Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Plutselig er det fredag! Og så er det mandag igjen! Og så er det fredag atter en gang! Og mandag! Og... Ja, sånn føles det ut! Fatter bare ikke hvordan dagene kan gå så fort! Og når farmor sier at tiden går enda fortere når man blir gammel så lurer jeg på hvordan i all verden det skal gå! Puh!

Det ble ingen julekortfotografering forrige helg, så det MÅ vi få til denne helga. Har ihvertfall antrekk og noen idéer i boks :jepp:

Juleforberedelsene fortsetter, og i dag tror jeg faktisk at jeg skal slenge stuegardinene til vask og henge opp de røde julegardinene. Innbiller meg at det er lettere å få unna mens barna sover/er i barnehagen enn når de er våkne/hjemme i helgen :fnise: Må ut etter litt granbar og noen kongler (jeg betaler ikke i dyre dommer for noe jeg kan finne ute i naturen!), men det kan vi gjøre sammen på lørdagen når vi uansett skal ut å leke/gå tur :)

Må få skrevet en liste over de siste gavene som skal handles inn og se om jeg får tid til det før henting i dag eller i morgen. Hadde vært gull å slippe handling i desember, og det er bare snakk om 3-4 ting.

I begynnelsen av november ville jeg egentlig bare hoppe over hele november fordi jeg var så klar for desember, men jammen har de siste ukene gått fort! Og de har vært ganske fine, men denen høsten har jeg hatt et stort savn til diverse ting fra fortiden. Savner studiebyen min enormt og de to beste studievenninnene, savner hjembyen min, barndommen der og gode venninnen som jeg er i ferd med å vokse fra :( Tror det er winter bluesen som virkelig har gjort seg gjeldende, i kombinasjon med at man tross alt blir ganske bundet når man har barn, og særlig en liten baby. Jeg ville jo aldri i verden byttet dem ut, men man trenger å være noe annet enn mamma hele veien også. Blir så emosjonell og sliten av savnet.

Men på den positive siden så har vi jeg vært flinke med å lage og overholde ukemenyer og i tillegg lagd nye retter og mer mat fra bunnen av! Det hjelper godt på mamma-samvittigheten, og så er det så kjekt å prøve nye ting! Blir fort lei av å spise det samme hele tiden, så nå har vi stort sett suppe på torsdager (for da spiser Frøken Fryd varm lunsj i barnehagen), fisk minst 2 ganger i uka, og ellers mye variasjon når det kommer til kjøtt. Veldig lite kjøttdeig (ingenting på planen denne uken, faktisk) :tommel: Og endelig har jeg denne uka klart å ikke spise noe snop (har hatt skikkelig sjokoladecravings tidligere denne måneden), så nå gleder jeg meg til lørdag ;)

Lillesøster har ikke vært noe særlig på fast føde, så det har gått tregt, men nå tror jeg det har løsnet litt ihvertfall, så jeg håper hun snart kan spise et (grøt)måltid til kvelds snart, for hun trenger det tydeligvis med tanke på at hun de siste 2-3 ukene har ammet annenhver time på natta! Zombie-mamma! Merker at det tærer på meg med så lite sammenhengende søvn, så jeg satser hardt på tilvenning av grøt/frukt/grønt for tiden. Banan og avokado skal jo være fine som "sovemedisin" ;)

Lillesøster har også blitt veldig gira på rulling, så nå er det helt målbevisst både fra rygg til mage og mage til rygg. I tillegg løfter hun rumpa og overkroppen for å se om hun kan komme seg noen vei. Så kanskje er det ikke så lenge til hun er "all over the place" :tongue: Hun fikk 5 mnd vaskine forrige uke og da slet vi med feber og at hun ikke klarte å finne roen når hun skulle sove, i tillegg til dårlig matlyst i 4-5 dager, men så ble hun heldigvis seg selv igjen. Intenst med sånne perioder når man er vant til en sove- og spisebaby ;)

Frøken Fryd er fortsatt veldig mamma-jente og sitter gjerne i fanget og ser barne-tv, og er veldig opptatt av Brannmann Sam og løven Rara. Da hviner hun og hopper høyt. Og hun synger sanger dagen lang, er glad i å tegne (eller se på at vi tegner) og bli lest for. Endelig har leselysten kommet (hilsen den leseglade mamma'n), så her leser vi den samme boka 10 ganger på en time! :fnise:

Nå skal jeg sitte helt i ro (med strikkepinner - det blir et par strikkegaver til jul i år!) til Lillesøster våkner, og så skal vi svinge oss rundt og vaske gardiner og rulle litt på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres så koselig og har onisk ut hos dere! Til tross for mating annenhver time om natta (skal tenke på deg annenhver time i natt da jeg er oppe og ammer!) - bestiller du julekort eller lager/printer du dem selv? Har tenkt at jeg ikke har tid til å lage (bestille) julekort i år, for det hadde jo vært litt dumt å sende ut kort uten bilde av vesla, men så kom hun jo såpass tidlig at det kan hende jeg rekker det likevel.. Får se hva jeg orker! ;)

