Gå til innhold

Omplasseringskatt - hvor lang tid før helt trygg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk en omplasseringskatt i oktober, som vi har blitt utrolig glad i. Vi har sett utrolig stor fremgang i trygghet og atferd siden vi fikk ho, spesielt de siste ukene, men det er nok fortsatt en vei å gå. Katten går såvidt ut, gjør fra seg på gulvet noen ganger, og blir lett redd/nervøs. Noen andre med omplasseringskatt? Hvor lang tid tok det før de ble helt trygge? Vår har tidligere blitt mishandlet, så med det i tankene er den nok usedvanlig trygg, men det gjør vondt å se de dagene ho ikke har det bra. Vært hos dyrlege flere ganger, og fysisk er den helt fin hvertfall :)

Anonymous poster hash: 57ae9...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid det vil ta før pus er trygg, er umulig å svare på. Det kommer an på personlighet og hva hun har opplevd. Så lenge dere har fremgang innimellom, selv om det er museskritt, er alt bra.

Har hatt erfaring med at de har blitt tammere/roligere etter kastrering, men det er gjerne gjort på deres pus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fosterhjem for katt i fem års tid nå. Min erfaring er at det tar alt fra tre dager til et år (jeg har hatt ei her i halvannet år, først for tre måneder siden hun faktisk ble lagt ut for adopsjon, så lang tid tok det før hun ble trygg), og noen blir dessverre aldri helt trygge.

Beste dere kan gjøre, er å se om det er noen faste ting som trigger utryggheten hennes (hun jeg har hatt lenge nå ble f.eks. veldig redd av skritt på grusen på utsida, så jeg la over et teppe der en stund frem til hun ble generelt tryggere) og se om det er noe dere kan gjøre med det. Ellers er det viktigste at dere forholder dere rolige når hun er utrygg! Om dere f.eks. blir engstelige og dullete når hun er utrygg, kan det forsterke følelsen hennes av utrygghet, siden dere "bekrefter" at det er noe å være redd for. Gi henne masse kjærlighet og omsorg, men prøv å ikke bli "på vakt" når dere merker hun har en dårlig dag :)



Anonymous poster hash: a646d...155
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...