Gå til innhold

Advarsel til alle med smart-telefoner – dine bevegelser kan spores hele tiden.


Ulick

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal noen ha interesse av å hemmeligholde hvor de oppholder seg?



Anonymous poster hash: 43fda...e81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg finner det utrolig at folk fortsatt blir sjokkert over at vi lever i en høyteknologisk verden hvor myndighetene vet alt om oss. Et godt tips er: anta alltid at staten vet hvor du er og hva du gjør.

Anonymous poster hash: 43fda...e81

Hvis dette var riktig skulle de aller fleste leteaksjoner aldri blitt satt i gang. Stemmer det med virkeligheten?

Anonymous poster hash: 2eb4e...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who cares? Den som ikke har noe å skjule har intet å frykte

Tullprat. Dessuten har alle noe å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal noen ha interesse av å hemmeligholde hvor de oppholder seg?

Anonymous poster hash: 43fda...e81

Frykten for at en psyko dame/mann eller kriminelle skal få tilgangen til informasjonen. Det er det jo ikke mange som klarer, men noen liker å være så anonyme som mulig.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var riktig skulle de aller fleste leteaksjoner aldri blitt satt i gang. Stemmer det med virkeligheten?

Anonymous poster hash: 2eb4e...2de

Nei, de vet bare området mobilen var sist registrert på og det kan være store områder eller et sted hvor disse basene står så tett at mobilen kan feilregistreres på en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret om folk kunne lese mailen min, enn om de visste hvor jeg var. Derfor deler jeg ikke passord til mailen med noen.



Anonymous poster hash: d9c01...5dc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de vet bare området mobilen var sist registrert på og det kan være store områder eller et sted hvor disse basene står så tett at mobilen kan feilregistreres på en av dem.

Nettopp. Derfor er det merkelig å påstå at staten alltid "vet hvor du er og hva du gjør".

Anonymous poster hash: 2eb4e...2de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må gjerne se hvor jeg går, på kiwi, meny og slike spennende steder. Og hvis noen greier å spore meg opp hvis jeg blir liggende i marka, så er det jo kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who cares? Den som ikke har noe å skjule har intet å frykte

Den slags retorikk gir meg gåsehud. Samtidig burde det ikke komme som noen overraskelse. En slik fraskrivelse av fundamentale rettigheter hører dessverre ikke lenger til sjeldenheten i det moderne samfunn.

Har lest gjennom tråden og ser at det er flere brukere som insinuerer at denne verden består av to typer mennesker; de snille og de slemme.

Det er kun de slemme (les: kriminelle) som er opptatt av personvern, fordi de har grunner til å holde sine aktiviteter skjulte.

Jeg har litt vansker med å dele mennesker i kun to grupper, for meg er livet mer komplekst enn som så. Men for debattens skyld kan jeg spille ball. Selv liker jeg å tro at jeg er en god person. Jeg betaler skatt, jobber, studerer. Glad i dyr og stort sett glad i folk. Pliktoppfyllende. Likevel er personvern noe som opptar meg.

Kanskje jeg er litt slem likevel, da. Eller er jeg unntaket fra regelen fordi jeg låser døren når jeg går på do? Eller har passord på eposten min? Eller trekker for gardinene når jeg trenger mine kroppslige behov tilfredsstilt?

Selv om jeg tror jeg er snill, plager det meg at alt jeg foretar meg på nettet og telefonen kan spores, overvåkes. Brukes mot meg, mot deg. Og du må være ekstremt naiv eller fullstendig uvitende om du tror at det ikke brukes mot deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har lenge vært klar over det. Er ikke bekymret over det. Jeg gjør ingenting ulovlig. Om politiet kan finne ut hvor jeg er eller har vært bryr jeg meg ikke om.

Det finnes jo fordeler ved dette. Jeg mener... Det blir lettere å finne ut hvor folk har vært, så om du en gang blir funnet "skyldig" i noe du ikke har gjort har du jo bevis for din uskyld. Sånn f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er litt naivt å si at den som har rent mel i posen ikke har noe å frykte.

Hvem er det som definerer "rent mel", jo det er lovgivende myndighet. Tror dere det er stor stas å ha myndigheter som Nord Korea til å definere "rent mel" kombinert med en sladrende mobil?

Det er ting som ikke er forbudt men som likevel kan være greit å holde skjult for de som ikke har noe med det. Jeg synes for eksempel ikke at min arbeidsgiver har noe med hva jeg bruker min fritid til. Men det er arbeidsgivers telefon. Har arbeidsgiver likevel rett til å sjekke hvor jeg er og hva jeg gjør skjærtorsdag? Tror dere alle arbeidsgivere er like hederlige?

Hva med den sjalu eks'en, skal han få sjekke opp hvor du går og hva du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også hakke telefoner sikkert, eller feks.

La oss si at en person stjeler din mobil, har planlagt hele greia, og utfører bankran/mord eller noe. Og har planlagt å skylde på deg. Etter bankranet/mord så legger denne personen mobilen din i vesken din uten at du merker det. Da mister du jo den fordelen.

Hvis noen er ute etter å ta meg, da ligger jeg vel tynt an.

Ja, det er fullt mulig å hacke mobiler og PC-er, og det skal visst være enkelt også, for de som kan det. Det er jo litt skummelt å tenke på, men jeg prøver å ta noen forholdsregler for å være på den "sikre" siden. Dvs. å være forsiktig med hva slags bilder jeg tar, hva jeg skriver innpå dingsene mine, etc. Jeg har også teipet foran web-kameraet mitt.

Uansett. Jeg prøver å ikke bry meg for mye, men samtidig være forsiktig med det jeg gjør. Jeg vil ikke konstant være redd for å bli hacket eller spionert på. Det ville jeg bare blitt syk av.

Endret av kjøttmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen er ute etter å ta meg, da ligger jeg vel tynt an.

Ja, det er fullt mulig å hacke mobiler og PC-er, og det skal visst være enkelt også, for de som kan det. Det er jo litt skummelt å tenke på, men jeg prøver å ta noen forholdsregler for å være på den "sikre" siden. Dvs. å være forsiktig med hva slags bilder jeg tar, hva jeg skriver innpå dingsene mine, etc. Jeg har også teipet foran web-kameraet mitt.

Om hackere virkelig vil det, kan de ta opp det du gjør fra mikrofonen og kameraet på PC-en. Jeg personlig hadde ikke hatt noe å frykte hvis det skulle skjedd, i og med at jeg snakker med meg selv hele tiden, og det ville bare vært en komisk show. Haha! Men det hadde vært utrolig ekkelt å tenke på. At noen har hørt og/eller sett hva man gjør i sitt eget hjem, der man tror man er alene.

Uansett. Jeg prøver å ikke bry meg for mye, men samtidig være forsiktig med det jeg gjør. Jeg vil ikke konstant være redd for å bli hacket eller spionert på. Det blir man bare syk av.

Du lukker vel heller ikke døren når du går på do? Har du satt opp overvåkningskameraer i hele huset tilkoblet en livestream alle kan se på? Du gjør jo ikke noe galt, du er jo bare hjemme og slapper av, gjør ikke noe om alle ser det?

Noen har kanskje en ekskjæreste som er pågående. Som kan finne ut hvor eksen sin er hele tida. Kanskje han eller hun dukker opp på butikken hver gang du er der, eller plutselig står parkert borti veien når du er på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...