Winter blues er et kjent fenomen ja, særlig kanskje etter man innser hvor bundet man er med barn. Det er jo viktig å være noe annet enn mamma av og til, så kanskje savnet og bluesen blir mindre om du klarer å gjøre noe annet litt oftere? Kanskje til og med etterhvert ta deg en helgetur til studiebyen på egenhånd? Jeg er altfor lite flink til å gjøre slikt, men så er jeg så heldig at jeg har alle mine beste venner i denne byen og kan treffe dem når som helst, så det gjør saken litt greiere. Men studiebyen min er helt klart et spesielt sted for meg, og om jeg skulle flytte noe sted måtte det bli dit. Masse gode minner! :)

Lille er også ekstra opptatt av brannmann sam og rara! :rodmer: Han kan nesten hele sangen til brannman sam og prøver så godt han kan med rara. Når et av programmene begynner, kommer han løpende inn på den andre stuen og roper entusiastisk at jeg må komme for det er brannmann sam!! De er veldig søte i den alderen de er i nå, selv om det er grusomt mye trass og styr også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harmonisk, og harmonisk... :ler: Det går litt opp og ned, og i dag (/natt) var det slett ikke harmonisk, men stort sett er det god stemning. ja.

Vi har bestilt hos Optimalprint og er kjempefornøyde med dem! Har brukt dem til julekort, takkekort og invitasjoner de siste 3 årene :) Vi tok bilder selv i går, og jeg sendte inn bestilling allerede i går kveld, så de kommer vel i morgen eller onsdag :tommel: Med den superraske leveringa rekker du det helt sikkert ;)

Misunner deg ikke amminga annenhver time, men det er jo gjerne sånn det er i starten. Nå er jeg bare altfor godt vant med 1-2 ganger, så det føles nesten litt umenneskelig å skulle opp 4-5-6 ganger :Gjesp:

Ja, jeg MÅ definitivt få til en tur til studiebyen neste år! Blir mye lettere til våren/sommeren når minstesnuppa spiser normal føde. Hun tar jo ikke smokk, så det har vi bare kuttet ut for lengst å prøve på, men det betyr jo også at flaske er lite populært. Vi har bare prøvd to ganger, men tror kanskje vi skal prøve litt mer, for det hadde vært greit å ha muligheten til å stikke av/sove uforstyrret et par timer etterhvert... Vet jo også at jentenes besteforeldre gjerne passer dem noen timer eller mer også, men når det kommer til stykket så er jeg innmari familiekjær og savner snuppene så snart de er uten for synsvidde ;)

Jeg synes (eller innbiller jeg meg det?) at trassen har begynt å slippe litt de siste 2 ukene, i takt med at Frøken Fryds språk har eksplodert atter en gang (språket kommer visst stadig vekk i puljer). Nå hermer hun etter oss med en gang hun har hørt et nytt ord, uten å nøle, og selv om det ikke alltid kommer riktig ut første gangen (smør var f.eks. "møs". og rosiner var "runer" i hennes vokabular :fnise: ) så vegrer hun seg ikke for å prøve. Ergo er det stadig lettere å skjønne hva hun mener og det gjør det lettere for begge parter. Grugleder meg til hun kommer i "hvorfor det? hvordan da? hva er det?"-perioden ;)

Jammen glad jeg ikke er alenemor (og all ære til de som er det, og takler det)... Det var jeg praktisk talt hele lørdagen i og med at Mannen var på julebord på fredagskvelden. At vi drar på skikkelig (fylle)fest skjer vel nærmest bare en gang i (skudd)året, så jeg kan ikke klage på hyppigheten akkurat, men det var godt å ha han tilbake i sin normale form på søndagen :ler: Da fikk jeg sove litt ekstra og så koste vi oss med tur ut for å plukke granbar og kongler - OG! Vi fant stedet vi vil bo! Praktisk talt rett borti nabolaget, men mye mer skjermet og koselig, og med skogen rett bak huset. Så vi krysser fingrene for at noen der skal flytte snart :tongue:

I natt våknet Lillesøster i 01-tiden og fikk pupp, men nektet å sove igjen! Jeg prøvde å få henne til å rape, bysset vugga, ville gi mer pupp men hun nektet osv. Og når hun sovnet tett inntil meg (Deilig! :hjerte: ) så sovnet armen min og jeg måtte flytte litt på meg.. Ikke særlig smart! Så da var det på'n igjen en liten stund og så sovnet hun etterhvert i vugga si etter ca. 2 timer fra hun våknet. Og så våknet Frøken Fryd 05:45 :roll: One of those nights... Jeg måtte levere i barnehagen i dag, men så snart vi kom hjem sovnet både Lillesøster og jeg i 3 timer. Det var medisin! Men da var det såpass kort tid igjen til vi måtte dra og hente Frøken Fryd igjen, så det ble bare litt leking på gulvet, litt amming og kos og en times søvn på Lillesøster igjen før vi var ute av døra. Vi er jo egentlig bortskjemt med gode dager, men det er vel derfor det merkes ekstra godt på energi og humør.

