Gå til innhold

På flukt fra familiens ære og venstresidens svik av kvinner


WubWub

Anbefalte innlegg

I 2014 ble over 100 jenter tvangsgiftet og 800 kvinner lever i skjul fra sin familie med hemmelige adresser.

Dette er hovedsakelig en problematikk i forhold til innvandrer familier. Om noen føler at døtrene deres blir "for norske" så er de i potensiell livsfare. Om noen jenter ikke vil tvangsgifte seg med sin fetter fra pakistan er de i livsfare.

Om noen ikke dekker seg til med burka eller hijab slik at de ikke skal tenne overkåte muslimske menn så er de i livsfare.

Det er ikke noe ære ved såkaldt "æresdrap". Det finnes en ukultur som mener at det finnes ære i å drepe unge uskyldige jenter som bare ønsker seg frihet.

Og dessverre så blir de ikke beskyttet av venstresiden eller feminister. For venstresiden og feminister så er muslimsk kultur fredet. Her skal intoleranse tolereres i den politisk korrekte ånd. Blir kvalm !

Viser til : http://www.vg.no/nyheter/meninger/tvangsekteskap/kommentar-paa-flukt-fra-familiens-aere/a/23408247/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være enig i at venstresiden er litt vel forsiktige når det kommer til muslimer, men det har da vært en hjertesak i alle år for feminister.

Med dette menes ekte feminister, og ikke den typen som blir "trigget" når en mann holder opp døren for henne.

Endret av Cashbah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at venstresiden er litt vel forsiktige når det kommer til muslimer, men det har da vært en hjertesak i alle år for feminister.

Med dette menes ekte feminister, og ikke den typen som blir "trigget" når en mann holder opp døren for henne.

Mitt inntrykk er at feminister bare er opptatt av norske kvinners vel og vei. Innvandrer kvinner får seile sin egen sjø.

Forklaringen på det vet jeg ikke så jeg kan ikke komme med noen konklusjon, men min teori er at feminister vet at om de legger seg ut med islam så får de et helt stats apparat etter seg, flere aviser samt flust av "anti"-rasistiske bevegelser etter seg.

The nature of a creature is the path of least resistance. Det kan forklares i at det er lett å hakke på "undertrykkende" hvite menn, for da møter de ikke noe motstand. Å gå imot islam derimot, er som mange i Europa har opplevd en potensielt dødelig risikosport.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnegruppen Ottar.....



Anonymous poster hash: 775d5...930
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at feminister bare er opptatt av norske kvinners vel og vei. Innvandrer kvinner får seile sin egen sjø.

Forklaringen på det vet jeg ikke så jeg kan ikke komme med noen konklusjon, men min teori er at feminister vet at om de legger seg ut med islam så får de et helt stats apparat etter seg, flere aviser samt flust av "anti"-rasistiske bevegelser etter seg.

The nature of a creature is the path of least resistance. Det kan forklares i at det er lett å hakke på "undertrykkende" hvite menn, for da møter de ikke noe motstand. Å gå imot islam derimot, er som mange i Europa har opplevd en potensielt dødelig risikosport.

Ja, men ditt inntrykk har du fått av misforståelser og av at de "trigger"-feministene er også de som skriker høyest. Kan sammenlignes med ekstremister i islam og muslimer. Vi ordentlige feminister er fredelige og rasjonelle.

Jeg er forøvrig helt uenig i at absolutt alt i Norge skal være politisk korrekt, det hemmer mye av diskusjonen og ytringsfriheten. Det er også f.eks. en større økende grad av rasisme mot hvite som ikke tas alvorlig. Dette har jeg prøvd å si ta opp i diskusjon helt fra da jeg så det for første gang da jeg var 12, mens nå er det heldigvis blitt litt mer vanlig å påpeke det. Jeg har selv mange utenlandske venner (den typen som vet å oppføre seg), så jeg er ikke rasist, men jeg gidder ikke å gå på tærne for folk med en annen hudfarge enn meg. Om de blir fornærmet av det jeg sier får de ta seg sammen.

