Gå til innhold

Kjenner du noen som skriver tilnærmet riktig?


OnFire

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme

Om eg prøver, så skriver eg ganske feilfritt.

Heile familien min(Mest menna) skriver ganske feilfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Om eg prøver, så skriver eg ganske feilfritt.

Heile familien min(Mest menna) skriver ganske feilfritt.

Da må du prøve litt til, for verbet "å skrive" er ikke riktig her. Presens av "skrive" er "skriv" på nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr ikke påstå at jeg kjenner noen som skriver helt feilfritt, da jeg ikke gjør det selv. Jeg har rett og slett ikke god nok kompetanse og innsikt i rettskriving til å kunne påstå noe slikt. Merkelig nok virker det som mange her mener de har det. Det synest jeg er interessant.

Det jeg kan si er at jeg kjenner mange som skriver ganske bra og som ikke gjør åpenbare feil iallfall. Problemet er at jeg ikke selv kan se om de gjør feil som ikke er åpenbare, feil som mange ikke har innsikt i. Jeg tror typiske fallgruver er kommasetting og generell tegnsetting. Jeg tror det er mange som ikke er så solide på disse feltene. De fleste jeg kjenner er nok ganske feilfrie når det gjelder ordforråd, men en del gjør nok typiske grammatiske feil som setningsoppbygging og tegnsetting o.s.v innimellom. Så kan vi snakke om kollokasjoner og fraseologier.. som er et veldig vanskelig område med tanke på at det ikke alltid finnes en fasit på hva som er riktig og galt.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Da må du prøve litt til, for verbet "å skrive" er ikke riktig her. Presens av "skrive" er "skriv" på nynorsk.

Vel, så prøvde eg ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at jeg skriver feilfritt, langt derifra, men når jeg leser på Facebook, nettfora osv, så blir jeg litt oppgitt og overrasket over hvor dårlig mange skriver. Noen mener at det skyldes latskap, og at mange av dem egentlig vet hvordan man skal skrive, men det tviler jeg på.

Det er ekstremt mange som bommer på og/å, hun/henne (jeg/meg og flere andre varianter), særskriving (som mange kaller orddeling), kommabruk, mange som nekter å bruke tegnsetting overhodet, mange som bruker mellomrom foran tegnsetting, mange som ikke vet forskjellen på ennå og enda, mange som kan finne på å skrive "hvem bil?" osv.

Det er litt ille når mange ikke vet hva ordene betyr. De som skriver "jeg er ennå smartere enn deg" vet jo egentlig ikke hva "ennå" betyr.

Jeg tror ikke at jeg kjenner en eneste person som skriver tilnærmet feilfritt.

Jeg simpelthen elsker grammatikknazier fordi jeg er en selv. Jeg mener det! Jeg er antagelig en av ytterst få mennesker som setter pris på å bli språklig korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...