Lillesøster våkner fremdeles 4-5-6 ganger om natta, noe hun har gjort de siste 3-4 ukene og jeg prøver med maten, men det går så tregt! På denne tiden spiste faktisk Frøken Fryd grøt til kvelds og lunsj, så det er litt kjedelig at ikke Lillesøster er like ivrig. Men Frøken Fryd var jo ikke så interessert i puppen på denne tida, så det har vel sitt å si. Tror jeg skal google litt etter gode tips i morgen, og hvis noen her har noen på stående fot så er jeg lutter øre! I need sleep!

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si at lillesøster våkner oftere nå enn før? Type hun trenger litt mer enn bare morsmelk etterhvert?

Her i gården våkner hun 1 eller 2 ganger om natta og drikker godt, håper det holder seg.. ;)

høres ellers ut som det er gode dager hos dere også... vi har jo rimelig jevngamle jenter, vi to! Bare at du har dem hakket tettere... mindre trass høres veldig kjekt ut, da går jo alt så mye bedre. Har frøken fryd vært skikkelig vanskelig i det siste, eller bare sånn litt innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun pleide å få mat 1-2 ganger om natta, men den siste måneden har det vært minst 4, men også 5 og 6 amminger i løpet av natta (og hun drikker godt hver gang), så hun treger definitivt mer mat. Men det er som sagt ikke så lett å få i henne noen særlige mengder (i motsetning til storesøsteren som spiste 2 måltider med fast føde når hun var like gammel), men vi jobber med saken, og de siste 3 nettene har det faktisk "bare" vært 3 amminger per natt! :tommel: Lillesøster gaper til de 3-4 første skjeene, men deretter kniper hun igjen, så jeg må avlede henne på alle mulige måter. Ser vel ut som en klovn der jeg sitter :ler:

Frøken Fryd har ikke vært skikkelig vanskelig vil jeg si, men ja, hun prøver definitivt å tøye grenser og gjør ting hun vet at hun ikke har lov til. Og verden kan falle i grus over en kjeks hun ikke får eller at vi går to skritt foran henne. Stakkar, det er ikke lett å være to år, men du så herlig hun er når humøret er på topp! Så glad i oss og koser, danser og prater som en foss! Det er desverre ikke alltid at Mannen og jeg har så god tålmodighet, men jeg prøver å "telle til ti" og tenke at mitt humør smitter over på henne, så det er best å smile og være rolig ;)

---

Har dere smakt cronut? Krysningen mellom croissant og donut? Oh my! Tror jeg har fått meg en ny favoritt! :sikle:

Nå har jeg akkurat laget Troika-konfekt (står i kjøleskapet for å stivne før jeg skal dyppe bitene i sjokolade) som jeg skal ta med til mamma i morgen når vi skal feire bursdagen hennes. Hun elsker Troika (og jeg har også dilla på det i perioder), så det må jo bli en hit! Veldig enkelt å lage, men ikke særlig billig :rolleyes: Må også få tak i en gave til henne før vi skal hente Frøken Fryd i bhg i dag, så jeg tenker så det knaker. Ikke at det frister så veldig å dra til setrum i dette førjulsrushet. Plutselig har "alle" fri på dagtid, og ihvertfall på en fredag!

På søndag blir det nok pepperkake-bakedag med Frøken Fryd. Det blir stas! Må bare passe på at hu ikke spiser for mye deig, for hun har blitt dårlig i magen ved to anledninger hun har spist (litt større mengder) pepperkaker.

Jeg har "ingenting" å ha på meg i jula/nyttår, og i tillegg skal vi i barnedåp til tantejenta i romjula, så nå tråler jeg nettet for lekre kjoler! Skulle helst kjøpt 10-12 av dem, men... :tongue:

Lillesøster er veldig kosete for tiden, og vil helst ligge tett inntil meg når hun skal sovne for dagslurer og til natta og det er såååå kos! :rodmer: Hun ligger med tommelen i munnen, nesa tett inntil haka/halsen min, og den andre hånda mot brystet, halsen eller kinnet mitt. Så vi ligger som regel slik i 5-10 minutter før hun synes det er greit at mamma'n sniker seg ut så hun kan sovne på egenhånd. Det er helt fantastisk magisk å få nyte sånne stunder, og da føler jeg meg veldig takknemlig for at jeg har disse to nydelige gulljentene og verdens beste Mann (som fortjener litt mer oppmerksomhet enn han har fått så langt i denne babyboblen...) :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troika'n ble en stor suksess, og spesielt pappa og Mannen var imponert :fnise: Det var jo egentlig superenkelt, så skal ikke se bort ifra at det blir laget igjen. Kanskje i dåpen til tantejenta i romjula, sammen med en kake. Og istedenfor å skjære den i ruter og dyppe i sjokolade, så kan jeg bruke en hjerteform og stikke ut med :tommel:

