Gå til innhold

Kjenner du noen som skriver tilnærmet riktig?


OnFire

Anbefalte innlegg

Kjenner mange som er flinke til å skrive, men er ikke god nok i grammatikk selv til å kunne vurdere om alt er 100% korrekt. De færreste skriver vel alt helt riktig. Men jeg synes det er viktig å anstrenge seg litt i det minste, er mange ganger jeg gir opp å lese innlegg på face, her eller andre steder, fordi det er for vanskelig å prøve og tolke teksten.

Jeg er som sagt ikke så god i grammatikk, og tror lesevanene mine nå gjør meg enda verre. Leser mye forum og kommentarfelt. Når så mange skriver feil, og jeg leser disse om igjen og om igjen, kopierer jeg de, og ser ikke lengre selv at det er feil. Og så kan jeg være litt kjapp til å trykke send enkelte ganger, og får fort slurvefeil i innleggene jeg skriver, selv om jeg alltid prøver å lese gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må skrive "1967-modell", vettu! ;) Ja, jeg kjenner mange. Meg selv inkludert. Er ihvertfall 99.9% vanntett...Men jeg skriver på ulike måter avhengig av tekstens formål eller sammenheng. Kan skrive ganske muntlig og dermed kanskje "feil" om det hadde vært en annen tekstgenre. Som at jeg, som her, begynner en setning med "Er..." eller "Kan..." (uten subjekt) eller "Men..." Det ville jeg ikke gjort i en annen sammenheng, men KG tåler det. Anonymous poster hash: 47bed...a69

Ville ikke HA gjort. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'>

Anonymous poster hash: 687e3...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en tidligere norsklærer! Jeg har grepet henne i en skrivefeil på Facebook én eneste gang. For øvrig kjenner jeg flere som skriver tilnærmet riktig når de vil, men som bevisst slurver i uformelle sammenhenger (i min omgangskrets er det vanlig å skrive dialekt på facebook, sms og lignende). Da gjelder det altså at de skriver "æ" i stedet for "jeg" fordi det går fortere, de skriver ikke "påske egg" (med mindre de krangler med autokorrekturen på mobiltelefonen), for det sparer de ikke tid på.

Finner vi mange skrivefeil i det jeg skrev her, tro?



Anonymous poster hash: 29172...c5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor må jeg skrive det med anførselstegn?

Anonymous poster hash: c824e...237

Jeg antar det var manglende bindestrek vedkommende hentydet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I jobbsammenheng skriver jeg alltid korrekt konservativt bokmål. På Internett går det i radikalt bokmål, uten korrekt tegnsetting og formelt og uformelt subjekt.

Anonymous poster hash: 731c2...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at jeg skriver feilfritt, langt derifra, men når jeg leser på Facebook, nettfora osv, så blir jeg litt oppgitt og overrasket over hvor dårlig mange skriver. Noen mener at det skyldes latskap, og at mange av dem egentlig vet hvordan man skal skrive, men det tviler jeg på.

Det er ekstremt mange som bommer på og/å, hun/henne (jeg/meg og flere andre varianter), særskriving (som mange kaller orddeling), kommabruk, mange som nekter å bruke tegnsetting overhodet, mange som bruker mellomrom foran tegnsetting, mange som ikke vet forskjellen på ennå og enda, mange som kan finne på å skrive "hvem bil?" osv.

Det er litt ille når mange ikke vet hva ordene betyr. De som skriver "jeg er ennå smartere enn deg" vet jo egentlig ikke hva "ennå" betyr.

Jeg tror ikke at jeg kjenner en eneste person som skriver tilnærmet feilfritt.

Jeg kjenner mange, men det har en viss sammenheng med utdanningen deres (språk/litteratur/lærere). Ellers vil det alltid være noen som har småfeil her og der, men jeg synes ikke det har så mye å si, jeg. Så lenge jeg kan forstå hva som står (noe som av og til er vanskelig når jeg skal lese innlegg her inne), så spiller det liten rolle for meg om de har forstått forskjellen på hun og henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som skriver tilnærmet riktig, dette dreier seg stort sett lærere, korrekturlesere eller andre som er spesielt interessert i rettskriving.

Jeg har mistanke om at skrivefeil har blitt vanligere de siste årene, mye pga det "raske" måten vi kommuniserer på. Kanskje man har blitt litt slappere i skolen også, elever skriver mye på pc og bruker rettefunksjoner.

