Gå til innhold

Dumt å omplassere hunden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får tenke på det i jula. Nå er jeg på juleferie hvor det er mere folk og mer som skjer, da er han rolig og oppfører seg. Jeg tror nok ikke han hadde hatt vondt av å få mer tur nei, men det er jo derfor jeg ser at har mest sanndynlig får det bedre hos noen andre. Som har ett mer avslappet familieliv, og som er svært aktive og vandt med hunder, spesielt denne rasen.

Missforstå meg rett, jeg er vanvittig glad i hunden min. Men å føle at man ikke strekker til er ingen god følelse. Jeg fikk nok hund i feil "fase" av livet.

Anonymous poster hash: 4cfb9...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg har en italiensk mynde hann på 2,5 år som er veldig klengete så jeg skjønner frustrasjonen din. Det er vel litt sånn de er, veldig hengivende og sosiale:-) Det kan bli litt mye av det gode til tider, selv om det er en utrolig morsom rase! Jeg har selv vært inne på tanken om omplassering hvis han kunne kommet til et hjem med en annen italiensk mynde, fordi jeg ser hvor sosiale de er med hverandre med alt fra leking til soving og jeg føler han savner det i livet sitt.. Men han er så knyttet til meg og jeg til han at det gjør alt vanskelig. Jeg tenker derimot at kanskje vi kunne bli et fast avlastningshjem for en annen italiener mot at det var gjensidig, slik at man får litt pauser i ny og ne og tenker også det ville være hyggelig for hundene. Håper du finner ut av det og jeg forstår at det ikke er en lett avgjørelse. Ta gjerne kontakt om vi kan være til hjelp. (Vi holder forresten til i Oslo)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur med hunden fire ganger i uken er langt fra nok. I tillegg er det en mynde du har skaffet deg – dette er en type hund som krever å få løpe løs for å være fornøyde fysisk. Og i tillegg til det igjen har du en ett år gammel hund, og er altså i en fase av hundens liv hvor det er "much going on" og mye energi som skal brukes.

Jeg har mynde i omtrent samme alder som din selv, og for at den skal være fornøyd, må uken vår se ca. sånn her ut:

Mandag: En time tur i trekksele og trekkbelte + 20 minutters kveldstur i bånd

Tirsdag: 45 minutter løs i skogen hvor den får løpe + 20 minutters kveldstur i bånd

Onsdag: 30 minutter løs i skogen hvor den får løpe + 20 minutters kveldstur i bånd

Torsdag: En time tur i trekksele + en time leking løs med annen hund

Fredag: 2x 30 minutter "snusetur" i bånd

Lørdag: En time løs i skogen hvor den får løpe

Søndag: Halvannen time tur i bånd + 20 minutters kveldstur i bånd

+ selvfølgelig kjappe doturer.

Med andre ord; skru opp aktiviteten, og hunden vil svært sannsynlig bli mindre masete... Hjernetrim og triksetrening driver ikke vi noe særlig med (annet enn enkel lydighetstrening en gang i måneden) fordi hunden har litt "tungt for det" – mynder er ikke laget for å "bruke hodet", de er laget for å bruke kroppen. Bein er noe vi sjelden har framme, for det første fordi lyden av beinet som slår i gulvet irriterer meg skikkelig, for det andre fordi hunden da ikke klarer å legge det fra seg og slappe av (unntaket er når vi går hjemmefra sånn at den skal ha noe å holde på med).

Klarer du ikke å ha et visst aktivitetsnivå for hunden din, gjør du det rette i å omplassere den. Det er ikke noe kjekt å irritere seg over hunden sin, hverken for eier eller hund. Mynder er også kroppsnære og varmesøkende dyr, de vil gjerne være nære menneskene og ligge varmt og mykt. Jeg fikk meg en stor aha-opplevelse da jeg la et saueskinn i sengen til min hund, og hunden gikk frivillig i sengen sin og sovnet momentant – for da var det varmt nok og mykt nok til at den fant roen der.

Jeg foreslår at du forsøker et par-tre uker med mer aktivitet, og fungerer ikke det, gjør du nok rett i å omplassere hunden – for dere begges del :)

Endret av olinari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi du er singel og er av den grunn mye på farta er en skikkelig dårlig unnskyldning. Du tenker nok litt mer på deg selv en den stakkars hunden DU har anskaffet.

Jeg beklager om jeg er litt streng. Men jeg er skikkelig hundemenneske og irriterer meg grønn over folk som skaffer seg hund uten å tenke på hva DE trenger av oss. Hunder er ikke accessoirer, så går man til anskaffelse av en hund, så er det ikke bare deg å tenke på lenger. Har en selv på 4 år, hun går meg på nervene støtt og stadig da hun har terrier i seg, men den lille fjompen av en energikule er verdt alt ... ikke alltid artig å bli forfulgt, men da er det bare å si bli der, og lag en liten trening ut av det, hunder er ganske smarte. Spørs hvor mye tid DU gidder bruke på hunden din for å lære han. Man får ikke drømmehunden ved å bare sitte på ræva eller rake rundt på byen etter mannebein.

Min får turer ca 3-4 timer om dagen, ikke uken (så absolutt ikke rart han dilter og dalter etter deg, han kjeder seg sikkert utrolig mye, og vil sikkert leke/gå tur). Jeg både studerer og jobber deltid, men har alltid masse tid til hunden min. Ja, det er dager jeg ikke gidder å gå så himla lange turer, og har funnet en fantastisk løsning på det, nemlig rc bil. Jeg tar henne med på en slette/fotballbane å lar henne løpe etter bilen til hun blir såpass sliten at hu slokner i bilen på veien hjem.

