Gå til innhold

Katt med angst etter nyttårsaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en katt på 4 år som ble veldig redd på nyttårsaften i år. Hun har ikke reagert slik på raketter i tidligere år, men i år ble nyttårsaften en vanskelig dag for henne. Hun forsvant ned i kjelleren allerede i 14-tiden (da rakettene smått begynte å gå) og ble værende der i flere dager. Vi gikk ned til henne ved jevne mellomrom og godsnakket / ga henne godbiter etc, og da var det mye maling og kos (selv om hun ikke er så kosete til vanlig). Regnet med at dette ville bedre seg så fort "faren var over", men det har det ikke gjort. Hun skvetter av den minste lyd, og blir hysterisk hvis vi slipper henne ut. Har forsøkt å gå ut sammen med henne, men hun blir så redd at vi slipper henne inn fort. Innendørs er hun også stresset og løper ned i kjelleren hvis det kommer en skrapebil etc utenfor.

Tips til hvordan vi kan hjelpe pus? Hun er normalt en veldig glad og trygg katt som elsker å være utendørs, så dette er en ny situasjon både for oss og henne... :-/

- Bekymret matmor



Anonymous poster hash: ac166...a60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også tid er svaret, så vil det mest sannsynlig gå seg til. La henne regulere selv om hun vil gå ut, og kanskje dere kan la døren stå på gløtt i starten, så føler hun kanskje en trygghet om at hun kan gå inn igjen? Jeg tror det også er viktig at dere prøver å late som om alt er i orden. Ikke stress med det og forsterk frykten med "unormal oppførsel" fra dere. Min erfaring er at pus ofte ser etter bekreftelse hos meg, om ting er greit.

Pus ble veldig skremt i år - som jeg tror kommer av at det ble skutt opp en del mer fyrverkeri dagen før mens han var ute. Han var selvsagt inne hele nyttårsaften og befant seg i skapet blant matmor sine klær, men ble sluppet ut dagen etter når jeg trodde ting hadde roet seg. Det ble også da skutt opp flere fyrverkeri, som jeg tror forsterket frykten.

Vel, vi satt og så på film for 3-4 dager siden... dekkene på bilen hylte på asfalten i filmen - som minnet litt om lyden på ett av fyrverkeriene. Pus som lå og sov dypt, skvatt til, skallet i vinduet og landet oppå en kaktus. Det gikk bra, men han har vært litt mer anspent den siste uken. Reagerer mer på smellelyder, men jeg har prøvd å ikke reagere på det. Jeg ser at det har begynt å roe seg, og han begynner å bli seg selv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...