Gå til innhold

Norge er versting


Drizzt

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/vurderer-forbud-mot-betaling-for-hylleplass-i-dagligvarebutikken-din/a/23417460/

Norge er desidert landet med dårligst utvalg i matbutikkene (og ellers) av alle land jeg har bodd i og besøkt. Det hele ligner på mafiatilstander hvor 3 familier sitter med kontrollen på hva og til hvilken pris folk i dette landet spiser.

I tillegg kommer jo de vannvittige tollmurene ... Når blir Norge til et i-land når det gjelder utvalg og konkurranse?

Det viser jo først og fremst at konkurranse ikke fungerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viser jo først og fremst at konkurranse ikke fungerer!

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Jeg mener det jeg skriver, at dette først og fremst viser at konkurranse ikke fungerer.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det jeg skriver, at dette først og fremst viser at konkurranse ikke fungerer.

Strengt tatt viser det at konkurranse virker, problemet er at man ser at koblingen utvalg-kost blir veldig tydelig ettersom man presser prisene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det jeg skriver, at dette først og fremst viser at konkurranse ikke fungerer.

Hvordan vises det at konkurranse ikke fungerer når det er så sterk proteksjonisme og utenlandske varer stenges ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vises det at konkurranse ikke fungerer når det er så sterk proteksjonisme og utenlandske varer stenges ute?

Regner med at det ikke er på grunn av proteksjonisme at to rike familier sitter igjen med all matvarehandel i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en kjent sak, at de har investorkapital som utløser formueskatt de må betale. Og den kapitalen er penger de skal bruke på å skape selskapet. Mange må selge aksjer i eget selskap for å betale formueskatten. F.eks folk som eier anleggsmaskiner må betale formueskatt fordi disse regnes med som verdier i selskapet...

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Derfor-kunne-Facebook-aldri-ha-blitt-startet-opp-i-Norge-7748099.html

Anonymous poster hash: 10dd3...ca0

Kan det ha noe med å gjøre at internett bedrifter setter sin egen verdi for høyt i forhold til de verdiene de faktisk eier? sier ikke at ting ikke kan bli bedre skattemessig, men det er langt fra så hakkende galt i Norge som enkelte vil ha det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak, at de har investorkapital som utløser formueskatt de må betale. Og den kapitalen er penger de skal bruke på å skape selskapet. Mange må selge aksjer i eget selskap for å betale formueskatten. F.eks folk som eier anleggsmaskiner må betale formueskatt fordi disse regnes med som verdier i selskapet...

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Derfor-kunne-Facebook-aldri-ha-blitt-startet-opp-i-Norge-7748099.html

Anonymous poster hash: 10dd3...ca0

Dette var ett godt innlegg i debatten i forhold til svakhetene med formueskatten siden det på mange måter spisset problemstillingen til ett nivå som er interessant å diskutere.

Det er dog ikke relevant i forhold til TS sitt orginalinnlegg, så for å unngå avsporing, legger vi akkurat denne død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ikke er på grunn av proteksjonisme at to rike familier sitter igjen med all matvarehandel i Norge?

Kaller du dette for konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du dette for konkurranse?

Hva forventer du egentlig som konsekvens av fri konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt viser det at konkurranse virker, problemet er at man ser at koblingen utvalg-kost blir veldig tydelig ettersom man presser prisene.

Når det i følge deg er et problem så viser jo nettopp det at konkurranse ikke fungerer.

Hvordan vises det at konkurranse ikke fungerer når det er så sterk proteksjonisme og utenlandske varer stenges ute?

Nettopp fordi det ikke er så sterk proteksjonisme og det i virkeligheten er svært få utenlandske varer som stenges ute.

Norge er en fullverdig del av frimarkedsprosjektet kalt EU, i tillegg til alle andre frimarkedsavtaler som er populære på verdensmarkedet i dag.

Med andre ord er de høyre norske prisene i virkeligheten markedsbestemt. Hvilket i seg selv er et bevis for at konkurranse ikke fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det i følge deg er et problem så viser jo nettopp det at konkurranse ikke fungerer.

Nettopp fordi det ikke er så sterk proteksjonisme og det i virkeligheten er svært få utenlandske varer som stenges ute.

Norge er en fullverdig del av frimarkedsprosjektet kalt EU, i tillegg til alle andre frimarkedsavtaler som er populære på verdensmarkedet i dag.

Med andre ord er de høyre norske prisene i virkeligheten markedsbestemt. Hvilket i seg selv er et bevis for at konkurranse ikke fungerer.

Høye norske priser er delvis regulatorisk bestemt (toll på utvalgte matvarer, og produksjons og distribusjonsregulering) , dels er det kost relatert (små volum, høy spredning, lange avstander ). Dekompnerer man pris, kost og selskapenes overskudd, vil jeg tro du finner en mindre komponent som kan legges på det at vi nærmer oss ett duopol. Men Norge har ikke spesielt høye priser når vi justerer for regulatoriske komponenter.

Det betyr ikke at ikke fri konkuranse virker, det bare betyr at det ikke virker på det problemet Drizzt har.

Fri konkuranse gir ikke større utvalg av varer. Det gir mindre. Fri konkuranse er fundamentalt prisorientert, og har som viktigste funksjon å gi best ressursutnyttelse for enhver investert ressurs. I praksis betyr det at all fri konkuranse vil søke mot færrest mulige alternativer og færrest mulig operatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye norske priser er delvis regulatorisk bestemt (toll på utvalgte matvarer, og produksjons og distribusjonsregulering) , dels er det kost relatert (små volum, høy spredning, lange avstander ). Dekompnerer man pris, kost og selskapenes overskudd, vil jeg tro du finner en mindre komponent som kan legges på det at vi nærmer oss ett duopol. Men Norge har ikke spesielt høye priser når vi justerer for regulatoriske komponenter.

