Gå til innhold

Noen kristne her?


Æøå-føll med nå

Anbefalte innlegg

Er kristen selv, og ønsker å høre litt om kristlige barneoppdragelse hvis noen kristne her inne. Hva bøker leser dere for barna deres? Hva verdier fokuserer dere på? Her vil jeg egenntlig ikke sjule noen ting av det skriften forteller. Min mann ble lest ordrett fra bibelen på sengekanten da han var barn. Jeg vil gjøre mitt for at barna mine skal få høre.

Hva gjør dere? Hva forteller dere barna deres? Er det cder, fimer o.l som er anbefalt? :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope. Hjernevasker ikke barna mine



Anonymous poster hash: 8d9eb...36f
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kristen selv, og ønsker å høre litt om kristlige barneoppdragelse hvis noen kristne her inne. Hva bøker leser dere for barna deres? Hva verdier fokuserer dere på? Her vil jeg egenntlig ikke sjule noen ting av det skriften forteller. Min mann ble lest ordrett fra bibelen på sengekanten da han var barn. Jeg vil gjøre mitt for at barna mine skal få høre.

Hva gjør dere? Hva forteller dere barna deres? Er det cder, fimer o.l som er anbefalt? :-)

 

Hvis det er Skriften du vil fokusere på, så er det naturlig å bruke den og ikke mange andre kilder. Selv likte jeg godt serien om Jesus og Josefine, selv om den var langt fra bibeltro. Ble egentlig oppmerksom på den da den skapte så mye rabalder blant de som ikke vil ha noe som helst kristendom i barneoppdragelse. Sånne holdninger vil du møte her også (har allerede gjort det, ser jeg). Håper du får seriøse svar, selv om jeg tviler litt etter å ha lest en del på livssynsforumet her :)

Anonymous poster hash: b07e1...7dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker 10:04 ;

Vi har fokus på skriften men har kjøpt inn hannabarbra filmene der de fokuserer på bibelhistorier. Har sett noen av desse allerede og de er veldig bibelfokusert. Ellers har jeg sett at Jarle Waldemar nylig har gitt ut en andaksbok med 99 andakter for barn. Virkest bra ut. De finnes også andre ting som dette foreksempel Ivar Skippervol sine fanfantastiske cd'er. Det er ikke noe gale i å ta inn andre ting så lenge skriften er første prioritet.

Om det er noen så del gjerne dine erfaringer med meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Hjernevasker ikke barna mine Anonymous poster hash: 8d9eb...36f

Skulle ikke vært lov. Stakkars barn :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke vært lov. Stakkars barn :(

 

Ikke sant? De tenker ikke på at barna godt mulig vil bli mobbet på skolen når de har så annerledes tankegang fra alle de andre barna. Godt mulig vil de nevne Jesus og Gud vet hva og vil få DET blikket. 

Hvorfor ikke la dem bli litt eldre og la de tenke selv og velge selv?

Anonymous poster hash: f56c3...6ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke beskymret for slikt. Barna mine kommer til å gå på kristen skole. Å om barna mine snakker om Jesus blant andre viser at de bare har skjønt hva som er greia. Jeg skal fortelle barna mine at ikke alle er kristne og at det ikke alltid er lett å vær en kristen. Jeg vil gi mitt barn støtte og veiledning i den kristne tro. Dette er mitt og min mans liv så noe annet ville vært helt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke beskymret for slikt. Barna mine kommer til å gå på kristen skole. Å om barna mine snakker om Jesus blant andre viser at de bare har skjønt hva som er greia. Jeg skal fortelle barna mine at ikke alle er kristne og at det ikke alltid er lett å vær en kristen. Jeg vil gi mitt barn støtte og veiledning i den kristne tro. Dette er mitt og min mans liv så noe annet ville vært helt feil.

Jaja. Får håpe de ikke lar seg bli hjernevsaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen. Jeg vil heller kaller meg religiøs. Jeg tar det beste fra alle religioner og blander det sammen til en herlig suppe. Det gjør at jeg kan lære barna mine gode verdier og respekt for det andre står for og tror på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Mormor og besta sang kristen sanger til meg og fortalte meg historier om Jesus, syns det var kjempespennende og koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke beskymret for slikt. Barna mine kommer til å gå på kristen skole. Å om barna mine snakker om Jesus blant andre viser at de bare har skjønt hva som er greia. Jeg skal fortelle barna mine at ikke alle er kristne og at det ikke alltid er lett å vær en kristen. Jeg vil gi mitt barn støtte og veiledning i den kristne tro. Dette er mitt og min mans liv så noe annet ville vært helt feil.

 

Bra. Selv er jeg vokst opp som kristen av ateistiske foreldre. Det er jo ikke sånn at man er den eneste kristne selv om man går på ikkekristen skole som jeg gjorde heller. Ble ikke mobbet, fikk kanskje slengt noe om at jeg var "prektig", men det er jo et positivt uttrykk egentlig. Mobbet kan man bli for så mye rart.

Anonymous poster hash: b07e1...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? De tenker ikke på at barna godt mulig vil bli mobbet på skolen når de har så annerledes tankegang fra alle de andre barna. Godt mulig vil de nevne Jesus og Gud vet hva og vil få DET blikket.

