Gå til innhold

Norge er versting


Drizzt

Anbefalte innlegg

344% toll på biff og 277% toll på ost = fri kapitalisme. Hva er det egentlig du røyker i kveld?

Problemet når vi ikke regulerer et marked vil det sitte igjen en rik mann som eier all matproduksjon i Norge og bestemmer hva vi skal spise.

Toll på mat vi kan produsere her hjemme er for å beskytte norsk landbruk og det er vi jo alle enige om er en god ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, saken her er god handelsskikk og tilgang til butikkhyller for små produsenter som ikke har råd til å betale i dyre dommer for det

Finnes det egentlig noen land hvor dette er forbudt? Jeg kan umulig se for meg at dette er noe stort problem heller da ingen vil ekskludere kjøp av matvarer fra småprodusenter som har godt potensiale for å selge. Problemet er vel i første rekke at prisen ikke gjenspeiler kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet når vi ikke regulerer et marked vil det sitte igjen en rik mann som eier all matproduksjon i Norge og bestemmer hva vi skal spise.

Toll på mat vi kan produsere her hjemme er for å beskytte norsk landbruk og det er vi jo alle enige om er en god ting

Dette skjer aldri så lenge ikke staten legger til rette for det, det finnes ingen beviser for at frihandel fører til monopoldannelse. "Alle er enige om dette"? Langt i fra, SP har noen få prosents oppslutning. Hadde folk bare vært klar over hvor mye av pengene deres som går i vasken på grunn av norsk landbruksproteksjonisme og subsidier hadde det vært lynsjestemning.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig noen land hvor dette er forbudt? Jeg kan umulig se for meg at dette er noe stort problem heller da ingen vil ekskludere kjøp av matvarer fra småprodusenter som har godt potensiale for å selge. Problemet er vel i første rekke at prisen ikke gjenspeiler kvaliteten.

England har vist et forbud mot det, det er faktisk et reelt problem for småprodusenter, det siste eksemplet er Hval sjokoladefabrikk fra Sandefjord som vinner mange smak tester men ikke har råd til å betale det samme for hylleplassen som de store produsentene. nrk brennpunkt i går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser to grunner, for å blidgjøre bønder og opprettholde bosetning i enkelte deler av landet. Begge deler er noe folk kan gjøre med penger fra egen lomme.

Nei. Den største og viktigste grunnen til å opprettholde norsk landbruk er ingen av de grunnene du gjettet. Prøv igjen!

Og jeg som trodde dette var noe alle visste, men jeg hadde tydeligvis litt for høye forventninger til folk ;)

Anonymous poster hash: d09f8...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den største og viktigste grunnen til å opprettholde norsk landbruk er ingen av de grunnene du gjettet. Prøv igjen!

Og jeg som trodde dette var noe alle visste, men jeg hadde tydeligvis litt for høye forventninger til folk ;)

Det benyttes flere argumenter, disse gir dog like lite mening alle som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjer aldri så lenge ikke staten legger til rette for det, det finnes ingen beviser for at frihandel fører til monopoldannelse. "Alle er enige om dette"? Langt i fra, SP har noen få prosents oppslutning. Hadde folk bare vært klar over hvor mye av pengene deres som går i vasken på grunn av norsk landbruksproteksjonisme og subsidier hadde det vært lynsjestemning.

Det er ikke uvanlig å diskutere monopol og kartell dannelse ved et kapitalistisk system

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Start egen tråd om dette og diskuter der.

Jeg forteller deg hvorfor vi har problemer med utvalget; det virker som du fantaserer om at det primært er tollmurer, og ikke distribusjonskosten og levetidslogistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de rødgrønne som initierte dette som Listhaug jobber videre på...

