Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Når noen får direkte kompensasjon for en avtale om å utføre et drap, er det strengt tatt leiemord vi snakker om.

Men dette blir jo Orderud-saken på nytt.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Poenget er vel at det ikke var Lannister familien som myrdet en gjest. Det pågikk en krig og da Robb ikke holdt avtalen, ble Frey hevngjerrig og slo seg sammen med fienden (Lannister). At medlemmer av Stark-familien ble myrdet i en slik setting, hadde ikke noe å gjøre med Tywin Lannister.

Anonymous poster hash: 78fc3...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er vel at det ikke var Lannister familien som myrdet en gjest. Det pågikk en krig og da Robb ikke holdt avtalen, ble Frey hevngjerrig og slo seg sammen med fienden (Lannister). At medlemmer av Stark-familien ble myrdet i en slik setting, hadde ikke noe å gjøre med Tywin Lannister.

Anonymous poster hash: 78fc3...47a

Den siste setningen ble ikke riktig, mente at Lannister ikke brøt gjestfriheten, at det ikke var Tywin som drepte gjestene sine.

Anonymous poster hash: 78fc3...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er vel det at det var Frey som brøt gjestfriheten. Han fikk selvsagt hjelp av både Lannister og Bolton, men det var Frey som myrdet en gjest. I westeros regnes det som en stor forbannelse. Som Bran og co snakket om etter det red wedding.

Ok, så hvis Jaime Lannister hadde gjennomført dette i Freys hus på oppdrag fra faren sin så hadde fortsatt ikke Tywin hatt noe ansvar fordi det ikke var han som Lannister-overhode som personlig myrdet noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi tilbake til at Tywin hypotetisk sett kunne brutt familiekodeksen, dersom han regnet med å ikke blir tatt for det, akkurat som han bryter andre kodekser av samme grunn. Det har ingenting med hans personlige ære og moral å gjøre. Og som nevnt over, det tiskes og hviskes om mye i Westeros.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Tywin er en gjennomført kynisk mann som gjør nesten hva som helst, og man må ikke forveksle ære og anseelse med personlig høyverdig moral av den judeokristne varianten. Dette er en føydal middelalder-verden der makt er rett.

Tywin blir på ett eller annet tidspkt rett etter hendelsen konfrontert med det, og med at drapet var et brudd på gjestefreden, hvorpå han repliserer at det var mye bedre og mer økonomisk å drepe dem på denne måten enn på slagmarken. Drepes måtte de jo uansett. Robb viste ingen tegn til å ville gi seg.

MEN: Når man skal gjøre noe galt, så er det alltid lurt å ta med i betraktningen hva konsekvensene ville være dersom man ble oppdaget. Deretter må man vurdere om konsekvensene er verdt risikoen, og om det finnes alternative handlingsmåter med mindre risiko.

Og derfor så mener jeg at det er veldig lite sannsynlig at han skulle kunne drepe en i sin egen familie, og særlig på en så spektakulær måte. Giften måtte skaffes til veie, og noen måtte sørge for at den havnet i det riktige vinbegeret på en måte som iallfall ikke kunne rette mistanken mot Tywin. Veldig risikabelt.

Ved andre slektsmord i denne serien, har det vært brukt ganske diskrete metoder. Da Cersei tok Robert Baratheon av dage, lot hun hans sans for jakt og vin gjøre det for seg. Men det er ingen tvil om at Cersei sørget for at Robert stadig vekk fikk mer vin enn han hadde godt av under jakten, slik at han var litt tregere og litt mindre fokusert da han fant villsvinet sitt. Man får bare en sjanse når man jakter villsvin med spyd.

Da Cersei (eller Joffrey) forsøkte å drepe Tyrion under slaget ved Black Water, så skjedde det i kaoset på slagmarken, uten vitner. Bortsett fra den usedvanlig handlekraftige væpneren Podric Payne, som reddet dagen for Tyrion.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis Jaime Lannister hadde gjennomført dette i Freys hus på oppdrag fra faren sin så hadde fortsatt ikke Tywin hatt noe ansvar fordi det ikke var han som Lannister-overhode som personlig myrdet noen?

Å, da ville det nok stilt seg anderledes, men sånn var det jo ikke. Det var Walder Frey, som ikke var noen vasall til Lannisters eller på annen måte i deres tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis Jaime Lannister hadde gjennomført dette i Freys hus på oppdrag fra faren sin så hadde fortsatt ikke Tywin hatt noe ansvar fordi det ikke var han som Lannister-overhode som personlig myrdet noen?