Hvis du skiller blablabla fra blablabla, vil du finne at norske priser faktisk er en integrert del av det europeiske fellesmarkedet, og således faktisk er et resultat av markedet som åpenbart ikke fungerer.

Det betyr ikke at ikke fri konkuranse virker, det bare betyr at det ikke virker på det problemet Drizzt har.

Vel, i virkeligheten høres det faktisk ut som at konkurranse ikke virker.

Fri konkuranse gir ikke større utvalg av varer. Det gir mindre. Fri konkuranse er fundamentalt prisorientert, og har som viktigste funksjon å gi best ressursutnyttelse for enhver investert ressurs. I praksis betyr det at all fri konkuranse vil søke mot færrest mulige alternativer og færrest mulig operatører.

I så fall forstår jeg ikke i det hele tatt hvorfor du reklamerer for konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det i følge deg er et problem så viser jo nettopp det at konkurranse ikke fungerer.

Nettopp fordi det ikke er så sterk proteksjonisme og det i virkeligheten er svært få utenlandske varer som stenges ute.

Norge er en fullverdig del av frimarkedsprosjektet kalt EU, i tillegg til alle andre frimarkedsavtaler som er populære på verdensmarkedet i dag.

Med andre ord er de høyre norske prisene i virkeligheten markedsbestemt. Hvilket i seg selv er et bevis for at konkurranse ikke fungerer.

Aha, derfor er det så bra utvalg av all slags produkter i andre europeiske land som ikke har norske tollsatser og proteksjonisme. ;) ;) ;) Hahaha, herre min :skratte:

Druid, konkurranse er sunt. Konkurranse motvirker monopol og for høye priser. Konkurranse er bra for markedet og bra for forbrukeren. Konkurranse betyr ikke kaos og mangel på regler. Konkurranse betyr bedre utvalg og bedre priser for forbrukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, derfor er det så bra utvalg av all slags produkter i andre europeiske land som ikke har norske tollsatser og proteksjonisme. ;) ;) ;) Hahaha, herre min :skratte:

Druid, konkurranse er sunt. Konkurranse motvirker monopol og for høye priser. Konkurranse er bra for markedet og bra for forbrukeren. Konkurranse betyr ikke kaos og mangel på regler. Konkurranse betyr bedre utvalg og bedre priser for forbrukeren.

Hvordan motvirker konkurranse monopol, høye priser og dårlig utvalg i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, derfor er det så bra utvalg av all slags produkter i andre europeiske land som ikke har norske tollsatser og proteksjonisme. ;) ;) ;) Hahaha, herre min :skratte:

Hva er det du ikke forstår med at Norge er et fullverdig medlem av det europeiske fellesmarkedet, og at eventuelle mangler i Norge nødvendigvis og utelukkende må skyldes at markedet ikke fungerer? I virkeligheten gir du faktisk argumenter for at markedet ikke fungerer.

Druid, konkurranse er sunt. Konkurranse motvirker monopol og for høye priser. Konkurranse er bra for markedet og bra for forbrukeren. Konkurranse betyr ikke kaos og mangel på regler. Konkurranse betyr bedre utvalg og bedre priser for forbrukeren.

Når du er ferdig med de liberalistiske eventyrfortellingene kan du kanskje begynne å forholde deg til virkeligheten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

USA har ikke et ubetydelig skattetrykk, det er helt andre grunner til at Facebook og Google startet der borte noe vrøvlet til liberalistene aldri greier å forklare.

Anonymous poster hash: f68b9...706

Privat eiendomsrett er fremdeles langt mer respektert i USA enn i Norge. I tillegg slipper man å bli beskattet basert på "anslått verdi" men heller reelt utbytte når man etablerer og driver virksomhet. At du mener frimarkedsforkjempere ikke "greier å forklare" dette skyldes kanskje heller din manglende evne til å forstå grunnleggende økonomi. Jeg har også derfor en sterk mistanke om at grundervirksomhet og drift av konkurranseutsatt internasjonal virksomhet er noe du har svært begrenset erfaring med. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

USA har mye reguleringer, de har overhodet ikke fravær av skatter og avgifter, subsidier og tollmurer har de også. Offentlig helsevesen, velferdsløsninger, skoler+++ alt sosialister liker å innbille folk ikke eksisterer i fæle USA. Som i praksis er et sosialistisk light land hva kommer til offentlig innblanding. Men like fullt er det altså langt større økonomisk frihet i USA enn i Norge, men igjen er det også land som har langt større frihet på dette området enn USA. Blant annet Canada, Singapore og HK.

http://liberalistene.org/kunnskap/grunnleggende-innforing-i-okonomi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med de liberalistiske eventyrfortellingene kan du kanskje begynne å forholde deg til virkeligheten?

Når du er ferdig med usaklighetene dine kanskje du kan begynne å komme med argumenter istedet? Hvis dette er så virkelighetsfjernt burde det jo være en enkel sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpsterdiving, foodsharing, folkekjøkken, ikke-kommersielle butikker og importbutikker :rodmer:

Life can be pretty good if you want it too! ;)



Anonymous poster hash: 5e59f...401
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med usaklighetene dine kanskje du kan begynne å komme med argumenter istedet? Hvis dette er så virkelighetsfjernt burde det jo være en enkel sak ;)

Hvilke argumenter? I virkeligheten er det dine medsammensvorne liberalister som ved å skylde på ikke eksisterende norske markedsreguleringer i forhold til EU, har avdekket at markedet ikke fungerer i Norge. Men så var jo dette med å forholde seg til virkeligheten, da. Det er ikke akkurat det som kjennetegner liberalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...