Gå til innhold

Hvorfor ser noen slikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd endel rart med meg selv de siste årene, med vitne, og slikt som ikke kan avfeies som tilfeldigheter. Jeg har sagt at noe kommer tilå skje sekunder før det skjer. Jeg fikk ikke "bilder i hodet" eller noe syn sånn sett, jeg hadde ingen anelse om at det jeg plutselig sa (og det var ganske absurd også, ikke typisk meg, det bare ploppet ut) skulle skje. Så hver gang blir jeg overrasket selv. Hvis jeg "vet" at en unge løper ut i veien og blir påkjørt av en bil, er det ikke noe jeg kan varsle om fordi jeg ikke klarer å kategorisere tankene. Tro meg, det er ikke i min natur å tro på sånt, men når man står midt oppi det, så kan man jo ikke tro noe annet enn at det er sånn det er??

Flere som har opplevd: å si noe rart og så skjer dt etterpå? (f.eks "pass deg for syklisten", så kommer det 4 sekunder etter en syklist ut fra intet og kjører på vennen din, eller "hva hadde du gjort dersom en rev kom løpende mot deg og bet deg i benet", noen sekunder etter kommer en rev ut fra skogen og biter vennen din i benet osv).

Hva er det som skjer da? Hvor mange opplever dette? Hvordan kan man se inn i fremtiden? Det må bety at fremtiden allerede eksisterer?

Anonymous poster hash: 7e9fb...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte min far på ettermiddagen den 22. juli 2011 og sa at han måtte komme seg opp til meg sporenstreks, og jeg hadde en uggen følelse da jeg sa han skulle dra fra der han var nå. Det viste seg at han sto i Grubbegata, 50 meter unna bomben. Faren min satte seg inn i bilen sin, kjørte forbi bombebilen på vei rundt regjeringskvartalet og slapp unna med cirka tre minutters margin. Selvsagt tenkte jeg "Å fy faen, hva var dette?", men jeg vet veldig godt at det ikke var noe overnaturlig med det.

Les om selection bias, unconcious perception og selvoppfyllende profetier. Alt dette er beslektet med tingene du beskriver. Vi har alle opplevd lignende ting, selv om du sikkert tror at det du har opplevd er annerledes enn det jeg har (og jeg tror det samme om andre, som igjen tror det samme om oss). Den effekten er sterk i mennesker, selv om man liker å klamre seg til en idé om at det må være mer avansert enn som så. Det er gjort mange forsøk på disse psykologiske mekanismene, og det er fint mulig å fremprovosere akkurat den følelsen der hos folk. Folk blir like overbevist om sitt "framsyn" selv om alt er iscenesatt og ikke noe rart i det hele tatt.

Jeg vet (men ikke fordi jeg kan se inn i fremtiden...) at man sier "Ja, det er sikkert sånn for mange, men det er annerledes her". Det sier så godt som alle. Også når man fremprovoserer denne følelsen.



Anonymous poster hash: 345a3...468
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må virkelig slutte å innbille dere ting...



Anonymous poster hash: 23afb...a9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må virkelig slutte å innbille dere ting...

Anonymous poster hash: 23afb...a9a

Dere?

Anonymous poster hash: 40f53...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må virkelig slutte å innbille dere ting...

Anonymous poster hash: 23afb...a9a

Hvis du med "vi" mener meg i tillegg til TS (og det var jo ingen andre som hadde skrevet noe her) bør du lese innlegget mitt igjen, gitt.

Anonymous poster hash: 345a3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du med "vi" mener meg i tillegg til TS (og det var jo ingen andre som hadde skrevet noe her) bør du lese innlegget mitt igjen, gitt.

Anonymous poster hash: 345a3...468

Jeg har lest både ditt og TS sitt innlegg.

Igjen: Dere må virkelig slutte å innbille dere ting.

Anonymous poster hash: 23afb...a9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest både ditt og TS sitt innlegg.

Igjen: Dere må virkelig slutte å innbille dere ting.

Anonymous poster hash: 23afb...a9a

Da leser du usedvanlig dårlig. Pussig å ikke utdype hva det er du sikter til, sånn når du tilsynelatende har lest ting i innlegget mitt jeg ikke har skrevet.

Hva er det egentlig du tror at jeg innbiller meg? Jeg sier at det ikke har skjedd noe som helst overnaturlig og at det er godt kjente psykologiske mekanismer som ligger bak den følelsen mange får av å "forutse" ting. Jeg skjønner ikke helt hva som er innbilning ved å si at det ikke skjer noe overnaturlig.

Det er lov å være litt enkel, altså, men det får være grenser.

Anonymous poster hash: 345a3...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, utvikle dine psykiske evner, så vil du snart finne den store sannheten! :)

Det handler om å lytte og å se forbi det aller faktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte min far på ettermiddagen den 22. juli 2011 og sa at han måtte komme seg opp til meg sporenstreks, og jeg hadde en uggen følelse da jeg sa han skulle dra fra der han var nå. Det viste seg at han sto i Grubbegata, 50 meter unna bomben. Faren min satte seg inn i bilen sin, kjørte forbi bombebilen på vei rundt regjeringskvartalet og slapp unna med cirka tre minutters margin. Selvsagt tenkte jeg "Å fy faen, hva var dette?", men jeg vet veldig godt at det ikke var noe overnaturlig med det.

Les om selection bias, unconcious perception og selvoppfyllende profetier. Alt dette er beslektet med tingene du beskriver. Vi har alle opplevd lignende ting, selv om du sikkert tror at det du har opplevd er annerledes enn det jeg har (og jeg tror det samme om andre, som igjen tror det samme om oss). Den effekten er sterk i mennesker, selv om man liker å klamre seg til en idé om at det må være mer avansert enn som så. Det er gjort mange forsøk på disse psykologiske mekanismene, og det er fint mulig å fremprovosere akkurat den følelsen der hos folk. Folk blir like overbevist om sitt "framsyn" selv om alt er iscenesatt og ikke noe rart i det hele tatt.

Jeg vet (men ikke fordi jeg kan se inn i fremtiden...) at man sier "Ja, det er sikkert sånn for mange, men det er annerledes her". Det sier så godt som alle. Også når man fremprovoserer denne følelsen.

Anonymous poster hash: 345a3...468

Tilfeldighet. Intet annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...