Det ble pepperkakebaking i går (første gang jeg laget deig selv), og Frøken Fryd synes det var stas en liten halvtime, men så ble det for kjedelig, så da stod jeg igjen alene og bakte mens hun svinset rundt og smakte på både deig og ferdigstekte "eppekaker" (først trodde jeg hun ville ha eplekake, men skjønte fort at det var pepperkaker, naturligvis :ler: ) og sang på Her kommer Ole Brumm, mens jeg prøvde meg på Musevisa, På låven sitter nissen og andre julesanger ;)

Planen var å pynte både pepperkaker og pepperkakehus (kjøpt byggesett :tongue: ), men etter bakingen måtte jeg slappe av litt, lage og spise middag, amme og skifte bleier osv. Så når plutselig snøen kom tenkte jeg at vi heller skulle ta oss en tur ut for vi hadde ikke vært ute ennå og Frøken Fryd var litt sur og trassig. Selv om det helt sikkert hadde vært superpopulært med melis og nonstop :ler: Det får vi heller ta en annen dag :)

Og i dag er det mandag, hvilket betyr klesvask, rydding og oppvask :Gjesp: Og middagsplanlegging for uka :tommel: Vi skal hjem til mine foreldre i helga for å passe hunden mens de er borte på helgetur/julebord, så da skal Mannen og jeg snike oss til å låne badekaret mens frøknene sover søtt. Og så satser vi på en deilig biff til kvelds :kristin: Blir godt med litt kjærestetid :hjerte:

Må vel bake lussekatter sammen med Frøken Fryd på lørdagen også. Og så har jeg lyst til å bake sjokoladebiscotti med appelsin, julemakroner og kanskje prøve meg på Sarah Bernhard. Som om man trenger så innmari mye kaker til jul. Man er jo som regel mett av all den gode frokosten og middagen og blr sittende igjen med rester som kastes 02. januar :roll: Men noe kan kanskje fryses ned? Og så trenger jeg jo ikke å bake full eller dobbel porsjon :tongue:

Men nå er det på tide med menyplanlegging før Lillesøster våkner fra luren sin :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet... Av og til tror jeg at jeg har et snev av ADHD/kosentrasjonsvansker altså! Takk og lov at det finnes almanakker og lister, spesielt på denne travle tiden av året og i denne sinnstilstanden (ammetåka). Her er bare ett eksempel av hva som foregår for tiden: I går laget jeg meg en kopp te til kveldsmaten, men mens jeg svinset rundt på kjøkkenet og ventet på at den skulle trekke ferdig så fikk jeg så innmari lyst på en koffeinfri Cappucino, så da fyrte jeg opp Nespresso'n og mens melkesteameren putra avgårde så fikk jeg øye på tekoppen :murvegg: Ja, ja. Kaffe til maten og te til dessert :ler:

Skulle egentlig ut og få unna noe småhandel nå, men Lillemor var så trøtt og sovnet tvert etter (litt) grøt og (masse) pupp, så da har jeg ikke samvittighet til å dra henne med ut i dette julestresset. Får heller høre om Mannen gir meg tillatelse til en utflukt på egenhånd etter middag. Litt lettere når man slipper å drasse med seg vogn og greier også.

Men nå får jeg vel få unna det ene strikkeprosjektet som skal gis bort i julegave, så jeg kan gå videre på to do-lista mi - neverending story.

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sånn kan jeg også finne på! Lage meg en presskanne med kaffe, og gå for å gjøre noe mens den trekker, for så å sitte i sofaen en time senere og tenke: "Hadee vært godt med kaffe nå ja!" Det har skjedd flere ganger, og ikke bare under ammetåka! ;)

Håper du fikk unna det du skulle i dag - her ble det en skikkelig sløve-kose-seg-dag med soving på både meg og vesla til klokka var over 12!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare i ammetåka det skjer, men det er så greit å skylde på den for tiden :ler:

Fikk unna det meste av småhandlingen ihvertfall, men selv om det er godt å komme seg litt ut på egenhånd så er det litt stress med å ikke bruke for lang tid og komme tilbake i tide for amming (flaske er ikke noe populært, og ikke så mye grøt/frukt heller :roll: ) Og selv om Lillemor er veldig glad i pappa'n sin og lyser opp når han kommer hjem fra jobb, så er det ikke han som skal få henne til å sove. Dermed basta! :ler:

