Gå til innhold

Spiller kristne og troende rullett med sine barns helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg tror ganske sikkert at de som utøver de forskjellige religioner vet best hva de innebærer.

Jeg har sett en god del undersøkelser som viser at ateister ofte kan mer om religion enn de religiøse selv. Dette har også vært min erfaring.

Særlig gjelder dette "militante" ateister. Det ville vært hyklersk å drive å kritisere uten å sette seg godt inn i tingen de kritiserer.

For eksempel når det gjelder Gamle Testamentet:

Kristne har, etter min erfaring, sjeldent greie på GT. Jeg tror veldig mange bevisst eller ubevisst unngår denne "skumle" delen av boken, i frykt for å miste troen hvis de leser om Guds grusomme sider (i motsetning til NT, som bare er fryd og gammen.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frykt for Gud, ja, men hat? For hvem? Hvis du med "ordentlig kristen tro" mener fundamentalistisk og überkonservativ, så kan jeg være enig, men det finner du svært lite av i Norge i dag.

I så fall er det akkurat like mye vranglære å fortelle dem at det ikke finnes en Gud, for det er heller ikke bevist.

Nei, nei og nei. Det henger IKKE sammen med å bli tvunget til å tro. Faktum er at konfirmasjonen skal være en bekreftelse av dåpsløftene. Dåpsløftene blir avgitt på barnet vegne av foreldrene fordi de selv er for små, mens når de konfirmeres anses de som voksne nok til å gi disse løftene selv. Human etikerene konfirmeres uten mål og mening, og det er naturlig å anta at det gjøres for å få det samme som de kristne får: Fest og gaver. At foreldre setter foten ned og nekter dem det, er greit. De får ikke beskjed om at "enten blir du kristen, ellers får du ingenting", de får beskjed om at "hvis dette ikke er et religiøst betinget rituale for deg, gir det ikke mening, og derfor dropper vi det". Å si at de blir straffet er helt hinsides. Det er et gode å få gaver for tusenvis av kroner, det er ikke en straff å ikke få dette, når ritualet ikke betyr noe for deg. Gavene og festen er en feiring - hvis du ikke har noe å feire, er det naturlig at du dropper hele greia. Det kan på ingen måte kalles en straff eller sammenlignes med noen form for tvang, og jeg tror i alle fall ikke at å bli presset hjemmefra til å velge kristelig konfirmasjon automatisk vil føre til genuin tro. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan tro det heller, hvis man er så påvirkelig har man jo et veldig alvorlig problem.

Det er ikke sant at de fleste kristne foreldre og samfunn skjermer for andre fakta, nå er du igjen tilbake på helt ekstreme religiøse samfunn, som du sannsynligvis har sett mest av på amerikansk TV. De aller aller aller fleste norske kristne har selv gått og sender barna sine på lokalskolen. At du vet om én kristen jente som kun gikk på kristne privatskoler, gjør ikke det til normen. Det er et svært sjelden fenomen i Norge. De færreste blir dessuten fortalt at de kommer til Helvete hvis de ikke tror. De læres at Gud tilgir alle syndere, så vi slipper inn i Himmelen uansett. Og som sagt: De trenger ikke søke rundt på internett etter noe annet, for de fleste bor i normale nabolag og går på normale skoler, og får følgelig masse normal stimuli og informasjon om andre religioner samt ateisme på den måten. Dessuten er de fleste mennesker i stand til å tenke for seg selv. Akkurat som du sier du kjenner en jente som ble hjernevasket, så kjenner jeg flere som vokste opp i religiøse familier som lærte dem om Gud, men som selv vokste opp til å bli ateister.

Dette er jeg helt enig i. Og selv om jeg vokste opp i en kristen familie var jeg alltid klar over at ikke alle trodde det samme som jeg gjorde.

Vel, kanskje det har noe å gjøre med at jeg bor midt i bibelbeltet, og det du ser på som "veldig konservative kristne" er vanlige kristne her i gården og utgjør ihvertfall 8/10 av befolkningen vil jeg tro! Her er det ikke uvanlig at du får avslag på forskjellige ting om du ikke er kristen, som for eksempel hybler. Det er ikke unormalt å blir sendt på kristne privatskoler halve livet, så hun jeg snakka om er ikke et engangstilfelle. Det er veldig få kristne som som egentlig kan noe særlig mer om religionen deres enn det de blir lært hjemme/på skolen, og det er ikke nødvendigvis så mye(Ihvertfall i mine øyne ikke nok).

