Gå til innhold

Jeg "vet" ting jeg ikke kan vite.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser folk veldig lett, det er såpass ille innimellom at jeg kan bli brukt som løgndetektor.

Måten folk gjør eller sier ting på forteller utrolig mye om hvem de er og hva som har skjedd tidligere i livet. Jeg har mødt ca 4 personer som jeg ikke har klart å lese, som ikke kan defineres av hva som har skjedd før i livet.

Slik er det også med meldinger, når jeg kjører bil så og skal lete etter feil i regnskaper. Jeg vet av en eller annen grunn nøyaktig hvor feilen ligger. Så det er nok en liten dæsj med god intuisjon.



Anonymous poster hash: 9f4dd...18d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei

Det er Tilfeldigheter

Anonymous poster hash: 5b367...8e4

Det kan det også være.

Anonymous poster hash: 44a70...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Det kan være en velutviklet sjette sans. Vanskelig for stengte mennesker å tro på sånt, og det er forståelig. Men det er mer her i verden enn det blotte øyet ser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en velutviklet sjette sans. Vanskelig for stengte mennesker å tro på sånt, og det er forståelig. Men det er mer her i verden enn det blotte øyet ser.

Det er jo åndelige og religiøse som er stengte, dere har bestemt dere for en forklaring og holder dere til den uansett.

Dere burde åpne dere litt og tenke mer som mennesker av vitenskapen, idealet her er å undersøke alle mulige forklaringer og så må vi akseptere den mest sannsynlige eller den som blir bevist, i stedet for den vi selv har lyst skal stemme eller som stemmer med det vi trodde var riktig da vi startet å undersøke. Du er ikke åpen dersom du ikke er åpen for at du tar feil.

Så.. dere spirituelle mennesker: open your mind, alt er ikke som du tror du vet. Det er mer i verden enn det blotte øyet ser, men dere er stengt for alle de vidunderlige naturlige fenomenene fordi dere nekter å se andre sammenhenger enn de dere selv foretrekker å tro på.

Mennesket er fantastisk og komplekst nok fra før med de sansene vi har, bli bedre kjent med dem i stedet for å finne på en ny. Forøvrig har vi 9-20 sanser alt etter hvordan du definerer det, så den sagnomsuste "sjette sansen" er vel balanse eller temperaturfølelse eller noe. Men det gjør begrepet kanskje enda mer passende, siden de som mener de har den sjette sansen ikke bryr seg med hva som stemmer.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde lese om et fenomen som kalles "confirmation bias".

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

http://www.psykologibloggen.no/?p=2006

Jeg vet ikke om du har lest tråden, det er vel kanskje ikke nødvendig, men nå har jeg skrevet at jeg studerer psykologi, så ja, jeg vet hva det er. Og det er ikke det samme som jeg opplever :) Men godt forsøk på å prøve å forklare det da, takk!

TS.

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser folk veldig lett, det er såpass ille innimellom at jeg kan bli brukt som løgndetektor.

Måten folk gjør eller sier ting på forteller utrolig mye om hvem de er og hva som har skjedd tidligere i livet. Jeg har mødt ca 4 personer som jeg ikke har klart å lese, som ikke kan defineres av hva som har skjedd før i livet.

Slik er det også med meldinger, når jeg kjører bil så og skal lete etter feil i regnskaper. Jeg vet av en eller annen grunn nøyaktig hvor feilen ligger. Så det er nok en liten dæsj med god intuisjon.

Anonymous poster hash: 9f4dd...18d

Japp. Du er nok et vandrende unikum. En superhelt, uten tvil :danse: .

Du har møtt CA 4 personer du ikke kunne lese? Har du møtt 4 eller ikke?

Leter du etter feil i regnskaper mens du kjører bil? Galskap...

Anonymous poster hash: 0fc8b...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen sjette sans, men har opplevd noen morsomme tilfeldigheter!

F.eks den gangen jeg satt på i bilen til en venninne og hun sa hun skulle spille av en sang for meg. Da begynte jeg å synge på en sang, og det var akkurat den sangen hun hadde tenkt å sette på!

