Gå til innhold

Snakker du med Østfold-L?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive

La merke til dette for noen år siden, og fikk mistanken min bekreftet for en tid tilbake da det var et innslag på Nyhetene - nemlig at unge (under 25 ca) snakker østfolddialekt, altså unge i fra ikke bare Follo og Oslo, men også Oslo vest.

Baill

Aille

Hvorfor har det blitt sånn? Jeg fikk ingen god forklaring av hun på nyhetene, hun bare sa at det er sånt som skjer i blandt.

Og du som snakker slik - er det ikke litt rart å være fra Oslo eller Bærum eller Ski, også snakke med brei Halden-dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

La merke til dette for noen år siden, og fikk mistanken min bekreftet for en tid tilbake da det var et innslag på Nyhetene - nemlig at unge (under 25 ca) snakker østfolddialekt, altså unge i fra ikke bare Follo og Oslo, men også Oslo vest.

Baill

Aille

Hvorfor har det blitt sånn? Jeg fikk ingen god forklaring av hun på nyhetene, hun bare sa at det er sånt som skjer i blandt.

Og du som snakker slik - er det ikke litt rart å være fra Oslo eller Bærum eller Ski, også snakke med brei Halden-dialekt?

Du har misforstått, tror jeg. De snakker ikke Haldendialekt, men bruker bare den spesielle "l"-uttalen. Det er ganske merkelig, for østfoldmål er blitt latterliggjort alltid av de mer urbane. Men nå er altså halden-"l" i vinden. Det har den forresten vært en del år nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Du har misforstått, tror jeg. De snakker ikke Haldendialekt, men bruker bare den spesielle "l"-uttalen. Det er ganske merkelig, for østfoldmål er blitt latterliggjort alltid av de mer urbane. Men nå er altså halden-"l" i vinden. Det har den forresten vært en del år nå.

Jo, jeg vet, det var mest for å erte de som evnt måtte snakke slik, siden som du sier det alltid har vært sånn at urbanister har mobbet "enfoldinger" :)

Men du har ingen teori eller forklaring på hvorfor det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes ikke med bred L i hele Østfold engang, så tviler på de gjør det i Oslo. Bor selv i en kommune i Østfold der ingen under 40 snakker med bred L.



Anonymous poster hash: f6c9f...14b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det snakkes ikke med bred L i hele Østfold engang, så tviler på de gjør det i Oslo. Bor selv i en kommune i Østfold der ingen under 40 snakker med bred L.

Anonymous poster hash: f6c9f...14b

Jeg har ikke hørt EN ungdom eller ung voksen i Oslo de siste 5 årene som IKKE har snakket sånn..så tror det er ganske vanlig. Tør påstå at 95% av alle jeg har observert på tog, trikk og buss snakker sånn..og jeg har sikkert hørt en 2-300. Det burde være et greit representativt utvaiLG :)

Men da har det altså blitt slik at ungdom i Østfold IKKE snakker sånn..i mens ungdom i Oslo og Bærum GJØR det. Merkelig. Stigmatiseringen har nådd ungdommene i Østfold, også har ungdommen i Oslo bytta. Kan det være for å alltid kunne mobbe østfoillinger? For nå snakker jo da tydligvis (i følge deg) ungdom i østfold uten brei L...They just cant win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jo, jeg vet, det var mest for å erte de som evnt måtte snakke slik, siden som du sier det alltid har vært sånn at urbanister har mobbet "enfoldinger" :)

Men du har ingen teori eller forklaring på hvorfor det er sånn?

Nei, det har jeg ikke. Men jeg er ikke lingvist eller har annen utdannelse i språk.

Her fant jeg en interessant artikkel:

Halden-l til Nord-Noreg, Trøndelag og Austlandet - Apollon Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peanut

Jeg har hatt den L'en siden jeg var liten, og jeg har aldri bodd i Østfold eller hatt noe med noen der å gjøre. :blink: Den bare "oppsto". Jeg har bodd i statene, Tyskland og Trondheim og nå Oslo (vest), så hvordan jeg har fått den L'en- se det lurer jeg på. :sjenert:

Dvs, jeg har denne L'en KUN når det er to l'er etter hverandre- ellers ikke. I "ball", men ikke "alle" for eksempel. Det gjør det jo ikke mindre rart. :blink:

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt EN ungdom eller ung voksen i Oslo de siste 5 årene som IKKE har snakket sånn..så tror det er ganske vanlig. Tør påstå at 95% av alle jeg har observert på tog, trikk og buss snakker sånn..og jeg har sikkert hørt en 2-300. Det burde være et greit representativt utvaiLG :)

Men da har det altså blitt slik at ungdom i Østfold IKKE snakker sånn..i mens ungdom i Oslo og Bærum GJØR det. Merkelig. Stigmatiseringen har nådd ungdommene i Østfold, også har ungdommen i Oslo bytta. Kan det være for å alltid kunne mobbe østfoillinger? For nå snakker jo da tydligvis (i følge deg) ungdom i østfold uten brei L...They just cant win!

Sa ikke at ungdom i Østfold IKKE snakker med bred L, men at ikke det ikke er vanlig i ALLE kommunene lenger. De eldre gjør det fortsatt her jeg bor, men ikke den nyeste generasjonen. De sier f.eks "hun" og ikke "ho", som er vanlig for Østfolddialekten.

