Gå til innhold

Undulater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt to undulater idag. Hva må jeg huske på?
Vet at de trenger å være litt ute av buret hver dag, samt mat og drikke selvfølgelig. Hva mer?



Anonymous poster hash: f670f...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturpinner i buret er viktig! Helst i forskjellige tykkelser, i og med at dette er godt for klørne. De sandpapirrullene de selger i dyrebutikken er det bare å kaste i søpla, hvis man har det, ettersom dette forårsaker sår og ubehag for undulaten. Bjørk, gran, selje osv. er bare bra. Har hørt at man bør unngå epletrær, kirsebærtrær osv.

I tillegg er de veldig glad i frukt og grønt! Likevel er det mye bedre å tilby dem ulike urter, enn kun eple, drue osv. Dette inneholder mye sukker og er ikke bra for undulaten. Dobbeltsjekk hva undulater kan spise og ikke spise, før man tilbyr de noe potensielt giftig.

www.undulater.no er et forum med mye god informasjon, anbefaler deg å ta en titt der om du er sugen på mer kunnskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar. Skal ordne naturpinne :-)

Okei, skal sjekke hva de kan spise og ikke. Takk for tips til forum :)



Anonymous poster hash: f670f...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at fuglematen kan være av dårlig kvalitet. At de da tenkes få i seg enkelte stoffer de ikke skulle hatt, eller ikke hatt så mye av.

Ellers kan man gi vitaminer til fugl, som dråper i vannet, men om dette er nødvendig eller lurt tør jeg ikke si, for jeg satte meg aldri inn i problematikken, og internett fantes ikke den gang det var undulat i huset da jeg var barn.

Er viktig at undulaten får kalkstein og noe annet å tygge på tror jeg, for nebbet vokser. Samme med klør, noe som kanskje innebærer at man må til dyrlege for å klippe klør, hvis ikke man velger å gjøre dette selv på en trygg måte (noe man får lese seg til i forkant).

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med undulatfulger, men håper dette jeg skrev var av interesse likevel.

Det å legge noe over buret kan roe dem ned tror jeg, kanskje sånn for natta (hånkle).

Buret skal, som med andre kjæledyr, ikke plasseres i trekk, eller steder hvor buret vil lett kunne ramle ned vil jeg si.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at fuglematen kan være av dårlig kvalitet. At de da tenkes få i seg enkelte stoffer de ikke skulle hatt, eller ikke hatt så mye av.

Ellers kan man gi vitaminer til fugl, som dråper i vannet, men om dette er nødvendig eller lurt tør jeg ikke si, for jeg satte meg aldri inn i problematikken, og internett fantes ikke den gang det var undulat i huset da jeg var barn.

Er viktig at undulaten får kalkstein og noe annet å tygge på tror jeg, for nebbet vokser. Samme med klør, noe som kanskje innebærer at man må til dyrlege for å klippe klør, hvis ikke man velger å gjøre dette selv på en trygg måte (noe man får lese seg til i forkant).

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med undulatfulger, men håper dette jeg skrev var av interesse likevel.

Det å legge noe over buret kan roe dem ned tror jeg, kanskje sånn for natta (hånkle).

Buret skal, som med andre kjæledyr, ikke plasseres i trekk, eller steder hvor buret vil lett kunne ramle ned vil jeg si.

Det kan jeg godt se for meg. Hamstermat osv er jo heller ikke noe bra. Forkorter levetiden. Skal sjekke nærmere opp i akkurat hva som er "the shit" for undulater.

Ellers, takk for tips. :) Skal huske på!

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulatene må bli kjent med omgivelsene fra buret sitt før de bli sluppet løs.



Anonymous poster hash: af80d...85c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes alltid litt synd på undulatene, som måtte ta til takke med et bad, som ikke var rare greiene.

Vet ikke hvor normalt det er, men kunne vært en ide å skaffet et fuglebad inne i buret, som var mer romslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alltid litt synd på undulatene, som måtte ta til takke med et bad, som ikke var rare greiene.

Vet ikke hvor normalt det er, men kunne vært en ide å skaffet et fuglebad inne i buret, som var mer romslig.

Tenkte at de kunne være i stuen og de har et ganske stort bur, så kan de få et fuglebad hvis de liker sånt?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må de være i buret før de kan slippe ut og fly i stuen?



Anonymous poster hash: f670f...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må de være i buret før de kan slippe ut og fly i stuen?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Det varierer veldig, mange venter til de har fått undulatene tamme, mens andre slipper dem ut med en gang. Dette kan du velge selv, men er vel greit at undulatene har blitt vandt til buret og omgivelsene sine 3-4 dager først.

Første gang du slipper dem ut lønner det seg at du lar dem finne veien inn i buret selv. Dette kan ta mange timer, men det er så mye bedre enn å jage dem, fange dem og putte dem inn i buret hver gang. Undulathold innebærer mye tålmodighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at undulater er ganske lik "love-birds" i oppførsel og behov? Kan være jeg tar feil.

