Gå til innhold

Går bare ikke ned i vekt, samme hva jeg gjør!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Jeg går ikke ned i vekt!

Jeg er 175cm og 87-88kg. Bare den siste mnd har jeg gått minst 1 1/2t hver dag, vært i fjellet et halvt døgn i gangen og jeg er generelt veldig aktiv i forhold til hva jeg har vært tidligere.

Før satt jeg alltid i sofaen og så på tv. Nå går jeg minst ei mil om dagen. Aldri styrketrening e.l., bare gåing.

Hadde en 10timers tur i fjellet (rypejakt) forleden dag og gikk ned 1 kg. Dagen etter var jeg oppe 1,3kg. Da hadde jeg ikke spist/drukket noe spesielt, stort sett bare sunne ting. Og heller ikke overspising. Og jeg var ute å gikk igjen dagen etter. Og ellers hver dag etter en sånn tur, men uten hell.

Jeg er ofte på fjellturer i 6-8t, flere ganger i uken, men heller ikke det hjelper. Jeg går som sagt minst 1 1/2t (ca 5km - 1 1/2mil) pr dag, men ogsp dette uten særlig virkning.

Hva skjer?? Tips? Går det seg til etter hvert?

Jeg har aldri før hatt så mye trøbbel med å gå ned i vekt. Om jeg hiver innpå snop en dag, kan jeg faktisk gå ned 2kg over natta! Sunt? Tvilsomt...

Anonymous poster hash: 71f1c...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tålmodighet er nøkkelordet. Fortsett med alt det bra du gjør og ikke tenk på vektnedgang. Kroppen trenger en hvilefase og hvor lenge det blir bestemmer den selv. Pusher du det for hardt, kan du sprekke mye lettere. Slapp av og konsentrer deg om andre ting i livet, så kommer det nok til å løsne igjen etter hvert. Jeg har lang og omfattende erfaring i å være der du er akkurat nå og det nytter å være sta. Lykke til videre. :)



Anonymous poster hash: 86f28...d9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vei deg hver dag! Trening gjør ofte at man legger på seg og mister vannvekt. Kostholdet er viktig når du allerede er aktiv, både for å restituere godt og bygge muskler, da går du også ned i fettprosent. Drit i det som står på vekta for en lang periode, og sørg for en energibalanse som tilsvarer at du ikke spiser inn alle kaloriene du forbrenner. Vær tolmodig. Spis godt med proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater, lag maten fra scratch.

Anonymous poster hash: 268ad...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hva du spiser. Det er hovedsakelig kostholdet som bestemmer hvor mye du går ned i vekt. Du kan trene 10 timer hver dag, men hvis du spiser for mye vil du ikke gå ned et gram.

Anonymous poster hash: 74d82...c37

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jeg ha skrevet selv!

Har slitt med dette i mange år. Begynner å spise sunt og regelmessig, teller kalorier, aldri over 1500, helst bare 1200 å går å går å går. resultat? Vekta går oppover....

Da forsvinner motivasjonen, og veien er kort tilbake til sjokoladen og trøstespisinga:(

På det lengste klarte jeg meg i 4 mnd, uten sukker, bare sunn mat, og var kjempe flink, og prøvde virkelig å være tolmodig og gi slankingen litt tid...

Det eneste jeg oppnådde var 3 kg ekstra og enda dårligere selvtilitt....

Så har desverre ingen gode råd til deg, bare en trøst om at vi er flere som sliter selv om vi "gjør alt etter boka"



Anonymous poster hash: 412c7...d54
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort kaloriunderskudd har du beregnet at du skal ha, og hva gjør du for å få til det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første blir du nødt til å skrive hva du spiser. For det andre, hvis det er sånn at du spiser bra og i passelige mengder, kan det hende du har et hormonproblem. Sliter du med PMS-plager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke kommer av muskler?



Anonymous poster hash: 8399c...dc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hjelper ikke å gå 10 timer om dagen og spise sunt så lenge du spiser mer enn du klarer å forbrenne.