Det visste jeg ikke. Da kan det jo være håp om at det blir mer enn bare ord. Jeg er selv på den rødgrønne siden, og jeg håper virkelig at man kan samarbeide på tvers av partilinjene om saker man er enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi ser her er fri kapitalisme, enkelte markeder er vi nødt til å regulere

Tollmurer, proteksjonisme og dårlig utvalg i dagligvarebutikkene er ikke fri kapitalisme. Du kan ha noe regulering uten å gå til ekstreme tilstander slik situasjonen i Norge er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke verdens høyeste tollmurer for å klare det. I New Zealand som i noen områder har samme klima som oss klarer bøndene seg helt fint uten subsidier og tollmurer ettersom handel går begge veier og NZ's bønder dermed kan eksportere store mengder landbruksvarer

De tok ikke vekk tollmurene fordi de hadde lyst, men fordi de ikke hadde råd til å subsidiere landbruket sitt. De hadde rett og slett ikke noe å subsidiere det med, utenom inntekter fra landbruk da.

Anonymous poster hash: 0b611...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

England har vist et forbud mot det, det er faktisk et reelt problem for småprodusenter, det siste eksemplet er Hval sjokoladefabrikk fra Sandefjord som vinner mange smak tester men ikke har råd til å betale det samme for hylleplassen som de store produsentene. nrk brennpunkt i går

Ett forbud mot salg av hylleplass gir i praksis kun en effekt der distributør er fristilt fra utsalg. I Norge er stort sett alle butikker grossiststyrte, følgelig er det umulig å praktisk forfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer aldri så lenge ikke staten legger til rette for det, det finnes ingen beviser for at frihandel fører til monopoldannelse. "Alle er enige om dette"? Langt i fra, SP har noen få prosents oppslutning. Hadde folk bare vært klar over hvor mye av pengene deres som går i vasken på grunn av norsk landbruksproteksjonisme og subsidier hadde det vært lynsjestemning.

Jo, selvfølgelig er det bevist at frihandel fører til monopoldannelse. Herregud, det er jo den store bekymringen nå etter at vi ser vi i praksis nede i 3 butikker. Eneste grunnen til at vi har så mye som 3, er at vi statlig regulerer det og nekter dem å bli færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Libertyan

De tok ikke vekk tollmurene fordi de hadde lyst, men fordi de ikke hadde råd til å subsidiere landbruket sitt. De hadde rett og slett ikke noe å subsidiere det med, utenom inntekter fra landbruk da.Anonymous poster hash: 0b611...27a

Det stemmer, og det har vist seg at all skremselspropagandaen som kom var feil, New Zealands bønder klarte seg helt utmerket uten subsidier og det vil nok norske bønder gjøre også

Endret av Libertyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Libertyan

Jo, selvfølgelig er det bevist at frihandel fører til monopoldannelse. Herregud, det er jo den store bekymringen nå etter at vi ser vi i praksis nede i 3 butikker. Eneste grunnen til at vi har så mye som 3, er at vi statlig regulerer det og nekter dem å bli færre.

Nei, statlige reguleringer som knebler nyetableringer derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, statlige reguleringer som knebler nyetableringer derimot...

Kan du nevne noen slike?

Hvis man ser på erfaringene fra ett eksempel som Lidl, som etablerte seg i markedet på den mest kapitalkrevende måten de kunne gjøre det, og forholdt seg innen norsk tollregler OG aktivt presset prisene, virker det virkelig som det er veldig problematiske STATLIGE reguleringer tilstede?

Statens reguleringer i markedet, med toll, avgifter, aml osv osv osv gir markedet ett relativt balansert spillebord, med like regler, muligheter og trusler. Det som spiller ut her er fri markedsutvikling, og hvis dette hadde få spilt ytterligere fritt, hadde vi sittet igjen med 1 butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, statlige reguleringer som knebler nyetableringer derimot...

Nei, ikke nødvendigvis. Det finnes mekanismer som hindrer for store monopoler/duopoler blant matvarehusene som f. eks konkurransekontroll som hindrer at disse husene blir for store. I Norge vil ikke helt fri konkurranse nødvendigvis være en fordel da mange av disse kjedene rett og slett blir for store til at noen andre har noen reell sjanse til å konkurrere.

Anonymous poster hash: f68b9...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...