Og de foreldrene som er litt troende som tar det aller letteste som at gud er snill og tilgivende o.l, de er såpass "lite" kristne at de ikke praktiserer noe religion i hjemmet, så deres barn blir som regel ikke utsatt for bordbønn og skremselspropaganda og da er det jo irrelevant.

Og angående konfirmasjon: Jeg mener helt klart at "hvis du ikke gjør som vi vil, så hiver vi alle gavene folk sender til deg i søpla" er straff. Som du sa selv er konfirmasjon er måte å feire at man går over til voksenlivet, og det er en like gyldig grunn om du er kristen eller ikke. Kanskje de fleste ikke-kristne ofte gjør dette for penger, dog det er tradisjon at alt bare blir stelt i stand til dem uten at de gjør noe som helst, men det gjør jammen med mange som konfirmerer seg kristelig også. Og rundt den tiden så jeg veldig mange som konfirmerte seg kristelig akkurat bare for å få de gavene som ble truet med å tas bort.

Men det jeg egentlig skulle frem til var ikke at alle som "straffer" barna sine til kristelig konfirmasjon også truer barna sine til å tro. Jeg mente at når foreldrene faktisk er så nøye på at de må velge det samme som foreldrene velger, så er det veldig sannsynlig at dette har foregått på flere punkter i oppdragelsen, ergo de blir troende fordi foreldrene lærer dem det.

Og jeg mener også det er vranglære(tildels ihvertfall) å si at en gud finnes ikke, dermed basta. Men da må man også holde åpent at det kan hende Poseidon finnes, at Tor med hammeren eksisterer og at Quetzalcoatl muligens ligger dvalende under jorda da dette er like sannsynlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver er typisk for alle som aldri har opplevd Gud.

Men jeg kan fortelle deg noe du burde ha skjønt, om du er interessert i å vite hva som skjer i den kristne verden.

Gud har talt til meg ved flere anledninger, og gitt meg bevis om noe og noen jeg ikke visste eksisterte, og derfor har kunnet komme til hjelp.

Tenk på alle de tusener av muslimer som konverterer til kristendommen hver eneste dag.

De risikerer livet for sin nye tro, men beholder den, og rømmer heller landet de bor i.

Mange av disse har aldri hørt om Jesus som Guds sønn, men de vet at det er han de har hatt besøk av og derfor omvender seg til ham. Dette vet ikke dere fordi dere hverken leser eller ser annet enn det den ateistiske venstresiden vil at dere skal vite.

Og det er ikke mye å bygge slike påstander på, som du kommer med her.

Det DU sier her er ihvertfall ikke mye å bygge noe som helst på. Du må gjerne for min del tro at du har merket gud, men det kan like gjerne være innbilning. Og bare fordi DU tror det, gjør det ikke sant for resten av verden. Det gjør det ikke sant engang. Det er fortsatt bare tro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ergo de blir troende fordi foreldrene lærer dem det.

Jeg er enig i veldig mye av det du sier, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med at du må legge til den setningen der på slutten av alle de gode argumentene dine. Jeg tror ikke det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig feil at for eksempel kristne ber bordbønn med barna fra de er små, samt forteller om bibelen og gud som en absolutt sannhet. Det er hjernevasking og gir ikke rom for å finne seg selv.

Her i huset har vi diskutert mye religion og oppdragelse før barnet kommer. Vi er begge ateister, men om våre barn finner en religion skal vi selvfølgelig la ham/henne ha sin tro.

Allikevel er det mange barn som blir kristne fordi de lærer det på skolen. Noen ganger helt konkret, mens andre ganger som en teori. Men teori-delen får barn som regel ikke med seg, og tror det er en sannhet de får fortalt.

Når våre barn blir store nok skal vi smått, men ordentlig gå igjennom alle religioner, samt vitenskapen. Fortelle dem hva som er fakta og hva som er tro - at det er OK å ha en religion, samtidig vise bakgrunnen til alle religioner. Lære dem forskjellen på en vitenskapelig teori, og teori generelt.

Jeg tror at av alle som virkelig kan alle kjente fakta om religion og om hvordan den "oppsto", er det veldig få av dem som faktisk er religiøse, akkurat som jeg tror at med all denne informasjonen er det liten sjanse for at våre barn blir religiøse. Men om de blir det så støtter vi selvfølgelig det.

For oss som ikke er oppdatert på dagens barneskole, har man ikke noe om vitenskapelig teori i dagens skole? Hvis ikke bør religion, livssyn og etikk faget fjernes øyeblikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver er typisk for alle som aldri har opplevd Gud.

