Gå til innhold

Snakker du med Østfold-L?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke hva slags interesse du har av å juge..men det du sier stemmer rett og slett ikke. Jeg har tatt bussen med ungdommer fra Oslo vest i flere år, og alle jeg har hørt snakke hadde denne l´en.

Dæven. Jeg har sett mange pussige reaksjoner på nett, men det å påstå at jeg "lyver" fordi jeg har et annet inntrykk av hvordan de jeg har vokst opp med snakker enn du har var en av de bedre. Det hadde vært merkelig om jeg skulle ha en "interesse av" å lyve, men det er jo mulig slask har en teori.

Jeg tar bussen med ungdommer på Oslo vest stort sett hver dag, og jeg har tatt den til og fra Solli plass videregående gjennom, og jeg oppfatter altså ikke at Østfold-L-en dominerer. Men som sagt, de eneste jeg hører bruke den er ungdom, det er jeg med på. Jeg tipper den bare er enklere å uttale, for den er jo ikke spesielt utbredt blant de som påvirker språket til ungdom her. Ikke snakker foreldrene slik og ikke er det normen i media heller.

Anonymous poster hash: 4b6ff...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de er i mindretall de som snakker slik i Oslo, altså ... Det gjelder også dem under 25. Jeg har kun én venninne som snakker konsekvent med L uttalt som i "perle". Jeg har inntrykk at det er ganske vanlig blant barn, da - kanskje det blir mer utbredt fordi ingen retter på dem lenger?



Anonymous poster hash: 7b63d...9cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg tror de er i mindretall de som snakker slik i Oslo, altså ... Det gjelder også dem under 25. Jeg har kun én venninne som snakker konsekvent med L uttalt som i "perle". Jeg har inntrykk at det er ganske vanlig blant barn, da - kanskje det blir mer utbredt fordi ingen retter på dem lenger?

Anonymous poster hash: 7b63d...9cf

Det er ikke den uttalen som menes med Halden-"l".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den uttalen som menes med Halden-"l".

I følge denne artikkelen er det det.

Anonymous poster hash: 7b63d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Dæven. Jeg har sett mange pussige reaksjoner på nett, men det å påstå at jeg "lyver" fordi jeg har et annet inntrykk av hvordan de jeg har vokst opp med snakker enn du har var en av de bedre. Det hadde vært merkelig om jeg skulle ha en "interesse av" å lyve, men det er jo mulig slask har en teori.

Jeg tar bussen med ungdommer på Oslo vest stort sett hver dag, og jeg har tatt den til og fra Solli plass videregående gjennom, og jeg oppfatter altså ikke at Østfold-L-en dominerer. Men som sagt, de eneste jeg hører bruke den er ungdom, det er jeg med på. Jeg tipper den bare er enklere å uttale, for den er jo ikke spesielt utbredt blant de som påvirker språket til ungdom her. Ikke snakker foreldrene slik og ikke er det normen i media heller.

Anonymous poster hash: 4b6ff...7d1

Jeg tror du juger litt fordi du synes det er pinlig med den l´en. Kan være enig i at det er mest de under 20 antakeligvis. Svært få voksne, kanskje ingen.

Selv han gutten som leier ut til faren sin i tv-serien kampen for tilværelsen snakker jo sånn. ALLE snakker sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags "l" er det egentlig snakk om nå? Hvor treffer tungen? Innbiller jeg meg feil at tungetuppen treffer den myke gommen?



Anonymous poster hash: 34620...3d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen finne et videoklipp av noen som uttaler l-en slik TS beskriver da? Jeg er rimelig sikker på at jeg sjeldent hører det uttalt slik i Oslo, hvis jeg ikke misforstår totalt hva TS snakker om da (men det tviler jeg på).



Anonymous poster hash: 375f5...be8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Synes det rent fonetisk høres ut som en "i" inni der..BaiLL

"Barll" blir mer treffende hvis du tar utgangspunkt i østlandsk.

Baill er gjerne slik vi skriver palatalisering som vi finner i trønderdialekten. En tykk Østfold-l er ikke det samme.

Anonymous poster hash: e6efc...5c5

Tykk L er noe annet.

Det er ikke den uttalen som menes med Halden-"l".

Jo, det er det. Samme l som i "farlig". Si "salig" som "sarlig", så hører du at det er den samme l'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jo, det er det. Samme l som i "farlig". Si "salig" som "sarlig", så hører du at det er den samme l'en

Når jeg forsøker å få til denne lyden, høres den mer ut som når tungespissen treffer bak fortennene i overkjeven og ikke i ganen som når jeg sier "farlig" og slike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Når jeg forsøker å få til denne lyden, høres den mer ut som når tungespissen treffer bak fortennene i overkjeven og ikke i ganen som når jeg sier "farlig" og slike ord.

Det kan være mange årsaker til det. Det er ofte vanskelig å beskrive, men dette står uansett ganske greit forklart i artikkelen som du selv linka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Kan ikke noen finne et videoklipp av noen som uttaler l-en slik TS beskriver da? Jeg er rimelig sikker på at jeg sjeldent hører det uttalt slik i Oslo, hvis jeg ikke misforstår totalt hva TS snakker om da (men det tviler jeg på).

Anonymous poster hash: 375f5...be8

Du kan sjekke videoen her:

http://www.osloby.no/nyheter/Ostfold-Len-sprer-seg-i-Oslo-7088788.html

Hør på ungdommene, ikke forskeren - hun klarer faktisk ikke å si det.

Jeg må skrive under på at denne såkalte østfold-l-en er svært karakteristisk blant oslobefolkninga under 20. Jeg jobber som lærer i Oslo og har generelt hatt tett kontakt med ungdom de siste 10 åra. Første gang jeg hørte denne L'en, var på en i Asker for 13-14 år sida. Den har spredd seg langt utover Nedre-Romerike og Follo også.

Her er et par observasjoner jeg har gjort:

- Den er vanligere hos jenter

- Den er mindre vanlig i "kebabnorsk", selv om den også finnes der, sånt sett er den vanligere på vestkanten enn på østkanten.

- Noen legger det fra seg når de blir eldre

- Ungdommene selv er ofte ikke bevisste på det

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...