En gang jeg var hos bestemor, før mobilenes tid, løftet jeg på telefonrøret og satte det til øret (skulle leke). Da hørte jeg "øøøh....hallo?" i telefonen. Det var broren min som ringte, og jeg hadde faktisk tatt opp røret i det linja ble koblet, men før telefonen rakk å si rrrring!

Opplever også stadig vekk at jeg ringer en venn som forteller at hun har tenkt på meg og planla å ringe/skrev sms akkurat da, eller feks foreldrene mine. Men det tror jeg går mer på at man er venner og vil holde kontakt enn intuisjon.

At samboeren og jeg ofte kommer med akkurat samme kommentar til ting som skjer eller avslutter hverandres setninger i blant er vel fordi vi på mange punkter har lik tankegang og har tilpasset og nærmet oss hverandre over flere år. Artig likevel :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som noen har en unik evne musikalsk, er det mange som har en unik evne når det gjelder intuisjon. Ikke noe hokkus pokkus med det og det har vel vært slik siden tidenes morgen.

Men siden det vanskelig lar seg forklare eller vitenskapelig bevise, er det klart mange feier det bort og mener det er tull.

Hver enkelt får mene hva de vil, men jeg mener selv det finnes mer mellom himmel og jord enn man kan forklare.
Det er ikke alt som er logisk og lar seg bevise, men det trenger ikke bety at det bare er juks og fanteri av den grunn :)

Er selv veldig intuitiv, snakker med og ser døde som for mange sikkert virker som bare tull. Anser ikke meg selv som mer unik enn mannen i gata av den grunn. Og jeg driter i hva andre mener, for meg er det både virkelig og ekte, men aksepterer at ikke alle er av samme oppfatning ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som noen har en unik evne musikalsk, er det mange som har en unik evne når det gjelder intuisjon. Ikke noe hokkus pokkus med det og det har vel vært slik siden tidenes morgen.

Men siden det vanskelig lar seg forklare eller vitenskapelig bevise, er det klart mange feier det bort og mener det er tull.

Hver enkelt får mene hva de vil, men jeg mener selv det finnes mer mellom himmel og jord enn man kan forklare.

Det er ikke alt som er logisk og lar seg bevise, men det trenger ikke bety at det bare er juks og fanteri av den grunn :)

Er selv veldig intuitiv, snakker med og ser døde som for mange sikkert virker som bare tull. Anser ikke meg selv som mer unik enn mannen i gata av den grunn. Og jeg driter i hva andre mener, for meg er det både virkelig og ekte, men aksepterer at ikke alle er av samme oppfatning ;)

Fantastisk godt skrevet, er selvfølgelig helt enig med deg. :blomst: Det er ikke alt som lar seg forklare for min del heller, at andre ikke tror på meg kan jeg meget fint leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Jeg vet ikke om du har lest tråden, det er vel kanskje ikke nødvendig, men nå har jeg skrevet at jeg studerer psykologi, så ja, jeg vet hva det er. Og det er ikke det samme som jeg opplever :) Men godt forsøk på å prøve å forklare det da, takk!

TS.

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

Det var ment som et svar på hovedinnlegget, beklager det. Hvor langt har du kommet i studiene? Jeg synes det er spesielt at en som har lært om menneskesinnet på profesjonsnivå tror selv man er synsk. Det er jo som kjent svada.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånt er veldig spennende.

Moren min har vardøger, og en utrolig "hunch" for hva som skal skje. Jeg husker for eksempel en gang hun veeeldig motvillig lot meg låne bilen (jeg pleide alltid å få låne den på den tida, med mindre hun trengte den selv). Da jeg kom hjem hadde jeg fått steinsprut, og hun sa bare "ja, jeg visste at noe kom til å skje". Hun påstår også at hun senser spøkelser i enkelte hus.

Jeg har ikke fått så mye sånt selv, det nærmeste er vel at jeg er utrolig var for hva mannen min føler :fnise: . Hvis vi er sure på hverandre får jeg ikke sove når jeg ligger ved siden av han, for jeg føler så sterkt "sintesignalene" han sender til meg. Da må jeg enten ligge våken til han sovner, eller legge meg på stua.



