Gå til innhold

Forskjell på fór, katt


Mango

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hva hovedforskjellen på Specific; Crystal prevention og felleskjøpet sitt som heter Matmons. Står også at den er beregnet for å forhindre krystaller i urinblæren. Skjønner jo at Specific sitt er bedre mtp. Prisen, men spørsmålet er om forskjellen er betydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du nesten lese innholdsfortegnelsen på hver pose og sammenligne



Anonymous poster hash: 6ac2d...a6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg hadde tenkt å gjøre.. Helt til jeg kom hjem med forpakken og innså at jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle se etter.. Hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosoul

Matmons kastrerte/steriliserte katter

MatMons har et energi- og næringsinnhold tilpasset voksne kastrerte eller steriliserte katter.

Moderat innhold av protein med høy fordøyelighet og biologisk verdi, reduserer faren for nyre - og urinvegslidelser grunnet overskuddsnitrogen og høy ph i urinen.

SPECIFIC FCD CRYSTAL PREVENTION


Dette er et diettfôr som er tenkt å utgjøre et ledd av en behandling og bør derfor bare gis etter direkte tilråding fra veterinær. Sålenge dyret ditt eter dette fôret anbefales det at du oppsøker veterinærpleie minst hver sjette måned. Hvis dyret ditt sin helsetilstand forverres i perioden det inntar dette fôret bør du omgående oppsøke veterinærrådgivning.

Indikasjoner

• Forebyggende av tilbakevendende struvittsteiner.

• Forebyggende mot dannelsen av nye struvitt- og kalsiumoksalatkrystaller.

• Reduksjon av FLUTD (feline lower urinary tract disease), inkl. idiopatisk cystitt og urinpropper.

• Daglig fôr for voksne katter opp til 8 års alder.

• Opptaksforstyrrelser og dårlig fordøyelse.

Fôrets egenskaper og innholdsforklaring

• Low RSS struvite and oxalate - Lave RSS-verdier (Relative Super Saturation) for struvitt og kalsiumoksalat for underletting respektive lav metastabil metning for å minimere risikoen for nye struvitt- og kalsiumoksalatkrystaller dannes i urinen.

• Prevention of struvite recurrence - Fôret har et redusert magnesium- og fosforinnhold (komponenter i struvittkrystaller) for å forebyggende tilbakevendende struvittkrystaller og struvittsteiner.

• Urine control - En pH under 6,4 i urinen løser opp ubetydelige struvittkrystaller og forebygger dannelsen av nye.

• High digestibility - Kvalitetsråvarer med høy fordøyelsesevne sikrer et maksimalt næringsopptak fra fôret samtidig som mengden avføring minsker.

• Skin, coat and joint support - EPA og DHA er omega-3-fettsyrer med velgjørende effekt for and joint frisk hud og pels samt friske ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Specific er Diettfòr faktisk? Er det katten min har spist det siste halve året, men anbefaling av sekretær/ dyrepleier på klinikken.. Det hørtes jo ikke så bra ut, om katten må følges opp..

Endret av Mango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosoul

Takk for det! Specific er Diettfòr faktisk? Er det katten min har spist det siste halve året, men anbefaling av sekretær/ dyrepleier på klinikken.. Det hørtes jo ikke så bra ut, om katten må følges opp..

Ja,tydeligvis så er det visst det :sjokkert:

Jeg har selv ikke personlige erfaringer med det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Specific er en spesialfórserie for katter med spesielle behov i henhold til matinntaket. Den er sammensatt i samarbeid med veterinærer og selges som oftest bare hos veterinærklinikker fordi de kan tilpasse fóret til kattens helse, kroniske sykdommer og evt forbigående skader.

Feks bruker vi nå Specific Renal våtfór til gamlepus som har nyresvikt, fordi det fóret er spesialtilpasset katter med nyresvikt, da de ikke skal ha for mye protein og fosfat i kosten fordi det er de tingene som føkker til nyrene.

Når de anbefaler en fórtype på klinikken, gjør de det som regel i henhold til hva som står i journalen til katten din. Noen katter har feks større problemer med krystaller i urinen, selv uten underliggende sykdommer, og da kan det fóret du har fått anbefalt hjelpe katten din å unngå sykdommer som kan oppstå når de får for mye krystaller i urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jo gitt mer mening da, men veterinæren har ikke sagt annet enn at vekta er fin, og at alt annet virker i tipp topp form. Menmen, får prøve noe annet da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...