Du misforstår meg. Jeg snakker ikke om hvem som har ansvar, men hvem søm brøt gjestfriheten. Og det var fortsatt freys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å hate Cercei. Synes synd på henne, det kommer jo ganske klart frem (i hvert fall i bøkene) at hun gjennom hele livet er blitt motarbeidet, holdt tilbake og forskjellsbehandlet fordi hun er kvinne. Sånt setter spor og har nok ført til at hun prøver å overkompensere ved å oppføre seg som hun gjør. For all del, det rettferdiggjør ikke alle de grusomme tingene hun sier og gjør, men jeg kan delvis forstå hvor det kommer fra, og det gjør at jeg føler litt sympati for henne òg.

Ramsay Snow/Bolton er jeg spent på hvordan utvikler seg i TV-serien, forresten. Makan til fæl og sadistisk karakter! Roose Bolton er forresten veldig annerledes i TV-serien enn slik jeg forestile meg ham da jeg leste bøkene, i TV-serien er han mer en normal mann, mens i bøkene er han i mine øyne mer uhyggelig og skummel på en dempet og nifs måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å hate Cercei. Synes synd på henne, det kommer jo ganske klart frem (i hvert fall i bøkene) at hun gjennom hele livet er blitt motarbeidet, holdt tilbake og forskjellsbehandlet fordi hun er kvinne. Sånt setter spor og har nok ført til at hun prøver å overkompensere ved å oppføre seg som hun gjør. For all del, det rettferdiggjør ikke alle de grusomme tingene hun sier og gjør, men jeg kan delvis forstå hvor det kommer fra, og det gjør at jeg føler litt sympati for henne òg.

Ramsay Snow/Bolton er jeg spent på hvordan utvikler seg i TV-serien, forresten. Makan til fæl og sadistisk karakter! Roose Bolton er forresten veldig annerledes i TV-serien enn slik jeg forestile meg ham da jeg leste bøkene, i TV-serien er han mer en normal mann, mens i bøkene er han i mine øyne mer uhyggelig og skummel på en dempet og nifs måte.

Det er nok av kvinner som har blitt behandlet på denne måten gjennom tidene, det betyr ikke at de ender opp som sadistiske og ondskapsfulle sosiopater som nyter å ødelegge, bryte ned, torturere og drepe andre mennesker. Hun fortjener ingen sympati.

Anonymous poster hash: e2111...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av kvinner som har blitt behandlet på denne måten gjennom tidene, det betyr ikke at de ender opp som sadistiske og ondskapsfulle sosiopater som nyter å ødelegge, bryte ned, torturere og drepe andre mennesker. Hun fortjener ingen sympati.

Anonymous poster hash: e2111...a92

Uenig. Det at andre har opplevd det samme uten å bli som Cercei betyr ikke at man ikke kan føle med henne, selv om det ikke betyr at man digger det hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å hate Cercei. Synes synd på henne, det kommer jo ganske klart frem (i hvert fall i bøkene) at hun gjennom hele livet er blitt motarbeidet, holdt tilbake og forskjellsbehandlet fordi hun er kvinne. Sånt setter spor og har nok ført til at hun prøver å overkompensere ved å oppføre seg som hun gjør. For all del, det rettferdiggjør ikke alle de grusomme tingene hun sier og gjør, men jeg kan delvis forstå hvor det kommer fra, og det gjør at jeg føler litt sympati for henne òg.

Ramsay Snow/Bolton er jeg spent på hvordan utvikler seg i TV-serien, forresten. Makan til fæl og sadistisk karakter! Roose Bolton er forresten veldig annerledes i TV-serien enn slik jeg forestile meg ham da jeg leste bøkene, i TV-serien er han mer en normal mann, mens i bøkene er han i mine øyne mer uhyggelig og skummel på en dempet og nifs måte.

Roose Bolton ville vært en skikkelse de kunne gjort mye med. Den ustanselige blodlatingen han holder på med, f.eks. Og der er han helt avflatet, blek og neddempet. Men så vet man at han er herren til Dreadforth og at den flådde mannen ikke bare er en gammel myte.

