Gå til innhold

Religøse er dumme, trangsynte, dømmende, og ja...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det mener jeg!



Anonymous poster hash: 3333f...78c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes alltid unntak :) Men jeg må innrømme at jeg har de samme fordommene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle, men jeg er jo i det store og det hele enig. Overrepresentert på nær sagt alle negative statistikker som f.eks. kriminalitet, lavere IQ og hele pakka. At jeg kjenner flere oppegående religiøse forandrer ikke på det.



Anonymous poster hash: ed87d...219
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe nytt å melde? Dette er da opplest og vedtatt.

Anonymous poster hash: d6529...6dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Det mener jeg!

Anonymous poster hash: 3333f...78c

Må helt ærlig si at jeg syns du virker dum, trangsynt og ikke minst dømmende.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med religiøse er at de tror de er perfekte, og de som ikke tror er dumme syndere. En skrivefeil er nok til å dømme!



Anonymous poster hash: 3333f...78c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Problemet med religiøse er at de tror de er perfekte, og de som ikke tror er dumme syndere. En skrivefeil er nok til å dømme!

Anonymous poster hash: 3333f...78c

Det du skriver her, er noe stort tull! Kjenner du noen kristne? Jeg går utifra at du mener kristne når du skriver religiøse.

Uvitenhet og fordommer er to alen av samme stykke.

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke alle, men jeg er jo i det store og det hele enig. Overrepresentert på nær sagt alle negative statistikker som f.eks. kriminalitet, lavere IQ og hele pakka. At jeg kjenner flere oppegående religiøse forandrer ikke på det.

Anonymous poster hash: ed87d...219

Dette ville jeg gjerne du legger frem dokumentasjon på. Mener du at religiøse, hva nå du legger i det, er overrepresentert på kriminalstatistikken?

Endret av Arabella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg gjerne du legger frem dokumentasjon på. Mener du at religiøse, hva nå du legger i det, er overrepresentert på kriminalstatistikken?

Gjerne det. Det er flere studier som viser sammenhengen med kriminaltiet, men Gregory Paul sin 'Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies' er et fint eksempel. Det samme er Zuckermans 'Atheism, Secularity, and Well-Being'. Schlapp og Smith sitt 'The New Criminology' viser også at ikke-troende er sterkt underrepresentert blant straffedømte. Alle disse er fritt tilgjengelige på nett, bare et google-søk unna.

Når det gjelder IQ er det så mange studier at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, men da er alltid metastudier, der man analyserer titalls andre studier igjen, et godt sted å starte. Så sent som i fjor publiserte nevnte Zuckerman sammen med Judith Hall og Jordan Silberman metastudiet "The Relation Between Intelligence and Religiosity", og svaret var klart: De aller fleste enkeltstudier finner en negativ korrelasjon mellom intelligens og religiøsitet. Denne må man betale for tilgang til nå, ser jeg, men sammendraget er fritt tilgjengelig og det er bøttevis av andre kilder på det samme.

Så er det jo mange unntak, og kultur har nok mer å så for religiøsitet enn IQ har. Men at det er en sammenheng mellom fravær av gudstro og høy intelligens, sånn på gruppenivå, det er det ingen tvil om. Det er også forskjeller mellom religioner, men ingen scorer like høyt som de ikke-troende. Og jo mer religiøs, jo mindre intelligent. Igjen, i gjennomsnitt.

Anonymous poster hash: ed87d...219

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kunne godt lagt ut linkene her, men de skal være ikke-klikkbare, så da er det vel like greit å søke når man har fulle navn på både forfatter og studier. Det er ikke det at religiøse må være forferdelige folk, de fleste er snille og greie og velmenende, men det er interessant hvordan det er knyttet opp mot moral. For troende mennesker lever ikke det spor mer godt og snilt enn ikke-troende, sånn i gjennomsnitt. Snarere tvert imot. På den ene siden frykter de sikkert konsekvenser fra oven ved å begå kriminelel handlinger, noen av dem, men samtidig føler man seg vel kanskje også mindre ansvarlig for egne handlinger. Jeg vet ikke helt hva som er den viktigste årsaken til at det er sånn.

Akkurat linken med IQ er mye mindre overraskende, da det handler om tro på naturstridige fenomener fremfor vitenskap, og da bremser de mest intelligente raskt.



Anonymous poster hash: ed87d...219
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Ojsann.

Her generaliserer en ikke.

Hahaha,undersøk om det fins forskere,professorer og andre over gjennomsnittet intelligente som er troende.

Før du sitter her på Kvinnequiden og dummer deg loddrett ut. Herregud så barnslig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig, TS!



Anonymous poster hash: daba3...a00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom, og viser hvordan det mindre intelligente segmentet av ikke-troende praktiserer sin dumhet, trangsynthet, sin hang til å dømme og stemple andre, og sin mangel på forståelse av hva studiene de henviser til egentlig viser.

Det er ikke en interessant diskusjon.

