Gå til innhold

Jentepus som tisser inne. Hjelp!


Tyttebæra

Anbefalte innlegg

Hun har begynt på igjen nå.. Sist så ringte jeg kun dyrlegen og han sa at det var nok bare fordi hun hadde løpetid. Og det stemte ganske bra, hun ga seg med dette med engang hun roet seg ned. Men nå har hun jammen meg begynt igjen, hun tisser i 4-5 hjørner i huset og det er alltid på samme sted. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for det er utrolig frustrerende og ekkelt. Jeg har prøvd å stenge henne inne på puserommet (eget rom med doen, maten, seng og alt) . Men når hun kommer ut igjen så er det på'n igjen. Burde jeg prøve en ny do med en ny kattesand eller bare dra å kastrere henne? Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en kattedo til en rimelig pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har noen fakter som hun pleier å få når hun har løpetid igjen. Fryktelig kosete, gnir seg mot møbler, vegger og karmer. Og går rundt å prater "prrr" og "mjau" hele tiden. Kan det hende hun har løpetid igjen? Jeg trodde ikke dette var mulig? Hvis jeg kastrerer henne , vil dette gå bort evt roe seg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins ingen aldersgrense for kastrering, innenfor rimelighetens grenser så klart. Ikke sikkert de ville kastrert en katt på 20 liksom. Men 3 år er jo en ung pus. Jeg tipper at tissingen utenfor er markering eller løpetid. Innekatter kan også utvikle vedvarende løpetid. De fleste gnåler veldig under løpetiden sånn at man skjønner at det er det, men det er ikke alle som gjør det. Jeg ville kastrert henne og samtidig sjekket for urinveisinfeksjon. Og skaffet en do eller to til. Det sies at man bør ha en do pr katt. Tips til kattesand er multiple cat fra everclean, den er veldig god og beregnet for flere katter.

Masse lykke til med pusen, tipper det ordner seg når hun kastreres. :)

Aldersgrense er 6 måneder. Og de MÅ veie over 2 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Aldersgrense er 6 måneder. Og de MÅ veie over 2 kilo.

Ja, det vet jeg, jeg mente at det ikke er noen øvre aldersgrense. Ser nå at jeg glemte å skrive ordet "øvre".

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Hun har noen fakter som hun pleier å få når hun har løpetid igjen. Fryktelig kosete, gnir seg mot møbler, vegger og karmer. Og går rundt å prater "prrr" og "mjau" hele tiden. Kan det hende hun har løpetid igjen? Jeg trodde ikke dette var mulig? Hvis jeg kastrerer henne , vil dette gå bort evt roe seg ned?

Det der er typisk løpetidadferd, ja. Innekatter kan få vedvarende løpetid, så ja, det er meget sannsynlig at det er det selv om hun nettopp har hatt. Kastrerer du henne vil hun aldri mer få løpetid igjen. Du bør kastrere og ikke bare sterilisere. Ved sterilisering vil katten få løpetid, men ikke kunne bli drektig, mens ved kastrering fjernes både livmor og eggstokker så den slipper begge deler. Mye bedre for både katt og eier. De fleste klinikker bare kastrerer nå, heldigvis. Det sies at man ikke skal kastrere midt i en løpetid pga at faren for infeksjon blir høyere, men mange gjør det likevel. Jeg ville ventet til denne løpetiden har roet seg og dratt rett til dyrlegen for kastrering.

Skjønner at tissingen er ekkelt. Mest sannsynlig kommer det av markering pga løpetiden, men det kan også være UVI. Ville tatt en sjekk. Ang do selges det i de fleste dyrebutikker. Ullared har det sikkert også om du har tenkt deg dit. Ville kjøpt en litt stor do, for mange katter liker ikke små doer. Av sand anbefaler jeg everclean. Dyr, men den beste. Klumper veldig godt, skjuler lukt og det blir veldig lite svinn av den siden den klumper så godt. Er lite eller ingenting som renner gjennom spaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt talt ingen øvre aldersgrense så lenge katten er frisk og rask og uten underliggende sykdommer.

Hvorfor kastrerte du henne ikke sist dette her skjedde? Vi var flere som sa at det ville gi seg da.

Gjennomsnittlig pris for kastrering av kjetter er 1600 kroner, varierer noe fra veterinær til veterinær og hvor i landet de holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Skal kontakte dyrlegen å høre hva de sier og gå til innkjøp av ny do og sand :) nå fortiden bruker jeg en sand fra Felleskjøpet som jeg synes er god, den klumper og lukter veldig lite.

Jeg får så vondt av pusejenta mi (selv om jeg vet det er det beste) så er jeg helt ærlig livredd for at det skal skje noe med henne. Hun er jo babyen min :) det hørtes forferdelig skummelt ut å skulle fjerne både livmor og eggstokker. Lang tid tar en sånn operasjon? Og hvor stor er sjansen for at det går bra? Bor på et ganske lite sted og er redd for at dyrlegen ikke har nok kunnskap osv (dumt tenkt kanskje, men sånn er det bare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve operasjonen tar ikke så fryktelig lang tid, en halvtime-times tid eller noe fra start til slutt, men du leverer henne fastet om morgenen og kan som regel hente henne igjen på ettermiddagen etter oppvåkning og kontroll. Vær forberedt på at katten fortsatt er supergroggy og går som en full alke på prozac i minst tolv timer etter at du har hentet henne. Da vi hentet gamlepus på ti år etter tannpleie med røntgen, sjanglet hun i to dager etterpå.

Sjansen for at det går bra er veldig høy, og det er egentlig ikke så skummelt å fjerne hele stasen for det er ikke snakk om store organer; alt får plass i en fyrstikkeske.

Tenk på at det er mye bedre med en liten operasjon enn potensiell livmorbetennelse, jurkreft, sykdom pga slosskamper i forbindelse med parring, uønskede kattunger du ikke får gitt bort og syk pus som kanskje dør etter å ha vært drektig i for høy alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei.

Her har jeg glemt å svare ser jeg.

Jeg vil bare komme med en oppdatering om jentepusen min.

Hun drev å tisset inne hele tiden og både jeg og samboer ble så lei og frustrert og visste ikke hva vi skulle gjøre.

Tok henne med til dyrlegen for å sterilisere henne og fjerne alt.

Når jeg kom tilbake for å hente henne sa dyrlegen til meg: "Dette er noe av det smarteste du har gjort for pusen din, livmoren var veldig betent og hun har vært kjempe syk"

Operasjonen gikk heldigvis fint og alt er bra med pusen min. Er lenge siden operasjonen nå og hun har sluttet helt å tisse inne og er flink å gå på do. Tissingen utenfor doen sluttet med engang hun ble operert, så grunnen for tissingen viste seg at det var på grunn av livmorbetennelsen.

Dette er jo farlig for pus og hvis den sprekker kan pusen dø momentant.

Nå er pusen helt frisk og går på doen sin som vanlig.

Tusen takk for alle svarene og tipsene jeg fikk :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...