Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha kanin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt å skaffe meg 2 kaniner i en alder mellom 5-7 år :)

Men, hvor mye koster det egentlig å ha kanin?

Da tenker jeg i mnd, med pellets, høy, grøntfôr, burstrø/toalettstrø (har tenkt å bruke Fk fyringspellets i doen) :)

Har tenkt å sette inn 100kr i mnd på en egen konto, som er til akutt dyrlege regning (slik jeg gjør med hunden og hamsteret ;) ). Har også tenkt å bestille Den store kaninboka, men vil ha en liten "start" på hva det kan koste først :)

Takk på forhånd for alle svar!

Anonymous poster hash: f7701...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å navne at de skal bo ute, i en medium str hundegård ;)

Anonymous poster hash: f7701...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du setter deg inn i ting før du skaffer deg kanin! Det er nydelige dyr, og Den store kaninboka er virkelig bra. Det er en stund siden jeg hadde kaniner selv, derfor vet jeg ikke helt hva du må regne med av utgifter. Du kan jo spørre på Facebookgruppa til Den store kaninboka.



Anonymous poster hash: 040ce...49e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tre kaniner. Aner ikke hva vi bruker pr mnd på de, men de er i utg.pkt billige i drift ift mange andre dyr. Vi brukte noen tusenlapper da vi skaffet oss kaninene; på bur, lage luftegård, vannflasker og matskål, og kjøpte litt lekegreier (tunneller og slikt). Nå kjøper vi jevnlig inn nytt høy av god kvalitet (ikke alt høy er like bra for kaniner), halm og dostrø til buret, en gnagepinne med godsaker inni i ny og ne. I tillegg forer vi de med litt ruccola og grønnsaker nå på vinteren. På sommeren spiser de gress, løvetann og annet de finner i hagen.

På toppen av dette må man påregne veterinærutgifter. Kaniner må kastreres, særlig hunnkaniner. Vi tar også en sjekk på de en gang i året og har vært hos veterinær et par ganger med småting.

Men - det er superkos med kaniner! Våre er kjempekosete alle tre, selv om de er utekaniner som ikke bor sammen med oss. Vi er mye ute med dem og de oppfører seg nesten som små ivrige hunder til tider ;-).

Men må bare spørre, hvorfor skal dere skaffe dere så gamle kaniner? Regner med at dere vet levealder på kaniner?

Anonymous poster hash: c54ac...aa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at de "koster" mye kjærlighet, tid og kos, trygghet og omsorg!

Lykke til!



Anonymous poster hash: 2fdf2...5cc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, grunnen til at vi skal skaffe så gamle kaniner er fordi de er omplasseringskaniner, og ja, litt av det er levealderen.. Samtidig synes jeg at det er "slemt" mot kaninene å si at "jeg skaffer meg to gamle kaniner, så lever de ikke så lenge". Synes det er mye bedre å gi to eldre kaniner, som kanskje ikke har hatt det så bra, et godt hjem resten av livet, enn å kjøpe seg to kaninunger fra oppdrett

Anonymous poster hash: f7701...47b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil alltid koste noe i fht investering av diverse utstyr når man får dyr. Jeg fikk to omplasseringskaniner, søstre, for noen år siden med utebur, skåler og vannflasker - gratis. Mannen laget stor innhegning av gammel plank, men vi måtte kjøpe hønsenetting. Selve buret er nå kastet etter flere vintre ute, men innhegningen tåler noen sesonger til.

Jeg kjøper stor sekk med spon + en 5 kg sekk med pellets på Felleskjøpet til en overkommelig pris. Høy kjøper jeg hos en gammel bonde - han hesjer på gamle måten og høyet virker alltid friskt og lukter godt. Betaler 100 kr for en stor søppelsekk som jeg henter selv på låven.

Om sommeren får kaninene gres, løvetann og kløver - vinterstid får de litt gulrot, eple eller sukkererter i tillegg.

Har ikke hatt noen utgifter på veterinær men i fjor sommer ble den ene kaninen akutt syk og måtte avlives. Det kostet 700 kr. Da valgte vi å lage nytt bur til gjenlevende kanin som kan stå på terrassen om vinteren. Hadde ikke lyst å ha henne i innhegningen vinterstid alene. Dvs hun er fremdeles ute, men mer i nærheten av oss. Vi kjøpte 4 forskalingsplater som mannen laget nytt bur av - netting hadde vi fra før. Platene kostet 1500 kr ca.

Det man må beregne av større utgifter til dyr er utstyr og dyrlege - det daglige koster ikke så mye.