Men jeg kan fortelle deg noe du burde ha skjønt, om du er interessert i å vite hva som skjer i den kristne verden.

Gud har talt til meg ved flere anledninger, og gitt meg bevis om noe og noen jeg ikke visste eksisterte, og derfor har kunnet komme til hjelp.

Tenk på alle de tusener av muslimer som konverterer til kristendommen hver eneste dag.

De risikerer livet for sin nye tro, men beholder den, og rømmer heller landet de bor i.

Mange av disse har aldri hørt om Jesus som Guds sønn, men de vet at det er han de har hatt besøk av og derfor omvender seg til ham. Dette vet ikke dere fordi dere hverken leser eller ser annet enn det den ateistiske venstresiden vil at dere skal vite.

Og det er ikke mye å bygge slike påstander på, som du kommer med her.

Du bruker nøyaktig samme argumentet som aspera, at den med "motsatt tro" av deg selv ikke vet bedre fordi det kun er dette de har lært. Ingen av dere kommer særlig langt med det, iom at det finnes kristne som både har blitt oppdratt til å tro, som har funnet troen selv, og har mistet troen selv.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan gud har talt til deg, og hvordan dette skjedde, sånn rent praktisk? Jeg lurer også på hvordan kristne kan forsvare at de bygger sin tro på en bok der mange av de inneholdte historiene har blitt motbevist med fysikk/vitenskap. Dere kan jo ikke nekte for at vitenskapelige fakta ER fakta. En liten digresjon kanskje, men jeg er veldig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss som ikke er oppdatert på dagens barneskole, har man ikke noe om vitenskapelig teori i dagens skole? Hvis ikke bør religion, livssyn og etikk faget fjernes øyeblikkelig!

Jeg tror ikke det er store forskjeller etter kunnskapsløftet, KRL har blitt til Religion og livssyn, men fokuset er fortsatt størst på kristendom. Lillebroren min mener han er kristen fordi hans kontaktlærer gjennom 3 år nå er det, og han har naturlig nok en stor innvirkning på det faglige innholdet i skolehverdagen. Han er 9 år. Ingen i familien vår er det, så vi har ikke påvirket han i noen retning som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i veldig mye av det du sier, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med at du må legge til den setningen der på slutten av alle de gode argumentene dine. Jeg tror ikke det stemmer.

I denne sammenheng mener jeg av de som har foreldre som er veldig pågående med å praktisere religion i hjemmet. Selvfølgelig vet jeg at det finnes mange som klarer å finne sin egen vei til tross for at de ble lært noe annet. Jeg er en av de selv. Men mitt inntrykk er at veldig mange, faktisk de aller fleste, ikke gjør dette, og tror på det de tror fordi det er det de er vokst opp med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker nøyaktig samme argumentet som aspera, at den med "motsatt tro" av deg selv ikke vet bedre fordi det kun er dette de har lært. Ingen av dere kommer særlig langt med det, iom at det finnes kristne somt både har blitt oppdratt til å tro, som har funnet troen selv, og har mistet troen selv.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan gud har talt til deg, og hvordan dette skjedde, sånn rent praktisk? Jeg lurer også på hvordan kristne kan forsvare at de bygger sin tro på en bok der mange av de inneholdte historiene har blitt motbevist med fysikk/vitenskap. Dere kan jo ikke nekte for at vitenskapelige fakta ER fakta. En liten digresjon kanskje, men jeg er veldig nysgjerrig.

Jeg mener ikke at alle de som tror noe annet enn meg har feil. I bunn og grunn er det jeg prøver å si at det blir feil å lære barna dine at den religionen du praktiserer, uansett hvilken religion, er den riktige. Man burde spesifisere at det er det riktige for DEG, men det er OK å velge hva man vil tro på selv. Det skjer ikke i de fleste hjem i den store verden. Dette gjelder også for ikke-troende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i veldig mye av det du sier, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med at du må legge til den setningen der på slutten av alle de gode argumentene dine. Jeg tror ikke det stemmer.

Selvsagt stemmer det, ellers ville det jo vært tilfeldig hvilken, om noen, religion folk bekjenner seg til. I stedet ser vi at kristne land i all hovedsak forblir kristne, muslimske forblir muslimske, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke er oppdatert på dagens barneskole, har man ikke noe om vitenskapelig teori i dagens skole? Hvis ikke bør religion, livssyn og etikk faget fjernes øyeblikkelig!