Endret av Cashbah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2014 ble over 100 jenter tvangsgiftet og 800 kvinner lever i skjul fra sin familie med hemmelige adresser.

Dette er hovedsakelig en problematikk i forhold til innvandrer familier. Om noen føler at døtrene deres blir "for norske" så er de i potensiell livsfare. Om noen jenter ikke vil tvangsgifte seg med sin fetter fra pakistan er de i livsfare.

Om noen ikke dekker seg til med burka eller hijab slik at de ikke skal tenne overkåte muslimske menn så er de i livsfare.

Det er ikke noe ære ved såkaldt "æresdrap". Det finnes en ukultur som mener at det finnes ære i å drepe unge uskyldige jenter som bare ønsker seg frihet.

Og dessverre så blir de ikke beskyttet av venstresiden eller feminister. For venstresiden og feminister så er muslimsk kultur fredet. Her skal intoleranse tolereres i den politisk korrekte ånd. Blir kvalm !

Viser til : http://www.vg.no/nyheter/meninger/tvangsekteskap/kommentar-paa-flukt-fra-familiens-aere/a/23408247/

Tenk på hvor mye det koster staten å gi dem beskyttelsen de trenger! Penger som kunne blitt brukt på skoler, barnehager, eldre, sykehus, osv. Venstresidens politikk i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men ditt inntrykk har du fått av misforståelser og av at de "trigger"-feministene er også de som skriker høyest. Kan sammenlignes med ekstremister i islam og muslimer. Vi ordentlige feminister er fredelige og rasjonelle.

Jeg er forøvrig helt uenig i at absolutt alt i Norge skal være politisk korrekt, det hemmer mye av diskusjonen og ytringsfriheten. Det er også f.eks. en større økende grad av rasisme mot hvite som ikke tas alvorlig. Dette har jeg prøvd å si ta opp i diskusjon helt fra da jeg så det for første gang da jeg var 12, mens nå er det heldigvis blitt litt mer vanlig å påpeke det. Jeg har selv mange utenlandske venner (den typen som vet å oppføre seg), så jeg er ikke rasist, men jeg gidder ikke å gå på tærne for folk med en annen hudfarge enn meg. Om de blir fornærmet av det jeg sier får de ta seg sammen.

Jeg vet de fleste mannfolka som vanker her på KG politikk forumet er anti-feminsiter. Men jeg er mann og feminist. Og jeg har tidligere vært en bruker på norges største feminist forum. Husker godt den dagen ei kvinne lagde en tråd om kvinneundertykkelse i islam, den tråden ble 100 sider lang hvor TS ble sablet ned som rasistisk nazistisk fremmedhater siden hu våget kritisere muslimers undertrykkelse av kvinner.

Det fikk meg til å skjønne hvor indoktrinert og hjernevasket venstresiden og feminister egentlig er av eliten.

For meg som er stor tilhenger av at kvinner skal ha like rettigheter og lik status som menn så kræsjer det helt med islams ideologi hvor kvinner blir sett på som mindreverdige slaver.

I de fleste land hvor sharia styrer så er kvinner intet annet enn slaver for menn. I saudi-arabia har ikke kvinner lov til å kjøre bil uten mannen sitt samtykke. I mange land har ikke kvinner lov til å gå utendørs, kvinner har ikke lov til å jobbe, kvinner har ikke stemmerettigheter. I noen land så blir kvinner steinet til døde om de blir voldtatt pga "utroskap".

Sharia er så kvinne undertrykkende som det kommer og det er derfor jeg er 100% imot sharia og islam. Allikevel så støtter feminister opp under islam å hetser alle som kritiserer alt det vonde kvinner opplever i muslimske land !

Det er helt absurd!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det å ta i et tak. Det er mer vanlig enn man skulle tro. Fra mine år i skolen har jeg selv opplevd to tilfeller med klassevenninner dette har skjedd med eller liknende. Hun ene tok heldigvis med seg søsteren sin til barnevernet og fikk ordnet en fosterfamilie på andre siden av landet. Hun andre forsvant til Irak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2014 ble over 100 jenter tvangsgiftet og 800 kvinner lever i skjul fra sin familie med hemmelige adresser.

