Gå til innhold

Stoler du på ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

Ikke-religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem.

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du prøver altså å si at ikke-religiøse er mindre ærlige og moralske enn religiøse?

Moral og etikk er IKKE forbeholdt religion. Det er for meg et universelt, og sosialt konsept, som stadig forandrer seg. Tror ikke du har noe hold i at det er en sammenheng mellom uærlighet og "ikke-religiøsitet".

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omfg. Det er da vitterlig en forskjell på en inhabil dommer og ikke troende mennesker. Hva faen tror du skjer i hjemmet til ikke religiøse mennesker? Man lærer seg ting som nestekjærlighet, omtanke for andre. At man skal jobbe hardt for tingene sine, ikke ta fra andre.

Religiøse steiner folk, henger de, misliker folk fordi de elsker en av samme kjønn. Denne listen kjære deg - kan bli veldig lang. Men, fordi min ikke veldig religiøse familie ga meg en ordentlig oppdragelse, så har jeg lært at denne minoriteten av religiøse ikke er representative for alle.

Så, skjerp deg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig syn du har på mennesker. Det er på en måte som jeg skulle sagt "religiøse trenger en usynlig mann for å klare å oppføre seg"

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en grunn til at ateister er underrepresentert i amerikanske fengsler, og at den jevne innsatte er mer religiøs enn gjennomsnittsborgeren. Ikke det at kriminalitet er det eneste målet på om man er verdt å stole på eller ikke, men tallene er i hvert fall klare på at ikke-religiøse i større grad overholder de reglene samfunnet har satt enn hva religiøse gjør. Jeg stoler vel så mye på ikke-religiøse som på religiøse.



Anonymous poster hash: f9154...464
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du prøver altså å si at ikke-religiøse er mindre ærlige og moralske enn religiøse?

Moral og etikk er IKKE forbeholdt religion. Det er for meg et universelt, og sosialt konsept, som stadig forandrer seg. Tror ikke du har noe hold i at det er en sammenheng mellom uærlighet og "ikke-religiøsitet".

La oss si at det ikke fantes politi i Norge, tror du flere ville begått forbrytelser? Samme gjelder religiøse mennesker. Ikke alle stjeler bare de får muligheten, men desto større sannsynlighet for å bli tatt og desto strengere straffer desto mindre sannsynlig er det at noen stjeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det ikke fantes politi i Norge, tror du flere ville begått forbrytelser? Samme gjelder religiøse mennesker. Ikke alle stjeler bare de får muligheten, men desto større sannsynlighet for å bli tatt og desto strengere straffer desto mindre sannsynlig er det at noen stjeler.

Nei. Dette er også grundig tilbakevist. Det fungerer til et visst punkt, selvsagt, noen følger må jo kriminalitet få, men strenge straffer har ingen allmennpreventiv virkning. Det er bare å lese seg opp på temaet. Og som sagt, det er klar statistikk på at religiøse ikke begår det spor kriminalitet enn ikke-religiøse. Faktisk er det motsatt.

Så kan man selvsagt diskutere årsakene til det, men det er absolutt ingen grunn til å tro at ikke-religiøse er mindre til å stole på. De få indikatorene man har på hvordan det faktisk er, ikke bare hvordan man selv har en idé om at det kan være, peker til og med i motsatt retning.

Anonymous poster hash: f9154...464

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det ikke fantes politi i Norge, tror du flere ville begått forbrytelser? Samme gjelder religiøse mennesker. Ikke alle stjeler bare de får muligheten, men desto større sannsynlighet for å bli tatt og desto strengere straffer desto mindre sannsynlig er det at noen stjeler.

Jeg misforstår gjerne nå, men sammenlikner du politiet med gud, som et slags samvittighetspoliti kun religiøse har?

Tull og fanteri. Gud er bare en form for objektivisering av samvittigheten/moralen/etc "alle" mennesker innehar i dets natur.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette er også grundig tilbakevist. Det fungerer til et visst punkt, selvsagt, noen følger må jo kriminalitet få, men strenge straffer har ingen allmennpreventiv virkning. Det er bare å lese seg opp på temaet. Og som sagt, det er klar statistikk på at religiøse ikke begår det spor kriminalitet enn ikke-religiøse. Faktisk er det motsatt.

