Gå til innhold

Spiller kristne og troende rullett med sine barns helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et barn i familien tror på alt h*n vil. H*n tror også på Gud,spøkelser,feer,nisser og alt annet barnetleser og ser på tv.

Foreldrene hjelper barnet så godt de kan med å fortelle hva som er virkelig og ikke - De er ikke kristne men barnet er visst det.

Er det ikke sånn med alle barn da? De tror på det som de kommer over, og så blir de mørkeredde for denne tingen, uansett hva vi voksne sier.

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som gale vet mer om galskap enn psykologer, og syke vet mer om sykdom enn leger.

På samme måte som idrettsutøverne vet bedre om sin idrettsgren enn kritikerne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en god del undersøkelser som viser at ateister ofte kan mer om religion enn de religiøse selv. Dette har også vært min erfaring.

Særlig gjelder dette "militante" ateister. Det ville vært hyklersk å drive å kritisere uten å sette seg godt inn i tingen de kritiserer.

For eksempel når det gjelder Gamle Testamentet:

Kristne har, etter min erfaring, sjeldent greie på GT. Jeg tror veldig mange bevisst eller ubevisst unngår denne "skumle" delen av boken, i frykt for å miste troen hvis de leser om Guds grusomme sider (i motsetning til NT, som bare er fryd og gammen.)

Og kristne har mye bedre greie på hva ateisme innebærer, enn ateistene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg kom over en veldig fascinerende kommentar i tråden "er de døde blant oss"

En debattant der forteller at jeg ikke burde ha ansvar for et barn da jeg har en "tro".

Mener dere at vanlige kristne og andre som har en tro skader sine barn? Jeg snakker ikke om ekstremenister.

Er det skadelig for barn å ha en religion, eller å tro på noe som er uvirkelig som nissen? Er det ikke en del av barndommen å tro på "alt" ?

For eksempel, jeg har et vennepar hvor mor er pedagog. Barnet hennes har en kristen tro, selv om foreldrene ikke er kristne. Barnet tror også på mye annet,ånder og feer og alt det vanlige. Det er ikke mulig å overbevise barnet om at ånder ikke finnes, selv om mor og far gjør ALT de kan- men de lar barnet ha en kristen tro.

Jeg synes at barn burde få rom til å tro at det er en gud der, selv om vi ikke kan si det sikkert.

Har debatanten rett når han sier at jeg spiller rullett med barns helse?

Har sett klare eksempler på begge deler. Ei venninne av meg former livet utrolig mye etter hennes foreldres ønsker (de måtte gifte seg før de ble sammen, så da ble det ett raskt ekteskap og så ett nytt giftemål ett år senere som var større og mer skikkelig). Men kjenner jo og mange som har gått på kristne skoler og med kristne foreldre som ikke har tatt skade.

Men at verden hadde vert ett bedre sted UTEN religion er det liten tvil om. Da måtte folk faktisk ha brukt hodet i stedet for å skylde på gud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det DU sier her er ihvertfall ikke mye å bygge noe som helst på. Du må gjerne for min del tro at du har merket gud, men det kan like gjerne være innbilning. Og bare fordi DU tror det, gjør det ikke sant for resten av verden. Det gjør det ikke sant engang. Det er fortsatt bare tro.

Når Gud taler til en, da er det ikke snakk om tro, men visshet.

Men jeg er jo fullstendig klar over at du ikke forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kristne har mye bedre greie på hva ateisme innebærer, enn ateistene!

Hva da, et etterliv i helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Gud taler til en, da er det ikke snakk om tro, men visshet.

Men jeg er jo fullstendig klar over at du ikke forstår det.

Bevis det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker nøyaktig samme argumentet som aspera, at den med "motsatt tro" av deg selv ikke vet bedre fordi det kun er dette de har lært. Ingen av dere kommer særlig langt med det, iom at det finnes kristne som både har blitt oppdratt til å tro, som har funnet troen selv, og har mistet troen selv.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan gud har talt til deg, og hvordan dette skjedde, sånn rent praktisk? Jeg lurer også på hvordan kristne kan forsvare at de bygger sin tro på en bok der mange av de inneholdte historiene har blitt motbevist med fysikk/vitenskap. Dere kan jo ikke nekte for at vitenskapelige fakta ER fakta. En liten digresjon kanskje, men jeg er veldig nysgjerrig.

Jeg må si at jeg liker veldig dårlig å diskutere med anonyme personer, for jeg vet aldri hvem som kommer til å svare meg, eller om vedkommende i det hele tatt fortsetter en diskusjon, idet dette dreier seg om temmelig mange.

Hvorfor ikke gi seg tilkjenne med et oppdiktet navn?