Vet med meg selv at lange gåturer gir meg kjempegod appetitt og da er det lett å spise mer enn kroppen faktisk trenger da mange glemmer at man faktisk ikke brenner så sinnsykt mye som en gjerne innbiller seg.

Tenk deg at du ca brenner din egen kroppsvekt i kcal per km. Da er plutselig ikke den 5 km turen så voldsomt mye. Under 500 kcal med din vekt. Er ikke mange nøttene eller bitene med sjokolade før den er i null. Og om du da spiser masse sunt oppå der igjen og fremdeles spise mer enn kroppen trenger så vil ikke vekta rikke seg.

Du burde logge alt du putter i deg. Fra mat til drikke. Du spiser mer enn du forbrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå 10 meter hver eneste dag, og fortsatt gå ned 3kg i uka. Skal jeg si deg hemmeligheten? Fordi jeg spiser ufattelig lite i forhold til hva jeg burde inntatt. (Dette gjør jeg overhodet ikke, og jeg anbefaler ingen å gjøre det på denne måten. Det er bare for å illustrere hvordan man i hovedsak går ned i vekt)

Jeg kan trene og legge på meg opptil 1kg muskler i måneden. Fordi jeg trener godt og spiser ett hakk høyere MER enn hva jeg burde innta for å holde vekta. Make sense?

Da forstår du kanskje hva jeg må gjøre for å holde vekta stabil.

Kosthold er svaret for vektreduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer Grete Roede, "Kosthold er kilo, trening er gram". Du må starte på kjøkkenet om du skal få vektnedgang. Men du er utrolig flink som er så aktiv!



Anonymous poster hash: a9338...32e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo!! Det funker garantert.



Anonymous poster hash: 9a998...b8c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en app der jeg skriver inn hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser, hvor mange kalorier som blir spist og hvor mange jeg forbrenner med trening. Jeg spiser aldri over 1500 kalorier pr dag, og jeg forbrenner mellom 500 og 1000 kalorier pr dag via trening.

Jeg spiser hovedsaklig knekkebrød (solruta) med skinke, makrell i tomat, eller hvitost. Til middag blir det som regel fisk eller kjøtt. B9de jeg og samboer er på diett. Vi spiser det samme og trener omtrent like mye. Han har gått ned rundt 10kg siden begynnelsen av september, mens jeg holder meg stødig eller går litt opp i vekt.

Har tenkt på at det kan være hormoner som gjør det jeg også, sliter med økt (og veldig uønsket) hårvekst, cyster på eggstokkene, mye magefett og veeeldig mye kviser. Kan være verdt å sjekke opp... :-)

Anonymous poster hash: 71f1c...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en app der jeg skriver inn hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser, hvor mange kalorier som blir spist og hvor mange jeg forbrenner med trening. Jeg spiser aldri over 1500 kalorier pr dag, og jeg forbrenner mellom 500 og 1000 kalorier pr dag via trening.

Anonymous poster hash: 71f1c...0f3

Hvis du aldri spiser mer enn 1500 kalorier per dag vil det si at du en dag med god trening i sum har spist 500 kalorier. Du spiser for lite!

Anonymous poster hash: 30bcd...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en app der jeg skriver inn hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser, hvor mange kalorier som blir spist og hvor mange jeg forbrenner med trening. Jeg spiser aldri over 1500 kalorier pr dag, og jeg forbrenner mellom 500 og 1000 kalorier pr dag via trening.

Jeg spiser hovedsaklig knekkebrød (solruta) med skinke, makrell i tomat, eller hvitost. Til middag blir det som regel fisk eller kjøtt. B9de jeg og samboer er på diett. Vi spiser det samme og trener omtrent like mye. Han har gått ned rundt 10kg siden begynnelsen av september, mens jeg holder meg stødig eller går litt opp i vekt.