Anonymous poster hash: d0a10...281
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sånn.

Hva det er vet jeg ikke, jeg tror på god intuisjon, og på noe en jeg kjenner som er psykolog snakket om. Han forklarte det med at den tiden vi var hulemennesker, så var en del mennesker "varslere". De fulgte med og varslet om fare gjennom å tolke tegn. Det kan sammenlignet med at naturfolk ofte kan spå været gjennom små tegn i naturen. Han mente at en del mennesker fremdeles har denne evnen.

(Det er vel også en forklaring som "skeptikerne" kan leve med også... jeg for min del klarer å leve fint med at noen mennesker tror på overnaturlige ting, uten at jeg selv hverken vet hva jeg tror eller har tenkt å gjøre det til en livsstil ene eller andre veien.) For min del betyr det f.eks at jeg når jeg møter noen så "ser" jeg hele mennesket. Jeg tar inn hvordan er person er og har det gjennom alle de små umerkelige signalene. Kroppsspråk, toneleie, reaksjoner og kommentarer etc, og ubevisst tolker jeg dette kontinuerlig. Jeg vil f.eks legge merke til om jeg overhører en samtale der den ene "avspiser" den andre litt. Og så vil jeg tolke om jeg synes det var på sin plass eller ikke. Om jeg egentlig syntes den avspisende var litt lite tålmodig og dermed litt uhøflig så vil jeg lagre det og det vil bli bevist/motbevist av senere inntrykk.

Alt dette skjer helt automatisert inne i hodet mitt. Jeg har alltid trodd at alle var sånn, og har ikke skjønt hvordan folk greier å rote seg opp i situasjoner der de plutselig oppdager er noen drittsekker. f.eks Og at de ikke har hatt en følelse av det engang.
Men bare så det er sagt så er det ikke slik at folk er enten bra folk eller dårlige folk. Dette går jo på alle mulige ting, i hverdagen handler det i størst grad om at jeg "tar inn" andre menneskers følelser, og den stemningen de er i. Ofte på en måte som jeg ikke har ord for selv. For det er langt mer komplekst enn glad/trist/sint.

Jeg kan f.eks føle en mental tyngde og kjenne på avmakt, om et menneske er deprimert. Eller på en uforutsigbar skarphet og et jag når et menneske er sint eller stresset. Og når jeg sier "føler", så mener jeg at jeg føler det inne i meg. Jeg speiler på en måte de følelsene jeg "tar inn".

Noen gangen synes jeg enkelte mennesker er så ubehagelige å være sammen med at jeg må trekke meg unna. Det handler ofte om mennesker som er ustabile på grunn av psykisk sykdom eller rus, eller som er veldig tungsindige eller negative overfor andre. Men jeg kan faktisk ikke komme på en eneste gang jeg har tatt feil av noen.

Det er ikke før de siste årene at jeg har begynt å bli bevisst dette. Og jeg jobber litt med å finne ord for det jeg opplever. Nå tenker jeg litt på det som min lille superkraft, som jeg kan prøve å bruke så godt jeg kan. Jeg blir nok generelt sett opplevd som veldig observant, og sosialt kompetent, fordi jeg er flinkt til å tilpasse meg det jeg merker den andre trenger.

Når det er sagt så opplever jeg også ting jeg ikke kan forklare med logikk. Så langt har jeg latt være å tenke mer enn det. Jeg aksepterer at jeg ikke kan forklare det.

Det går på at jeg f.eks opplever at jeg er på riktig sted til riktig tid, slik at jeg plutselig spiller en rolle for noen andre. Og helt andre ting. Også at jeg får "varsler" om folk, uten at jeg hverken skjønner hva det er eller hvorfor. Men det er ikke hverken forutsigbart, eller helt forståelig for meg heller. Og jeg sitter ikke med noen instruksjonsbok.