Dette er hovedsakelig en problematikk i forhold til innvandrer familier. Om noen føler at døtrene deres blir "for norske" så er de i potensiell livsfare. Om noen jenter ikke vil tvangsgifte seg med sin fetter fra pakistan er de i livsfare.

Om noen ikke dekker seg til med burka eller hijab slik at de ikke skal tenne overkåte muslimske menn så er de i livsfare.

Det er ikke noe ære ved såkaldt "æresdrap". Det finnes en ukultur som mener at det finnes ære i å drepe unge uskyldige jenter som bare ønsker seg frihet.

Og dessverre så blir de ikke beskyttet av venstresiden eller feminister. For venstresiden og feminister så er muslimsk kultur fredet. Her skal intoleranse tolereres i den politisk korrekte ånd. Blir kvalm !

Viser til : http://www.vg.no/nyheter/meninger/tvangsekteskap/kommentar-paa-flukt-fra-familiens-aere/a/23408247/

Jeg lar meg stadig imponere over din til dels usmakelige evne til å sette søkelyset på alvorlige saker med en herlig sammenblanding av "fakta" som passer dine fordommer. Til det er det du her forsøker å belyse og adressere litt for alvorlig etter min oppfatning.

Tvangsekteskap er noe vi i dette landet vil ha oss frabedt.

Vold i nære relasjoner som gjør at kvinner (det er stort sett kvinner dette gjelder men selvsagt også menn) må gjemme seg bort er noe vi som samfunn vil til livs.

Æresdrap er bare forkastelig og bør få konsekvenser det fortjener.

Når du retter skytset mot muslimer begår du ikke bare faktafeil men nører opp under fordommer som allerede ligger tjukt utapå svært mange nordmenn og bekymringsfullt mange KG brukere. Den som gidder å scrolle forumsiden "Aktuelle saker og politikk" vil kjapt observere at en relativ stor andel av emnene der er direkte eller indirekte aversjon mot muslimer - for å pakke det litt inn.

Tvangsgifte er svært vanlig/utbredt i store deler av verden, India som det fremste eksempelet. Der er det ikke spesielt mange muslimer. Videre er det vanlig praksis i mange stater i Asia, endel arabiske land og flere land på det afrikanske kontinentet, med og uten Islam som hovedreligion. Nå skal det, for skammens skyld, nevnes at det vi kaller tvangsgifte gjerne betraktes som praktisk, hensiktsmessig og kulturelt og historisk rimelig akseptert. Selv i USA er dette ikke fremmed, i enkelte stater men dog begrenset til mindre "miljøer" og da gjerne de som har et mer intimt forhold til Bibelen enn hva nordmenn flest har.

Dessuten er det ikke feil å nevne, dersom vi luker bort skrekk-eksemplene vi gjerne får servert fra media om "gammel gris" (som regel mann 30+) og knapt kjønnsmoden jente (13 år) - som er et suverent mindretall, at dette også rammer svært mange gutter og menn, som altså får sin framtidige partner og kone "bestemt" av foreldre eller andre familiære autoriteter.

Tilbake til Norge - som var saken din. Artikkelen du linker til beskriver at, sitat "I 2014 ble i underkant av 100 jenter og gutter registrert tvangsgiftet. Hundrevis utsatt for æresrelatert vold, de fleste jenter, 40 prosent under 18 år."

La oss fastslå at dette er noe vil få bukt med men drit i å bruke disse tragiske hendelsene til en generell "nå må muslimene komme seg vekk" debatt. Den debatten er for de uopplyste.