Men hvis de er det; jeg har 2 lovebirds (4 år). De får fly i rommet, men vær obs på at de ødelegger/biter. Og pass på at de ikke skader seg på interiøret. Trekk for gardiner (slik at de ikke flyr rett i glassruta). Pass på at de ikke tygger i vei på strømførende ledninger.

Ellers er lovebirds (og kanskje undulater?) følsomme overfor trekk og sterke lukter. Så evt. duftlys bør du droppe.



Anonymous poster hash: 51e82...7e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, mange venter til de har fått undulatene tamme, mens andre slipper dem ut med en gang. Dette kan du velge selv, men er vel greit at undulatene har blitt vandt til buret og omgivelsene sine 3-4 dager først.

Første gang du slipper dem ut lønner det seg at du lar dem finne veien inn i buret selv. Dette kan ta mange timer, men det er så mye bedre enn å jage dem, fange dem og putte dem inn i buret hver gang. Undulathold innebærer mye tålmodighet! :)

Undulatene er voksne og var tamme med forrige eier. Den ene kommer bort og spiser maten fra meg før jeg får lagt den inn.

De kan bare fly rundt her til de finner veien inn igjen. Det er ikke noe problem :)

Jeg vil tro at undulater er ganske lik "love-birds" i oppførsel og behov? Kan være jeg tar feil.

Men hvis de er det; jeg har 2 lovebirds (4 år). De får fly i rommet, men vær obs på at de ødelegger/biter. Og pass på at de ikke skader seg på interiøret. Trekk for gardiner (slik at de ikke flyr rett i glassruta). Pass på at de ikke tygger i vei på strømførende ledninger.

Ellers er lovebirds (og kanskje undulater?) følsomme overfor trekk og sterke lukter. Så evt. duftlys bør du droppe.

Anonymous poster hash: 51e82...7e4

Tror ikke vi har noe skadelig interiør. Har en hund fra før, så har ikke noe som den kan skade seg på ihvertfall (og nei, hunden min kommer ikke til å spise eller gjøre undulatene noe, har hatt mindre dyr før som den ikke har rørt - og nei, kommer heller ikke til å la hunden være i rommet første gangen de er ute :P). Jeg er allergisk mot duftlys selv, så det går nok bra. Ingen trekk her, er en frysepinne :P

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anubiel

Det høres ut som de vil få det topp hos deg, ja :) Jeg hadde undulater som liten og to dvergpapegøyer (lovbirds) inntil nylig. Dvergpapegøyene ble henholdvis 15 og 16 år gamle, så noe må jeg ha gjort rett ;)

Tips til lykkelige fugler er å begrense burtiden. De trives svært godt med å få være med på det som skjer, f.eks. sitte på skuldrene dine mens du lager mat, rote rundt med nebbet i håret ditt, undersøke ting og tang i rommet, se ut av vinduet (mine fugler har alltid skjønt dette med vinduer, så har aldri trukket for gardiner). Generelt sett var mine fugler bare i buret når jeg ikke var hjemme. De var sterke og friske helt til det siste (de døde av alderdom, rett og slett).

Ha stort nok bur! De fleste vanlige bur som selges i dyrebutikker er for små.

Som flere har nevnt, ha naturpinner. Om du er utrygg på å hente selv i naturen, så får du kjøpt fine naturpinner der det er satt på feste til burveggen i gode dyrebutikker. De har varierende tykkelse og er gode å sitte på og gnage på.

Når det gjelder fuglebad så likte mine å bade i en paiform, da fikk de god plass til vingene og vannet nådde akkurat høyt nok. Undulater og dvergpapegøyer er nokså like i størrelsen, men undulater har en lengre stjert.

Mange fugler liker godt å sitte ute og sole seg. Mine gjorde i alle fall det. Pass bare på at de har mulighet til å sette seg i skyggen om de vil. Plasser buret halvveis i og utenfor solen og ikke la de stå ute uten tilsyn. Plutselig står buret i stekende sol...

Ellers er det bra å få kontakt med erfarne på f.eks. undulatforumet som har blitt nevnt. Da har du alltid et sted å søke råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de vil få det bra hos deg.

Skal gjøre mitt ytterste for det :) De var jo utrolig skjønne disse små!

Det høres ut som de vil få det topp hos deg, ja :) Jeg hadde undulater som liten og to dvergpapegøyer (lovbirds) inntil nylig. Dvergpapegøyene ble henholdvis 15 og 16 år gamle, så noe må jeg ha gjort rett ;)

Tips til lykkelige fugler er å begrense burtiden. De trives svært godt med å få være med på det som skjer, f.eks. sitte på skuldrene dine mens du lager mat, rote rundt med nebbet i håret ditt, undersøke ting og tang i rommet, se ut av vinduet (mine fugler har alltid skjønt dette med vinduer, så har aldri trukket for gardiner). Generelt sett var mine fugler bare i buret når jeg ikke var hjemme. De var sterke og friske helt til det siste (de døde av alderdom, rett og slett).

