Gå til innhold

Hvor store porsjoner spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For eks hvor mange brødskiver til frokost eller hvor mange kjøttkaker/poteter ? 😊

Anonymous poster hash: 9377d...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For eks hvor mange brødskiver til frokost eller hvor mange kjøttkaker/poteter ?

Anonymous poster hash: 9377d...414

2 skiver og noe frukt, feks druer.

Aldri mer en to kjøttkaker, 1 potet ( mellomstor). Slike str porsjoner.

hvorfor lurer du?

Anonymous poster hash: 03e09...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål - men bør ses i sammenheng med en del andre momenter, hvor stor og aktiv man er, om man skal opp eller ned i vekt, hvor mange måltider man spiser pr dag, hva slags brød og pålegg det er snakk om og sikkert flere ting også.

Jeg spiser tilsammen 1550 kcal om dagen, fordelt på fem måltider.

Jeg pleier å spise ett rugknekkebrød med ost, leverpostei eller fiskepålegg, et lite glass helmelk, en liten frukt og en liten grønnsak til frokost og ofte til lunsj. Ca 200-250 kcal.

Til middag spiser jeg vanligvis 50 gram ris, pasta eller byggryn (tørr vekt), eller mos av 200-250 gram potet eller søtpotet, melk og smør, eller en maiskolbe. En laksefilet, svinekotelett, fire-seks kyllingvinger, et kyllinglår, to lammekoteletter, to-tre kryddersildfileter, eller 100 gram kjøttdeig hvis gryterett. Grønnsakene kan være 70 gram erter eller grønne bønner, salat, eller artisjokk. Eller en tallerken havre- eller hirsegrøt. Da skjøter jeg på med noe ekstra, som spekepølse, sursild eller kokt skinke, for å få det opp i ca 500-700 kcal.

Jeg er kvinne, 44 år, 161 cm høy og veier 58 kilo, ganske sedat, holder på å justere for vedlikehold.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever et stillesittende liv og får høre av andre at jeg er småspist. Jeg spiser 3-4 måltider om dagen.

Brød: 1 rundstykke eller 1,5 brødskive, med mindre det er veldig mye pålegg, da kan jeg redusere til 1 brødskive.

Kjøtt, fugl og fisk: 1 filet/kotelett/kyllinglår/pølse eller 100 g karbonadedeig. Pasta/ris og grønnsaker: 1 håndfull eller 1/3 tallerken.

2 dl melk og havregryn. Har aldri målt opp grynene, bare heller i melk først, og rører inn gryn til det blir passe grøtete.



Anonymous poster hash: b8efd...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Hvis jeg spiser brødskiver så spiser jeg kun en, med mindre jeg spiser toast, da blir det jo to.

En til to poteter når jeg spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser tills jeg blir mett

Spiser lavkarbobröd, eller frokost uten bröd. Spiser jeg bröd så kan det fort bli 4 skiver med salat, paprika, gurka, diverse kjöttpålegg eller ost.

Spiser jeg ikke bröd, så blir det t.ex eggeröre på 3-4 egg, smör og flöte, noe grönt, et par baconskiver eller rökelaks.

Middager er så forskjellig fra dag til dag, men tallerkenen er som oftest full, og alt blir spist opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

I løpet av en dag spiser jeg omtrent:

Middag: 200-300 gram kjøtt/fisk/fugl og 300+ gram grønnsaker

4-6 brødskiver med salatblader og tunfisk/hermetisert kylling (sikkert noe skikkelig MUK, men den har nå et nøkkelhullsmerke)

200g Musli med ca. 3,5 dl melk

1 omelett ca. 5 egg.

1 dobbel porsjon med havregrynsgrøt

1 protein-shake

Spiser selvsagt ikke akkurat det samme hver dag. Noen dager blir det 2 musli-skåler fordi jeg gikk tom for brød eller noe. Eller så er det så kø på kjøkkenet at jeg ikke gidder å lage omelett og heller tar en ekstra porsjon med skiver.