Når du i tillegg benytter anledningen til å plassere feminister og venstresiden i ditt eget spekulative trådkors som synderne her, da blir det hele egentlig så lite smart at jeg i bunn og grunn nesten angrer på at jeg tok meg tid til å servere et innlegg. :Gjesp:

Endret av Gorgonzola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du retter skytset mot muslimer begår du ikke bare faktafeil men nører opp under fordommer som allerede ligger tjukt utapå svært mange nordmenn og bekymringsfullt mange KG brukere. Den som gidder å scrolle forumsiden "Aktuelle saker og politikk" vil kjapt observere at en relativ stor andel av emnene der er direkte eller indirekte aversjon mot muslimer - for å pakke det litt inn.

Tvangsgifte er svært vanlig/utbredt i store deler av verden, India som det fremste eksempelet. Der er det ikke spesielt mange muslimer. Videre er det vanlig praksis i mange stater i Asia

Jeg har lest nok til å vite at det er ikke kinesere, indere, japanere, koreanere , thai, fillipinos eller folk fra vietnam som begår æresdrap i Europa, ei heller står de får tvangsgiftemål.

Faktisk så er kinesere , vietnamesere og koreanere de som integrerer seg BEST i vesten. De gjør det tilogmed bedre på skoler som universiteter enn nordmenn ! De er en ressurs for samfunnet og de scorer lavest på kriminalitet i snitt, de ligger faktisk langt under nordmenn.

Men somaliere, irakere, iranere, pakistanere ligger på TOPPEN av kriminalitets statistikkene.

Beklager men innlegget ditt bærer preg av stor kunnskapsløshet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de fleste mannfolka som vanker her på KG politikk forumet er anti-feminsiter. Men jeg er mann og feminist. Og jeg har tidligere vært en bruker på norges største feminist forum. Husker godt den dagen ei kvinne lagde en tråd om kvinneundertykkelse i islam, den tråden ble 100 sider lang hvor TS ble sablet ned som rasistisk nazistisk fremmedhater siden hu våget kritisere muslimers undertrykkelse av kvinner.

Det fikk meg til å skjønne hvor indoktrinert og hjernevasket venstresiden og feminister egentlig er av eliten.

For meg som er stor tilhenger av at kvinner skal ha like rettigheter og lik status som menn så kræsjer det helt med islams ideologi hvor kvinner blir sett på som mindreverdige slaver.

I de fleste land hvor sharia styrer så er kvinner intet annet enn slaver for menn. I saudi-arabia har ikke kvinner lov til å kjøre bil uten mannen sitt samtykke. I mange land har ikke kvinner lov til å gå utendørs, kvinner har ikke lov til å jobbe, kvinner har ikke stemmerettigheter. I noen land så blir kvinner steinet til døde om de blir voldtatt pga "utroskap".

Sharia er så kvinne undertrykkende som det kommer og det er derfor jeg er 100% imot sharia og islam. Allikevel så støtter feminister opp under islam å hetser alle som kritiserer alt det vonde kvinner opplever i muslimske land !

Det er helt absurd!

Enig i at eksemplene dine er absurde, og det er noe feminismen er imot, enten enkelte sier det er rasistisk eller ikke, så er vi imot det. Men er ikke helt enig i at Islam er så ille, kjenner selv mange muslimer som er sterke ressurser for Norge. Islam må likestilles med andre religioner, det er egentlgi en fredelig og fin religion. Men så har du igjen disse yttersidene som er ekstreme, roper høyest og gjør mest ut av seg. Dette finner du igjen overalt, i ideologier, politikk, religioner osv. Muslimer flest støtter ikke disse de er faktisk veldig mot dem i og med at de har en ødeleggende effekt på deres rykte. Dessuten har de også helt forskjellige moraler.

Trodde forresten at kvinner ikke hadde lov å kjøre bil i det hele tatt, i følge Saudi-Arabisk lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at eksemplene dine er absurde, og det er noe feminismen er imot, enten enkelte sier det er rasistisk eller ikke, så er vi imot det. Men er ikke helt enig i at Islam er så ille, kjenner selv mange muslimer som er sterke ressurser for Norge. Islam må likestilles med andre religioner, det er egentlgi en fredelig og fin religion.