Ha stort nok bur! De fleste vanlige bur som selges i dyrebutikker er for små.

Som flere har nevnt, ha naturpinner. Om du er utrygg på å hente selv i naturen, så får du kjøpt fine naturpinner der det er satt på feste til burveggen i gode dyrebutikker. De har varierende tykkelse og er gode å sitte på og gnage på.

Når det gjelder fuglebad så likte mine å bade i en paiform, da fikk de god plass til vingene og vannet nådde akkurat høyt nok. Undulater og dvergpapegøyer er nokså like i størrelsen, men undulater har en lengre stjert.

Mange fugler liker godt å sitte ute og sole seg. Mine gjorde i alle fall det. Pass bare på at de har mulighet til å sette seg i skyggen om de vil. Plasser buret halvveis i og utenfor solen og ikke la de stå ute uten tilsyn. Plutselig står buret i stekende sol...

Ellers er det bra å få kontakt med erfarne på f.eks. undulatforumet som har blitt nevnt. Da har du alltid et sted å søke råd :)

Wow, ja, da var du sikkert flink :-) Litt kjekt at de lever så lenge da! Håper de jeg har også lever lenge.

Ååååh, jeg ble glad for det du sa om å begrense burtid :-) For min del kunne de godt latt vær å ha bur.. Hehe. Syns det er noe av det koselige, hvis de vil være med meg ute av buret etterhvert!

Nå har de det buret de kom i, skal måle det senere, men hvis det er litt lite kan jeg heller kjøpe et større :)

Pinne skal jeg kjøpe idag.

Åh, endelig noe å bruke paiformene jeg fikk til jul i 2008 til da.. :)

Skal huske det med sol ute :-) Selvfølgelig går jeg ikke fra de i varmen! Stakkars :P

Skal se om jeg får meldt meg inn på undulatforum. Må jo gå inn med 100% innsats i dette her :-)

Leste faktisk at det var flere som hadde hund og undulat som gikk fint sammen - kanskje det er håp for at de kan være i samme rom etterhvert også :)

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med renhold når det gjelder fugler? Skiter de overalt, eller har de faste plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan er det egentlig med renhold når det gjelder fugler? Skiter de overalt, eller har de faste plasser?

Jeg vil tro de bare driter her og der, når de må :-P

Kanskje noen andre vet bedre?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med renhold når det gjelder fugler? Skiter de overalt, eller har de faste plasser?

Jeg vil tro de bare driter her og der, når de må :-P

Kanskje noen andre vet bedre?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Undulater bæsjer ofte, har hørt rykter om at de bæsjer så ofte som hvert 10-15 minutt. Og de bæsjer overalt ja, når enn de må. Det kan lønne seg å ha avispapir på gulvet, de stedene i stuen hvor de sitter mest. For eks. en venn av meg hadde hogget av en diger gren fra et bjørketre, med masse smågrener på, og hengt det fra taket i stuen. For å forhindre mye søppel lå det papir på gulvet under plassen.

Heldigvis er undulatavføring veldig smått, og hvis man lar det stivne så kan man bare pelle det bort etterpå, enten om det er på bord, stoler, skulder eller gardin. :)

Lykke til med undulatene, TS! De vil få det toppers hos deg, deilig med noen som faktisk tar undulathold alvorlig, istedenfor å ha dem i bur til "pynt og glede".

Endret av Howl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulater bæsjer ofte, har hørt rykter om at de bæsjer så ofte som hvert 10-15 minutt. Og de bæsjer overalt ja, når enn de må. Det kan lønne seg å ha avispapir på gulvet, de stedene i stuen hvor de sitter mest. For eks. en venn av meg hadde hogget av en diger gren fra et bjørketre, med masse smågrener på, og hengt det fra taket i stuen. For å forhindre mye søppel lå det papir på gulvet under plassen.

Heldigvis er undulatavføring veldig smått, og hvis man lar det stivne så kan man bare pelle det bort etterpå, enten om det er på bord, stoler, skulder eller gardin. :)

Lykke til med undulatene, TS! De vil få det toppers hos deg, deilig med noen som faktisk tar undulathold alvorlig, istedenfor å ha dem i bur til "pynt og glede".

Å ha dyr i bur til "pynt og glede" kommer nok aldri til å appellere til meg. Jeg går 100% inn for trivsel med alle dyr jeg enten passer eller har :-) Elsker dyr så det er veldig enkelt for meg å gjøre mitt ytterste for at de skal trives :)

Anonymous poster hash: f670f...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg vil tro de bare driter her og der, når de må :-P

Kanskje noen andre vet bedre?

Anonymous poster hash: f670f...1ce

Hvordan er det egentlig med renhold når det gjelder fugler? Skiter de overalt, eller har de faste plasser?

Mine dvergpapegøyer lærte å bare gjøre fra seg i buret. Det krevde vanvittige mengder tålmodighet, men var så innmari verdt det i ettertid. Skulle tro at det samme er mulig med undulater - de er ganske smarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...