Så orker du ikke gå tur. Kjøp rc bil <- da kan jeg love deg flere timer hvor du kan gå alene rundt i leiligheten uten at han fotfølger deg.

Endret av Aella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat det samme, meeen jeg fikk meg en gang en rase som var litt for "vanskelig" for meg. Det var jo ikke hundens feil at jeg ikke hadde nok erfaring da.. Men uansett, jeg måtte til slutt omplassere han. Det var jo kjempe trist for jeg var jo glad i han.

Men det er best å få gjort det så fort som mulig føre det blir eeenda vanskligere.



Anonymous poster hash: 945b0...e4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur med hunden fire ganger i uken er langt fra nok. I tillegg er det en mynde du har skaffet deg – dette er en type hund som krever å få løpe løs for å være fornøyde fysisk. Og i tillegg til det igjen har du en ett år gammel hund, og er altså i en fase av hundens liv hvor det er "much going on" og mye energi som skal brukes.

Jeg har mynde i omtrent samme alder som din selv, og for at den skal være fornøyd, må uken vår se ca. sånn her ut:

Mandag: En time tur i trekksele og trekkbelte + 20 minutters kveldstur i bånd

Tirsdag: 45 minutter løs i skogen hvor den får løpe + 20 minutters kveldstur i bånd

Onsdag: 30 minutter løs i skogen hvor den får løpe + 20 minutters kveldstur i bånd

Torsdag: En time tur i trekksele + en time leking løs med annen hund

Fredag: 2x 30 minutter "snusetur" i bånd

Lørdag: En time løs i skogen hvor den får løpe

Søndag: Halvannen time tur i bånd + 20 minutters kveldstur i bånd

+ selvfølgelig kjappe doturer.

Med andre ord; skru opp aktiviteten, og hunden vil svært sannsynlig bli mindre masete... Hjernetrim og triksetrening driver ikke vi noe særlig med (annet enn enkel lydighetstrening en gang i måneden) fordi hunden har litt "tungt for det" – mynder er ikke laget for å "bruke hodet", de er laget for å bruke kroppen. Bein er noe vi sjelden har framme, for det første fordi lyden av beinet som slår i gulvet irriterer meg skikkelig, for det andre fordi hunden da ikke klarer å legge det fra seg og slappe av (unntaket er når vi går hjemmefra sånn at den skal ha noe å holde på med).

Klarer du ikke å ha et visst aktivitetsnivå for hunden din, gjør du det rette i å omplassere den. Det er ikke noe kjekt å irritere seg over hunden sin, hverken for eier eller hund. Mynder er også kroppsnære og varmesøkende dyr, de vil gjerne være nære menneskene og ligge varmt og mykt. Jeg fikk meg en stor aha-opplevelse da jeg la et saueskinn i sengen til min hund, og hunden gikk frivillig i sengen sin og sovnet momentant – for da var det varmt nok og mykt nok til at den fant roen der.

Jeg foreslår at du forsøker et par-tre uker med mer aktivitet, og fungerer ikke det, gjør du nok rett i å omplassere hunden – for dere begges del :)

Jeg tror mange overvurderer betydningen av fysisk trening. Det er vel så viktig å stimulere hunden mentalt, med søk, øvelser med godbiter, agility osv. Selvsagt skal de ha mosjon, men overdriver man blir bare hunden i bedre og bedre form, den vil alltod overgå mennesket på det punktet, Mynder er vel ikke akkurat egnede trekkhunder heller?

Anonymous poster hash: 0bc0b...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange overvurderer betydningen av fysisk trening. Det er vel så viktig å stimulere hunden mentalt, med søk, øvelser med godbiter, agility osv. Selvsagt skal de ha mosjon, men overdriver man blir bare hunden i bedre og bedre form, den vil alltod overgå mennesket på det punktet, Mynder er vel ikke akkurat egnede trekkhunder heller?

Anonymous poster hash: 0bc0b...32c

Enig i at det også er viktig å stimulere hunden mentalt, på generell basis.

Det er ikke snakk om å overdrive, det er snakk om å få ut energien på en konstruktiv måte. Man må finne balansen mellom for lite og for mye. Mynder er ikke akkurat en trekkhund, men ut fra egne erfaringer vet jeg av mynder som trives godt i en trekksele hvor man f.eks. går med belte rundt magen, slik at hunden får brukt kroppen sin.

Endret av olinari
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange overvurderer betydningen av fysisk trening. Det er vel så viktig å stimulere hunden mentalt, med søk, øvelser med godbiter, agility osv. Selvsagt skal de ha mosjon, men overdriver man blir bare hunden i bedre og bedre form, den vil alltod overgå mennesket på det punktet, Mynder er vel ikke akkurat egnede trekkhunder heller?

Anonymous poster hash: 0bc0b...32c

Vel... Ja og nei. Mental trening er viktig, men det kan bli overdrevet hvor viktig det er også. Det er så stor forskjell på hunder, noen hunder blir mer sliten og fornøyd av en times tur i skogen enn en halvtime LP - og omvendt.

Mynder er heller ikke de mest lettlærte hundene generelt sett, selv om det selvsagt er variasjon. Jeg har hatt whippet selv, og selv om han helt fint kunne trene litt lydighet, triks og annet i et kvarter her og der hadde han hverken fokus eller ønske om å trene mye og lenge - nettopp derfor har jeg fått andre raser som virkelig setter pris på slikt nå. Whippeten ville løpe, han. Det var det som var kult.

Mynder kan også helt fint trekke, men man må jo vurdere ut i fra hundens vekt, hva hunden skal trekke, hvor langt og hundens form. Det Olinari nevnte er null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...