og gått med gips i 6 uker (ikke operasjon). Nå er det fire dager siden gipsen ble fjernet og ankelen er fortsatt blå, hoven og veldig stiv. Har ikke sjans til å få på sko, og langt mindre kjøre bil. Skal begynne på jobb igjen etter nyttår og reiser på en 10-timers flytur om 8 uker. Kan jeg bare avbestille turen, eller er det håp om at foten vil fungere som før innen den tid? Sånn som det er nå tenker jeg at jeg ALDRI vil kunne gå normalt igjen, hulkesnufs!

Hei!

Når du har fått gipsen av, regner jeg med at du har fått beskjed om at du må støtte fullt på foten?.. Har du fått beskjed om dette, betyr det også at bruddet er helet fint - og det er jo en god ting!

Fordi ankelen har vært i gips i 6 uker og du dermed ikke har hatt mulighet til å bevege den noe særlig, er det ingenting å si til at den både er blå, hoven og stiv. Det er desverre normalt for de fleste. Har du vært til en fysioterapeut og fått øvelser? Hvis ikke anbefaler jeg at du gjør det med det samme, så du kan komme igang med treningen. Hevelsen vil bli mindre etter hvert. Husk å være god til å holde ankelen hevet når du kan det. For å øke leddbevegeligheten i ankelen blir du nødt til å gjøre noen bevegeøvelser. Du kan få mye hjelp ved bare å gå på foten, men jeg vil anbefale noen enkle øvelser for ankelleddet. Både for å øke bevegeligheten, men også for å styrke leddbåndene som garantert også har kommet til skade.

Det tar tid å komme gjennom et ankelbrudd, men jeg ser ingen grunn til at du ikke kan komme ut å reise om 8 uker. Jeg ser det bare som et mål og dermed en ekstra motivasjon for deg! :)

Håper det var til litt hjelp!

Endret av Andungen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...