Gå til innhold

Forlove seg når man ikke er formelt skilt enda?


Gjest Jubalong

Anbefalte innlegg

Gjest Blå Fisk

Jeg syns det er rart... Å få skilsmisse tar ett år med begges godkjennelse, to år uten. Syns at man kan vente såpass lenge. I hvertfall med å gjøre det offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

2 år er altfor lenge synes jeg. Vil man skilles, så vil man skilles. Hvorfor måtte vente 2 år?? Håp om at man kanskje finner tilbake? Yeah right. Meeeeget sjelden. I USA er det 60 dager, akkurat passe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg syns det er rart.

Hvorfor har man så hastverk at før man er ute av et annet ekteskap skal man faktisk forlove seg med en annen? Hadde hatt såpass respekt at, også for meg selv, at jeg ikke hadde hoppet inn i en slik stor avgjørlese så raskt. Man KAN vel vente i noen måneder ekstra..

Nei, jeg rister litt på hodet av folk som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg syns det er rart... Å få skilsmisse tar ett år med begges godkjennelse, to år uten. Syns at man kan vente såpass lenge. I hvertfall med å gjøre det offentlig.

Det tar ikke to år. Det tar 1. år med godkjennelse fra begge parter. Det tar 1. år + 3-4 uker uten begges godkjennelse. Dette forutsetter at man sender inn separasjonspapirene den dagen man flytter ut (løpetiden for separasjon starter den dagen papirene er sendt) og at skilsmissepapirene sendes inn nøyaktig 1. år senere. De 3-4 ukene er svarfristen til den andre part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rart. Jeg regner med at de som separerer seg gjør det fordi de skal skilles, og jeg anser samlivet deres som over. Altså er begge fri til å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er rart.

Hvorfor har man så hastverk at før man er ute av et annet ekteskap skal man faktisk forlove seg med en annen? Hadde hatt såpass respekt at, også for meg selv, at jeg ikke hadde hoppet inn i en slik stor avgjørlese så raskt. Man KAN vel vente i noen måneder ekstra..

Nei, jeg rister litt på hodet av folk som gjør dette.

Hvor mye "respekt" vil man gi den andre ektefellen som er notorisk utro, har vært det over tiår, og absolutt driter en lang en i mannen sin? I et ekteskap hvor man ikke har delt seng på åresvis. Man er gift kun på papiret. Når han da endelig finner mening i livet igjen, ser jeg ingen grunn til å takke nei til lykken fordi man skal yte en slik ektefelle respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dainty

Hvor mye "respekt" vil man gi den andre ektefellen som er notorisk utro, har vært det over tiår, og absolutt driter en lang en i mannen sin? I et ekteskap hvor man ikke har delt seng på åresvis. Man er gift kun på papiret. Når han da endelig finner mening i livet igjen, ser jeg ingen grunn til å takke nei til lykken fordi man skal yte en slik ektefelle respekt.

Men dette blir jo en spesiell situasjon, der den andre parten tydelig ikke sørger over ekteskapet som tar slutt. Jeg er klar over at individuelle situasjoner eksisterer, men jeg synes rent generelt at det er merkelig å skulle forlove seg mens man fremdeles er gift på papiret.

Jeg vil tro at i de aller fleste skilsmisser føles situasjonen svært sår for begge parter, og som oftest er det ikke den ene parten som har vært "den store stygge ulven" mens den andre har sitt fullstendig på det tørre. Og da synes jeg det er passende å vise så pass respekt at man ikke inngår nye løfter om ekteskap før man er helt løslatt fra sitt nåværende ekteskap.

Selv om det ikke er barn inne i bildet, så synes jeg også det handler om å vise øvrige familie respekt. For mange kan det nok oppleves svært vondt og trist å miste en svigerdatter/svigersønn, spesielt om ekteskapet har vært langvarig. Og da synes jeg man i det minste kan være skikkelig skilt før man virkelig inkluderer en ny partner i familien (hvilket jeg antar man gjør når man forlover seg med noen). Det er tross alt bare snakk om et år, og om man ikke har tid til å bare være kjærester i stillhet og bli godt kjent med hverandre, så bør man vel kanskje spørre seg selv om hvorfor man har så innmari hastverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M Det er tross alt bare snakk om et år, og om man ikke har tid til å bare være kjærester i stillhet og bli godt kjent med hverandre, så bør man vel kanskje spørre seg selv om hvorfor man har så innmari hastverk.