Anonymous poster hash: 21069...38d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av det samme. Kan tenke på at nå ringer den og den personen snart, og så gjør han eller hun det.
Har også opplevd andre ting, spesielt tre ganger som jeg ikke klarer å glemme. Visste at to av mine nærmeste i familien skulle dø. De ene gangen drømte jeg det, og andre gangen hadde jeg en veldig sterk følelse av det. Drømte en gang at alt og alle plutselig var under vann, og at jeg måtte hjelpe folk. Da jeg våknet sa de jeg bor med at jeg måtte lese nyhetene. Og der stod det om tsunamien i Japan.
Dette kan jo bare være tilfeldigheter også, men syns like vel det er litt ekkel.
Og hvis jeg får følelsen av at noe er galt eller noen lyver, stemmer det som regel.



Anonymous poster hash: 04a50...ce3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også på samme måte. Veldig sterk magefølelse, blant annet. Men jeg er ganske sikker på at det har med logisk sans og IQ å gjøre. Ikke noe overnaturlig eller spesielt ved det.

Man oppfatter og tolker små signaler, stemninger og "vibber" raskt. Pluss fine tilfeldigheter og forutsigbarheter.

Jeg finnes ikke overtroisk. Tenker at det meste har en eller annen form for logisk forklaring.



Anonymous poster hash: c75bc...0b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har litt av det samme. Kan tenke på at nå ringer den og den personen snart, og så gjør han eller hun det.

Har også opplevd andre ting, spesielt tre ganger som jeg ikke klarer å glemme. Visste at to av mine nærmeste i familien skulle dø. De ene gangen drømte jeg det, og andre gangen hadde jeg en veldig sterk følelse av det. Drømte en gang at alt og alle plutselig var under vann, og at jeg måtte hjelpe folk. Da jeg våknet sa de jeg bor med at jeg måtte lese nyhetene. Og der stod det om tsunamien i Japan.

Dette kan jo bare være tilfeldigheter også, men syns like vel det er litt ekkel.

Og hvis jeg får følelsen av at noe er galt eller noen lyver, stemmer det som regel.

Anonymous poster hash: 04a50...ce3

Bare synd at din sjette sans bommet på landet.

Anonymous poster hash: 0538f...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest her så virker det for meg som speiling, confirmation bias og at noen faktisk er veldig flinke til å lese andre er gjennomgangstonen som ligger under her, i tillegg til tilfeldigheter/sannsynligheter, pluss at noen ting som skjer er basert på tidligere erfaringer som man ubevisst trekker på.

Jeg forsøker å være åpen for at ikke alt kan forklares. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som et svar på hovedinnlegget, beklager det. Hvor langt har du kommet i studiene? Jeg synes det er spesielt at en som har lært om menneskesinnet på profesjonsnivå tror selv man er synsk. Det er jo som kjent svada.

Langt nok til å vite hva confirmation bias er (har ikke lyst til å bli gjenkjent).

Men jeg syns du skal lese hovedinnlegget en gang til, jeg, spesielt siste avsnitt, før du mener jeg tror jeg er synsk.

TS.

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest her så virker det for meg som speiling, confirmation bias og at noen faktisk er veldig flinke til å lese andre er gjennomgangstonen som ligger under her, i tillegg til tilfeldigheter/sannsynligheter, pluss at noen ting som skjer er basert på tidligere erfaringer som man ubevisst trekker på.

Jeg forsøker å være åpen for at ikke alt kan forklares. :)

Det er nettopp dette som er spennende! En forklaring, en bekreftelse. Det er enkelt å forklare det som en sjette sans, men hva om det ikke er det?

Hva om det faktisk er en evne kroppen/hjernen har. Altså, nå høres det spacet ut, men med evne mener jeg jo ikke "superevne", men rett og slett egenskaper som hjelper oss på det ubevisste planet. Alt vi er i stand til å tolke utifra noe så "enkelt" som å observere andre mennesker, og trekke konklusjoner som ofte stemmer utifra hvordan de oppfører seg. Det er veldig spennende :)

Selvfølgelig, det er lov å mene at det er noe annet, men det er en annen diskusjon, mener nå jeg :)

TS.

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...