---

Soooool! Og jeg kjenner hvordan humøret, tiltakslysten og energien stiger! Litt fælt at det skal være sånn at man blir så "værsjuk", men det har kanskje litt med min egen innstilling å gjøre også. Kjenner allerede at jeg gleder meg til jul og nyttår er over, så litt av stresset slipper taket. Men jeg skal bli flinkere til å leve i nuet, og jeg gleder meg jo også veldig til jul og nyttår for jentenes skyld og for alle anledningene til å tilbringe tid med familie og venner, spise god mat, se julefilmer, lese bøker, kanskje strikke noe jeg har lyst til (og ikke rekke å få ferdig innen da og da), fotografere, gå turer, forhåpentligvis leke i snøen, og ikke minst feire dåpen til tantejenta! :jepp: Og Frøken Fryd blir vel helt i ekstase av alle pakkene i år også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Godt nytt år, alle sammen! :klemmer:

Svisj! der gikk de ukene! Vi har hatt en fin og rolig julefeiring, men det var godt å komme tilbake til vårt eget hjem på fredagen etter halvannen uke vekselvis hos mine foreldre og svigers. Herlig å se familie igjen, ikke minst brødrene mine med samboere/barn som tross alt bor 4 og 8 timer unna slik at vi ikke sees så ofte som jeg skulle ønske. Nå derimot er kvoten fylt godt opp :)

Jentene, spesielt Frøken Fryd, har hatt det supert med å være midtpunktet så lenge og slippe å bare ha kjedelige mamma og pappa rundt seg ;) Frøken Fryd har mer eller mindre sluttet med bleie i jula.Hun har bare brukt det når vi har vært ute og om natta, men natt til i går og i dag har hun ligget uten bleie og vært helt tørr! Hun har et lite tisseuhell om dagen cirka, men jeg er sikker på at det kommer seg ganske raskt. Sendte henne uten bleie i barnehagen i dag, og veska full av truser, sokker, strømpebukser og bukser, så krysser jeg fingre og tær for at det har gått noenlunde greit. Håper hun er like flink til å si ifra i barnehagen som hjemme. Tenk at vi snart har et bleiefritt barn! Veldig greit å benytte seg av to ukers ferie og mange (besteforeldre, tanter og onkler i tillegg til oss) til å passe på ;)

Lillemor har begynt å bli litt skeptisk til ukjente og vil helst at vi skal ligger tett inntil henne når hun skal sove. Det er egentlig bare deilig, og så lenge det ikke tar mer enn 5-10 minutter å få henne rolig nok til å sovne er det helt greit. Har mer tålmodighet til slikt denne gangen når vi ikke har slitt med leggingen. Og det har naturligvis blitt en del samsoving i jula fordi hun har villet være nær hele tiden og våknet opp flere ganger hele kvelden og natta. Veldig deilig i grunn i og med at det ikke har blitt så mye samsoving med henne tidligere.

Ellers har jeg kastet ut jula og det er sååååå DEILIG! Gleder meg alltids til å pynte til jul, men når januar kommer er jeg mer enn klar nok for et lysere, friskere hjem. Og nytt år er nye muligheter, så jeg har satt meg noen små mål når det kommer til aktivitet og så skal det KUN være godis på lørdager/bursdager/feiringer :tommel: Ellers skal jeg bli flinkere til å prioritere meg selv og det jeg har lyst til, ikke bare det jeg "må". Ferien har også gitt Mannen og meg litt mer ro og tid til hverandre, så satser vi på at det blir mer tid til en date eller to, om så bare i amkroken foran en god film :)

Helga har ellers blitt brukt til klesvask, klesvask, klesvask. Og så har jeg fått vasket trekket til overmadrassen på senga vår. Det trengtes etter litt melkesøl/gulping :babysmokk:

Vel, vel. På tide å prioritere noe annet enn pc :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke gå ut for å gå på date! ;) Høres ut som om Frøken Fryd begynner å bli skikkelig stor jente - lille er milevis unna noen bleieslutt, for å si det sånn! Jeg fikk han til å sitte på potta i går for første gang uten bleie på, og han ble skikkelig sjokkert da det kom en promp! Litt nervøs også, for da var det "nok potte mamma" for denne gang! :fnise: Veldig enig i at det er deilig å kaste ut jula ja! Må begynne så smått i morgen. Skulle da bare hatt ubegrenset interiørbudsjett og kjøpt inn nye gardiner og stæsj! Men det har jeg ikke, så får heller ta i bruk kreativiteten og se om jeg ikke kan lage noe i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er ikke noe å stresse med ihvertfall. Når de er klare, så går det nok mye lettere enn om man pusher :jepp: Og ubegrenset budsjett hadde gjort seg! Men så lenge vi bor her vi gjør så prøver jeg å ikke bruke så mye penger på sånt, i og med at det ikke er noe blivende sted (vi trenger større plass. helst i går).

