Gå til innhold

Høflige tiltaleformer på norsk.


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Yes, sir ;)

Det virker i alle fall litt for stivt i mange tilfeller å si "Ja, herre" eller "Ja, herr Olsen", så litt avhengig av sammenhengen kan det være like riktig, og ikke uhøflig, å si kun "Ja", eller "Ja, det stemmer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes, sir ;)

Det virker i alle fall litt for stivt i mange tilfeller å si "Ja, herre" eller "Ja, herr Olsen", så litt avhengig av sammenhengen kan det være like riktig, og ikke uhøflig, å si kun "Ja", eller "Ja, det stemmer."

"Ja, herre" er en underdanig tiltaleform som vitner om tjenestefolk eller slaveri.

Du mener vel "ja, min herre"?

Anonymous poster hash: ae075...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, sir ;)

Det virker i alle fall litt for stivt i mange tilfeller å si "Ja, herre" eller "Ja, herr Olsen", så litt avhengig av sammenhengen kan det være like riktig, og ikke uhøflig, å si kun "Ja", eller "Ja, det stemmer."

Så det vil si at man kan si "Ja, herr Olsen" til en som heter Olsen, hvis man vil være veldig respektfull, når han spør om du feks har mottatt en beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sender et brev og man vil skrive Dear Sir, eller Dear Mam.

Vil man da skrive Kjære herr Olsen, eller Kjære fru Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, sjef"

"Ja vel, sjef"

"Se her, sjef"

"Skal bli, sjef!"



Anonymous poster hash: 234be...553
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, herre" er en underdanig tiltaleform som vitner om tjenestefolk eller slaveri.

Du mener vel "ja, min herre"?

Anonymous poster hash: ae075...466

Kjære Herre, eller Min Herre er iallefall noe nordmenn sier som tilsvarer det britiske "Dear Lord" eller "My Lord" når man snakker til Gud, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ja, sjef"

"Ja vel, sjef"

"Se her, sjef"

"Skal bli, sjef!"

Anonymous poster hash: 234be...553

Hva når personen ikke er din sjef?

Som konkret eksempel vil feks en mann som får en alvorlig beskjed fra en annen mann svare med "Yes Sir" i et tilfelle der man snakker om alvorlige ting.

Av typen "Yes, Sir," som svar til en politimann, når du har blitt stoppet på veien i en kontroll, og får beskjed om å fikse baklykten din. Eller dersom husverten din ber deg om å betale husleien innen tyvende april.

Eller dersom du har en hekk som vokser vilt og en kvinnelig styrer i sameiet kommer bort til deg en dag på sommeren og ber deg få klippet ned den hekken, så vil man svare Yes, Mam, for å være høflig, men ikke for å bukke og skrape.

Man sier det i en hyggelig tone. "Yes, Mam. As soon as I have an afternoon off."

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sender et brev og man vil skrive Dear Sir, eller Dear Mam.

Vil man da skrive Kjære herr Olsen, eller Kjære fru Olsen?

Ærede herr Tøytiger!

Det var helt vanlig tidligere.

Mer formelt er "Byråsjef Nes!" eller "Prokurator Halvorsen!" Man kan eventuelt skrive "kjære" foran.

Aktverdigst,

Sakfører Anonymussen (sign.)

Anonymous poster hash: ae075...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Ikke akkurat :fnise:

Mne jeg skulle gjerne visst hvordan man sier "Yes, Sir" og "Yes, Mam" på norsk.

Noe i denne duren?

" Skal bli "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i denne duren?

" Skal bli "

Ærede herr Tøytiger!

Det var helt vanlig tidligere.

Mer formelt er "Byråsjef Nes!" eller "Prokurator Halvorsen!" Man kan eventuelt skrive "kjære" foran.

Aktverdigst,

Sakfører Anonymussen (sign.)

Anonymous poster hash: ae075...466

Det vil si at man bare dropper herr og fru og går direkte på etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Hva når personen ikke er din sjef?

Som konkret eksempel vil feks en mann som får en alvorlig beskjed fra en annen mann svare med "Yes Sir" i et tilfelle der man snakker om alvorlige ting.

Av typen "Yes, Sir," som svar til en politimann, når du har blitt stoppet på veien i en kontroll, og får beskjed om å fikse baklykten din. Eller dersom husverten din ber deg om å betale husleien innen tyvende april.

Eller dersom du har en hekk som vokser vilt og en kvinnelig styrer i sameiet kommer bort til deg en dag på sommeren og ber deg få klippet ned den hekken, så vil man svare Yes, Mam, for å være høflig, men ikke for å bukke og skrape.

