Gå til innhold

Kan hvem som helst gå på gudstjeneste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller må man være medlem eller noe? Jeg har aldri gått før men kunne tenke meg å gå på søndag. Har fått en voksende interesse for kristendommen.

Ser det dumt ut hvis en helt ny kommer fks?

Mye man lurer på:)



Anonymous poster hash: d846d...e24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare til å valse inn i god tid før 11 søndags formiddag det :) Ingen som sjekker noe medlemsskap, og kirken er åpen for alle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller jeg er medlem i den norske kirke. Er døpt og har aldri utmeldt meg så regner med jeg fortsatt er medlem?:)



Anonymous poster hash: d846d...e24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å gå, de blir bare glad for at folk kommer! :)



Anonymous poster hash: 84b30...53e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier det å være noen unge der? Under 30? Jeg er 20 selv og det hadde vært kjekt å ikke være den eneste:)

Anonymous poster hash: d846d...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på gudstjeneste i Den norske kirke, eller et annet sted? Uansett er alle hjertelig velkomne! Om det er noen unge der varierer fra menighet til menighet, men de fleste steder er det hvertfall noen :)



Anonymous poster hash: 0e3ad...288
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du bor i Bergen, så kan du vere med meg til kirke på søndag :)

Ja gjerne:) hvilken kirke går du i?

Ts

Anonymous poster hash: d846d...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller må man være medlem eller noe? Jeg har aldri gått før men kunne tenke meg å gå på søndag. Har fått en voksende interesse for kristendommen.

Ser det dumt ut hvis en helt ny kommer fks?

Mye man lurer på :)

Anonymous poster hash: d846d...e24

Alle kan gå dit.

De blir veldig glade for å se deg.

Du får kanskje kirkekaffe, med gratis kaffe og kake.

(Det fikk jeg.)

Hvis du aldri kommer tilbake, lager de ikke noe styr, fordi de er såpass laid back.

Ingen ber deg komme fram og bli frelst heller (som hos pinsekirken... :glare: )

Du kan fint gå og bare titte.

Det er greit å vite at man bør ta med et av programmene deres eller en av de små burgunderfargede bøkene. De synger ofte fra dem. Så slipper man å sitte å se uvirksom ut.

Og hvis man kjeder seg kan man bla litt i dem, og se from ut.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vafler. :jepp:

Vafler :wow::spise:

Men jeg kan gå i en annen kirke enn den jeg sokner til? Har flyttet og bor et stykke fra. Kan jeg gå i kirken som er nærmest bostedet mitt i dag?

Anonymous poster hash: 76d3f...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vafler :wow::spise:

Men jeg kan gå i en annen kirke enn den jeg sokner til? Har flyttet og bor et stykke fra. Kan jeg gå i kirken som er nærmest bostedet mitt i dag?

Anonymous poster hash: 76d3f...c09

Kirker er, som sagt, åpen for alle, så det er bare å gå. Ingen som kontrollerer eller sjekker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vafler :wow::spise:

Men jeg kan gå i en annen kirke enn den jeg sokner til? Har flyttet og bor et stykke fra. Kan jeg gå i kirken som er nærmest bostedet mitt i dag?

Anonymous poster hash: 76d3f...c09

Man kan gå i en hvilken som helst kirke, fordi det kalles for Folkekirke.

Den norske kirke er jo ment å være for alle i hele landet og man kan gå i hvilken kirke man vil.

Den kirken som er nærmest er jo naturlig å titte innom, hvis man vil se.

Nå blir det jo noen julekonserter framover. Jeg har tenkt å gå på en sånn. Da kan også alle komme.

De er ganske imøtekommende sånn.

Det eneste var at jeg ikke skulle få nattverdskjeks og en sånn minikopp med vin, hvis jeg ikke var erklært som kristen og døpt inn i Kirken. Men jeg ville jo heller ikke ha en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller må man være medlem eller noe? Jeg har aldri gått før men kunne tenke meg å gå på søndag. Har fått en voksende interesse for kristendommen.

Ser det dumt ut hvis en helt ny kommer fks?

Mye man lurer på :)

Anonymous poster hash: d846d...e24

1. Det er ingen som hindrer deg.

2. Stort sett så er det en fast masse som går der, spesielt synlig med nye folk på mindre steder.

3. Det er et press på å betale. Ha med småpenger eller gi faen.

3. De skuler stygt på deg, men ingen snakker til deg. Dette er Norge.

4. Det er stort sett såpass få som synger, at om du skal gå dit for å synge, så skal du nok ha prima vista/absolutt gehør for å kunne tørre å joine. Flere av sangene går opp til en D eller en E, så alter og dype baritoner/basser som ikke er trent, vil kunne slite, Det er også en større sperre av å synge på det ekstreme av registeret sitt i en forsamling.

5. Sitter du langt bak, må folk snu seg om du synger falskt.

6. Jeg har en anbefaling: bruk youtube på mobilen. Slå opp tallene du ser på veggen, de angir salmene som skal synges. Du bruker den rød boka til å finne navnet på salmene og notearket. Så kan du søke opp navnet på youtube, det er ei kjerring som heter Elisabeth Seland eller noe sånt som har spilt inn mange av de vanlige sangene på et keyboard med innebygget dårlig synth. Ha med et par diskrete ørepropper, så går det helt fint. Det er jo over et halvt tusen sånne salmer, du klarer ikke pugge de. Men husk at det ofte er dåp og da synger man de vanligste dåpssalmene, det skjer et under i verden, milde jesus, whatever.

7. Det med nattverd er jeg skeptisk til. Tviler på at noen ville brydd seg om du bare hadde gått for å få litt kjeks. De har da faen ikke oversikten?

Anonymous poster hash: 29e2f...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke begynner å brenne under føttene dine blir de bare glade for at du kommer. :)



Anonymous poster hash: 4eb8e...426
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...