Anonymous poster hash: f6c9f...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at ungdom i Østfold IKKE snakker med bred L, men at ikke det ikke er vanlig i ALLE kommunene lenger. De eldre gjør det fortsatt her jeg bor, men ikke den nyeste generasjonen. De sier f.eks "hun" og ikke "ho", som er vanlig for Østfolddialekten.

Anonymous poster hash: f6c9f...14b

http://www.f-b.no/nyheter/unge-truer-ostfolddialekten-1.6037195

Anonymous poster hash: f6c9f...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg har ikke hørt EN ungdom eller ung voksen i Oslo de siste 5 årene som IKKE har snakket sånn..så tror det er ganske vanlig. Tør påstå at 95% av alle jeg har observert på tog, trikk og buss snakker sånn..og jeg har sikkert hørt en 2-300. Det burde være et greit representativt utvaiLG :)

Men da har det altså blitt slik at ungdom i Østfold IKKE snakker sånn..i mens ungdom i Oslo og Bærum GJØR det. Merkelig. Stigmatiseringen har nådd ungdommene i Østfold, også har ungdommen i Oslo bytta. Kan det være for å alltid kunne mobbe østfoillinger? For nå snakker jo da tydligvis (i følge deg) ungdom i østfold uten brei L...They just cant win!

Hvor får du i'en fra?

Jeg er også fra en østfoldkommune - får til stadighet høre at det ikke høres sånn ut. Faktum er jo at de færreste østfoldinger kan plasseres på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Hvor får du i'en fra?

Jeg er også fra en østfoldkommune - får til stadighet høre at det ikke høres sånn ut. Faktum er jo at de færreste østfoldinger kan plasseres på dialekt.

Synes det rent fonetisk høres ut som en "i" inni der..BaiLL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt EN ungdom eller ung voksen i Oslo de siste 5 årene som IKKE har snakket sånn..så tror det er ganske vanlig. Tør påstå at 95% av alle jeg har observert på tog, trikk og buss snakker sånn..og jeg har sikkert hørt en 2-300. Det burde være et greit representativt utvaiLG :)

Jeg er i den aldersgruppen du snakker om (riktignok i ferd med å forsvinne ut av den), og jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg har en vanlig Oslo-L, ikke den Østfold-L-en, og det har stort sett alle jeg kjenner herfra også. Det er vel et par unntak, men de aller fleste av mine venner uttaler L på samme måte som foreldregenerasjonen vår. Jeg har sett innslaget du sikter til, så jeg er sikker på at vi snakker om det samme.

Jeg vet ikke om det er et øst-/vest-fenomen, jeg har vokst opp i riksmålets høyborg, men som du selv sier var det også vestkantungdom med i det innslaget. Kanskje er de enda noen år yngre enn meg igjen, men jeg er i hvert fall født i Oslo på 1990-tallet og opplever ikke at Østfold-L-en er så dominerende. Selv om jeg er helt enig i at det stort sett bare er unge mennesker som bruker den her i Oslo, og jeg registrerer den jo her og der.

Anonymous poster hash: 4b6ff...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baill er gjerne slik vi skriver palatalisering som vi finner i trønderdialekten. En tykk Østfold-l er ikke det samme.



Anonymous poster hash: e6efc...5c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FuturePrimitive

Jeg er i den aldersgruppen du snakker om (riktignok i ferd med å forsvinne ut av den), og jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg har en vanlig Oslo-L, ikke den Østfold-L-en, og det har stort sett alle jeg kjenner herfra også. Det er vel et par unntak, men de aller fleste av mine venner uttaler L på samme måte som foreldregenerasjonen vår. Jeg har sett innslaget du sikter til, så jeg er sikker på at vi snakker om det samme.

Jeg vet ikke om det er et øst-/vest-fenomen, jeg har vokst opp i riksmålets høyborg, men som du selv sier var det også vestkantungdom med i det innslaget. Kanskje er de enda noen år yngre enn meg igjen, men jeg er i hvert fall født i Oslo på 1990-tallet og opplever ikke at Østfold-L-en er så dominerende. Selv om jeg er helt enig i at det stort sett bare er unge mennesker som bruker den her i Oslo, og jeg registrerer den jo her og der.

Anonymous poster hash: 4b6ff...7d1

Vet ikke hva slags interesse du har av å juge..men det du sier stemmer rett og slett ikke. Jeg har tatt bussen med ungdommer fra Oslo vest i flere år, og alle jeg har hørt snakke hadde denne l´en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet med ungdom i Oslo noen år, har til og med jeg begynt å uttale l-en slik. Det er ganske utrolig for jeg er opprinnelig fra Rogaland. Tror denne l-en er smittsom, jeg.



Anonymous poster hash: d89fd...976
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold L er ikke det samme som en bred L. Den er helt annerledes.

Anonymous poster hash: d152c...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dere som snakker om tykk og bred "l", kan dere forklare hva dere mener? Jeg vil heller si at denne spesielle uttalen av den såkalte Halden-l er "tynn". Tykk "l" betyr for meg slik som mange uttaler for eksempel sola, navnet Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...