Endret av Ingeborg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, grunnen til at vi skal skaffe så gamle kaniner er fordi de er omplasseringskaniner, og ja, litt av det er levealderen.. Samtidig synes jeg at det er "slemt" mot kaninene å si at "jeg skaffer meg to gamle kaniner, så lever de ikke så lenge". Synes det er mye bedre å gi to eldre kaniner, som kanskje ikke har hatt det så bra, et godt hjem resten av livet, enn å kjøpe seg to kaninunger fra oppdrett

Anonymous poster hash: f7701...47b

Eldre kaniner trenger også et godt hjem og masse kjærlighet. Vi adopterte to på hhv 8 og 7 år og angret aldri. Tror også kaninene var glade for å få et hjem. Vi elsket dem ikke mindre enn andre kaniner vi har hatt som har kommet til oss som unge.

Anonymous poster hash: 040ce...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått gamle kaniner; hvor gamle har de blitt?



Anonymous poster hash: 2fdf2...5cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått gamle kaniner; hvor gamle har de blitt?

Anonymous poster hash: 2fdf2...5cc

Hvilken rase er det sankk om? Dyrlegen sa at min kanin som ble 8 var den eldste hun hadde hørt om.

Anonymous poster hash: 16dd6...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tre kaniner. Aner ikke hva vi bruker pr mnd på de, men de er i utg.pkt billige i drift ift mange andre dyr. Vi brukte noen tusenlapper da vi skaffet oss kaninene; på bur, lage luftegård, vannflasker og matskål, og kjøpte litt lekegreier (tunneller og slikt). Nå kjøper vi jevnlig inn nytt høy av god kvalitet (ikke alt høy er like bra for kaniner), halm og dostrø til buret, en gnagepinne med godsaker inni i ny og ne. I tillegg forer vi de med litt ruccola og grønnsaker nå på vinteren. På sommeren spiser de gress, løvetann og annet de finner i hagen.

På toppen av dette må man påregne veterinærutgifter. Kaniner må kastreres, særlig hunnkaniner. Vi tar også en sjekk på de en gang i året og har vært hos veterinær et par ganger med småting.

Men - det er superkos med kaniner! Våre er kjempekosete alle tre, selv om de er utekaniner som ikke bor sammen med oss. Vi er mye ute med dem og de oppfører seg nesten som små ivrige hunder til tider ;-).

Men må bare spørre, hvorfor skal dere skaffe dere så gamle kaniner? Regner med at dere vet levealder på kaniner?

Anonymous poster hash: c54ac...aa6

Den gangen vi hadde kaniner ble vi frarådet å sterilisere hunnkaninene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen vi hadde kaniner ble vi frarådet å sterilisere hunnkaninene.

80% av hunkaniner utvikler livmorkreft etter 3 år.. Livmorkreft kan enkelt spre seg til lunger og lever, det er også ganske vondt for kaninene. Nå er det anbefalt at alle kaniner som ikke brukes til avl eller kjøtt skal kastreres (skjønner ikke engang hvorfor folk skal drive avl der ute, det finnes jo tusenvis av kaniner som søker kjærlige hjem) "adopt before shop"

Anonymous poster hash: f7701...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av hunkaniner utvikler livmorkreft etter 3 år.. Livmorkreft kan enkelt spre seg til lunger og lever, det er også ganske vondt for kaninene. Nå er det anbefalt at alle kaniner som ikke brukes til avl eller kjøtt skal kastreres (skjønner ikke engang hvorfor folk skal drive avl der ute, det finnes jo tusenvis av kaniner som søker kjærlige hjem) "adopt before shop"

Anonymous poster hash: f7701...47b

Har du data på det? Når jeg søkte nå (etter å ha skrevet forrige innlegg) fant jeg bare data som støttet det dyrlegen min sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken rase er det sankk om? Dyrlegen sa at min kanin som ble 8 var den eldste hun hadde hørt om.

Anonymous poster hash: 16dd6...a67

Da har nok ikke dyrlegen din hatt god peiling, dessverre. Jeg vet om en kanin som ble 18 og har hørt om flere på 13 år uavhengig av "rase". Mange kaniner er jo blandingskaniner. Min eldste ble 11.

Anonymous poster hash: 040ce...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du kjøper kanin fra oppdrett, så har man nok en blandingskanin ;)

Anonymous poster hash: f7701...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har nok ikke dyrlegen din hatt god peiling, dessverre. Jeg vet om en kanin som ble 18 og har hørt om flere på 13 år uavhengig av "rase". Mange kaniner er jo blandingskaniner. Min eldste ble 11.

Anonymous poster hash: 040ce...49e

Ellers så har hun ikke hørt om noen. I raseboken står det at de sjelden ble 5 år så tror hun har litt peil.

Anonymous poster hash: 16dd6...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har hun ikke hørt om noen. I raseboken står det at de sjelden ble 5 år så tror hun har litt peil. Anonymous poster hash: 16dd6...a67

Kaniner som ikke er kastrert, lever sjeldent til de blir 5..

Anonymous poster hash: f7701...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har hun ikke hørt om noen. I raseboken står det at de sjelden ble 5 år så tror hun har litt peil.

Anonymous poster hash: 16dd6...a67

Det blir litt som å si at mennesker sjelden lever til de blir 50 år...

Anonymous poster hash: 040ce...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...