Skulle jeg få fortsette å bo i USA utover 3 måneder, måtte vi bli "engaged with intent to marry". Bortsett fra det har det ikke vært et problem å vente til han var formelt skilt noen måneder senere.

Familiemessig har det heller ikke vært et problem for han, jeg tror etter 5 år vet fortsatt ikke familien hans at han er skilt, gift på nytt og nå bosatt i Norge. Noen har bare ikke kjernefamilien vi er vant til i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Selv om det ikke er barn inne i bildet, så synes jeg også det handler om å vise øvrige familie respekt. For mange kan det nok oppleves svært vondt og trist å miste en svigerdatter/svigersønn, spesielt om ekteskapet har vært langvarig. Og da synes jeg man i det minste kan være skikkelig skilt før man virkelig inkluderer en ny partner i familien (hvilket jeg antar man gjør når man forlover seg med noen). Det er tross alt bare snakk om et år, og om man ikke har tid til å bare være kjærester i stillhet og bli godt kjent med hverandre, så bør man vel kanskje spørre seg selv om hvorfor man har så innmari hastverk.

Dette er jeg enig i.

Da jeg separerte meg etter åtte års ekteskap, tok foreldrene mine dette veldig tungt, og moren min tok ofte til tårene når vi snakket om mannen min (og nåværende eksmann). De følte det nesten som om han skulle vært en ekstra sønn for dem som de nå mistet, og jeg tror det hadde vært vanskelig og ubehagelig for dem om jeg skulle etablere meg på nytt etter bare noen måneder. Etter et års separasjonstid har som oftest de fleste involverte fått litt avstand og vent seg til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke to år. Det tar 1. år med godkjennelse fra begge parter. Det tar 1. år + 3-4 uker uten begges godkjennelse. Dette forutsetter at man sender inn separasjonspapirene den dagen man flytter ut (løpetiden for separasjon starter den dagen papirene er sendt) og at skilsmissepapirene sendes inn nøyaktig 1. år senere. De 3-4 ukene er svarfristen til den andre part.

Og når den andre part ikke svarer, så tar det enda noen uker og så får den ny friskt, så tar det enda noen uker og ny frist før de sender noen hjem og forkynner det... Sitter midt i det. Papirene ble sendt nøyaktig et år etter seperasjon, det er straks to år siden og jeg er fortsatt separert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt bare snakk om et år, og om man ikke har tid til å bare være kjærester i stillhet og bli godt kjent med hverandre, så bør man vel kanskje spørre seg selv om hvorfor man har så innmari hastverk.

Ja, det er dette jeg også stusser litt over. Man kan jo være sammen og bruke tiden til å bli bedre kjent og til å kose seg sammen uten at man absolutt skal forlove seg. Man er jo akkurat like mye sammen for det om man ikke har status "forlovet".

Skulle jeg få fortsette å bo i USA utover 3 måneder, måtte vi bli "engaged with intent to marry". Bortsett fra det har det ikke vært et problem å vente til han var formelt skilt noen måneder senere.

I et slikt tilfelle kan jeg forstå det. Det er jo litt vanskelig å se om et forhold kan utvikle seg hvis man sitter i hver sin verdensdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er relativt nygift jeg, og så vidt jeg skjønte på folkeregisteret så må ekskone/mann skrive under på papirene på at man har lov til å gifte seg... (Selv flere år etterpå, misforstod jeg eller???) Synes dette er merkelig, greit om det gjaldt en tidsperiode, men tenker at mange som skiller seg er vel ikke veldig interesert i å opprettholde kontakten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og når den andre part ikke svarer, så tar det enda noen uker og så får den ny friskt, så tar det enda noen uker og ny frist før de sender noen hjem og forkynner det... Sitter midt i det. Papirene ble sendt nøyaktig et år etter seperasjon, det er straks to år siden og jeg er fortsatt separert...

Dette er utrolig! Min eks gadd ikke svare på separasjon eller skilsmissepapirer og han fikk bare den ene fristen. Dvs. ved skilsmissen spurte jeg de på fylkesmannen hvordan jeg kunne få fart i sakene og de sa at jeg skulle bare sende inn og hvis han ikke protesterte eller signerte ville det gå 3-4 uker. Og slik ble det (han ringte meg og okket seg over hvor vanskelig det var å finne vitner, og jeg sa bare la papirene være, det går greit uten).

