Gå til innhold

Svanemerket vs merker som er opptatt av miljø


IsaCathrine

Anbefalte innlegg

I det siste har det kommet utallige svanemerkede produkter på markedet, noe som er vell og bra. Det gjør at folk i dag forhåpentligvis er litt mer miljøvennlige enn hva de var for noen år siden.

Meen, jeg har på følelsen av at dette med svanemerket er "inn", og derfor oppfyller mange produsenter bare de minimumskravene som settes for å kunne ha svanemerket på sitt produkt.

Men det finnes jo mange andre merker, ofte uten svanemerke, som for meg virker som de har en mer gjennomtenkt miljøprofil eller hva man skal si. Altså, de er genuint opptatte av at produktene de lager ikke skal skade miljøet elelr folks helse.

Ecover er et slikt merke.

Har jeg rett? Eller er svanemerket så strengt at det er mer enn bra nok å kjøpe produkter med dette merket?

Har det kommet frem at merker som utadd virker å være veldig opptatt av miljøet ikke er det (altså merker ala Ecover).

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ulike merkene har forskjellige kriterier. Blant annet kan en bedrift være svanemerket, eller miljøfyrtårn. Svanemerket er noe strengere enn miljøfyrtårn, og koster bedriftene mer.

På produktsiden er jeg usikker på hva som er forskjellen på de ulike merkene, men det stilles helt sikkert visse krav til de forskjellige merkene i forhold til hva de må gjøre for å få produktet miljømerket, f.eks. andel resirkulert innhold, gjenvinnbart materiale, el.l.

Ofte har du nok rett i at bedrifter ofte bare tilpasser produktene slik at de går innenfor kravene, mens andre bedrifter er opptatt av miljøet, men ikke alltid bruker krefter på å få produktene miljømerket.

Jeg jobber i en bedrift som nylig er blitt Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi har ikke endret oss så mye, men har gått igjennom en betydelig sertifiseringsprosess, som også har kostet mye penger. Vi var nok ganske miljøvennlige i utgangspunktet, så mye av det vi ble sertifisert på, har vi gjort i mange år allerede. Ofte er det jo også økonomisk lønnsomt å være miljøvennlig - man får penger for resirkulert materiale, mens man betaler for restavfall, og man har lavere strømutgifter hvis man har miljøvennlige lyskilder, osv. Det er nok det som først og fremst er viktigst for bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Veit ikkje kva desse andre merkene du sikter til er. Men svanemerket er vertfall annerkjent merke. Dei har relativt strenge krav, og kreva skal etter det eg har høyrt vere skjerpa inn og på ingen måte blitt slakkere dei siste åra. Fleire produkter klarer krava både fordi det er fokus på miljømerking, det "seller" og derfor strekker produsenten seg. Og fordi den teknologiske utviklingen har gått på fram slik at økonomisk og miljøvennlig produksjon ikkje lenger er motsetninger.

Personlig har eg fortsatt stor tiltro til dei annerkjente merkene som svanen og blomsten, men er generelt skeptisk til nye miljømerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Svanemerket er ganske strengt, strengere enn Miljøfyrtårn. Jeg er usikker på hva den beste/strengeste merkingen er.

Faktisk har jeg tre typer oppvaskmiddel her.

Ecover:

Ikke testet på dyr. Fosfatfri. Basert på planter og mineraler. Pakningen er 100% resirkulerbar. ingen fosfonater (

Änglamark:

Svanemerket. Fosfatfri uten farge og parfyme. Under 5% fosfonater.

Sun:

Svanemerket. Fosfatfri. 85% resirkulerbar pakning. Parfyme. Ingen fullstendig merking, det står bare at det blant annet inneholder...

Fosfonater skaper vekst av alger.

Generelt virker det som Ecover er best, selv om de ikke er svanemerket. Men de har en eller annen FN-merking, hva nå det betyr.