Vitenskaplig teori er innbakt i fagene naturfag og samfunnsfag, så det er mer vitenskap enn religion i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Et godt skrevet innlegg, men det er en ting du tydeligvis ikke har tenkt grundig nok igjennom. Alle de som tror på det som står i Bibelen, uten å ha tatt noe bort, slik som det også står at en ikke skal gjøre, de tror selvfølgelig også, som det står i Bibelen, at det finnes et helvete å unnfly. Da er det naturlig at de troende advarer både sine barn og andre om dette.

Hvem vil vel la sitt barn, eller andre, gå mot et stup de ikke ser, fordi de har bind for øynene, uten å advare mot en slik fare?

Her er det snakk om kristne med en sterk og reell tro, og ikke de som plukker ut bare det som de har behag i, slik som mange som kaller seg kristne gjør i dag. Om helvete finnes, er det der, selv om ingen tror på det.

Ah, kristendommen. Frykten og straffens religion. Religionen der guden er så svak at han må true inn disiplin.

Men til spørsmålet. Om troende truer barnas helse? De færreste truer barnas fysiske helse, men for mange setter si overtro fremfor sitt eget og barnas liv. Det er IKKE bra og viser hvor farlig religion er. Når det kommer til mental helse og evne til å handle rettferdig og objektivt så er religion gift. Jo færre barn som hjernevaskes til overtro, det være seg kristen eller åsatro, jo bedre.

Min kirke finner jeg i CERN. En kirke som har tilført mennesket mer fred, kunnskap og sammarbeid verden rundt en hva noen religion noen som helst gang har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig negativt at barn vokser opp med denne frykten da? Det hindrer dem i å gjøre en haug med ting som de sikkert ellers ville gjort. Ting som kan være skadelig for dem selv og andre rundt dem.

Mener du at gudsfrykt er den eneste måten å få barna til å holde seg unna skadelige aktiviteter på? Hvor ble det av metoder som sunn fornuft, empati, bruke tid med barna, være en god rollemodell selv og alle de andre metodene vi ikke-religiøse bruker for å oppdra sunne, bevisste medemnnesker?

Hvis det å prente frykt for en gud som ser deg til enhver tid er den eneste oppdragelsesmetode man behersker, så er det vel et stort spørsmål om man i det hele tatt er skikket til å være forelder i utgangspunktet.

En annen ting: Når frykt for en gud som ser alt man tenker og gjør er den motivasjonsfaktor som ligger bak den gode oppførselen man utviser, vil denne frykten hindre en i å utvikle motivasjonsfaktorer på et dypere plan. Men hva skjer med et slikt menneske den dagen det evt finner ut at gudstroen ikke er noe for seg, og gudsfrykten som har vært driveren bak det meste av tanker og handlinger forsvinner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette du skriver er typisk for alle som aldri har opplevd Gud.

Men jeg kan fortelle deg noe du burde ha skjønt, om du er interessert i å vite hva som skjer i den kristne verden. Gud har talt til meg ved flere anledninger, og gitt meg bevis om noe og noen jeg ikke visste eksisterte, og derfor har kunnet komme til hjelp.

Tenk på alle de tusener av muslimer som konverterer til kristendommen hver eneste dag.

De risikerer livet for sin nye tro, men beholder den, og rømmer heller landet de bor i.

Mange av disse har aldri hørt om Jesus som Guds sønn, men de vet at det er han de har hatt besøk av og derfor omvender seg til ham. Dette vet ikke dere fordi dere hverken leser eller ser annet enn det den ateistiske venstresiden vil at dere skal vite.

Og det er ikke mye å bygge slike påstander på, som du kommer med her.

Og hva vet du om hva jeg og alle andre som svarer i tråden har opplevd??

Endret av Flair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten så trodde jeg på alt mulig, tusser,troll,vanpyrer,spøkelser. Jeg trodde også at negere i afrika var dekket av føflekker og at rosa skyer og tannkrem var giftig.

Dette kom ikke fra mine foreldre, men fra andre barn og også fra barnetv. Trodde også på fraglene og at de bodde i et oransj hus nedi veien.

Led jeg? Neida. Jeg ble faktisk beroliget når mamma ba fadervår til meg om kvelden fordi jeg følte noen passet på meg. Senere kunne jeg tenke meg frem til hva som var virkelig og ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk beroliget når mamma ba fadervår til meg om kvelden fordi jeg følte noen passet på meg. Senere kunne jeg tenke meg frem til hva som var virkelig og ikke!