Hvorfor ikke la dem bli litt eldre og la de tenke selv og velge selv?

Anonymous poster hash: f56c3...6ea

Nå er jeg ateist, men burde vi ikke heller lære barna våre at folk er forskjellig og at alle er like mye verdt uavhengig av religion og livssyn? Jeg ser ikke ned på kristne og det gjorde jeg heller ikke som barn. Samme med andre religioner. Om noen er muslim har det da virkelig ingen ting for mitt liv å si. Så lenge ikke noen prøver å prakke på meg eller min datter sin religion med dør-til-dør-forkynning, så må de da tro på hva de vil. Om min datter får en i klassen som tror på Jesus, så kommer jeg til å forklare henne hva det innebærer, og hvorfor vi ikke også tror på det samme, men at begge deler er helt ok.

Anonymous poster hash: 5c3d0...490

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

 

Nope. Hjernevasker ikke barna mine

Anonymous poster hash: 8d9eb...36f

 

Så la vær å svare da........var ikke deg TS spurte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Piiiip

TS: Når barna var små hadde vi bøker (lett forklarte) som vi kjøpte via bokhandel på nett. Her er vi tospråklige så vi får nok mer på Engelsk enn Norsk.

Ellers deltok vi og deltar i Messer hver Søndag. Ungene er aktive hjelper under messene som feires.

 

Bønn er også en del av hverdagen.

Opplevde aldri å bli hetset eller mobbet pga min tro i barndommen eller ei nå som voksen. Folk er egentlig mer nysgjerrige så jeg svarer ut fra det de lurer på.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke beskymret for slikt. Barna mine kommer til å gå på kristen skole. Å om barna mine snakker om Jesus blant andre viser at de bare har skjønt hva som er greia. Jeg skal fortelle barna mine at ikke alle er kristne og at det ikke alltid er lett å vær en kristen. Jeg vil gi mitt barn støtte og veiledning i den kristne tro. Dette er mitt og min mans liv så noe annet ville vært helt feil.

Tenker du ikke på barna?

 

Hva om "noe annet" er HELT riktig for barna?

Anonymous poster hash: 5dbda...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du har en slik vilje for barna dine :)

Siden jeg er for ung til å ha barn, så har jeg ikke noe foreldreråd å komme med, men jeg mener å huske at Guds Ord selv nevner litt hvordan man skal(eller bør) oppdra barna. Men vil tro at Guds Ord er den beste kilden uansett. Men "Slektenes håp" er jo en kjempefin bok om Jesus. Den førte iallfall meg nærmere Han!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er kristen selv, og ønsker å høre litt om kristlige barneoppdragelse hvis noen kristne her inne. Hva bøker leser dere for barna deres? Hva verdier fokuserer dere på? Her vil jeg egenntlig ikke sjule noen ting av det skriften forteller. Min mann ble lest ordrett fra bibelen på sengekanten da han var barn. Jeg vil gjøre mitt for at barna mine skal få høre.

Hva gjør dere? Hva forteller dere barna deres? Er det cder, fimer o.l som er anbefalt? :-)

Er du seriøs nå? haha

Anonymous poster hash: b7bad...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt skal lære barna dine om gud og jesus, så håper jeg du tar med alt det groteske som din gud og faktisk også jesus gjorde i bibelen.

Anonymous poster hash: 58964...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke beskymret for slikt. Barna mine kommer til å gå på kristen skole. Å om barna mine snakker om Jesus blant andre viser at de bare har skjønt hva som er greia. Jeg skal fortelle barna mine at ikke alle er kristne og at det ikke alltid er lett å vær en kristen. Jeg vil gi mitt barn støtte og veiledning i den kristne tro. Dette er mitt og min mans liv så noe annet ville vært helt feil.

Feil, det er barnas liv, ikke ditt og mannens. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt avhengig av hvor gamle barna er - fram til en viss alder forstår de ikke så mye, og da er det gjerne fint at de lærer bibelhistorier, som senere kan bygges videre på - til det synes jeg en barnebibel som man kanskje leser i på sengekanten er fint :) En vanlig bibel kan bli litt vanskelig å forstå. Ellers har Jarle Waldemar hvertfall laget noe kristent barnetv, og misjonsforbundet har også gitt ut noe - det finnes mye bra! Det viktige, tenker jeg, er at det er skrifttro. Ellers er det utarbeidet trosopplæring fra flere kirkesamfunn, ut ifra barnas alder. Et eksempel er levende tro: http://levendetro.no/. Ta gjerne en titt :) På siden står alder som du kan trykke deg inn på for å se hva som bør være hovedfokus i den alderen.

Ellers har jeg veldig tro på å gjøre troen til en del av hverdagen. Be sammen med dem, snakk om tro, vær åpne for spørsmål. Hverdagssituasjoner kan være fint for å ta opp tro - er man i en båt og det er mye sjø, kan man for eksempel ta opp historien om Jesus som stilte stormen. Vær litt kreative :) Ta dem gjerne med på søndagsskolen på søndager, og gjør det til en vanlig ting å gå i kirken på søndager. Skap gode vaner som de selv kan fortsette med når de blir eldre :)

Anonymous poster hash: 982d1...4a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...