Men det er riktig at etter 2 år så spiller det ingen rolle lenger. Jeg synes bare det er rart at han får lov å holde på slik - og at fylkesmannen gir nye frister når det er forkynt og han ikke har protestert. Har du prøvd å prate med dem og si til dem at du forlanger at de ender dette (dette praktiseres jo helt anderledes andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er relativt nygift jeg, og så vidt jeg skjønte på folkeregisteret så må ekskone/mann skrive under på papirene på at man har lov til å gifte seg... (Selv flere år etterpå, misforstod jeg eller???) Synes dette er merkelig, greit om det gjaldt en tidsperiode, men tenker at mange som skiller seg er vel ikke veldig interesert i å opprettholde kontakten???

Ikke hvis man er formelt skilt. Hvis man derimot bare har flyttet fra hverandre uten å ordne det formelle så er man fortsatt gift på papiret og da må man gå gjennom den møllen det er med skilsmissepapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg få fortsette å bo i USA utover 3 måneder, måtte vi bli "engaged with intent to marry". Bortsett fra det har det ikke vært et problem å vente til han var formelt skilt noen måneder senere.

Men det blir en såpass spesiell situasjon at de fleste vil forstå hvorfor dere gjorde det slik, når det å forlove seg var en forutsetning for å kunne fortsette forholdet overhode, så jeg synes ikke du bør føle deg truffet av noe i denne tråden.

Jeg svarte at jeg synes det er rart når de som gjør det har muligheten til å fortsette å bare være vanlige kjærester til skilsmissen er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Respektløst.

Det vitner om at man ikke er voksen nok til å ta ansvar - her handler det ikke om alder.

Å forlove seg før skilsmissen er i orden, er like respektløst som å være utro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man er formelt skilt. Hvis man derimot bare har flyttet fra hverandre uten å ordne det formelle så er man fortsatt gift på papiret og da må man gå gjennom den møllen det er med skilsmissepapirer.

Hvis man har vært formelt skilt i under to år, og ønsker å gifte seg på ny så må man sende med inn erklæring undertegnet av forrige ektefelle om at boet er skiftet. Hvis eksen skrev under på det på skilsmissepapirene må disse sendes med, hvis ikke må man ha eksen sin underskrift på eget skjema som gjelder dette. Slik var det når jeg giftet meg med mannen min for 7 år siden ihvertfall. Han hadde ikke vært formelt skilt i to år den dagen vi giftet oss. Vi forlovet oss forøvrig før han var skilt også, men på det tidspunktet var eksen hans gravid med sin nye samboer, så jeg tror ikke vi tråkket noen på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis man har vært formelt skilt i under to år, og ønsker å gifte seg på ny så må man sende med inn erklæring undertegnet av forrige ektefelle om at boet er skiftet. Hvis eksen skrev under på det på skilsmissepapirene må disse sendes med, hvis ikke må man ha eksen sin underskrift på eget skjema som gjelder dette. Slik var det når jeg giftet meg med mannen min for 7 år siden ihvertfall. Han hadde ikke vært formelt skilt i to år den dagen vi giftet oss. Vi forlovet oss forøvrig før han var skilt også, men på det tidspunktet var eksen hans gravid med sin nye samboer, så jeg tror ikke vi tråkket noen på tærne.

Hvis man er formelt skilt så er boet skiftet. Man får ikke formell skilsmisse uten. Formell skilsmisse = bekreftelse fra fylkesmannen på at skilsmisse er innfridd.

Hvis man derimot ikke har skiftet, eller ikke har vært separert lenge nok til å få formell skilsmisse så må man vente eller få en erklæring fra ektefelle. Tidligere ektefelle har ingenting med om man kan/ikke kan gifte seg igjen når skilsmissen er formelt inngått (bekreftet innvilget av fylkesmannen).

Hvis noen mener dette er feil hadde det vært kjekt å se dokumentasjon i form av link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er formelt skilt så er boet skiftet. Man får ikke formell skilsmisse uten. Formell skilsmisse = bekreftelse fra fylkesmannen på at skilsmisse er innfridd.

Hvis man derimot ikke har skiftet, eller ikke har vært separert lenge nok til å få formell skilsmisse så må man vente eller få en erklæring fra ektefelle. Tidligere ektefelle har ingenting med om man kan/ikke kan gifte seg igjen når skilsmissen er formelt inngått (bekreftet innvilget av fylkesmannen).

Hvis noen mener dette er feil hadde det vært kjekt å se dokumentasjon i form av link.

Hvis man har vært gift tidligere, og ønsker å gifte seg på nytt må man sende med et skjema som heter "erklæring om skifte". Dette gjelder enker/enkemenn som sitter i uskiftet bo også. Hvis man har vært skilt i under to år, må tidligere ektefelle skrive under på dette skjemaet om at boet er skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...