---

Bleieslutten går som en drøm, også i barnehagen! Det eneste er at hun bruker bleie utenpå trusa når de er ute fordi hun ikke alltid rekker å holde seg til en voksen har tid til å følge henne... Litt trassig med så mye klær, men de får bare gjøre det på den måten enn så lenge. Er nok ikke lenge til de kan droppe den ute også, for hun klarer å holde seg en god stund - og bedre blir det for hver dag. Ingen uhell siden helga (da hun hadde et uhell pga at hun drakk veeeeeldig mye og plutselig måtte tisse masse på en gang). Og om natten har vi bare hatt ett uhell på 14 dager :tommel:

Og som om ikke det var nok, så tok vi like gjerne smokken forrige uke. Hun har jo kun hatt den om natten, men etter to kvelder med skriking og to kvelder med litt sutring, så har hun skjønt at den er borte for godt. Hun kan spørre etter den når hun er lei seg, men godtar svaret om at hun ikke bruker smokk lenger. Mannen hadde nok sett for seg våkenetter og hysterisk FF, men vi synes begge det har gått overraskende lett egentlig.

Lillemor er fremdeles ikke noen matelsker, så jeg tror jeg må kutte litt ned på ammingen så hun blir sulten nok til å spise litt mer. Grøt er greit, men hun prøver også litt med brødskiver (eller aller helst bare leverpostei :ler: ) og middagsmat. Som regel kommer det noen grimaser, men hun må jo gjerne smake ting flere ganger før det faller i smak. Og ellers klarer hun å sitte på egenhånd, men hun reiser seg jo ikke opp på egenhånd, så hun får ikke sitte så mye selv enda. Hun løfter seg opp på armene eller løfter rumpa høyt til værs, men hun ender alltid i revers :fnise:

Og jeg er flink til å holde meg unna søtsakene (bortsett fra på lørdager), og det går mye lettere enn jeg hadde trodd. Men det er deilig at det gjør det altså! Tenkte at i og med at det ikke blir like mye amming fremover som det har vært, så er det greit å venne seg til at søtsakene hører lørdagene/festdagene til, hvis ikke så kommer vel kiloene krypende ved nedtrapping og etterhvert avslutting (lenge til enda altså!) av amming :glare:

Endelig fredag! :sol:

(og lørdag i morgen! :handle::popcorn::sjokolade::kokk::is::pasha: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at denne ammeperioden er en gavepakke for å innarbeide nye og sunne vaner. Har endelig nådd den vekten og fasongen jeg har ønsket meg så lenge, og må prøve å holde den noen lunde også uten amming når det en gang tar slutt. Er for øyeblikket utrolig dårlig på å holde meg unna søtsakene, og har en liten mistanke om at jeg lett får for lavt blodsukker. Særlig om kvelden...! Blir svimmel og surrete og glemsk. Vet ikke om det stemmer, så jeg får google litt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke deilig med bleie-og smokkefri "storunge"? :)

T kuttet smokken i mai, men spurte plutselig etter den her en kveld hun hadde lagt seg. Hun fant også en smokk under en kommode her for noen mnd siden. Hun puttet den i munnen, men syns det var veldig rart.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker også at denne ammeperioden er en gavepakke for å innarbeide nye og sunne vaner. Har endelig nådd den vekten og fasongen jeg har ønsket meg så lenge, og må prøve å holde den noen lunde også uten amming når det en gang tar slutt. Er for øyeblikket utrolig dårlig på å holde meg unna søtsakene, og har en liten mistanke om at jeg lett får for lavt blodsukker. Særlig om kvelden...! Blir svimmel og surrete og glemsk. Vet ikke om det stemmer, så jeg får google litt! ;)

Det er absolutt en gave! Jeg har kommet inn i gode vaner rent matmessig, men på treningssiden går det litt tregere. Men jeg tenker som så at man ikke trenger å ta alt på en gang.

Er det ikke deilig med bleie-og smokkefri "storunge"? :)

T kuttet smokken i mai, men spurte plutselig etter den her en kveld hun hadde lagt seg. Hun fant også en smokk under en kommode her for noen mnd siden. Hun puttet den i munnen, men syns det var veldig rart.

:klem:

Jo, det er veldig herlig! Ikke noe mas om smokk når hun er lei seg/trøtt/skal sove, og mye enklere med toalettbesøk fremfor bleieskift :tommel:

Jeg fant en smokk bak sofaen når jeg vasket gulvene her tidigere, så den kastet jeg rett i søpla ;) Frøken Fryd gir "liksom-smokker" til dukka si når hun leker, men påpeker også at hun selv ikke bruker det fordi hun er stor jente.

---

Klipper og limer litt fra terminklubben jeg (kjekt å ha alle "oppdateringer" i dagboken for senere):

Jeg synes Frøken Fryd har vokst på alle mulige måter det siste halvåret (tenkte kanskje vi ser det ekstra godt i og med at hun har blitt storesøster, men hører flere si at de generelt vokser mye på denne tiden), og det er så herlig (om man ser bort fra trassen)! Det at hun nå ikke bruker verken bleie eller smokk gjør også at hun plutselig virker såååå stor. Ser på bilder fra i sommer og hun mister stadig mer av det babypreget (skulle vel bare mangle når de nærmer seg 3 år kanskje, men vemodig er det!) Jeg synes ofte det er rart å tenke på at Frøken Fryd har vært like liten og "hjelpeløs" som Lillemor, og at Lillemor skal bli så stor og selvstendig som Frøken Fryd er nå.