I så fall kan jeg forsøke å stille nysgjerrigheten din, selv om jeg har fortalt om dette ved flere anledninger tdligere, og som du sikkert kan finne igjen ved å bla bakover, da jeg aldri opptrer anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg liker veldig dårlig å diskutere med anonyme personer, for jeg vet aldri hvem som kommer til å svare meg, eller om vedkommende i det hele tatt fortsetter en diskusjon, idet dette dreier seg om temmelig mange.

Hvorfor ikke gi seg tilkjenne med et oppdiktet navn?

I så fall kan jeg forsøke å stille nysgjerrigheten din, selv om jeg har fortalt om dette ved flere anledninger tdligere, og som du sikkert kan finne igjen ved å bla bakover, da jeg aldri opptrer anonymt.

Vel, jeg er med nick og jeg lurer på akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kristendommen. Frykten og straffens religion. Religionen der guden er så svak at han må true inn disiplin.

Men til spørsmålet. Om troende truer barnas helse? De færreste truer barnas fysiske helse, men for mange setter si overtro fremfor sitt eget og barnas liv. Det er IKKE bra og viser hvor farlig religion er. Når det kommer til mental helse og evne til å handle rettferdig og objektivt så er religion gift. Jo færre barn som hjernevaskes til overtro, det være seg kristen eller åsatro, jo bedre.

Min kirke finner jeg i CERN. En kirke som har tilført mennesket mer fred, kunnskap og sammarbeid verden rundt en hva noen religion noen som helst gang har.

Jeg er overbevist om at du er i stand til å skremme barna mye mer enn en kristen person kan gjøre med sin tro. For meg høres det ut som om du tror på spøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at alle de som tror noe annet enn meg har feil. I bunn og grunn er det jeg prøver å si at det blir feil å lære barna dine at den religionen du praktiserer, uansett hvilken religion, er den riktige. Man burde spesifisere at det er det riktige for DEG, men det er OK å velge hva man vil tro på selv. Det skjer ikke i de fleste hjem i den store verden. Dette gjelder også for ikke-troende.

Hvis jeg trodde at andres tro kunne være mer riktig enn min, eller at jeg tok feil i det jeg trodde på, da hadde jeg ikke lenger en tro.

En tro er faktisk det en tror på og er overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at du er i stand til å skremme barna mye mer enn en kristen person kan gjøre med sin tro. For meg høres det ut som om du tror på spøkelser.

Dobbel post

Endret av Flair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at du er i stand til å skremme barna mye mer enn en kristen person kan gjøre med sin tro. For meg høres det ut som om du tror på spøkelser.

Nettlesern gone berserk

Endret av Flair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overbevist om at du er i stand til å skremme barna mye mer enn en kristen person kan gjøre med sin tro. For meg høres det ut som om du tror på spøkelser.

...

Endret av Flair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg trodde at andres tro kunne være mer riktig enn min, eller at jeg tok feil i det jeg trodde på, da hadde jeg ikke lenger en tro.

En tro er faktisk det en tror på og er overbevist om.

Det handler ikke om å ikke tro på sin egen tro, men gi barnet rom til å finne sin egen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at du er i stand til å skremme barna mye mer enn en kristen person kan gjøre med sin tro. For meg høres det ut som om du tror på spøkelser.

Swlv om spøkelser sikkert kan være ganske skremmende tror jeg at jeg ville foretrekke det framfor en gud som ville dømme meg til evig pine dersom jeg ikke kontrollerte alle mine "syndige" tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bevis det :)

Hva er vitsen?

Jeg har gjort det ved flere anledninger, men da er det selvfølgelig ingen som tror meg.

Og jeg har ingen grunn til å tro at du vil tro meg. Det er nok ekte ateisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swlv om spøkelser sikkert kan være ganske skremmende tror jeg at jeg ville foretrekke det framfor en gud som ville dømme meg til evig pine dersom jeg ikke kontrollerte alle mine "syndige" tanker.

Nå er det jo faktisk mer vanlig å tro på spøkelser enn på gud leste jeg i den lokale nettavisa her for en stund siden :jepp:

Med alt som går på TV i disse dager er det kanskje ikke så rart - ihvertfall frykt for at det muligens finnes :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen?

Jeg har gjort det ved flere anledninger, men da er det selvfølgelig ingen som tror meg.

Og jeg har ingen grunn til å tro at du vil tro meg. Det er nok ekte ateisme.

Hvordan har du bevist det tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Gud taler til en, da er det ikke snakk om tro, men visshet.

Men jeg er jo fullstendig klar over at du ikke forstår det.

Når gud taler til en er det ikke snakk om visshet, men galskap !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...