Gå til innhold

hæ? fri telefon på lønns- og trekkoppgave


Gjest Wrangler

Anbefalte innlegg

Gjest Wrangler

Kode 130-A, beløp 4000,-, Elektronisk kommunikasjon (her under fri mobiltelefon)

Dekket arb.giver: 6884,

Hva betyr dette??

Hva utgjør den summen på 4000,- som skal i selvangivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wrangler

Kan legge til at den nok gjelder en mobiltelefon jeg har fordi jeg må være tilgjenglig hele tiden. Den står i arbeidsgivers navn.

(har min egen mobil i tillegg som jeg bruker selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, jeg får tillegg på kr. 333,- pr md på min lønnsslipp som jeg trekker skatt av sammen med lønnen. Og 333 x 12 er 3996,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Men har du fri telefon så er det jo lite økonomisk å betale på en annen i tillegg...

Absolutt enig - så her burde arbeidsgiver informert bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Løve66
Det har jo stått i hver eneste lønnslipp gjennom året. Det er informasjon god nok, etter min mening.

Ja - hvis det har gjort det så. Men fikk ikke inntrykk av at TS var klar over at hun måtte skatte av det hun antok var en ren jobbtelefon og at det dermed ikke har vært kjent gjennom hele året. Og hvis det ER ren jobbtelefon og hun har en egen privat mobil så kan det jo forsåvidt diskuteres om det er riktig at hun skal skatte av det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Det arbeidsgiver har sagt er at jeg kan ringe "litt" på jobbtelefonen. Jeg har min egen på grunn av fri familie ab.

Så jeg skatter altså av de 4000,-, hvor mye? Samme som av ordinær lønn? (betaler tabelltrekk jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler
Det har jo stått i hver eneste lønnslipp gjennom året. Det er informasjon god nok, etter min mening.

Nei det har ikke stårr på lønnslipp. Dermed heller ikke blitt tatt hensyn til ved skattetrekk. Jeg har tabelltrekk utfra min ordinære lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arbeidsgiver har sagt er at jeg kan ringe "litt" på jobbtelefonen. Jeg har min egen på grunn av fri familie ab.

Så jeg skatter altså av de 4000,-, hvor mye? Samme som av ordinær lønn? (betaler tabelltrekk jeg)

Så lenge det ikke er helt fri telefon til også privat hadde den blitt liggende igjen på arbeidsplassen etter arbeidstidens slutt.

Da får du ikke skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Det arbeidsgiver har sagt er at jeg kan ringe "litt" på jobbtelefonen. Jeg har min egen på grunn av fri familie ab.

Så jeg skatter altså av de 4000,-, hvor mye? Samme som av ordinær lønn? (betaler tabelltrekk jeg)

Du betaler helt vanlig skatt ja. Og hvis det ikke har blitt trukket gjennom året får du nå et påslag som det ikke er tatt hensyn til ved beregning av skattetrekket ditt og du risikerer da å få restskatt som følge av dette dersom du gjennom året har betalt riktig skatt i f.t. lønn. Kjedelig - arbeidsgiver burde orientert om dette, det er ingen selvfølge at alle kjenner slike ordninger. Spesielt når de ikke har foretatt jevnlig trekk og det fremkommer på lønnsslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Løve66: Takk for linken!

Ut fra kalkulatoren fant jeg ut at jeg bør privat bruke så mye som 25-30% minimum av mobilfaktureringen for at dette skal lønne seg for meg. Ellers taper jeg ¨på at jeg betaler skatt av telefonen, i stede for at arbeidsgiver gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er helt fri telefon til også privat hadde den blitt liggende igjen på arbeidsplassen etter arbeidstidens slutt.

Da får du ikke skatt

Det stemmer ikke helt. Noen må være tilgjengelig på jobbtelefon hele tiden, men kan likevel ikke bruke telefonen til private ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler gjest
Det stemmer ikke helt. Noen må være tilgjengelig på jobbtelefon hele tiden, men kan likevel ikke bruke telefonen til private ting.

Men da betaler vel arbeidsgiver skatt etc selv? Og arbeidstakeren slipper å betale skatt av dette.

I mitt tilfelle: Er det sånn at det lønner seg for arbeidsgiver at jeg får dette oppført på min lønns- og trekkoppgave?

(avgifter, skatt, etc arbeidsgiver slipper?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da betaler vel arbeidsgiver skatt etc selv? Og arbeidstakeren slipper å betale skatt av dette.

I mitt tilfelle: Er det sånn at det lønner seg for arbeidsgiver at jeg får dette oppført på min lønns- og trekkoppgave?

(avgifter, skatt, etc arbeidsgiver slipper?)

Nei, arbeidsgiver tjener ikke noe på det, men reglene er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest wrangler

ah! ok. Tenkte det var derfor arbeidsgiver ville sette det på meg, spare noen kroner på det!

wrangler ikke innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fordelsbeskatningen har jeg faktisk full forståelse for.

Skjønner meget godt at jeg må betale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Jeg skal bare bli flinkere til å bruke jobbtelefonen til private samtaler! muahha! ;)

Skjønner godt at man skatter av det private ja, men synes bare at min/vår regnskapsfører burde ha inkludert dette hele året og ikke slenge det på toppen etter at 2008 er ferdig.

Snakket med regnskapsfører nå istad, han forsøkte å forklare meg dette, han trodde ikke det ville være noe problem for meg egentlig. Fikk noen råd angående privat økonomi i samme slengen. Så burde vel være fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Denne fordelsbeskatningen har jeg faktisk full forståelse for.

Skjønner meget godt at jeg må betale den.

Jeg forutsetter da at du har lagt privat bruk til grunn?? For jeg synes i hvert fall ikke det er ok med fordelsbeskatning av en jobbtelefon man er pålagt av arbeidsgiver for å være "tilgjengelig" 24/7 - men som ikke brukes privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...