Da vet du tydligvis ikke nok om Islam, for islam har vært i konstant konflikt med sine omgivelser siden religionen ble startet. islam har angrepet over 150 land i historien, islam har angrepet europa ca 540+ ganger.

islam idag ligger i konflikt overalt den befinner seg, i indonesia massakrerer , bomber og voldtar muslimer den kristne minoriteten, i egypt blir koptiske kristne drept, i tyrkia blir den kristne befolkningen forfuglt, i thailand er det muslimske terror grupperinger som regelmessig angriper resten av befolkningen, i fillippinene prøver muslimer bombe seg til selvstendighet, i irak syria jemen og sudan dreper muslimer hverandre for fote pga konflikt mellom sunni+shia retninger.

faktisk er muslimer idag de som er mest involvert i konflikter både med seg selv og omverden.

og det som henger som en rød tråd gjennom hele den muslisme verden er at kvinner blir undertrykt.

jeg er ateist og sterk motstander av all religion ettersom jeg mener det er som gift for hjernen. religion kan få selv et oppegående og snilt menneske til å bli ond. men jeg har ikke et snev av tvil hvilken religion som er farligst for verden.

mens vesten og asia har stabilisert seg, blitt humanisert, likestil og fredlig så har den muslimske verden hatt en motsatt kurve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening ligger nøkkelen til god integrering og holdningsendring i disse kulturene hos kvinnene. Det er derfor ikke bare synd for de kvinnene som lever under denne kvinnefiendtlige kulturen, men synd for samfunnet som helhet, at de blir ignorert. Det er som regel høyresiden som er villig til å ta tak i/snakke om disse kvinnene, men venstresiden sliter med dette faktumet, og gir de som tar opp disse temaene skjulte motiver, for eksempel rasisme eller arroganse. Har en følelse av at venstresiden føler seg angrepet, der de ser at folk fra høyre snakker om kvinners rettigheter. Dette har gjort det enda vanskeligere å ta tak i disse problemene da den lett kan oppfattes som anti-muslimsk/rasistisk.

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at eksemplene dine er absurde, og det er noe feminismen er imot, enten enkelte sier det er rasistisk eller ikke, så er vi imot det. Men er ikke helt enig i at Islam er så ille, kjenner selv mange muslimer som er sterke ressurser for Norge. Islam må likestilles med andre religioner, det er egentlgi en fredelig og fin religion. Men så har du igjen disse yttersidene som er ekstreme, roper høyest og gjør mest ut av seg. Dette finner du igjen overalt, i ideologier, politikk, religioner osv. Muslimer flest støtter ikke disse de er faktisk veldig mot dem i og med at de har en ødeleggende effekt på deres rykte. Dessuten har de også helt forskjellige moraler.

Trodde forresten at kvinner ikke hadde lov å kjøre bil i det hele tatt, i følge Saudi-Arabisk lov?

Feminister som tar islam i forsvar er så dobbeltmoralske at det sier mye om både intensjon og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du tydligvis ikke nok om Islam, for islam har vært i konstant konflikt med sine omgivelser siden religionen ble startet. islam har angrepet over 150 land i historien, islam har angrepet europa ca 540+ ganger.

islam idag ligger i konflikt overalt den befinner seg, i indonesia massakrerer , bomber og voldtar muslimer den kristne minoriteten, i egypt blir koptiske kristne drept, i tyrkia blir den kristne befolkningen forfuglt, i thailand er det muslimske terror grupperinger som regelmessig angriper resten av befolkningen, i fillippinene prøver muslimer bombe seg til selvstendighet, i irak syria jemen og sudan dreper muslimer hverandre for fote pga konflikt mellom sunni+shia retninger.

faktisk er muslimer idag de som er mest involvert i konflikter både med seg selv og omverden.

og det som henger som en rød tråd gjennom hele den muslisme verden er at kvinner blir undertrykt.

jeg er ateist og sterk motstander av all religion ettersom jeg mener det er som gift for hjernen. religion kan få selv et oppegående og snilt menneske til å bli ond. men jeg har ikke et snev av tvil hvilken religion som er farligst for verden.

mens vesten og asia har stabilisert seg, blitt humanisert, likestil og fredlig så har den muslimske verden hatt en motsatt kurve.

