Gå til innhold

Islam, Spørsmål angående nikah


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om nikah, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg er en ung kvinne, som jobber og har klart meg ganske bra både økonomisk og materialistisk.

Han jeg har tenkt å gifte meg med er også muslim men fra en annet land enn meg.

Men spørsmålet mitt er blir alt det jeg eier hans? Hvis noe skulle skje? Er utrolig redd for det, har jobbet for dette selv og har ikke lyst til å tape noe av dette.

Problemet mitt er at jeg ikke stoler på noen menn, (føler alle vil lure/bruke meg) men hva sies det i islam angående dette? Er det eventuelt mulig å ikke miste noe av det jeg eier hvis det blir noe skilsmisse?

Takker for svar



Anonymous poster hash: d87f6...bbf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva islam sier om det, men gifter (og skiller) dere dere i Norge er det norsk lov som gjelder ved en eventuell skilsmisse. Er du redd for å miste det du eier ved skilsmisse vil det vel være lurt å inngå særeie-kontrakt før ekteskapet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lov gjelder såfremt du er nordmann og gift i Norge. Det kan jo selvsagt bli tricky om dere bor i et annet land og må følge deres regler, da kan det bli vanskelig å få tak i eiendelene selv om du har rett på dem, men her til lands har det ingenting å si hva islam mener om fordeling av eiendeler etter skilsmisse. Særeiekontrakt er lurt for å avklare hvem som får hva ved skilsmisse, men det er på ingen måte slik at alt du har blir hans uansett.



Anonymous poster hash: aa1f2...f1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så blir alt du eier hans automatisk hvis ekteskapet skulle gå i oppløsningen. Hvis du er redd og ikke stoler helt på mannfolk, bør du gjøre hjemmeleksa di før du inngår ekteskapet. Det du må gjøre er å ordne et dokument som legges ved vigelsesattesten. Det er dokument for særeie, du kan google og lese om det på internett. Dere blir enige om at alt du eier før ekteskapet blir ditt enerett, og det samme gjelder hans eiendeler. En advokat skal ordne et slikt skriv for dere og det må signeres med vitner, noe advokat ordner selv. Når det gjelder Nikah, så er det bare en formell vigelsesattest, og dere følger norsk lov du som er norsk statsborger.

Hvis du er så redd, hvorfor gifter du deg? Jeg hadde ikke giftet meg, hvis jeg ikke stolte helt på den personen, men igjen selv om jeg hadde stolt, så ville jeg sikre mine eiendeler med særeie dokument. For alt som er mitt, skal være mitt.



Anonymous poster hash: 54817...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Alt du eier blir ikke hans, feks, kvinner i Islam kan jobbe om de ønsker det, men alt de tjener kan de beholde for seg selv og trenger ikke å dele dette med mannen. Mannen derimot må dele på alt. Du har rett på egen eiendom, dette må han skaffe deg om du ikke har det.

Hvis dere registrerer deres ekteskap så vil jo de norske regler gjelde ved en evt skilsmisse,

For at nikah skal være gyldig må han gi deg marh (brudegave) Det kan være feks. penger. Dette er ditt, og hvis dere skulle skille dere så er brudegaven din til å beholde.

Ellers kan dere skrive under på en nikah-kontrakt. Der kan du tilføye alt du ønsker, som om at du ønsker at dine ting skal forbli ditt om noe skjer.

Uansett, nikah er noe veldig vakkert! Dere står fremfor gud og lover hverandre troskap resten av livet :)

Lykke til med ditt ekteskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Alt du eier blir ikke hans, feks, kvinner i Islam kan jobbe om de ønsker det, men alt de tjener kan de beholde for seg selv og trenger ikke å dele dette med mannen. Mannen derimot må dele på alt. Du har rett på egen eiendom, dette må han skaffe deg om du ikke har det.

Hvis dere registrerer deres ekteskap så vil jo de norske regler gjelde ved en evt skilsmisse,

For at nikah skal være gyldig må han gi deg marh (brudegave) Det kan være feks. penger. Dette er ditt, og hvis dere skulle skille dere så er brudegaven din til å beholde.

Ellers kan dere skrive under på en nikah-kontrakt. Der kan du tilføye alt du ønsker, som om at du ønsker at dine ting skal forbli ditt om noe skjer.

Uansett, nikah er noe veldig vakkert! Dere står fremfor gud og lover hverandre troskap resten av livet :)

Lykke til med ditt ekteskap :)

Hei, tusen takk for nyttig svar.

Hvis vi gifter oss kun på muslimsk måte, går imamen videre til tinghuset med dette? Eller blir det ekteskap kun på vår måte? Eller anbefaler du begge + en særeiekontrakt ? :)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, tusen takk for nyttig svar.

Hvis vi gifter oss kun på muslimsk måte, går imamen videre til tinghuset med dette? Eller blir det ekteskap kun på vår måte? Eller anbefaler du begge + en særeiekontrakt ? :)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Bare hyggelig :) Bare til å spørre hvor mye du vil så skal jeg svare deg på best mulig måte :)

Imamem går ikke videre til tinghuset, han vil nok anbefale dere om å registrere det i tillegg til Nikah. Men det er opp til dere. Meg og min mann har ikke registrert det, og vil nok ikke gjøre det før vi kommer i en nødvendig situasjon :) Jeg ville nok anbefalt å registrere det + særeiekontrakt :)

Meg og min mann er religiøse, så en Nikah holder for oss (enn så lenge) :)

Er det i orden om jeg spør hvor dere er ifra? Ble så nysgjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Bare til å spørre hvor mye du vil så skal jeg svare deg på best mulig måte :)

Imamem går ikke videre til tinghuset, han vil nok anbefale dere om å registrere det i tillegg til Nikah. Men det er opp til dere. Meg og min mann har ikke registrert det, og vil nok ikke gjøre det før vi kommer i en nødvendig situasjon :) Jeg ville nok anbefalt å registrere det + særeiekontrakt :)

Meg og min mann er religiøse, så en Nikah holder for oss (enn så lenge) :)

Er det i orden om jeg spør hvor dere er ifra? Ble så nysgjerrig :P

Unnskyld at jeg spør, og o.t., men hvis dere ikke registrer det på tinghuset, går dere ikke da glipp av de juridiske og lkonomiske rettighetene og fordelene av ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de norske lovene så jo, men islam har også økonomiske og juridiske rettigheter ved en evt skilsmisse el dødsfall. Og det er noe vi ordner mer opp i det private med familier.