Absolutt ikke enkelt dette, jeg forstår hvorfor du lurer. Men jeg tror Ecover er noe av det beste miljømessig, hvis ikke ville jo flere vært kritiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Miljømerking som har ansvaret for Svanemerket i Norge. Veldig bra dere diskuterer og er opptatt av miljøvennlige produkter! Her er litt informasjon om Svanemerket :)

Som IsaCathrine sier har det kommet mange flere svanemerkede produkter de siste årene. Ved inngangen til år 2012 var det faktisk 4000 svanemerkede produkter i Norge og det var 11 prosent mer enn året før. Selv om det blir stadig blir flere svanemerkede produkter har pigu helt rett i at kravene ikke har blitt noe slakkere. For å kunne bli svanemerket må et produkt oppfylle konkrete og absolutte miljøkrav. Kravene skiller seg fra produktgruppe til produktgruppe, men felles for alle er at de utarbeides etter en vurdering av hele produktets livssyklus. Dvs råvare, produksjon, bruksfase og avfall. Svanemerket stiller også krav til alle relevante miljøaspekter; klima, helse, biologisk mangfold med mer.

Produsenter eller tjenestetilbydere som ønsker å svanemerke et produkt må dokumentere at de oppfyller alle kravene som stilles til den aktuelle produktgruppen. Dette gjøres for eksempel ved tester og annen informasjon om råvarer og produksjonsprosess. Når søkeren har dokumentert at alle kravene er oppfylt overfor søknadsbehandler hos oss, drar vi ut på kontrollbesøk for å sjekke at dokumentasjonen stemmer overens realiteten.

Kun de miljømessig beste produktene skal kunne oppfylle Svanemerkets miljøkrav. For å sikre dette blir kravene endret ca hvert fjerde år. Kravene Svanemerket stiller til ulike produktgrupper finner dere på http://www.svanemerket.no/krav'>http://www.svanemerket.no/krav og oversikt over svanemerkede produkter finner dere her http://www.svanemerket.no/produkter'>http://www.svanemerket.no/produkter Når dere klikker inn på en produktgruppe her kommer det et lite sammendrag av miljøkravene nederst på siden.

Det kan selvfølgelig være produkter som er gode miljøvalg som ikke er svanemerket. Svanemerket ble imidlertid opprettet så forbrukere skulle ha et troverdig miljømerke som veileder til de gode miljøvalgene fordi man så at det ikke var hold i mange miljøpåstander. Ser du et svanemerket produkt kan du være trygg på at en uavhengig tredjepart har kontrollert at produktet faktisk er et godt miljøvalg. Vår erfaring er at de fleste av våre lisensinnehavere er svært opptatt av hva de kan gjøre for miljøet, men på lang sikt fordrer satsningene at de er lønnsomme. Som lilleGrethe sier er det ofte økonomisk lønnsomt å være miljøvennlig fordi man sparer penger på å være god til å sortere avfall, begrense energiforbruket osv. Vi jobber for at også Svanemerket på produktet skal gi bedrifter et ekstra konkurransefortrinn fordi miljøbevisste velger svanemerkede produkter.

Når det gjelder bruk av fosfor (et grunnstoff som er en av komponentene i fosfat) i håndoppvaskmiddel er myndighetskravene i Norge i dag så strenge at det i praksis utelukker å bruke fosfat som "kompleksbinder" (dvs stoffer som har til funksjon å binde salter og metaller for at såpen skal fungere bedre i hardt vann). I følge § 2-14 i forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften) skal håndoppvaskmidler være tydelig merket med lettleselig og varig påskrift som lyder «UTEN FOSFAT» hvis produktets innhold av fosfat eller annen fosforforbindelse gir 0,2 eller mindre vektprosent fosfor.

At et produkt er merket "uten fosfat" betyr altså i praksis at det inneholder maks 0,2 vektprosent fosfor. Ikke helt logisk, men sånn er det altså.. Svanemerkede håndoppvaskmidler får ikke inneholde mer enn 0,2 vektprosent fosfor og vil derfor bli merket "uten fosfat". Fosfonat er noe annet enn fosfat, men som fosfat inneholder det fosfor. Hvorfor det svanemerkede produktet er deklarert med "under 5% fosfonater" vet jeg ikke, men det kan være pga myndighetskrav mht deklarasjon av innholdsstoffer i andre nordiske land. At det står "mindre enn 5%" trenger altså ikke bety at det inneholder 5%, det kan være mye mindre.

Dere kan lese mer om Svanemerket og kravene vi stiller på http://www.svanemerket.no Lik oss gjerne på http://www.facebook.com/svanemerket og still spørsmål hvis det er noe annet dere lurer på!

Karl-Oskar, Miljømerking Norge

Endret av Grønning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...