Okei, mente mer i Norge, der muslimer har hatt de samme mulighetene som vi kristne har. Da har de aller fleste vist at det kan bli folk av dem også.

Vil ikke akkurat si jeg er ond selv om jeg er katolikk... :laugh: HAr vel heller hatt en motsatt effekt på meg, og alle jeg kjenner. Vet at historien til både Islam og Kristendommen er voldelig, men selve verdenshistorien har jo vært voldelig. Poenget er at Kristendommen er en helt annen nå. Og Islam i Norge har også forandre tseg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminister som tar islam i forsvar er så dobbeltmoralske at det sier mye om både intensjon og kunnskap.

Jeg har respekt for religioner, det betyr ikke at jeg er enig i alt som står i Koranen (eller Bibelen for den del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har respekt for religioner, det betyr ikke at jeg er enig i alt som står i Koranen (eller Bibelen for den del).

Men du har respekt for at mennesker har et dårlig kvinnesyn grunnet at de baserer enten deler av eller hele livet på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har respekt for at mennesker har et dårlig kvinnesyn grunnet at de baserer enten deler av eller hele livet på dette?

Tror du at det er det jeg mener, basert på alt jeg har sagt hittil? Eller kan det kanskje være noen her som misforstår med vilje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, mente mer i Norge, der muslimer har hatt de samme mulighetene som vi kristne har. Da har de aller fleste vist at det kan bli folk av dem også.

Vil ikke akkurat si jeg er ond selv om jeg er katolikk... :laugh: HAr vel heller hatt en motsatt effekt på meg, og alle jeg kjenner. Vet at historien til både Islam og Kristendommen er voldelig, men selve verdenshistorien har jo vært voldelig. Poenget er at Kristendommen er en helt annen nå. Og Islam i Norge har også forandre tseg.

For det første så må jeg si at det skinner veldig igjennom at du ikke har så mye kunnskap om historie. Det er ganske tydlig for meg ettersom jeg er historiker av yrke, Men utover det, nei jeg tror ikke du er ond.

Og du har helt rett i at kristendommen har reformert seg og tilpasset seg det vestlige samfunnets idealer som likeverd, likestilling, humanisme og ytringsfrihet. Det er hoved grunnen til at jeg per dags dato ikke har noe vondt å si om kristendommen til tross for at jeg er ekstremt sekulær å baserer meg hovedsakelig på ting som kan vitenskapelig bevises.

Forskjellen er at, mens kristendommen har gått gjennom en prosess hvor de har tilpasset seg det moderne samfunnet så har islam gått den motsatte veien å blitt mer undertrykkende enn de noengang har vært.

Om vi spoler bare 80 år tilbake i tid så var det i Egypt og Iran svært få kvinner som kledde seg med hijabs. Det er etter Khomeini's og det muslimske broderskaps gjennombrudd som førte til radikalisering av den muslimske verden. Som igjen førte til saudi-arabias wahabisme som var en enda mer konservativ og ekstremt fortolkning av islam enn khomenei og det muslimske broderskaps budskap.

Uansett, du vet lite om islams historie. Det vet vi begge Så gjør deg selv en tjeneste, les litt om islam før du hiver deg ut i en debatt om islam. Spesielt om du debatterer med en historiker som har fakta på sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at det er det jeg mener, basert på alt jeg har sagt hittil? Eller kan det kanskje være noen her som misforstår med vilje?

Ja. Siden du fremstiller det som at det er heller få muslimer som har et annet kvinnesyn enn oss, og at de som har det er nærmest ekstreme. Det er ganske langt fra sannheten.

Feministenes fokus er helt feil om dagen. I stedet for å gå i bresjen for tvangsekteskap og undertrykking går man til kamp mot stort sett etnisk norske ledere, og at de fleste er menn. Dermed svikter feministene disse kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...