Gå til innhold

Uføretrygd - beregning


Slimproppen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er dessverre i den prosessen hvor jeg blir ufør. Uførepensjonen er ikke innvilget enda fordi jeg skal gjennom prosessen med Durapart for å avklare arbeidsevne, men vi vet jo allerede at jeg ikke har nok arbeidsevne til å kunne komme meg ut i jobb. Det er kun formalitet for dokumentasjon.

Jeg har vært på AAP i over 4 år, og jeg har fått vite at uførepensjonen isåfall vil bli innvilget innen 4 mnd ca.

Det jeg prøver å få hjelp til er å regne ut uførepensjonen min sånn noenlunde, men der er ikke NAV til hjelp. De sier de ikke kan fortelle meg noe som helst før etter søknaden er innvilget. Normalt sett ville jeg ikke brydd meg så mye om det, men jeg befinner meg i en situasjon som gjør at jeg må flytte, og jeg trenger å vite hva jeg har å rutte med, ihvertfall sånn noenlunde. Jeg har ikke helse til å måtte flytte igjen om noen mnd. Jeg har spesielle behov i forhold til bolig, og har endelig funnet et sted som oppfyller kravene som jeg har råd til. Spørsmålet er jo om jeg har råd til den når jeg blir ufør.

Jeg jobbet i 13 år før jeg gikk over på AAP, hvorav ca 12 av disse årene var fast stilling, 1 år som innleid konsulent (som da gikk over i fast). I min siste jobb hadde jeg ca 430 000 i grunnlønn. På AAP har jeg nå utbetalt ca 18 000 kr.

Er det noen som kan hjelpe meg i forhold til hva jeg vil kunne forvente i ufør, eller er regnestykket for komplisert i forhold til innhenting av informasjon fra pensjonsordninger fra tidligere arbeidsgivere og samordning av dette?

Hvordan endret inntekten din seg fra AAP til ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal du gå inn på www.meforum.info. En kar der ved navn Krikkert er tidligere tjenestemann i NAV, og har laget et fantastisk skjema for utregning av dette og mere til.

Skjemaet er i OpenOffice. Det beste jeg har sett hittil:-). Ligger under: Nav, trygd og rettigheter.

Sorry, feil link.

Er rettet nå:-)

Endret av Magiske Bobo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du gå inn på www.meforum.info. En kar der ved navn Krikkert er tidligere tjenestemann i NAV, og har laget et fantastisk skjema for utregning av dette og mere til.

Skjemaet er i OpenOffice. Det beste jeg har sett hittil:-). Ligger under: Nav, trygd og rettigheter.

Sorry, feil link.

Er rettet nå:-)

Da skal du gå inn på www.meforum.info. En kar der ved navn Krikkert er tidligere tjenestemann i NAV, og har laget et fantastisk skjema for utregning av dette og mere til.

Skjemaet er i OpenOffice. Det beste jeg har sett hittil:-). Ligger under: Nav, trygd og rettigheter.

Sorry, feil link.

Er rettet nå:-)

Tusen takk! Jeg har dessverre et hode som ikke fungerer, så jeg klarer ikke gjøre disse utregningene. Må jeg ta kontakt med tidligere arbeidsgivere og hente inn informasjon i forhold til pensjonsordninger?

Vil gjerne høre fra andre som har vært i full jobb i noen år før de ble syke, og hvordan det artet seg å gå fra AAP til ufør (uten å ta hensyn til eventuelle tilleggsforsikringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav innhenter nødvendig informasjon.



Anonymous poster hash: fc93c...46a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg gikk fra student til AAP til varig ung ufør, har utbetalt 12500 i månden.

Du har jo jobbet å tjent en del så du får nok MYE mer en meg :D

lykke til med uføren, og til lykke med helsa (man blir ikke ufør som frisk)



Anonymous poster hash: 471c0...835
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke nav kan hjelpe og du ikke klarer å fylle inn tallene i skjemaet til krikkert, er det lite annet å gjøre enn å vente. Det er nemlig helt umulig for andre å gi en pekepinn på hvor mye du får i uførepensjon da man må ha tall som du ikke har oppgitt for å regne ut denne.

Skjemaet til Krikkert ser vanskelig ut, men du skal bare fylle inn noen personlige opplysninger, samt tall som du finner inne på din side på NAV. Så gjør programmet resten for deg. Jeg har brukt programmet og fikk opp riktig pensjon, så det er et glimrende verktøy. :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke nav kan hjelpe og du ikke klarer å fylle inn tallene i skjemaet til krikkert, er det lite annet å gjøre enn å vente. Det er nemlig helt umulig for andre å gi en pekepinn på hvor mye du får i uførepensjon da man må ha tall som du ikke har oppgitt for å regne ut denne.

Skjemaet til Krikkert ser vanskelig ut, men du skal bare fylle inn noen personlige opplysninger, samt tall som du finner inne på din side på NAV. Så gjør programmet resten for deg. Jeg har brukt programmet og fikk opp riktig pensjon, så det er et glimrende verktøy. :Nikke:

Må jeg ikke innhente tall fra pensjonsordninger fra arbeidsgivere osv? Hvis jeg finner alle tall på NAV.no så er det jo topp, er det noe spesiellt sted jeg skal lete? Er en del av sykdommen, hodet kortslutter fort dessverre.

