Gå til innhold

Har du lest Koranen?


AnonymBruker

  

51 stemmer

  1. 1. Har du selv lest koranen?

    • Deler av den.
      11
    • Hele, fra perm til perm, en gang.
      4
    • Hele, i riktig kronologi, en gang
      1
    • Hele. Jeg har studert den ganske inngående.
      3
    • Nei.
      32


Anbefalte innlegg

Det er et litt svakt argument, om du ser det fra muslimenes perspektiv.

De har alltid fremholdt at Koranen er det siste og definitive budskapet fra guden alle dere judeokristne og muslimske monoteister tilber. De anerkjenner Jesus som profet og både kristne og jøder som "bokens folk", men holder på at deres versjon er den definitive. Men det skulle da bare mangle at den inneholder elementer fra de versjonene som gikk før. Det er som når du oppgraderer pc-en din. Du forventer ikke at operativsystemet plustelig skal begynne å kjøre på Klingon med et nevro interaktivt grensesnitt. Ting forblir mer eller mindre som de var før du lastet ned oppgraderingen. Bortsett fra at det nå er nye, og mer irriterende bugs og at skjermdriveren ikke virker som den skal lenger.

Sånn er det med islam og koranen også. Same shit, slightly different wrapping.

Selvsagt et svakt argument fra et muslimsk ståsted men likevel interessant nettopp fordi de hebraiske skrifter og den gud som skildres der tydelig instruerer at "ingenting skal fjernes eller legges til" og hvor enn du snur og vender på det var det nettopp det Muhammed gjorde. Om vi nå skal være tilbøyelige til å ta Bibelen på alvor (vet at ikke du gjør det) så blir ikke koranen en oppgradering men en miljøtilpasset omskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt et svakt argument fra et muslimsk ståsted men likevel interessant nettopp fordi de hebraiske skrifter og den gud som skildres der tydelig instruerer at "ingenting skal fjernes eller legges til" og hvor enn du snur og vender på det var det nettopp det Muhammed gjorde. Om vi nå skal være tilbøyelige til å ta Bibelen på alvor (vet at ikke du gjør det) så blir ikke koranen en oppgradering men en miljøtilpasset omskrivning.

Dette er jo et problem med åpenbaringsreligioner. Kommer åpenbaringen fra Gud, eller er de menneskeverk? Muslimsk tradisjon sier at koranen er åpenbaringer fra Gud, overbragt av erke-engelen Gabriel, og at det er den seneste versjonen av Guds ord.

Muslimenes svar på din påstand om at ingenting kan fjernes eller legges til, er selvsagt at på det punktet er Gud suveren og gjør som det passer ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest deler av koranen og blir helt paff av å se hvor "feil" muslimer tolker den boka, og hvordan den har blitt tolket opp igjennom tidene. Kan skjønne hvilken betydning den har hatt før, men nå i dag er det en gammel og utdatert bok som ikke henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En skrivet at Koranen et lettere å lese og har mer flyt, men det lille jeg har lest består jo av enkelt avsluttende setninger. Syns det virket veldig tungt, men er det sånn hele veien?

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest den en gang fra perm til perm engang. Var ikke noe særlig, ikke for å høres pompøs ut. Men det var noen oppsumeringer av gamle testamentet, nye testamentet og med litt Muhammad som man ikke lærer noe om av å lese koranen, og mye av "Troende" og "Vantro". Hva som vil skje med troende og de som ikke tror blir også gjentatt veldig mye. Tror du vil omtrent finne det i hvert kapittel.

Men så er hele boken en resiterings oppskrift. Istedet for å lese den som om man vil gjøre med en vanlig bok, så er dette mer i sammenheng av en sang bok.

Jeg bryr meg egentlig ikke hva folk tror på, så lenge de er kul å være sammen med. Men jeg stiller meg kritisk til hva motivet til denne religionen er. Om de ønsker å tilpasse seg i et samfunn med religionsfrihet. Eller om de ønsker å tilpasse landet til deres religion(Som jeg ikke støtter). Og noen av ritualene som omskjæring av kvinner er helt forkastlig. Om det er kultur så ok, men da bør såpass muslimer forby og ta et oppgjør mot slik, hvis ikke kan den religionen bare glemme å få respekt fra meg.

Det samme gjelder andre ting, men jeg gidder ikke å ramse dem opp...

4:37

Endret av Kex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...