Gå til innhold

Kjøkkenbenk i børstet stål


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Planlegger kjøkkenbenk og vegg mellom kjøkkenbenk og vindu i børstet stål. Noen som har erfaring med det?

Er den grei å holde ren eller blir den fort flekkete og får fingermerker? Har hørt at det finnes en form for spray man kan bruke for å unngå flekker/fingermerker, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man ser ALT på börstet stål.

Hadde det en gang i tiden og aldri mer.

Fettflekker, fingermerker, hårstrå, stöv ... ikke en ting som ikke synes.

Helt greit det om man vil ha det rent hele tiden, men jeg kan godt leve med at det man ikke ser har man ikke vondt av, hehe, jeg orker nemlig ikke å vaske overalt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*

har ikke prøvd selv. men har abbonnert på interiørblader som ahr hatt flere saker på dette oppigjenom.

det jeg har forstpått er at børstet stål er, som den andre sier, nokså tungt ifht flekker/rengjøring/fett osv.

ja, det finnes noe man kan smøre på, men det garanterer ingenting - og en hel kjøkkenbenk er det ikke beregnet på.

men, det finnes et annet materiale med ca samme utseende(send en mail til elle interiør og spør, husker ikke navnet) som er langt lettere ifht vedlikehold.

men du bor ta sikte på å bo leeenge i den boligen, for mange skygger unna såpass spesielle løsninger.

selv hadde jeg tatt "standard" løsninger på de store tingene, og heller innført hyller/bruksting/bord/stoler osv i stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke prøvd selv. men har abbonnert på interiørblader som ahr hatt flere saker på dette oppigjenom.

det jeg har forstpått er at børstet stål er, som den andre sier, nokså tungt ifht flekker/rengjøring/fett osv.

ja, det finnes noe man kan smøre på, men det garanterer ingenting - og en hel kjøkkenbenk er det ikke beregnet på.

men, det finnes et annet materiale med ca samme utseende(send en mail til elle interiør og spør, husker ikke navnet) som er langt lettere ifht vedlikehold.

men du bor ta sikte på å bo leeenge i den boligen, for mange skygger unna såpass spesielle løsninger.

selv hadde jeg tatt "standard" løsninger på de store tingene, og heller innført hyller/bruksting/bord/stoler osv i stål.

Det er ikke så veldig spesielt. Har tenkt å knekke stålplata slik at den dekker kjøkkenbenken og at den går videre opp i sprutsona på veggen,ca 30 cm opp til vinduet. Benken er ca 1,5 m lang.

Har hørt at det er ulik kvalitet på børstet stål. Det man feks kjøper på Ikea er helt ulikt fra det man kjøper hos en blikkenslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har erfaring med benkeplate i børstet rustfritt stål bestilt hos HTH (fra danske Carnitech). Den går i vinkel, der vask og gasstopp er plassert på hver sin ende. Den fortsetter ca. 13 cm oppover veggen (denne "skvettsonen" forhindrer det meste av sprut o.l.), samt har en liten kant i front (for å hindre vannsøl).

Vi valgte også dypere plate der vasken er (tror den er ca. 75 cm), slik at der er ekstra plass bak kjøkkenkranen + får ikke noe vannsprut på veggen.

Det er nå 4 år siden vi kjøpte den, og er mer enn kjempefornøyd - hadde absolutt valgt det igjen.

Det viser ikke noe mer skitt på den i stål enn den vi har i eik (på kjøkkenøya). Den i eik har imidlertid krevd mer vedlikehold i form av hyppig oljing i begynnelsen (litt sjeldnere nå), og sliping av riper m.m.

Stål blir ansett som hygienisk, fordi det er enkelt å holde rent og vedlikeholde. (Det er ikke uten grunn at stål blir brukt i næringsmiddelindustrien og storkjøkken.). Enkelt og greitt renhold/vedlikehold er også vår erfaring. Har forresten aldri sett fingermerker e.l.

Stålbenkeplate kan ikke sammenlignes med hvitevarer i stål, for der kan man se flekker, hvor mye kommer an på kvaliteten eller om det er behandlet med noe (stor forskjell på ulike typer stål på hvitevarene i forhold til hvor mye som vises, samt hva som kreves av vedlikehold).

Vi opplever benkeplaten som praktisk da den og vasken går i ett, samt vinkelen er "sveiset" - vi unngikk dermed sammenføyinger hvor det kunne samle seg skitt.

Benkeplate av stål tåler begrenset med varme. Samtidig er den meget slitesterk.

Det eneste negative jeg kan komme på er at det kommer smårisper i stålet, men det er ikke noe vi synes er skjemmende, og det går visstnok an polere de bort om vi ønsker det.

Takk for svar. Jeg går for børstet stål (hadde vel bestemt på forhånd, trengte bare en siste overbevisning). :ler:

Kjempefint kjøkken. Bildet med kjøkkenvifta viser at ditt kjøkken og vårt er veldig likt. Vi har komfyr på samme plass og vindu på samme plass. Jeg vurderer en L-vinkel i hjørnet der. Nå holder vi på med et grovkjøkken på vaskerommet, så hovedkjøkkenet tar vi senere. Er det Uno-kjøkken du har? Elsker Uno-kjøkken. Har lyst på et Uno-kjøkken med grå skap med eikkant rund.

Hvor lang er stålbenken deres ? Er vasken og benken bestilt fra HTH med spesialmål?

Siteringen er endret.

Helen, mod.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Vi hadde tenkt å ha stålplate på kjøkkenet på hytta, men valgte av prismessige årsaker kompaktlaminat i stedet. Dersom vi skal pusse opp hjemme snart, går vi garantert for stålplate. Det er fint, praktisk og lekkert. Om det blir riper i det, betyr ingenting, synes jeg. Brukspatina kaller jeg det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål blir ansett som hygienisk, fordi det er enkelt å holde rent og vedlikeholde. (Det er ikke uten grunn at stål blir brukt i næringsmiddelindustrien og storkjøkken.). Enkelt og greitt renhold/vedlikehold er også vår erfaring. Har forresten aldri sett fingermerker e.l.

Dette er min erfaring også, etter å ha jobba på storkjøkken. Stål er så lett å holde rent, og fint å jobbe på, så den dagen jeg kjøper skal jeg ha stål på mitt kjøkken, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålplater får som mange her har påpekt riper og andre merker etter bruk, man kan bruke stålglans f,eks D7, men det forutsetter at man ikke lager mat rett på benkeplaten.

Den store fordelen med stål er slitestyrken, det enkle vedlikeholdet og som et resultat er stål et meget hygenisk matriale å ha på kjøkkenet. Det finnes kun ett matriale som til en hviss grad har de samme egenskapene som stål og det er corian eller andre lignende kompositt benkeplater, disse har den fordelen at de faktisk kan slipes ned skulle man få riper og slikt. Bakdelen er at hvis du som meg har gjort det til en vane å sette varme panner og gryter rett ned på stålet så vil du få stygge merker på Corian plata di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...