Man sier det i en hyggelig tone. "Yes, Mam. As soon as I have an afternoon off."

Skal bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Det vil si at man bare dropper herr og fru og går direkte på etternavnet?

" Skal bli " er høflig nok. Å ta med mer bli kongelig-høflig.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva når personen ikke er din sjef?

Som konkret eksempel vil feks en mann som får en alvorlig beskjed fra en annen mann svare med "Yes Sir" i et tilfelle der man snakker om alvorlige ting.

Av typen "Yes, Sir," som svar til en politimann, når du har blitt stoppet på veien i en kontroll, og får beskjed om å fikse baklykten din. Eller dersom husverten din ber deg om å betale husleien innen tyvende april.

"Minn gode mann - det ser ut til at Deres venstre baklykt er ute av funksjon. Jeg må be Dem utbedre straks, og uten venten."

"Jeg beklager så meget, Konstabel! Jeg skal uten utsettelse eller utflukt besørge at reparasjon blir iverksatt."

"Jeg er visst kommet i en øyeblikkelig økonomisk forlegenhet, men betaler selvsagt inn hele beløpet med rente umiddelbart når pengene kommer, om De ikke finner det upassende å gi meg en ikke urimelig lang henstand, Hr. Løchen?" Her kan man også bruke tittel om man f. eks. leier av en fullmektig, doktor, overrettssakfører eller lignende. Husvert er ikke en tittel, men man kan selvsagt si "kjære husvert....."

Anonymous poster hash: ae075...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ærede herr Tøytiger!

Det var helt vanlig tidligere.

Mer formelt er "Byråsjef Nes!" eller "Prokurator Halvorsen!" Man kan eventuelt skrive "kjære" foran.

Aktverdigst,

Sakfører Anonymussen (sign.)

Anonymous poster hash: ae075...466

...Ærbødigst; Deres forbundne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i denne duren?

" Skal bli "

Man tar ikke med: herre

Da kan man svare med "Det skal bli" hvis man ønsker å svare bekreftende på noe, samtidig som man er veldig høflig?

Jeg trodde at det egentlig var noe som bartendere sa... "En øl." "Skal bli."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Minn gode mann - det ser ut til at Deres venstre baklykt er ute av funksjon. Jeg må be Dem utbedre straks, og uten venten."

"Jeg beklager så meget, Konstabel! Jeg skal uten utsettelse eller utflukt besørge at reparasjon blir iverksatt."

"Jeg er visst kommet i en øyeblikkelig økonomisk forlegenhet, men betaler selvsagt inn hele beløpet med rente umiddelbart når pengene kommer, om De ikke finner det upassende å gi meg en ikke urimelig lang henstand, Hr. Løchen?" Her kan man også bruke tittel om man f. eks. leier av en fullmektig, doktor, overrettssakfører eller lignende. Husvert er ikke en tittel, men man kan selvsagt si "kjære husvert....."

Anonymous poster hash: ae075...466

Da tror jeg nok at tilogmed en brite ville fått teen sin i halsen, om folk begynte å snakke sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Da kan man svare med "Det skal bli" hvis man ønsker å svare bekreftende på noe, samtidig som man er veldig høflig?

Jeg trodde at det egentlig var noe som bartendere sa... "En øl." "Skal bli."

Fru, og herre etc som du vil ta med blir hovmester-aktig. Synes ihvertfall jeg.

" Skal bli " har jeg hørt mange si. Det betyr: " Dette gjør jeg gjerne for deg ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i denne duren?

" Skal bli "

Dette er veldig uformelt. Det er bedre å bare bekrefte at man har oppfattet det som ble sagt. F. eks. "jeg forstår, professor Arrhenius" eller "det er mottatt, herr disparsør Pettersen."

Det vil si at man bare dropper herr og fru og går direkte på etternavnet?

Vil man være svært formell heter det strengt tatt "Herr Generalmajor Holtz-Bergmann" men dette var arkaisk selv for 40 år siden. I samme åndedrett hadde man også egne tiltaleformer for kvinner, der man gjerne brukte ektemannens fulle navn og tittel, f. eks. "Fru kolonialhandler Gundersen" eller "Fru Gregers Martiniussen". Her var det også unntak for visse titler. F. eks. kunne man ikke si "Fru Oberst Grønnsæter." Da het det "Oberstinne Grønnsæter". Uten "fru".

Forvirret? Det har du all grunn til. Dette er uoversiktlig om man ikke er vant til det.

Anonymous poster hash: ae075...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Pluss at ordene fru og herre er gammeldagse. Jeg vet om så godt som ingen som bruker de. Kanskje det er derfor jeg forbinder de med hovmester. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...