Til dere som ikke gidder å kommunisere skriftelig med folk som har mye skrivefeil, husk at ca 5% sliter med dysleksi. Dette kan selvfølgelig virke veldig irriterende på enkelte, men det er veldig synd hvis disse menneskene ikke kan ha normale jobber og være på sosiale medier pga tilstanden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en tidligere norsklærer! Jeg har grepet henne i en skrivefeil på Facebook én eneste gang. For øvrig kjenner jeg flere som skriver tilnærmet riktig når de vil, men som bevisst slurver i uformelle sammenhenger (i min omgangskrets er det vanlig å skrive dialekt på facebook, sms og lignende). Da gjelder det altså at de skriver "æ" i stedet for "jeg" fordi det går fortere, de skriver ikke "påske egg" (med mindre de krangler med autokorrekturen på mobiltelefonen), for det sparer de ikke tid på.

Finner vi mange skrivefeil i det jeg skrev her, tro?

Anonymous poster hash: 29172...c5c

Hvorfor skulle de skrive påske egg? Det er jo feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt. På riksmål er det lov til å skrive ihvertfall, det har det IHVERTFALL vært tidligere. :)

Anonymous poster hash: 47bed...a69

Riksmål er da ikke et skriftspråk, så da er der ikke andre mellomrom enn pauser når du snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de skrive påske egg? Det er jo feil.

Det er klart det er feil, ellers ville jeg ikke brukt det som et eksempel på en feil. Mange vil likevel skrive det fordi autokorrekturen/autofullføreren på mobiltelefonen ikke har hørt om påskeegg (og andre sammensatte ord) og derfor vil dele opp ordene automatisk. Da tar det lengre tid å skrive riktig enn å skrive feil.

Anonymous poster hash: 9f18f...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riksmål er da ikke et skriftspråk, så da er der ikke andre mellomrom enn pauser når du snakker.

Jo, et skriftspråk (eller mer presist en rettskrivingsnorm) er akkurat det riksmål er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg skrive det med anførselstegn?

Anonymous poster hash: c824e...237

Det var selvfølgelig ikke anførselstegnet som var poenget her, men mangelen på bindestrek.

Ville ikke HA gjort. ;)

Anonymous poster hash: 687e3...a1d

Tja. Vet ikke om jeg er enig. Mener du at det er grammatisk feil å utelate hjelpeverbet her? Ta deg en googlerunde og du finner haugevis av eksempler hvor hjelpeverb er utelatt. Understreker at jeg ikke har sjekket dette opp hos mer pålitelige kilder (for jeg regner ikke f.eks. Dagbladet som pålitelig...), men hvis du finner noe, er jeg interessert i å se.

Riksmål er da ikke et skriftspråk, så da er der ikke andre mellomrom enn pauser når du snakker.

Joda, riksmål er et skriftspråk. :)

Anonymous poster hash: 47bed...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som skriver tilnærmet feilfritt. For øvrig tror jeg det er viktig å skille mellom formelle og uformelle tekster. Når man skriver uformelt er det ikke alltid man tar seg bryet med å lese gjennom alt for å se etter feil. Ofte kan det være mer hensiktsmessig å få teksten ut fort enn å få den ut korrekt, så lenge innholdet blir forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I nærmeste familie vil jeg si det er tilnærmet feilfritt. Vi er rett og slett gode i språk, og litt småperfeksjonistiske kanskje..? Men samboeren min er helt på trynet. Han kan ikke reglene for særskriving, og har dårlig flyt. Men flyt er ikke viktig med mindre man skriver en jobbsøknad f.eks. Da pleier jeg å hjelpe han. Det samme gjelder deler av slekten hans. Bruker nesten ikke tegn i det hele tatt når de skriver, og det er slitsomt!
Vennene mine er litt blandet. De fleste er gode så vidt jeg har sett.

Det er nok fordi jeg har interesse for språk, men jeg har aldri helt skjønt hvordan folk kan lese et ord 5000 ganger og fortsatt skrive det feil. Man leser jo mye på skole og jobb, så det bør ikke bli noe problem selv om man ikke er glad i bøker. Er kanskje noen som bare ikke bryr seg, eller som rett og slett ikke har øye for sånt. Forskjellige intelligenser har vi jo selvfølgelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er feil, ellers ville jeg ikke brukt det som et eksempel på en feil. Mange vil likevel skrive det fordi autokorrekturen/autofullføreren på mobiltelefonen ikke har hørt om påskeegg (og andre sammensatte ord) og derfor vil dele opp ordene automatisk. Da tar det lengre tid å skrive riktig enn å skrive feil.

Anonymous poster hash: 9f18f...bc4

Jeg ble bare forvirret på måten du skrev på. Det så ut som du skrev at de IKKE skrev "påske egg"

Jo, et skriftspråk (eller mer presist en rettskrivingsnorm) er akkurat det riksmål er.

Ser man det, ja. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at jeg kjenner en eneste person som skriver tilnærmet feilfritt.

Det er fordi folk flest er idioter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...