Så kan man selvsagt diskutere årsakene til det, men det er absolutt ingen grunn til å tro at ikke-religiøse er mindre til å stole på. De få indikatorene man har på hvordan det faktisk er, ikke bare hvordan man selv har en idé om at det kan være, peker til og med i motsatt retning.

Anonymous poster hash: f9154...464

Jeg tar slik statistikk med en klype salt. Finnes rimelig mange som hevder de er religiøse uten å være det pluss at de som utfører slik statistikk gjerne har en agenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstår gjerne nå, men sammenlikner du politiet med gud, som et slags samvittighetspoliti kun religiøse har?

Tull og fanteri. Gud er bare en form for objektivisering av samvittigheten/moralen/etc "alle" mennesker innehar i dets natur.

Ja, jeg sammenligner Gud med rettsstaten. "Alle" har sikkert en samvittighet, men klart det er lettere å lyve om man tror man ikke vil bli tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det ikke fantes politi i Norge, tror du flere ville begått forbrytelser? Samme gjelder religiøse mennesker. Ikke alle stjeler bare de får muligheten, men desto større sannsynlighet for å bli tatt og desto strengere straffer desto mindre sannsynlig er det at noen stjeler.

Ja-uten politi-flere begår forbrytelser.

Men GUD er jo ikke Politiet???

En religiøs opplevelse for meg,som ikke fornekter gud,men vil heller ikke kalle meg ateist.Jeg er midt i mellom.Tror på karma.At om jeg gjør noe umoralsk som sårer andre.Så kommer Karma å biter meg senere.Det vil ramme meg selv-å være ond.Aller mest meg selv.Det vil aldri lønne seg for meg.Forde det skader min rene samvittighet,og sjelefred.

Når jeg får eks uventet hjelp gratis-a en fremmed i en vanskelig situasjon.Kan jeg liksom tenke-merkelig at hjelpen skulle komme-akkurat når jeg trengte det!!!! Da tenker jeg at alle mennesker har evne til å være " helt" og hjelpe-alle mennesker har en liten del av GUD inni seg.Medfødt.

Anonymous poster hash: b8e65...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sliten av religiøse som både direkte og indirekte setter seg høyere enn andre mennesker. Religiøse er nemlig snillere, har moral og etikk på plass, er gode mennesker med varme hjerter som gir av seg selv. Dem om det.

Min erfaring? Mange religiøse er de verste på å dømme mennesker, snakke ned om andre mennesker, fryse ut mennesker, er glad i penger og ofte eneste grunn til gode handlinger er veien til himmelen.

Jeg vil si de fineste menneskene på denne jord er de som ikke tror de kommer til himmelen, men gjør gode handlinger fordi de oppriktig bryr seg om mennesker og ønsker andre godt. Ingen baktanker om å være bra nok for himmelriket osv.

Dessuten står det tydelig i bibelen at det ikke er menneskets jobb å dømme andre. Likevel er religiøse de verste på akkurat dette.

Nei takke meg til.



Anonymous poster hash: beb37...dc5
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

Ikke-religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem.

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Hva mener du ikke-religiøse kan gjøre som religiøse ikke kan og omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar slik statistikk med en klype salt. Finnes rimelig mange som hevder de er religiøse uten å være det pluss at de som utfører slik statistikk gjerne har en agenda.

Du må gjerne ta slik statistikk med en klype salt eller mene at forskere og eksperter har en agenda, slik at de må ses bort fra. Fakta stemmer enten man tror på det eller ikke. Det stemmer nok at forskerne neppe er særlig religiøse, og det er jo ikke spesielt overraskende at folk som jobber med konkrete opplysninger og fakta er ikke-religiøse. Men dette er ikke tre fanger som kaller seg religiøse for å sverte religion, akkurat, det er grundige studier.

Men du må gjerne argumentere for hvorfor du stoler mindre på ikke-religiøse, jeg føler vel bevisbyrden ligger på deg når du først fremsetter en slik teori. At du selv ville vært mindre ålreit uten frykt for straff fra oven er jo ikke noe argument. Det blir omtrent like merkelig som om jeg skulle sagt at religiøse kan drite i følgene av det de gjør, for de vil jo bli tilgitt når de mener godt. Bare sprøyt begge deler. Sammenlignignen med en inhabil dommer er også bare merkelig, det gir jo ingen mening på noe plan. Jeg antar det bare var en kortslutning.