Jeg er enig når det gjelder Cersei. Gjennom den første sesongen så var selvsagt Cercei en person man bare måtte hate. Nærmest fra første episode. Men etter hvert som man ser henne, så ser man også bitterheten og sårheten under all arrogansen og nedlatenheten. Og man ser hvor redd hun er. F.eks ved bryllupet til Joffrey, da Margery sier at hun vil at restene fra gjestebudet skal gis til de fattige i Kings Landing, og hun kontrer med å true Maester Pycelle til å se til at de gis til hundene i stedet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robb Stark var en dust, først burde han ha giftet seg med Frey sin datter , så kunne han tatt Talisa som sin frille:)

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robb Stark var en dust, først burde han ha giftet seg med Frey sin datter , så kunne han tatt Talisa som sin frille:)

Ja, han burde hørt på mora si.

Og se på Joffrey! Samme greia, bare ond. Und jetzt kaput!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Roose Bolton ville vært en skikkelse de kunne gjort mye med. Den ustanselige blodlatingen han holder på med, f.eks. Og der er han helt avflatet, blek og neddempet. Men så vet man at han er herren til Dreadforth og at den flådde mannen ikke bare er en gammel myte.

Jeg er enig når det gjelder Cersei. Gjennom den første sesongen så var selvsagt Cercei en person man bare måtte hate. Nærmest fra første episode. Men etter hvert som man ser henne, så ser man også bitterheten og sårheten under all arrogansen og nedlatenheten. Og man ser hvor redd hun er. F.eks ved bryllupet til Joffrey, da Margery sier at hun vil at restene fra gjestebudet skal gis til de fattige i Kings Landing, og hun kontrer med å true Maester Pycelle til å se til at de gis til hundene i stedet.

Hvorfor mener du at hun var redd der? Jeg syntes bare hun var en bitch, men kan godt hende jeg gikk glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du at hun var redd der? Jeg syntes bare hun var en bitch, men kan godt hende jeg gikk glipp av noe.

Cersei har jo vært dronningen, og ingen har gjort henne rangen stridig. Men etter at Margery kom inn i bildet, så mister hun sin innflytelse. Margery innynder seg hos folket, hun innynder seg hos Joffrey, og hun kommer til å ta Cerseis plass.Hun blir den nærmeste til Joffrey, og hun blir dronning i Cersei`s sted. Og hva blir det da igjen til Cersei? Hun blir ikke annet enn en brikke som Tywin kan spille sitt ekteskapsspill med, for å oppfylle sine planer. Så livet rakner rundt Cersei nå. Hun trodde kanskje det var et sjakktrekk å drepe Robert Baratheon, slik at hennes sønn kunne komme på tronen, og slik at hun kunne begrave mistankene om incest en gang for alle. Men alle planene hennes har sviktet, og hun har snart ingenting igjen.

Mens Margery seiler opp som den som får alt. Og hver gest og hver ytring hun kommer med, stiller Cersei mer og mer i skyggen. Allerede etter slaget ved Black Water reiste Margery rundt til barnehjemmene i Kings Landing og gav mat og penger til dem, og snakket med barna til dem som falt i kampene om hvordan de måtte være stolte av fedrene som døde for å forsvare byen og dem. Alle elsker henne.

Det må være forferdelig truende for Cersei. Og så kommer de irrasjonelle utbruddene, som mot Maester Pycell. "Enten blir restene mat for bikkjer, eller så blir du det! Sier DRONNINGEN!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Jeg klarer (foreløpig) ikke å ha medlidenhet med Cersei. Det er mye sårhet og bitterhet der, og dama er dypt ulykkelig, men skreller man bort det så er det ikke akkurat et hjerte av gull på bunnen uansett.

Det at mye eksploderer i ansiktet hennes kommer av at hun ikke er så god til å spille "the game of thrones" som hun selv innbiller seg. Hun har satt mye ut i live som har kommet tilbake og bitt henne i rumpa, men ingenting av det var vel akkurat gjort med gode hensikter i utgangspunktet, så jeg klarer ikke å ha mye medfølelse med at ting ikke går akkurat som hun ville ha det.

Jeg vet ikke så mye om hvor mye hun har blitt motarbeidet hele livet, men ut fra serien så fremstår det for meg som "overkompenseringen" kommer mye av maktsyk arroganse. Hun er frustrert over at faren ikke gir henne mer tillit og respekt og tenker vel kanskje det er fordi hun er kvinne eller noe, men det kan nok også ha noe med at hun som sagt ikke er så slu og smart politisk sett som hun selv tror og at Tywin ser dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nesten synd på Cersei da Jaime voldtok henne like ved Joffreys lik! Og syns virkelig synd på Ser Dontos som må bøte med livet sitt når han leverer Sansa til littlefinger!"

