Gå til innhold

Undulater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anubiel

Jeg vil tro de bare driter her og der, når de må :-P

Kanskje noen andre vet bedre?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Jeg forsøkte aldri å lære dem til å bare gjøre fra seg i buret, det hadde vært greit! Kunne sikkert ha gjort det, for det var helt tydelig når de var på vei til å gjøre noe - de rygget litt og vippet med stjerten. Var flere ganger jeg da tok de på armen og holdt de over buret, så landet den på sanden :)

Det som ble klart etter en stund med mine var det at de stort sett hadde faste steder de likte å være på og under der kom det gjerne noe lort. Så rutinen var å gå over alle faste steder etter at de var inne i buret igjen og gjøre rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Post-it på vinduene i starten vil hjelpe så de ikke kræsjer :) pinner er det bare å gå ut i skogen etter. Seljetreet er det som jeg syns er lettest å kjenne igjen :) sittonmelisse er stor stas ellers er hardkokt egg eller raspet gulrot en slager. Jeg har avispapir i bunnen av buret da dette forenkler vaskeprosessen. De er sosiale dyr og gir masse glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post-it på vinduene i starten vil hjelpe så de ikke kræsjer :) pinner er det bare å gå ut i skogen etter. Seljetreet er det som jeg syns er lettest å kjenne igjen :) sittonmelisse er stor stas ellers er hardkokt egg eller raspet gulrot en slager. Jeg har avispapir i bunnen av buret da dette forenkler vaskeprosessen. De er sosiale dyr og gir masse glede :)

Ingen av de kræsjet når de var ute av buret for første gang :) Hadde post-it lapper på, men fjernet de gang 2 og de kræsjet ikke da heller :)

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de kræsjet når de var ute av buret for første gang :) Hadde post-it lapper på, men fjernet de gang 2 og de kræsjet ikke da heller :)

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha post-itlapper i vinduene kan du kjøpe "window decals", det er små gjennomsiktige klistremerker formet som blader, sommerfugler, osv. Vi kan nesten ikke se dem, men pga uv-lys vil hele vinduet "lyse" for fuglene.

Du kan prøve deg frem med hva de liker å spise. De kan spise det aller meste bare det ikke er mye fett eller salt i. F.eks kan du gjerne gi de litt stekt kylling dersom den er stekt i kokosolje.

De er ofte glade i eple, drue, chili (med frøene), paprika, brokkoli, erter. Sånn amerikansk grønnsaksblanding som ligger i frysedisken i butikker er veldig fin å gi. Du kan gi de en liten pastaskrue hvis du ikke har hatt salt i vannet. De kan gjerne få hardkokt egg eller eggerøre med litt skall. All mat må være kald når den serveres. Noen mener det er greit å gi frøblanding, andre velger pellets. Der må du bare prøve deg frem, ikke alle fugler vil ha pellets. Noen mener pellets er sunnere, andre er uenige. Men det fine med pellets er at det blir mindre søl på gulvet.

Teflon er KJEMPEGIFTIG for fugler. Ved en viss temperatur utløses noen gasser som forårsaker blødninger eller væskedannelser i lungene og fuglen dør innen kort tid (rundt 30 minutter har jeg hørt).

Avokado er og giftig! Andre ting man bør styre unna er løk, rå potet og rabarbra.

Fugler er veldig glade i å bade, og det varierer om de liker dusj eller bad. Noen liker å bade i våte urteplanter, noen liker å bli sprayet forsiktig med en flaske, andre liker å få bade i vasken eller ildfaste former. Bare ikke ha så mye vann i.

Undulatene bør få være så mye ute av buret som mulig. Undulatene jeg hadde før hadde døgnåpent bur. De gikk inn når de var sultne/tørste/ville være der, og var ute når de ville det. Å ha det sånn kan være vanskelig, det passer ikke i alle situasjoner f.eks. med små barn og lignende. Ser du har en hund, da kan det være greit å ha litt mer kontrollerte former.

Undulater er veldig nysgjerrige skapninger og de elsker å få være med på det som skjer rundt om i huset enten det er vasking, matlaging (da må man passe godt på at ikke de er oppi selve maten, men holder seg på skulder/hodet) eller lesing/tv-titting.

Buret må vaskes skikkelig minst en gang i uken. Det er veldig greit å ha avispapir i bunnen, det er lett å skifte ut daglig/ved behov. Dersom du velger å ha de mye løse så kan det være greit å merke seg hvor de liker å sitte og ha avispapir eller plastfolie der. Ofte liker de å gnage på papir så jeg synes plastfolie er bedre. Du må og fuglesikre stuen. De har lett for å gnage på lister, bilderammer, bøker og slikt. Dette kan begrenses dersom man har mange leker til de, gjerne et fugletre/lekestativ.

Undulatprat.no er et fint forum hvor det er mange mennesker med svært god kunnskap. Ellers finnes det fine undulatsider på facebook, men de er ofte engelske. Vil og anbefale å melde deg inn i gruppen Papegøyer på facebook.

Når det gjelder valg av bur vil jeg bare si at man bør unngå å ha runde bur. Runde bur gjør dem desorienterte, de føler seg tryggere når de har hjørner å orientere seg etter.

Man bør alltid ha så stort bur man kan, men en regel er at bredden på buret skal være det dobbelte av fuglens vingespenn.

Lykke til. Fugler er fantastisk herlige!

Endret av Conuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...