FF bruker str. 98/98-104 nå (er ca. 95-96cm lang, tror jeg), og har str. 25 i skoene sine (vi er begge ganske gjennomsnittlige med våre 39 og 43 i skonummer, men både menn og damer på min farsside har store føtter). Hun er slank, så det er mange av buksene som henger rimelig løst rundt magen, men jeg har flere ganger bltt forundret over at spesielt disse ullbuksene med litt "bred strikk" er så innmari trange nettopp i livet. Jeg klarer ikke å ha på meg noe som nærmest gnager på hoftene, så det kan umulig være godt for de små heller - som tross alt liker masse bevegelsesfrihet.

Merker godt at hun får med seg mye mer enn før, og kan nå komme hjem fra barnehagen og fortelle mer om hva de har gjort, og evt. hva som har skjedd på veien hjem (slik som tidligere i uken når "Pappa tuta på lastebilen" (som ikke overholdt vikeplikten sin visstnok)) og hva hun/vi gjorde i helgen eller for en lengre stund siden (Det går mye i hvor stas det var å kjøre ferje like før jul, og at vi kjørte buss i høst (!) :fnise: ). Det første hun sa når hun kom inn døren på tirsdag var "Vi er bestevenner mamma" :rodmer: Og i barnehagen er det så herlig å komme og hente henne for da strekker hun armene opp og kommer løpende mot oss. Blir masse kos først, og så skal hun tulle og springe avgårde så vi kan løpe etter henne :roll:;) Levering derimot er ikke fullt så gøy....

Ros, oppmuntring og hjelp er hun veldig flink til "Bra pappa!" "Så flink å spise, lillesøster!" "Skal du også tisse på do, mamma?" "Her er dine sko/bukser/jakke/lue/sokker pappa!" "Du bære den, og jeg bære den" ;)

Som regel er det middagsnekt her for tiden.. Ikke at hun er noen stor middagsspiser til vanlig, men nå rører hun knapt nok maten. Men hun spiser godt med brødmat/havregrøt/frukt, så det er ingen krise. Men jeg håper hun kan bli "smittet" av lillesøsters matlyst når hun ser at hun får samme mat som oss :tongue:

Det er stas at lillesøster ikke lenger er så liten heller (7,5 mnd), så nå vil Frøken Fryd gjerne være med og gi mat og vann, og deler ofte leker med henne på gulvet og lager morsomme lyder og grimaser så lillesøster skal le og smile. Herlig å se dem sammen sånn :rodmer: Det som ikke er så populært er når lillesøster tar tak i håret til FF eller langer ut etter noe FF har i hånda si :fnise: Det er bare et spørsmål om tid før lillesøster klarer å krabbe ser det ut til (foreløpig er det mest åling i revers, men det foregår mye push-ups i håp om å komme seg riktig vei), og da blir det vel litt mer å passe på både for storesøsteren og oss ;)

Lillemor er for tiden inne i en "grei" ammeperiode m.t.p. nattamming, i den forstand at hun har faste tider (ved leggetid i 19-tiden, deretter i 22-23-tiden, en gang midt på natta, og igjen i 05:30-06-tiden), men jeg skulle så gjerne ha blitt kvitt den ammingen midt på natta så det hadde blitt noen ekstra timer sammenhengende søvn... Må se tilbake i dagboken på hvordan FF var på den tiden (hun hadde jo flyttet inn på eget rom, så jeg mener å huske at det ikke var noe særlig amming på nattestid). Hun hadde ihvertfall begynt å miste interessen veldig i denne alderen (og sluttet helt med amming når hun var 10,5 mnd), og det har ikke lillesøster gjort ihvertfall. Håper å kunne oppretteholde ammingen til over sommeren og kanskje helst til neste jul (første månedene i barnehagen med andre ord). Men midt-på-natten-amming kan vi gjerne kutte ut umiddelbart :sovne: Så jeg har prøvd 3 netter å gi henne vann på flaske når hun våkner midt på natten, og den første natta tok hun en slurk og snudde seg rundt og sov, mens natt nr 2 og 3 ikke var så enkle. Endte opp med å gi etter så hun fikk pupp når hun ikke roet seg.. Får vel bare prøve videre.