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syntes nesten synd på Cersei da Jaime voldtok henne like ved Joffreys lik! Og syns virkelig synd på Ser Dontos som må bøte med livet sitt når han leverer Sansa til littlefinger!"

Den Cersei som vi møter i serien er bare en blek skygge av den som opptrer i bøkene,

hun er mye mindre sympatisk der. Ser Dontos var bare motivert av grådighet etter gull

når han avleverer Sansa, ikke medlidenhet, til tross for at Sansa reddet livet hans

tidligere, så mange vil kanskje si han fikk som fortjent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer (foreløpig) ikke å ha medlidenhet med Cersei. Det er mye sårhet og bitterhet der, og dama er dypt ulykkelig, men skreller man bort det så er det ikke akkurat et hjerte av gull på bunnen uansett.

Det at mye eksploderer i ansiktet hennes kommer av at hun ikke er så god til å spille "the game of thrones" som hun selv innbiller seg. Hun har satt mye ut i live som har kommet tilbake og bitt henne i rumpa, men ingenting av det var vel akkurat gjort med gode hensikter i utgangspunktet, så jeg klarer ikke å ha mye medfølelse med at ting ikke går akkurat som hun ville ha det.

Jeg vet ikke så mye om hvor mye hun har blitt motarbeidet hele livet, men ut fra serien så fremstår det for meg som "overkompenseringen" kommer mye av maktsyk arroganse. Hun er frustrert over at faren ikke gir henne mer tillit og respekt og tenker vel kanskje det er fordi hun er kvinne eller noe, men det kan nok også ha noe med at hun som sagt ikke er så slu og smart politisk sett som hun selv tror og at Tywin ser dette.

Mye sant i alt dette. Men det er vel en del av Cerseis tragedie, også. Hun er ikke Tywin i skjørt, som hun liker å tenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: Når man skal gjøre noe galt, så er det alltid lurt å ta med i betraktningen hva konsekvensene ville være dersom man ble oppdaget. Deretter må man vurdere om konsekvensene er verdt risikoen, og om det finnes alternative handlingsmåter med mindre risiko.

Og derfor så mener jeg at det er veldig lite sannsynlig at han skulle kunne drepe en i sin egen familie, og særlig på en så spektakulær måte. Giften måtte skaffes til veie, og noen måtte sørge for at den havnet i det riktige vinbegeret på en måte som iallfall ikke kunne rette mistanken mot Tywin. Veldig risikabelt.

Å bryte gjestfriheten var veldig risikabelt, men han gjorde det på den måten likevel. Altså er han villig til å bryte "æren" hvis han mener det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bryte gjestfriheten var veldig risikabelt, men han gjorde det på den måten likevel. Altså er han villig til å bryte "æren" hvis han mener det er nødvendig.

Tywin gjorde ikke det. Tywin angrep ikke noen gjest som han hadde invitert inn under sitt tak. Tywin høster gevinsten av at Walder Frey gjorde en slik udåd men han er ikke selv skyldig i den. Det var aldri noen risiko for Tywin i den saken. Frey bærer hele ansvaret for det som skjedde.

Poenget mitt er ikke at Tywin innerst inne er noe moralsk menneske, for det er han helt klart ikke. Han er ikke ærbar, og det er klart nok at han tilskyndet "The Red Wedding". Men i fht æreskulturen i Westeros så er han skyldfri for det bruddet på gjestefreden som Walder Frey gjorde, for det var helt og holdent Frey`s valg. Han KUNNE jo ha latt det bli et bryllup som knyttet båndene mellom Tullys fra River Run og Frey-klanen, og gitt Robb fritt leide slik at han kunne angripe Lannisters vest ved Casterly Rock. Han kunne valgt å overholde de gamle båndene og alliansene og vært en del av opprøret. Men han valgte å ta en grusom hevn for alle reelle og innbilte fornærmelser opp gjennom åra, og gjøre seg til et verktøy for Lannisters og Kongen. Og derigjennom brøt han gjestefreden. Og uansett hva Tywin Lannister i egenskap av å være overhode for Lannister-klanen og Kongens Hånd tjente på dette, så var det fortsatt Walder Frey`s valg og hans forbrytelse. Og det samme kan man jo si om f.eks Roose Bolton, som brøt sin ed til Robb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...