Du kunne tenke deg frem til "hva som var virkelig og ikke", men det er ikke alle som har denne evnen til kritisk tenkning. De aller fleste religiøse er troende på grunn av foreldrene sine - tenker på religion som en arvelig sykdom som også er smittsom.

En tro på Gud og liv etter døden er selvsagt til trøst for et barn. Men når læren om synd og skjærsild (dette var kanskje ikke tilfelle i din barndom) og alle disse tingene kommer inn i bildet, tror jeg ikke det er så sunt for et barn lenger.

Det som også skiller religiøs tro fra troen på tusser og troll, er at du ikke skal sette troen på prøve. Du skal ikke tvile: "blind tro" er en dyd, mens kritisk tenkning er en synd. Er det verdt å risikere å miste troen? Straffen for dette er evig tortur, og hvorfor sette seg selv i fare for det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kunne tenke deg frem til "hva som var virkelig og ikke", men det er ikke alle som har denne evnen til kritisk tenkning. De aller fleste religiøse er troende på grunn av foreldrene sine - tenker på religion som en arvelig sykdom som også er smittsom.

En tro på Gud og liv etter døden er selvsagt til trøst for et barn. Men når læren om synd og skjærsild (dette var kanskje ikke tilfelle i din barndom) og alle disse tingene kommer inn i bildet, tror jeg ikke det er så sunt for et barn lenger.

Det som også skiller religiøs tro fra troen på tusser og troll, er at du ikke skal sette troen på prøve. Du skal ikke tvile: "blind tro" er en dyd, mens kritisk tenkning er en synd. Er det verdt å risikere å miste troen? Straffen for dette er evig tortur, og hvorfor sette seg selv i fare for det?

Jeg ser helt klart poenget ditt - hvorfor ha religion i hjemmet når bibelen forteller om en slik grusom sak som helvete?

Men, nå er det slik at religion er noe barn kommer til å lære om, uansett i sin barndom - gjennom skole,barnehage, eller gjennom venner eller feks fra besteforeldre.

JEg tror at det er viktig å være trygge foreldre som lærer ungene at de skal tro på seg selv, ta gode valg og være gode mennesker som er trofaste og snille mot sine venner,familie,dyr og natur, fordi det vil gjøre dem glade,stolte og lykkelige.

OG at helvete selvfølgelig ikke finnes.

Hva slags gud sender mennesker til evig pine ? ikke en gud av kjærlighet ihvertfall, så derfor valgte jeg å ikke tro på guden som bibelen omtalte. Det største beviset for meg som liten var at dinosaurene var utelatt i denne boken... :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste religiøse er troende på grunn av foreldrene sine - tenker på religion som en arvelig sykdom som også er smittsom.

:kjefte:

Humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart poenget ditt - hvorfor ha religion i hjemmet når bibelen forteller om en slik grusom sak som helvete?

Men, nå er det slik at religion er noe barn kommer til å lære om, uansett i sin barndom - gjennom skole,barnehage, eller gjennom venner eller feks fra besteforeldre.

JEg tror at det er viktig å være trygge foreldre som lærer ungene at de skal tro på seg selv, ta gode valg og være gode mennesker som er trofaste og snille mot sine venner,familie,dyr og natur, fordi det vil gjøre dem glade,stolte og lykkelige.

OG at helvete selvfølgelig ikke finnes.

Hva slags gud sender mennesker til evig pine ? ikke en gud av kjærlighet ihvertfall, så derfor valgte jeg å ikke tro på guden som bibelen omtalte. Det største beviset for meg som liten var at dinosaurene var utelatt i denne boken... :fnise:

Det er jo fordi gud puttet dem i jorda i ettertid for å teste vår tro må du jo skjønne! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at alle de som tror noe annet enn meg har feil. I bunn og grunn er det jeg prøver å si at det blir feil å lære barna dine at den religionen du praktiserer, uansett hvilken religion, er den riktige. Man burde spesifisere at det er det riktige for DEG, men det er OK å velge hva man vil tro på selv. Det skjer ikke i de fleste hjem i den store verden. Dette gjelder også for ikke-troende.

Jeg burde ordlagt meg annerledes, det burde vel stått "vet noe annet" istedet for "vet noe bedre". Poenget mitt var at KR-øst brukte samme argument som sin motdebattant (om jeg kan kalle det det), og burde komme med noe bedre om vedkommende ønsket å bli tatt seriøst.

Jeg er helt enig med deg Aspera, barn må få velge selv, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...