Anonymous poster hash: 9a6ce...5ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det. Det er flere studier som viser sammenhengen med kriminaltiet, men Gregory Paul sin 'Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies' er et fint eksempel. Det samme er Zuckermans 'Atheism, Secularity, and Well-Being'. Schlapp og Smith sitt 'The New Criminology' viser også at ikke-troende er sterkt underrepresentert blant straffedømte. Alle disse er fritt tilgjengelige på nett, bare et google-søk unna. Når det gjelder IQ er det så mange studier at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, men da er alltid metastudier, der man analyserer titalls andre studier igjen, et godt sted å starte. Så sent som i fjor publiserte nevnte Zuckerman sammen med Judith Hall og Jordan Silberman metastudiet "The Relation Between Intelligence and Religiosity", og svaret var klart: De aller fleste enkeltstudier finner en negativ korrelasjon mellom intelligens og religiøsitet.

Jaha. :P

Høres så fint ut å slenge rundt seg forfattere og boktitler og tror at du er å oppfattes som smart. Men dette her sier at Gregory Paul ikke er noe annet enn en gjøk: http://chalcedon.edu/research/articles/social-scientist-who-attacked-religious-faith-oops-no-social-science-credentials/

Fra artikkelen til Zuckerman:

While acknowledging the many disagreements and discrepancies above, the fact still remains that a preponderance of studies do indicate that secular people don’t seem to fare as well as their religious peers when it comes to selected aspects of psychological well-being (Hackney and Sanders 2003; Pargament 2002; Schnittker 2001; Hood et al. 1996; Idler and Stanislav 1992; Petersen and Roy 1985). For instance, Ellison (1991), Jones (1993), and Pollner (1989) found that religious beliefs correlate with a sense of life-satisfaction and well-being, and Myers (1992) found that religious faith is correlated with hope and optimism. McIntosh et al. (1993) report that religious people have a better time adjusting to and coping with sad or difficult life events than secular people; Mattlin et al. (1990) and Palmer and Noble (1986) report that religion is beneficial for people dealing with chronic illness or the death of a loved one. Based on a systematic examination of over 100 studies – and drawing heavily from the work of Koenig et al. (2001) – McCullough and Smith (2003, 191–192) conclude that ‘‘people who are religious devout, but not extremists, tend to report greater subjective well-being and life satisfaction…more ability to cope with stress and crises…and fewer symptoms of depression’’ than secular people...

Neste: Seriøst? Du sammenligner en bok fra 1928!!! og sier at det er slik det er i dag? Du vet at verden har forandret seg siden den gang sant? :P

Siste bok du nevner:

The news is not bad for believers, Zuckerman insists.

“The functions we cover imply that in many ways religious people are better off than those who are nonreligious,” he said. “There are things about self-esteem and feeling in control and attachment that religion provides. In all those things, there are benefits to being religious, and that is the take-home message for those who are religious.”

http://spokanefavs.com/are-atheists-smarter-than-believers-not-exactly/

The three psychologists have defined intelligence as the “ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly, and learn from experience.” In short this is analytic intelligence, not the newly identified forms of creative and emotional intelligence, which are still subjects of dispute.

Zuckerman also warns that, despite there being thousands of participants overall, ranging among all ages, almost all of them belong to Western society. More than 87 percent of the participants were from the US, the UK, and Canada. So after controlling for other factors, they can only confidently show strong negative correlation between intelligence and religiosity among American Protestants. For Catholicism and Judaism, the correlation may be less negative.

http://arstechnica.com/science/2013/08/new-meta-analysis-checks-the-correlation-between-intelligence-and-faith/

Anonymous poster hash: e8c26...14e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Disse fantastiske undersøkelsene konkluderer altså kun i forhold til amerikanske protestanter. Det er tilfeldigvis også her vi finner mye kristen ekstremisme.

Flertallet av kristne er katolikker. Og de fleste bor utenfor USA.

Fantastisk kilde, får man si.

Anonymous poster hash: 9a6ce...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Piiiip

Det mener jeg!

Anonymous poster hash: 3333f...78c

Ja og hva er vel da du? Du kan jaggu meg gå inn i samme kategori du også - bare at du ikke er religiøs........

Seriøst folk bør feie for sin egen dør først.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med religiøse er at de tror de er perfekte, og de som ikke tror er dumme syndere. En skrivefeil er nok til å dømme! Anonymous poster hash: 3333f...78c

Det er veldig varierende hvor høye tanker de har om seg selv og hvor dømmende de er. Jeg synes kristne er mye verre til å dømme andre kristne enn de som ikke tror.

Anonymous poster hash: 47194...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er bedre i rettskriving enn ateistene

Det er vel sannsynligvis å tilbakeføre til det enkle faktum at mennesker ble mer drillet i rettskrivning tidligere, og at en tilfeldig plukket kristen, sannsynligvis er eldre enn en tilfeldig plukket ateist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...