Gå til innhold

Hvorfor vil ikke noen hundeeiere la hunden hilse på andre hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg har en omplasseringshund og hun er ganske ustabil når det gjelder å hilse på andre. Som regel kan jeg se på forhånd når det ikke kommer til å gå bra, og da unngår jeg at de får hilse.

Hun hadde blitt ganske bra da hun ble angrepet av en løs hund og bitt til blods over ryggen.



Anonymous poster hash: eb863...78a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lar ikke hunden min hilse på andre i bånd da hun ikke er flink til det. Hun blir ofte oppspilt og stresset, og har flere ganger skjedd at eier påstår at deres hund er så snill, noe som ikke er tilfellet. Jeg har også en veldig liten hund, og de aller fleste er større enn henne, så når det oppstår en situasjon er jeg den tapende parten, ikke de med den store hunden. Dette er også en tispe og hun har løpetid med jevne mellomrom. Hun er ikke begeistret for store hunder.

Argh, er så lei av mennesker som bare slipper hunden sin bort til min hund uten å gi beskjed. Har nå begynt å løfte hun opp selv om dette ikke er "lov".



Anonymous poster hash: de25a...9f1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, er så lei av mennesker som bare slipper hunden sin bort til min hund uten å gi beskjed. Har nå begynt å løfte hun opp selv om dette ikke er "lov".

Anonymous poster hash: de25a...9f1

Dette gjør jeg også, spesielt i valpestadiet, dritkult å bære 20+ kg valp forbi en 5 kg's hund bare for å unngå hilsing i bånd :ler: En periode ropte jeg ganske enkelt "bikkja har lus!", enkelte hunder fikk seg en real flytur i flexilina. Særdeles effektivt, og ordet sprer seg kjapt om at den og den bikkja i det området har lus, så folk unngår hilsing en god stund ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke min hund hilse på andre hunder i bånd. Fordi jeg ikke ønsker en forventing hos min hund om å alltid få lov til å hilse i bånd. Jeg ønsker heller ikke at min hund skal hilse på folk jeg møter på tur, med mindre jeg gir klarsignal om det. Dermed er jeg ofte nødt til å si pent til folk at de ikke skal hilse på hunden min, uansett hvor ivrig hun ser ut til å være på å hilse.

Hun kommer til å veie ca 30kg når hun er voksen, og jeg ønsker ikke en hund som skal gire seg opp hver gang det går et menneske eller en hund forbi, og dermed dra i båndet. Dessuten får ikke hunden noe særlig ut av det å skulle hilse på andre hunder, da det tar mye lenger tid enn et lite hils i forbifarten for de å bli venner/kjent. Hunder opplever det også mer stressende å hilse på andre hunder når de går i bånd, da de blir mer begrenset og kan føle seg fanget.

Jeg har derimot en fast gjeng jeg møter på steder hvor vi kan ha hundene løse, og lar min hund utfolde seg og sosialisere seg sammen med de. Det er hunder i alle former og fasonger og størrelser og alder, men en fast gjeng så jeg vet at jeg har å gjøre med ålreite hunder som er sosialisert på rett måte.

Anonymous poster hash: aa4b9...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en fin kommentar en gang, var en som var borti mennesker som hele tiden sa "hunden min er snill altså" når de ville at hundene skulle få hilse. vedkommende svarte enkelt og greit da at "det er det ikke sikkert min er" :fnise:



Anonymous poster hash: 9a5ca...3bd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til at vi ikke alltid ønsker å hilse:

- vi trener, og da passer det dårlig at det plutselig blir en lekepause

- vi øver på å hilse pent, og da passer det dårlig at det kommer hunder løpende bort

- han er stor, sterk, tung og voldsom (men bare 7 måneder :sjokkert: ) og er dessverre ikke den beste hunden å hilse på for små hunder.

- vi har dårlig tid/jeg har ikke så lyst til å stoppe/det er kaldt og jeg vil inn raskt

Jeg syns det er helt greit å lære han til at vi ikke hilser på alt og alle til en hver tid. Syns det er koselig å hilse på andre hunder innimellom, men ikke hele tiden.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar heller ikke hunden min hilse paa handre hunder, han har lett for a bli aggressiv mot storre hunder saa tar ikke sjansen. Irriterer vettet av meg at andre hundeeiere uten videre lar hunden deres komme bort for a hilse uten a sporre meg om det er ok. Skjer hver dag. Lar ham heller lope fritt og leke med hunder som jeg vet han kommer overens med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsummerer alt innmari greit; http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9517165.ece#.U06gUCyfUdA.facebook


Dersom noen kommer mot meg med hund i bånd holder jeg avstand så langt det lar seg gjøre, kommer en løs hund bort til oss mens mine hunder er i bånd slipper jeg båndene umiddelbart. Båndhilsing fører ikke noe positivt med seg, uansett om det oppstår konflikt/stress ut av det eller ikke, det er rett og slett helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig og en veldig positiv ting at folk med skeptiske/utrygge/dominante ect hunder tar ansvar og sier fra at de ikke vil/kan hilse.

Anonymous poster hash: 9e300...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig og en veldig positiv ting at folk med skeptiske/utrygge/dominante ect hunder tar ansvar og sier fra at de ikke vil/kan hilse.

Anonymous poster hash: 9e300...d03

Jepp.

Samt de som vet at selve det å hilse på hunder i bånd, som gjør at de ikke har plass til å bruke språket sitt, kan gjøre enhver hund usikker/redd/stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se an din egen hund ettersom han vokser til TS. Noen går med hunden på stramt bånd og skal ikke hilse, men andre har ingen problem med det. Jeg tenker at hundene skal få kose seg å hilse de og, men ikke hver gang. De er like som oss, noen har de god kjemi med andre ikke. Min siste hund ignorerte flertallet av andre hunder vi traff, han bare gikk forbi, eller et kort "lukte på" før han gikk videre. Men så var det de han hadde god kjemi med, da var det lek og morro. Vi må jo la hundene få kose seg sammen med sine egne også, ikke bare med oss mennesker.



Anonymous poster hash: 739e2...fea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg lar ingen andre hunder hilse på mine to schæfere når de går i bånd, mine liker ikke hilse på andre hunder når de er på tur og er i bånd. Skal de hilse og bli kjent med hunder skal det være planlagt og i trygge omgivelser uten bånd. Dessuten mine går bare over ens med sin egen størrelse og jeg har opplevd mange ganger folk har bare latt hundene sine gå bort til mine sellom jeg sa nei , så har den hunden satt seg med tenna i benet på min ene og eneste måten hunden slapp benet på hunden min var når min bet tilbake. Spiller ingen rolle hvor snill en hund er for man vet aldri hva som skjer når man hilser enten kan det gå bra eller så går det ganske dårlig, og det er ikke en sjangse man burde ta. Det er som mennesker noen går bra sammen og noen går ikke sammen. 

Anonymkode: e855c...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...