De fleste ikke-religiøse føler en sterk tilknytning til og et ansvar overfor samfunnet de er en del av. Det er jo ikke den overnaturlige delen som er det sentrale i samvittighetsfølelsen mennesker er født med. Hvis hele grunnlaget for en påstand som ikke bare mangler støtte, men også møter motstand, i konkret dokumentasjon, er at man tenker atte sånne ikke-religiøse kan være slemme fordi ingen ser dem, da er det ikke noe særlig nyttig.

Så spørsmålet er vel bare hva du underbygger dette med. Så langt er det en bakvendt sammenligning mellom personer uten personlig tro og dommere med en personlig tilknytning til en part i en rettssak og en anekdote om ditt eget moralske kompass. Altså null og niks.

Anonymous poster hash: f9154...464

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-uten politi-flere begår forbrytelser.

Men GUD er jo ikke Politiet???

En religiøs opplevelse for meg,som ikke fornekter gud,men vil heller ikke kalle meg ateist.Jeg er midt i mellom.Tror på karma.At om jeg gjør noe umoralsk som sårer andre.Så kommer Karma å biter meg senere.Det vil ramme meg selv-å være ond.Aller mest meg selv.Det vil aldri lønne seg for meg.Forde det skader min rene samvittighet,og sjelefred.

Når jeg får eks uventet hjelp gratis-a en fremmed i en vanskelig situasjon.Kan jeg liksom tenke-merkelig at hjelpen skulle komme-akkurat når jeg trengte det!!!! Da tenker jeg at alle mennesker har evne til å være " helt" og hjelpe-alle mennesker har en liten del av GUD inni seg.Medfødt.

Anonymous poster hash: b8e65...d82

Gud SKAL hjelpe mennesker.I mine øyne er en gud en " hjelper".Og gud kan vise seg som et vanlig menneske-so dukker opp uant og plutselig,bare for å hjelpe,være snill,vise omsorg evt. at de bryr seg.

Ikke en straffer og en usynlig politimann...som ser meg 24 t. i døgnet.

Hadde jeg lært at gud var slik,hadde jeg fått forfølgelses angst,ja-det er skadelig psykisk å skremme folk .

Anonymous poster hash: b8e65...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

religiøse kan være like løgnaktige og "onde" som ikke religiøse. Jeg er sel religiøs men er fullt klar over at denne betegnelsen blir misbrukt av ufattelig mange i dag som tror at alt er greit så lenge de bærer et kors rundt halsen men ikke oppfører seg som guds barn med renhet og godhet og sannhet.



Anonymous poster hash: 9c2d2...bd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

religiøse kan være like løgnaktige og "onde" som ikke religiøse. Jeg er sel religiøs men er fullt klar over at denne betegnelsen blir misbrukt av ufattelig mange i dag som tror at alt er greit så lenge de bærer et kors rundt halsen men ikke oppfører seg som guds barn med renhet og godhet og sannhet.

Anonymous poster hash: 9c2d2...bd7

Så du stoler ikke på noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

Ikke-religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem.

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Guds Ord sier å ikke stole på noe menneske, ja heller ikke din og min egen forstand (Ords 3:5), men bare Gud. Men jeg tror jeg forstår hva du mener. Feks så stoler jeg på når bilen min er inne på reparasjon og kameraten min(som er mekaniker) behandler den. Men jeg stoler ikke på noen ikke-religiøse når det kommer til kristne sannheter og hva bibelen har å si om diverse tema. Heller ikke så mange kristne stoler jeg på ang. dette heller, siden jeg har sett flere ganger at såkalte kristne forkaster klare bibelske prinsipper. "To the law and to the testimony: if they speak not according to this word, it is because there is no light in them" (Jes 8:20). Men uansett så skal man jo teste hva man sier opp mot Guds Ord.

Når dette er sagt så behandler jeg ikke en løgner på en dårligere måte enn en som snakker sannferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig syn du har på mennesker. Det er på en måte som jeg skulle sagt "religiøse trenger en usynlig mann for å klare å oppføre seg"

Religiøse mennesker skremmer meg. Dersom de får det for seg at Gud ikke ser dem, eller at ugjerningene deres er tilgivelige, så kan de finne på hva som helst. De trenger bare en beta teologi å plugge inn i samvittigheten, så er alt tillatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...