Ellers kan det bli noe snacks:

1 Skyr + 1 banan (passer bra hvis jeg blir sulten i forelesning)

1/2 liter sjokolademelk

1/4 honningmelon

500 g boks med stenfrie druer.

Edit: Oops, ser at jeg har svart på et annet spørsmål enn det som stilles, men håper det går bra.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det hjemmebakte brødet jeg lager spiser jeg to skiver, som tilsvarer 4-5 skiver av kjøpebrød(bare luft jo). Spiser en til to kjøttkaker (prøver å ikke spise så mye kjøtt) og 2-3 poteter av vanlig størrelse. Men matlysten min varierer veldig, noen korte perioder spiser jeg masse, noen lengre perioder mindre, men mesteparten av tiden spiser jeg "normalt". Jeg har gjort meg opp noen tanker om at det kan være grunnen til at jeg er såpass slank som jeg er (166 cm, 55 kg), fordi kroppen min regulerer seg selv gjennom matlysten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Laget pizza i dag. Jeg og mannen spiser halve hver.

I går hadde vi taco. Vi spiste 3 store lefser hver. Spiser like mye som mannen til middag :)

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 3-500g kjøtt og ca 500g grønnsaker med saus til middag. Men så spiser jeg bare 1-2 ganger om dagen.



Anonymous poster hash: e03cb...fba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1-1 1/2 skive med variert pålegg. Halvt glass juice eller melk

Middag: 1 lite stykke kjøtt, fisk, 200 gr kjøttdeig, 1 karbonade, 1 kotelett osv med 1 potet eller 10-15 skiver pasta, 1/2 pose potemos. Litt saus eller smeltet smør. Masse grønnsaker eller salat.

1 frukt en eller annen gang.

Kvelds: 1 skive eller ett knekkebrød med eteller annet pålegg.

Drikker kun vann etter frokost.

Hver dag: Litt sjokolade.



Anonymous poster hash: 2c475...7b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1-2 skiver brød, 2 knekkebrød eller 1 rundstykke. 1 glass juice.

Lunsj: 1 knekkebrød, 1 skive,1 rundstykke.

Middag: 1 stykke rent kjøtt, 100-150 kjøttdeig, spiser to lefser hvis vi har taco, 2-3 stykker hjemmelaget pizza. Poteter:2-3 stk. Ris: 1/3 av tallerkenen. Pasta:blir nok litt for mye. Kanskje halvparten av tallerkenen. Brød har vi kun til suppe og salat. Blir kanskje 2 biter foccacia da.

Kvelds: 1-2 knekkebrød. Skål med cottage cheese og litt muesli.

Kan noen ganger droppe kvelds hvis jeg har spist masse til middag. Er middagen som jeg spiser mest og sikkert for mye eller for mye kalorier. Lesser kanskje for mye på av tilbehør.

Er ganske stillesittende, men har som mål å trene 3 ganger i uken og i tillegg være mer aktiv. Det har jeg ikke klart enda, så går ikke ned særlig mye.

Driver og reduserer sukkerinntaket også. I sommer tok det helt av med 3-4 flasker brus i uken og sjokolade/is/bakverk nesten hver dag.

Anonymous poster hash: de888...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser jeg sjelden brødskiver til frokost, jeg velger frokostblanding. Men skulle jeg spist brød da ville en dag sett ut ca. som følger.

  • Frokost: 2 brødskiver med lettsyltetøy. 1 glass skummet melk
  • Lunch: 2 brødskiver med magert kjøttpålegg
  • Middag: 2 kjøttkaker (eller ca. 200 g kjøtt/fisk), 2 normalt store poteter og gjerne grønnsaker av noe slag - avhengig av hva slags middag det er tale om.
  • Kveldsmat: kommer litt an på hvor sen middagen var, men kan f.eks. dreie seg om et par ryvita knekkebrød med ost, eller yoghurt med litt nøtter og akasiehonning.

Har jeg vært på trening, så kan det være at kveldsmat blir en ny runde med frokostblanding, eller det blir en brødskive pluss et knekkebrød. Kan også være jeg velger skummet melk i stedet for vann i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...