Har tenkt på at det kan være hormoner som gjør det jeg også, sliter med økt (og veldig uønsket) hårvekst, cyster på eggstokkene, mye magefett og veeeldig mye kviser. Kan være verdt å sjekke opp... :-)

Anonymous poster hash: 71f1c...0f3

Jeg har også store problemer med å gå ned i vekt om jeg ikke går på lavkarbo, helst ketose!

Om jeg trener og spiser sunt, går jeg fort opp i vekt. Faktisk mer enn om jeg sitter på ræva og daffer hjemme og spiser sjokolade!

Det eneste som nytter er å være i ketose over tid. Da forsvinner kiloene!!

Anonymous poster hash: 250e0...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kanskje du bør begynne å telle kalorier? Av og til aner man ikke hvor mye man faktisk får i seg. Jeg teller selv kalorier, men i begynnelsen telte jeg ikke med smøret jeg stekte maten i, for "det er jo så utrolig lite", men det viste seg å være nesten 100 kcal visse dager, og det monner masse. Tell hver kalori du putter i munnen en stund, og se hvordan det faktisk står til.



Anonymous poster hash: 1c1d1...74d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo telt kalorier i en lengre periode og gikk som sagt ikke ned i vekt. Og jeg tok med alt. Absolutt alt! Jeg tok faktisk i litt også, altså jeg skrev opp mer enn nødvendig for å ha litt "å gå på".

Nå er jeg sikkert litt blond her, men hva er ketose?

Anonymous poster hash: 71f1c...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal fokusere så mye på hva tallet på vekta sier. Turene har du godt av uansett, du får bedre kondisjon, bedre lunekapasitet og det er veldig godt for ryggen å gå turer i ulendt terreng. Du får masse frisk luft og gode opplevelser, det gjør godt for psyken.

Jeg tror også at om du fortsetter slik du gjør, mye bevegelse og sunn mat så vil du merke det på holdning, selvfølelse og klesstørrelse!

Lykke til videre, jeg har trua på deg :)

-Dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du stresser veldig med dette, TS. Å spise lite, være aktiv og å veie seg hver dag kan fort stresse kroppen. Veien er kort fra en slik start til et konstant fokus på å spise mindre og trene mer, etterfulgt av en kraftig smell eller fem. Resultatet er ofte stillstand eller oppgang. I tilegg kan økt stress endre hormonproduksjonen, og dette kan også endre/hemme vektnedgang.

Hvis du har litt is i magen, så vil jeg anbefale deg å øke kaloriinntaket (bruk eventuelt en god kalkulator og vær ærlig om aktivitetsnivå). Ligg på det nivået i flere uker UTEN å se på vekta i hytt og pine, og juster deretter.

Det er ikke noe poeng i å begynne med et lavere underskudd enn nødvendig. Du går kanskje ned fortere helt i starten, men for mange vil det også stagnere rimelig raskt. Metabolismen er tilpasningsdyktig og kan neppe sies å forstå konseptet "slanke seg med vilje"- for å holde deg levende er den i stand til å kutte litt i energiforbruk her og der. Det kan ofte føre til at kaloribehovet reduseres og du vil måtte kutte stadig mer i kaloriene for å komme noen vei.

Det å spise nok vil også gi deg mer energi i hverdagen. Mange senker ubevisst spontanaktivitet ved større underskudd. Selv om du går mer, kan det være at totalbevegelse til slutt blir mindre.



Anonymous poster hash: 4c4cd...8a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har PCO, siden du oppgir hårvekst, cyster, magefett og kviser.

Da bør du gå over til lavkarbo, da mest sannsynlig blodsukkeret ditt ligger i overkant høyt, og du kan være i faresonen for å utvikle Diabetes2.

Gå også til legen og sjekk blodsukkeret ditt, for å se om du har insulinrestistens.(forløpet til diabetes2).

Forøvrig hjelper det ikke å spise sunt, om du spiser for store porsjoner.



Anonymous poster hash: 19c7e...905
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...