Men å registrere er klart det beste i denne delen av verden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Bare til å spørre hvor mye du vil så skal jeg svare deg på best mulig måte :)

Imamem går ikke videre til tinghuset, han vil nok anbefale dere om å registrere det i tillegg til Nikah. Men det er opp til dere. Meg og min mann har ikke registrert det, og vil nok ikke gjøre det før vi kommer i en nødvendig situasjon :) Jeg ville nok anbefalt å registrere det + særeiekontrakt :)

Meg og min mann er religiøse, så en Nikah holder for oss (enn så lenge) :)

Er det i orden om jeg spør hvor dere er ifra? Ble så nysgjerrig :P

Ok, jeg stoler jo på han. Vi har alltid hatt noe i mellom oss, altså før jeg begynte med kjøp/salg. Fra jeg var 14 år har jeg kjent han. Jeg er fra Irak og han er fra Pakistan. :-)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg stoler jo på han. Vi har alltid hatt noe i mellom oss, altså før jeg begynte med kjøp/salg. Fra jeg var 14 år har jeg kjent han. Jeg er fra Irak og han er fra Pakistan. :-)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Kan jo også nevne han har inkassosaker gående som jeg ikke vil blande meg inn i.

Og derfor vil jeg helst ikke gifte meg på den Norske måten foreløpig.

TS

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere kan ta Nikah først, og så gjerne registrere det senere når dere har fått orden på alt, men husk nikah kontranken :)

Ønsker dere masse lykke til :-) Og om det skulle være noe mer så er det bare til å spørre meg :)

Litt off topic, min familie er forresten kurdere fra Irak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere kan ta Nikah først, og så gjerne registrere det senere når dere har fått orden på alt, men husk nikah kontranken :)

Ønsker dere masse lykke til :-) Og om det skulle være noe mer så er det bare til å spørre meg :)

Litt off topic, min familie er forresten kurdere fra Irak :)

Hehe, tusen takk for gode råd:-)

Wow, vi er også kurdere fra Irak :-)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, tusen takk for gode råd:-)

Wow, vi er også kurdere fra Irak :-)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Så Morsomt! :P

Hvor i Norge bor dere ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Morsomt! :P

Hvor i Norge bor dere ? :)

Hehe ja :P

Bor i Oslo hva med deg da? :-)

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting jeg mener du skal putte i kontrakten din er at du skal ha rett til å kreve skilsmisse på lik linje med din ektemann, og det uten å måtte gi tilbake din brudegave/mahr så du ikke sitter i situasjonen og må søke om khula.

Khula er vanskelig å få innvilget og du må da tilbakebetale din mann brudegaven din, alt som kan sette deg i en situasjon hvor du er utelåst fra en skilsmisse fordi din mann motsetter seg skilsmissen, du har ikke gyldig grunn og ei heller penger til å betale tilbake mahr.

Helt uromantisk men så er heller ikke denne kontrakten en romantisk affære, det handler om praktiske affærer som kan skje i fremtiden.

At du har krav på omsorgen til barna ved en eventuell skilsmisse ville jeg også tatt med.

Giving the woman the right to pronounce divorce (ignorer machovistisk tull etter de to første setningene i fatwaen, han motsier seg selv ved først å si det er lov for så å selv grine på nesa av det)

Khula



Anonymous poster hash: 8c948...faa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe ja :P

Bor i Oslo hva med deg da? :-)Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Vi hører til i Bergen :)

Anonymbruker over her kommer med gode poeng som er lurt å få med :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo teit at du bare gjør Nikah og vil være singel i det norske systemet. Mange som utfører Nikah og ikke registerer seg på folkeregisteret, noe jeg syns er utrolig foræderi mot norske myndigheter.

Er du gift, så skal du registerer ekteskapet i det norske systemet også, men man kan ikke forvente noe bedre fra dere parasitter som kommer fra Irak. Dere har en tendens til å snylte det norske velferdssystemet og gå på sosial ved å erklære dere enslige forsørgere når deres små valper kommer til denne verden. Jeg kjenner en som jobber i NAV og vedkommende har fortalt meg at de som misbruker det norske systemet mest er polakker, somalere og Irakere.

Skam over deg din wannah be muslim.



Anonymous poster hash: 54817...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du støtter personer som utnytter det norske systemet?

Er ikke det imot islamske verdier, at du skal være ærlig og lojal mot din stat. Den staten som gir deg husly, og som gir deg frihet til å praktisere din religion og få leve dine kulturelle verdier. I tillegg den staten som gir dine barn fri skolegang og helsetjenester.

Er det riktig av TS å bare gjøre Nikah, og fortsatt være singel i det norske registeret. Jeg mener at sånne folk bør bli fengslet.

Jeg drar ingen under en kam, jeg henviser til statistikken og der er irakere overrepresentert for sosialtygging og snylting av velferdssystemet.

Å herlighet. Snakk om å dra alle over en kam..skam deg.



Anonymous poster hash: 54817...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...