Jeg er helt klar over at ingen kan regne ut noe for meg, jeg lurte mer på hva slags erfaring folk i min situasjon har, om de har merket stor forskjell i inntekten etter de ble uføre kontra AAP. Ei venninne endte opp med det samme, hun merket så godt som ingenting. Hun hadde også jobbet i en god del år før hun ble syk. Så lurte på om det gjaldt flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en serviceberegning på NAV. Det er ikke garantert at tallene er helt riktige, for det er helt avhengige av beslutninger som ikke er tatt ennå (blant annet stadfestelser av når arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50% første gangen).

En serviceberegning vil likevel kunne gi deg en pekepinn. Det er ikke uvanlig å gå ned i ytelse når man går over fra AAP til UP, rett og slett fordi beregningene er ulike.

Anonymous poster hash: 5b097...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å be om serviceberegning i dag, men der var ikke NAV villige i det hele tatt. Får prøve igjen til mandag.

Jeg var forsikret via arbeidsgiver da jeg ble syk, så jeg er i teorien berettiget forsikringspenger ved ufør. Men det blir en helt annen krangel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg gikk fra student til AAP til varig ung ufør, har utbetalt 12500 i månden.

Du har jo jobbet å tjent en del så du får nok MYE mer en meg :D

lykke til med uføren, og til lykke med helsa (man blir ikke ufør som frisk)

Anonymous poster hash: 471c0...835

Det kan nok være stor forskjell i det du har utbetalt og det som blir spurt om her. Ung ufør er ett ganske stort tillegg til vanlig uførepensjon. Det er bare å se på beregningen du får samtidig som utbetalingen din, så ser du hvor stor del av din uføretrygd som faktisk er tillegg (for ung ufør). Grunnen til at jeg vet dette er at jeg har en mor og en samboer som er uføre, hvorav min samboer ble ung ufør etter å ha jobbet noen få år, og har mer enn det dobbelte utbetalt enn det min mor har som ble ufør i en alder av 40 år pga sterk leddgikt.

Anonymous poster hash: fc365...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ikke innhente tall fra pensjonsordninger fra arbeidsgivere osv? Hvis jeg finner alle tall på NAV.no så er det jo topp, er det noe spesiellt sted jeg skal lete? Er en del av sykdommen, hodet kortslutter fort dessverre.

Jeg er helt klar over at ingen kan regne ut noe for meg, jeg lurte mer på hva slags erfaring folk i min situasjon har, om de har merket stor forskjell i inntekten etter de ble uføre kontra AAP. Ei venninne endte opp med det samme, hun merket så godt som ingenting. Hun hadde også jobbet i en god del år før hun ble syk. Så lurte på om det gjaldt flere :)

Hvis du går inn på nav.no, og så logger deg inn ditt nav med kodebrikke eller sms, vil du finne en fane med din pensjon og deretter med din pensjonopptjening.

Alle mine pensjonsopplysninger ligger på den fanen, så jeg antar du vil finne dine der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utregningen har jeg ikke hodet til å forklare. Men jeg får ca det samme utbetalt i uførepensjon som jeg gjorde på AAP. Gikk bittelitt ned, men så får jeg skattefradrag for uførhet sånn at det blir ca det samme i året likevel.



Anonymous poster hash: 52789...54f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går inn på nav.no, og så logger deg inn ditt nav med kodebrikke eller sms, vil du finne en fane med din pensjon og deretter med din pensjonopptjening.

Alle mine pensjonsopplysninger ligger på den fanen, så jeg antar du vil finne dine der også.

Jeg trodde dette gjaldt alderspensjon, ikke ufør?

Utregningen har jeg ikke hodet til å forklare. Men jeg får ca det samme utbetalt i uførepensjon som jeg gjorde på AAP. Gikk bittelitt ned, men så får jeg skattefradrag for uførhet sånn at det blir ca det samme i året likevel.

Anonymous poster hash: 52789...54f

Jobbet du lenge før du ble syk? Ja var det venninnen min sa også, hun merket ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette gjaldt alderspensjon, ikke ufør?

Var du inne på din pensjonsopptjening? Tallene som ligger der kommer fra skatteetaten, og kan dermed brukes til å legges inn i programmet til Krikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet du lenge før du ble syk? Ja var det venninnen min sa også, hun merket ikke noe forskjell.

Hadde fast 100 % stilling i ca 5 år? Var mye sykemeldt i perioder, og nesten hele siste året. Men det burde ikke gjøre noe utslag.

Anonymous poster hash: 52789...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var du inne på din pensjonsopptjening? Tallene som ligger der kommer fra skatteetaten, og kan dermed brukes til å legges inn i programmet til Krikkert.

Var du inne på din pensjonsopptjening? Tallene som ligger der kommer fra skatteetaten, og kan dermed brukes til å legges inn i programmet til Krikkert.

Fant det! Tusen takk!

Nå neste utfordring, min mac nekter å åpne linken til Krikkert, får ikke lastet ned open office heller. Jeg blir gal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det! Tusen takk!

Nå neste utfordring, min mac nekter å åpne linken til Krikkert, får ikke lastet ned open office heller. Jeg blir gal :)

Hvis du ikke finner en annen løsning, kan du sende meg tallene i en PM, og så kan jeg sette det inn i programmet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk omtrent det samme på ufør som jeg hadde på Aap.

Anonymous poster hash: d9928...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...