Jeg synes jeg allerede merker at sola er fremme tidligere og forsvinner seinere enn før jul, og det er herlig! Gleder meg (som vanlig) enormt til vår, varme, sol, tørr asfalt og grønt gress! Har vært ute og trilla noen turer, men målet er enda litt mer aktivitet. Har så lyst til å jogge, men den dørstokkmila har altfor stor makt. Og det må gjøres etter leggetid, så da er det plutselig mørkt og kaldt igjen. Egentlig skal man vel ikke sitte og lage unnskyldninger, men :ler: Har ihvertfall kommet inn en god kostholdsrutine med null snop annet enn lørdager, og det hjelper på. På søndag har jeg litt "sukker-hangover", men med måltider til jevne tider så er det faktisk ikke så verst. Og på ukedagene kan jeg drømme meg bort i oppskrifter på saftige, seige brownies, sitronsorbet, creme brulée, Japp, Melkesjokolade, smågodt, softis osv osv, men når lørdagen kommer så klarer jeg aldri å spise alt jeg drømmer om de andre dagene :ler:

Har også begynt å strikke på mitt første "store" prosjekt, nemlig min aller første genser! Det er en Osloanorakk (Pickles.no) i str. 3/4 år, så den burde være ganske overkommelig. Og så langt er det enklere enn jeg hadde gruet meg til, men når jeg nå snart skal sette armene på samme pinne som bolen og lage raglansfelling.... Da begynner vel problemene :roll: Godt vi skal en tur til mine foreldre i helga, så mamma kan hjelpe om jeg ikke skjønner oppskrifta. Og lillesøster må jo også få en i 1/2 år, så det er vel bare å strikke i vei! Jeg har lært meg noen nye teknikker (som jeg på forhånd trodde var sååå vanskelig, men som slett ikke har vært det) og fått opp strikketempoet det siste året, så horisonten utvides stadig! :tommel:

Men nå skal jeg få hengt opp klesvasken mens jeg venter på at Lillemor skal våkne så vi kan trille en tur på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese om de fine jentene dine! :) Skulle ønske jeg var flinkere til å lage sånne "statusoppdateringer" av og til jeg også, for det er så fint å kunne se tilbake på! Jaja, får fortsette å lage årlige fotobøker med små kommentarer i stedet...! Jeg gleder meg også masse til våren, selv om vi har hatt en superenkel vinter så langt. Jeg liker snø, men det er helt greit at vi må reise en liten time for å komme til den! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjekt å kunne bla seg tilbake senere :) Fotobok holder jeg også på med, men jeg er litt treg.. Og så blir det mer og mer tiltak å få de "up to date". Kanskje det jeg burde prioritere de neste dagene (/ukene) :jepp:

---

Jeg vinner nok ingen pris for Årets Mamma i dag heller... Superduper MEGAKRISE å bli levert i bhg i dag... Antageligvis en kombinasjon av at hun står opp altfor tidlig - 05:30 - for tida og at vi kom litt sent i bhg slik at de var allerede på tur ut døra. Frøken Fryd (som elsker å være ute) liker av en eller annen grunn best å komme i barnehagen mens de ennå er inne om morgenen. Det ble ihvertfall skriking fra jeg kledde på henne ytterklærne i garderoben og hun skrek fortsatt når jeg satte meg i bilen... Blææææh! Det gikk nok relativt fort over når hun kom inn i leken, men uff så kjipt det er å forlate henne på den måten. Det har vært noe omrokkering på personalet på de ulike småbarnsgruppene i bhg, så de hun er mest glad i har enten byttet gruppe, er ute i permisjon/sykemeldt eller jobber bare 2-3 dager i uka... Ikke særlig gøy for FF (eller oss når vi ser hvordan hun plutselig synes det er kjipt å bli levert i bhg - om enn ikke like kjipt som i dag). Heldigvis samarbeider gruppene litt sånn at hun ser de andre voksne i løpet av dagen også, men det er leveringen som er det kritiske punktet, tross alt. Usj... Klump i magen :(

Og det er sånne kjipe dager som får meg til å spolere den sunne livsstilen og kjøpe sjokolade og skolebolle. Men ikke denne gangen! Har tross alt klart å holde meg unna søtsaker på ukedager i snart 5 uker, så ikke søren om jeg skal ødelegge det nå! :opplyser: Istedenfor setter jeg på litt god musikk og danser med Lillemor på stuegulvet. Det er populært ;)

Lillemor er nok plaget av at tann nr. 4 er på vei, så det er litt vanskelig å få henne til å sove om kvelden/tidlig natta, men det pleier å gå seg til i løpet av noen dager/en uke :)

På tide med litt lunsj! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at veien er kort mellom sånne leveringer og sjokolade/skolebolle! Flink som holdt deg unna i dag da! 5 uker er lenge - jeg har hatt fullstendig avstand til godteri siden lørdag og synes jeg er superflink! ;) Lille her knyttet seg veldig til ei av de som jobbet på hans avdeling i fjor, og når hun ble overført til en annen avdeling, ble det litt krise... Heldigvis er barnehagen såpass liten at han ser henne når de er ute, og da får han en ekstra kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...